ANNONS
Annons

Bra objektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Lespionage

Medlem
Jag har en Nikon D70 men ett uruselt objektiv och nu vill jag köpa ett nytt. Jag är dock helt borta när det gäller objektiv och undrar om någon har några bra tips på objektiv de gillar. Mitt önskemål är en allarround lins.

Tacksam för svar.

Jag är extremt nöjd med mitt Tamron 28-75/2.8.

Många tycker kanske att det inte är vidvinkligt nog, och det beror väl på hur man fotograferar. För mig passar det perfekt.

Det är lagom stort och tungt, och för mig passar brännvidden perfekt. Kan vara värt att titta på?

Som allarround lins så hittar du inget prisvärdare än Nikons 18-70, är pengar inget hinder så är 17-55/f2.8 det bästa valet.

/kent

Lespionage skrev:
Jag har en Sigma 18-50mm. Jag tror aldrig jag har fått en skarp bild av den från mer än en halv meters avstånd.
Skarpare zoomobjektiv än så lär du inte hitta under 10000:-, så antingen är det fel på det eller så gör du något fel när du fotograferar.

Finns ju Nikons egna 18-200 VR. 6000:- tror jag. Då snackar vi allround.
Men vill man tänka lite längre köper man Nikons 18-70 och sen ett 70-300VR kanske. =) Så täcker du i stort sätt det mästa. Själv kör jag med Nikons 18-135, och är mycket nöjd med det. Använder ett 50/1.8 även det från Nikon när jag är ute efter det där lilla extra.
Här gärna av dig om ditt köp sen =)

Makten skrev:
Skarpare zoomobjektiv än så lär du inte hitta under 10000:-, så antingen är det fel på det eller så gör du något fel när du fotograferar.

Håller med Martin.

Även med ett så kallat kitobjektiv av sämre kvalitet så lär du inte se några stora skillnader mellan det och en proffsglugg om det är skärpa du avser. Speciellt med tanke på att du använder en D70. Upplösningen i den räcket inte till att fullt ut "köra slut" på en kitglugg. Jag tror snarare att det är fel på din kamera/objektiv eller att du lider av taskig fotogrferingsteknik

Håller med Martin.
Även med ett så kallat kitobjektiv av sämre kvalitet så lär du inte se några stora skillnader mellan det och en proffsglugg om det är skärpa du avser. Speciellt med tanke på att du använder en D70. Upplösningen i den räcket inte till att fullt ut "köra slut" på en kitglugg. Jag tror snarare att det är fel på din kamera/objektiv eller att du lider av taskig fotogrferingsteknik
[/QUOTE]

Aj! det där tog hårt på stoltheten. Men det kan vara sant det du säger. Jag använder oftast AF när jag fotar och ligger kanske på bländare 5.6 när jag fotar på 2 tre 3 meters avstånd. Är jag ute och cyklar då eller?

Jag har varit ute och surfat runt lite och hittat att vissa haft problem med den här linsens skärpa. Tydligen är det ett kännt fel hos Sigma och man ska tydligen kunna skicka in objektivet till Sigma för att få den kalibrerad, gratis. Det kanske är det som är problemet med min. Jag gillar ju objektivet i övrigt. Hrmph.. det här blev ju lite pinsamt.

Ja, jag har kört med Sigman på d70 och är rätt imponerad av skärpan, faktiskt. Blända ner till f/8 och testa... Om du LIDER av den dåliga skärpan så måste det vara något galet med just ditt objektiv, för skärpan är definitivt inte gluggens svaghet. Säkert en bra idé att skicka in på kalibrering.

/Peter

Lespionage skrev:
Jag gillar ju objektivet i övrigt. Hrmph.. det här blev ju lite pinsamt.

Nej, varför det? Du spar ju pengar, det kan väl aldrig vara pinsamt?

Vill du ha hjälp med bedömningen är det bara att ta en bild i gott ljus med bl 8 och lägga ut en beskuren bild (400x400 pixel) här.

Per.

Lägg upp en linjal eller en tumstock och ställ ett föremål på ett känt avstånd. Ställ kameran på ett stativ och blända upp maximalt. Fokusera sedan på ditt föremål genom att använda den centrala fokuspunkten. Plåta...titta sedan på din bild i datorn för att se var skärpan ligger, den borde ligga precis vid ditt föremål med en i ökande grad av oskärpa bakom respektive framför objektet.

Förmodligen ligger skärpan fel. Annars lider du av dålig teknik......Den teknik eller rättare sagt de inställningar du nämnde säger inte mycket. Slutartiden har stor betydelse och om det är lite mindre ljus så är det lätt hänt att skaka på kameran. Bl 5,6 (det är väl ett 2,8 objektiv?)borde annars innebära att du använder det optimala området för objektivet. Avståndet är av mindre betydelse inom ditt nämnda avstånd

Bak resp frontfokus är mycket vanligt. Så pass vanligt så att jag ofta har undrat varför fackpressen aldrig nämner det. Det finns massor av trådar här på FS om detta oavsett märke på din utrustning. Jag har fått skicka in alla mina AF-S objektiv utom ett för justering och bägge mina hus. Bedrövligt om du frågar mig....

Om jag inte har stativ fotar jag inte under 125 i slutartid. Jag ska prova det där linjaltestet ikväll och lägger upp en bild här.

Nu är testet gjort. 2.8 f och 1/16000 i slutare. Autofokus på objektet och sedan knäppte jag. Jag upplever det som att skärpan kommer närmare, eller?

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    73.7 KB · Visningar: 124
Jag antar att du har ställt batteriet så att den yta som kameran fokuserar mot, alltså den främsta ytan av batteriet, motsvarar 132 cm. Om batteriet verkligeheten står vid 132 så har du frontfokus och då har du svaret på varför dina bilder är mjuka.....Service och justering behövs.

Nu vet jag inte om din Sigma har en HSM fokusmotor eller en hederlig koppling som drivs av fokusmotorn i huset.

Om du inte är säker så kan du avgöra det med hjälp av ljudet. En AF-S (HSM) är i princip ljudlös medan en skruvmotor låter rätt mycket. Lite vinande ljud.

Har gluggen ingen inbyggd motor och således drivs av huset så går inte objektivet att justera. Då är det huset som skall justeras. Med AF-S (HSM) så kan felkällan ligga i bägge enheterna var för sig eller en kombination av dem...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto