Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TV - bra för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag råkade köpa en Samsung S90D 77" OLED härom dagen. Det var lite bök att få till inställningarna, men den är jättebra på att visa bilder via min Apple TV (använder Lightroom på den).
Större teve än så kan jag inte ha i nuvarande bostad, då det inte får plats på den väggen :)

Bilagor

• IMG_0633.jpeg
    4.6 MB · Visningar: 20
Jag råkade köpa en Samsung S90D 77" OLED härom dagen. Det var lite bök att få till inställningarna, men den är jättebra på att visa bilder via min Apple TV (använder Lightroom på den).
Större teve än så kan jag inte ha i nuvarande bostad, då det inte får plats på den väggen :)

Nu när du har så fin TV, blir man nyfiken om du provat med bilder från din mobiltelefon, din TV är också 77 tum stor, jätteskillnad på yta mot telefonen det är ju mycket snurr om vad bättre mobilkameran blivit.

Dom flesta mobiltelefonbilderna från en bra mobil som är obeskurna och nerskalade till 8MP ser nog rätt ok ut är min gissning. Mina ser då bra ut på en 55" 4k-TV.
Det är strax efter 8MP (dvs beskuret) som skillnaden brukar bli synbar, nerskalat till 8MP får du nog leta felen.

Det är bra information du ger mera av sånt från flera. Afes TV är också toppklassad men också häftigt stor 77 tum, enligt lite äldre information så pratade man då mycket om upplösning kontra bildstorlek, samma som det vanliga om hur stora utskrifter man kan klara med våra systemkameror som då slutar med att avståndet från bilden är avgörande. Det kan också skilja mellan olika TV 4K ( UHD ) har alla apparater nu men skillnader finns ofta dom dyra är lite bättre. En senaste ny 55 tummare kanske ger UHD upplösningen större rättvisa till ännu skarpare bild.

Skärpan har inte förbättrat sig märkbart på dom nyare TV-apparaterna. Det är färgåtergivning och kontrast.

77" är inte vansinnigt stort. Jag tittar mycket på TV med projektor i mitt semesterboende. Där blir bilden 100", det är inte heller vansinnigt stort och min projektor där är endast fullHD. När jag har Windows-Desktop uppe ser man dom enskilda pixlarna utan större problem på 1m avstånd. Men video fungerar fint på 4m avstånd.

En 4k-TV har samma upplösning oavsett upplösning, på 4m avstånd är det ofta jag inte kan säga om det full-HD eller 4k jag ser på min 55"-TV.

På statiskt innehåll vilket bilder är blir det lite lättare, men jag tror inte jag skulle se pixlarna i 4k på 3-4m på en 100" TV.

Över 100" skulle jag dessutom inte vilja ha på vanligt TV-avstånd. Det skulle kanske ge lite mer känsla vid tennis, då man skulle få röra huvudet som tennispubliken på plats.

På normalt betraktningsavstånd går det förstås utmärkt att titta på stillbilder oavsett vilken kamera de är gjorda med. Med 77” är det avståndet drygt 3 meter.

Skärpan har inte förbättrat sig märkbart på dom nyare TV-apparaterna. Det är färgåtergivning och kontrast.

77" är inte vansinnigt stort. Jag tittar mycket på TV med projektor i mitt semesterboende. Där blir bilden 100", det är inte heller vansinnigt stort och min projektor där är endast fullHD. När jag har Windows-Desktop uppe ser man dom enskilda pixlarna utan större problem på 1m avstånd. Men video fungerar fint på 4m avstånd.

En 4k-TV har samma upplösning oavsett upplösning, på 4m avstånd är det ofta jag inte kan säga om det full-HD eller 4k jag ser på min 55"-TV.

På statiskt innehåll vilket bilder är blir det lite lättare, men jag tror inte jag skulle se pixlarna i 4k på 3-4m på en 100" TV.

Över 100" skulle jag dessutom inte vilja ha på vanligt TV-avstånd. Det skulle kanske ge lite mer känsla vid tennis, då man skulle få röra huvudet som tennispubliken på plats.

4K är 4K självklart så, men det finns olika paneler som nämnda oled sorten i denna tråd det handlar om och för varje år kommer det någon förbättring bland annat AI ökar på med nyheter. Afe gillade Philips Ambiligt men vände till Samsung senaste, hehe, 60 år med 28 tums apparater och en 17 tum till husvagnen, tyckte första plasma 37 tum var häftig för 20 år sedan.

På normalt betraktningsavstånd går det förstås utmärkt att titta på stillbilder oavsett vilken kamera de är gjorda med. Med 77” är det avståndet drygt 3 meter.

Ja nu råkar du ha en mycket fin kamera med 61mp, tänkte kanske att bilderna från den är något vassare än från mobilen på din 77 tums TV.

Ja nu råkar du ha en mycket fin kamera med 61mp, tänkte kanske att bilderna från den är något vassare än från mobilen på din 77 tums TV.
Naturligtvis, men bilderna från iPhone blir ju inte sämre med 77” än med 65”. Det är fortfarande samma upplösning om än större visningsformat. Jag har dock inte köpt teven för att visa mobilbilder…

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar