Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byggkvaliten i 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
Är 400D också byggd av plast som 350D ?

Är det bättre att vänta några månader på 400D eller ska man köpa 350D nu, ja menar det är ju inte så stor skilland på kamerorna ju?

Och till sist, är det samma bildkvalite i dom, 400D har ju 10 mp gémfört med 350Ds 8 mp, är det stor skillnad om man bara ska skriva ut i A4 storlek?
 
Hej!

Upplösningsmässigt kommer du i princip inte kunna se någon skillnad kamerorna i mellan, bruset däremot återstår att se i tester att Canon har lyckats hålla nere på samma nivå som i EOS 350D trots dom mindre pixlarna i 400D.

Jag tycker inte att den lilla skillnaden i bildkvalitet skall avgöra i beslutet mellan vilka av dessa kameror du skall köpa.

M.v.h. Jonathan
 
Tack jonathan för det snabba svaret !

eftersom min nuvarande kamera är sönder så vill jag ha en kamera så snabbt som möjligt, så som du säger att bildkvaliten är det ingen skillnad på så kanske man ska köpa 350D,

Men eftersom det bara skiljer några 100 så är det kanske lönt att köpa 400D, men den är ju slutsåld på dom flesta ställena, får fundera ett tag till!
 
Den större displayen och dammborttagningen (under förutsättning att den fungerar bra) är två starka skäl för 400D.

När det gäller bildkvaliteten håller jag med Jonathan.
 
400D är byggd som 350D, dvs mycket plast. Vill du ha en robustare kamera får du välja en 30D (eller 5D, 1D...).
Men 400D är inte bara plast. Det finns en stålskena i kameran som grund och sedan använder Canon olika och avancerade plastmaterial.
Är du orolig för att 400D ska vara en ömtålig kamera? Någon som har råkat slå sönder sin 350D? Eller på annat sätt kommit fram till att "plastkameran" är bräcklig?
 
Jag hade personligen väntat på 400D. Varför köpa en gammal variant om nu inte priset slår rejält? Finns ingen anledning. Dessutom har ju 400D sensor-rengöring sett i E-500 och E-300. Något jag gärna hade sett i en 20/30D också.

10,1 Mpix, större skärm, större buff och 9 fokuspunkter är väl skäl nog att köpa 400D istället för 350D. :)
 
bör jag byta om det går?

Hej
köpte en 350d nyss typ förra veckan:/
gör jag rätt i att byta den om det går?
å få vänta i ett par veckor/månader till innan jag får min 400d?

det som lockar mig mest är sensorrengörningen å att man kan ta fler bilder i serie å 10mpix
 
Om du får lämna tillbaka den kan det kanske vara lönt det.

Större skärm, sensorrengöring och framförallt bra mycket bättre AF är inte alls dumt om det är samma pris. 350D är och fortsätter att vara en bra kamera även om 400D är lite bättre, konstigt vore något annat.
 
Fick höra att Canon har förmodligen lyckats med större filfactor i den nya cmos som sitter i kameran , på så vis har de kunnat bibehålla signalnivån trots mindre enskild pixelyta, om detta stämmer återstår att se.
Mikael
 
Det får nog bli en 400D, fotar mycket action bilder så det kan det ju vara bra med 10 bilder i rak (kommer inte på vad det heter hehe) =)
Men synd att det är sån jävla lång väntetid :/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.