ANNONS
Annons

TV - bra för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja nu verkar WIFI 5 räcka till eftersom hela trådens deltagare har just WIFI 5 i sina TV-apparater. Det var jag som reagerade på någon testare nu under 2024 som var förvånade över att dom flesta nya TV fortfarande ligger kvar på gamla WIFI 5, han visste bara en som hade WIFI 6, och WIFI 7 ligger runt hörnet och väntar, dessa då nya TV fullproppade med alla tänkbara nyheter med sina egna paneler, läser man tex LG nya G4 65" så är det alltså ungefär 2 A4:a sidor fulla med nyheter.

Snart går min Panasonic 47" in på sitt 12 levnads år, ingen aning vilken WIFI den har, den ersatte en Plasma TV med 37" köpt 2004, 47:an var klart bättre på att visa bilder. Nu snart väljer jag någon ny TV som jag hoppas klarar ytterligare 10-12 år, så är hälsan med mig så sitter jag med en TV som har WIFI 5 fortfarande 2035.

Ja nu verkar WIFI 5 räcka till eftersom hela trådens deltagare har just WIFI 5 i sina TV-apparater. Det var jag som reagerade på någon testare nu under 2024 som var förvånade över att dom flesta nya TV fortfarande ligger kvar på gamla WIFI 5, han visste bara en som hade WIFI 6, och WIFI 7 ligger runt hörnet och väntar, dessa då nya TV fullproppade med alla tänkbara nyheter med sina egna paneler, läser man tex LG nya G4 65" så är det alltså ungefär 2 A4:a sidor fulla med nyheter.

Snart går min Panasonic 47" in på sitt 12 levnads år, ingen aning vilken WIFI den har, den ersatte en Plasma TV med 37" köpt 2004, 47:an var klart bättre på att visa bilder. Nu snart väljer jag någon ny TV som jag hoppas klarar ytterligare 10-12 år, så är hälsan med mig så sitter jag med en TV som har WIFI 5 fortfarande 2035.
Som jag och flera skrivit; anslut en Apple TV eller Google Chromecast så sköter den anslutningar, appar och nätverk mycket bättre än någon TV gör. Min Apple TV är dock ansluten med sladd eftersom jag har uttag precis bredvid den.

Som jag och flera skrivit; anslut en Apple TV eller Google Chromecast så sköter den anslutningar, appar och nätverk mycket bättre än någon TV gör. Min Apple TV är dock ansluten med sladd eftersom jag har uttag precis bredvid den.

Jag har köpt en Chromecast för en tid sedan, också nära till uttag så den är kopplad med sladd, för det var så den var utformad utan ström ingen funktion, eller om du menar något annat. Endast 700 kr så det var bra pris, Har inte utforskat allting med denna nya pryl och dess möjligheter, men den är röststyrd om man vill använda den så vilket fungerar bra, och den sitter på min gamla TV nu.

Fick som sagt inte in SVT Play eller TV4 Play i denna gamla TV, Youtube gick inte att uppdatera osv och lite väl krångligt smart system att joxa med. Men Chromecast löste det fint. Nu vet jag inte ännu hur det fungerar med Boxer abonnemanget och en massa kanaler, men för dagen så fungerar det fint med Chromecast och hur vi använder våran TV just nu.

Chromecast får väl följa med till den nya TV apparaten, för visst måsta vi nog byta ut den gamla TV:n snart, LG C4 65" kikar jag mycket på nu, och Philips har visst något spännande på gång med en rejäl satsning med fina finesser av senaste snitt.

Tack för alla tips
//Bengt.

Det Afe menar är att koppla den med Ethernetkabel till Switch, Router eller dylikt.
Det finns nog få av dessa TV-saker som kan ta fiber.

• Gilla
Reaktioner: afe
.mjaa...Den chromecast som jag har den har en fast koppling för HDMI till TV plus då en ström kontakt, någon annat uttag finns inte på denna modell. Fungerar bra för mig just nu. Jag undrade över WIFI

Vet inte var Chromecast har för WiFi-version, men förmodligen fullt tillräcklig om den klarar 4K :)

Apple TV finns i version med bara WiFi och en med WiFi och Ethernet

Vet inte var Chromecast har för WiFi-version, men förmodligen fullt tillräcklig om den klarar 4K :)

Apple TV finns i version med bara WiFi och en med WiFi och Ethernet

Okej, nyfiken på vad du afe eller hur du använder din Apple med Ethernet, förstår att inbyggda versioner fungerar sämre som du berättat om, vilket var bra information.

Jag med min gamla smart TV var som sagt bökig att hantera, vilket då StenÅke tipsade om förbättrade Chromecast med röst styrning, vilket underlättade helt klar kommunikationen med TV:n, så långt allt väl. Boxer abonnemanget som jag halkade in på för ca 10 år sedan var på sitt sätt väldigt enkelt, det gick genom våra gamla TV-antenner, så genom en inköpt modul där våra TV-apparater har uttag för vilket även finns på nya apparater.

BRF-föreningen som jag nu bor i ordnade med Fiber för nära 10 år sedan, men jag har då Boxer systemet som en separat del för flera kanaler att titta på, och fibern har jag använt genom Routern trådlöst till min stationära Dator i ett annat rum, var en kille från dåvarande Bredbandsbolaget som var här och ville sälja, det kom många erbjudande då säljarna visste om att vi fått Fiber vilket var mycket på tapeten vid den tiden med allt grävande över allt vid våra gator.

Det gamla systemet genom TV antenner skall bort vid årsskiftet, så Boxer erbjuder en Hubb som kopplas till TV:n, hårdvaran gratis sa hon men kostar 149 kr varje månad, vilket blir nära 1800 kr om året, så inte speciellt gratis där inte, sedan tillkommer då att välja kanalpaket att betala för, nu skall denna hubb även ha andra möjligheter som tex streaming och lite annat, hon stresspratade som tokig med mig om att det var sista dagen på en kampanj osv, jag stoppade det hela och sa att jag ville studera det hela i lugn och ro via hemsidan.

Den där Boxer Hubben behöver jag undersöka, den verkade att ha liknande egenskaper som en Chromecast eller möjligtvis en Apple dongel, hubben kan troligtvis jobba trådlöst från Routern, så nu får man börja om kanske finns annat abonnemang att studera, dom är som vilddjur dessa säljare.

Bra bilder till Datorn kommer jag nog att få med en ny Oled TV lite senare. Ursäkta den långa texten med behövde skriva av mig, Stenis orkar nog läsa kan jag tänka mig.

//Bengt.

Dom vanliga kanalerna har det tufft, den yngre generationen tycker inte om tablå-TV. Så dom har säkerligen säljare i klass med sossarnas lottförsäljare numera.

Okej, nyfiken på vad du afe eller hur du använder din Apple med Ethernet, förstår att inbyggda versioner fungerar sämre som du berättat om, vilket var bra information.
Jag är inte afe, men den rimliga användningen av ethernet är att ansluta sin Apple TV till sin router via ethernet. Kabelbaserat nät är pålitligare och snabbare än WiFi (oftast).

• Gilla
Reaktioner: afe
Det gamla systemet genom TV antenner skall bort vid årsskiftet, så Boxer erbjuder en Hubb som kopplas till TV:n, hårdvaran gratis sa hon men kostar 149 kr varje månad, vilket blir nära 1800 kr om året, så inte speciellt gratis där inte
Vad betalar du för det du använder nu (ett Boxer-kort som sitter i en CA-modul i teven, gissar jag)?
Den där Boxer Hubben behöver jag undersöka, den verkade att ha liknande egenskaper som en Chromecast eller möjligtvis en Apple dongel, hubben kan troligtvis jobba trådlöst från Routern, så nu får man börja om kanske finns annat abonnemang att studera, dom är som vilddjur dessa säljare.
Ja, Boxers "TV-hub mini" påminner en del om Google Chromecast. Den som har en androidtelefon kan koppla ihop den med TV-huben och man får alternativet att logga in sin TV-hub med sitt Googlekonto när man installerar huben.
TV-hub mini kan bara prata med en router via WiFi. Det finns inget uttag för ethernetkabel.

Jag är inte afe, men den rimliga användningen av ethernet är att ansluta sin Apple TV till sin router via ethernet. Kabelbaserat nät är pålitligare och snabbare än WiFi (oftast).
En fördel är också att de enheter som kör WiFi inte påverkas av min streaming till teven.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Vad betalar du för det du använder nu (ett Boxer-kort som sitter i en CA-modul i teven, gissar jag)?

Ja, Boxers "TV-hub mini" påminner en del om Google Chromecast. Den som har en androidtelefon kan koppla ihop den med TV-huben och man får alternativet att logga in sin TV-hub med sitt Googlekonto när man installerar huben.
TV-hub mini kan bara prata med en router via WiFi. Det finns inget uttag för ethernetkabel.

Ja idag kostar det 474 kr då med ett kanalmix om ca 28 kanaler, vilket jag kommer att minska ner, då är det inklusive en avi-avgift på det. Nej det var försäljaren som sa att hårdvaran till den nya Hub-mini som du skrev var gratis, med ett extra kort som inte var ett fysiskt kort utan någon form av digitalt lösenord som kostade 149 kr/månad, som jag fattar går det alltså inte att använda hubben utan detta så kallade extrakort. man har ju höjt avgiften med vissa mellan rum, från starten var det nog nära hälften av dagens summa.

Fibern från routern trådlös 100mb till Datorn kostar lika mycket, också något som ständigt stiger i pris. Det kostar att hänga med nu för tiden, sedan har vi så klart varsina mobil abonnemang, ja kära nån vad det kostar i dag.

Ja idag kostar det 474 kr då med ett kanalmix om ca 28 kanaler, vilket jag kommer att minska ner, då är det inklusive en avi-avgift på det. Nej det var försäljaren som sa att hårdvaran till den nya Hub-mini som du skrev var gratis, med ett extra kort som inte var ett fysiskt kort utan någon form av digitalt lösenord som kostade 149 kr/månad, som jag fattar går det alltså inte att använda hubben utan detta så kallade extrakort. man har ju höjt avgiften med vissa mellan rum, från starten var det nog nära hälften av dagens summa.
Jag har nyligen hjälpt en äldre släkting att installera "TV-hub mini" från Boxer, men något extrakort såg jag inte till. Det finns ingen kortläsare i TV-huben.

TV-hub mini kopplas in i en HDMI-port i teven och strömförsörjs med USB. Det följer med en grunka som man stoppar in i ett vägguttag. Grunkan har också ett USB-A-uttag i vilket man ansluter en USB-sladd som har en mikro-USB-kontakt i andra änden. Det förvånade mig, men jag gissar att Boxer kom över ett restlager med mikro-USB-kontakter.

.mjaa...Den chromecast som jag har den har en fast koppling för HDMI till TV plus då en ström kontakt, någon annat uttag finns inte på denna modell. Fungerar bra för mig just nu. Jag undrade över WIFI
Chromecast kan kopplas via Ethernet om man skaffar en annan strömadapter. Jag vill minnas att den adaptern ingick i 4K-varianten när jag en gång köpte en sådan

Ghromecast är synnerligen fiffigt då man styr allt från telefonens alla olika streamingappar.
Till familjens TV föredrar jag ändå Apple TV. Gillar fjärrkontrollen och hur det är upplagt i TV-rutan. All streaming samlad på ett ställe.
Finns ju även Google TV som liknar Apple TV i upplägget, men känns inte lika genomtänkt.

Apple-TV har ju dessutom inbyggda kalibreringsfunktioner där man kan få till perfekt läppsynk. Bara det är värt investeringen.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.