Bengf
Aktiv medlem
Jag har nyligen hjälpt en äldre släkting att installera "TV-hub mini" från Boxer, men något extrakort såg jag inte till. Det finns ingen kortläsare i TV-huben.
TV-hub mini kopplas in i en HDMI-port i teven och strömförsörjs med USB. Det följer med en grunka som man stoppar in i ett vägguttag. Grunkan har också ett USB-A-uttag i vilket man ansluter en USB-sladd som har en mikro-USB-kontakt i andra änden. Det förvånade mig, men jag gissar att Boxer kom över ett restlager med mikro-USB-kontakter.
Ja TV-hubben går att köpa hos tex Elgiganten, personen du hjälpte hade han fått TV hubben sänt till sig från Boxer, eftersom man då som jag då tidigare använt CA modulen med kort från Boxer, så skall väl Boxer gå ut med meddelande om att TV-antenn systemet tas bort vid årsskifte 31 dec, vilket jag då inte blivit informerad om genom direkt kontakt trots åratal av användning med Boxer kort, utan det har jag läst om på nätet ( förutom då den stressade telefon försäljaren som snabbpratande sista dagens erbjudande ( vilket hon då är utbildad till att stressa tänkbara köpare och hinna med så många som möjligt )
Detta gamla system var väldigt smidigt då jag köpte dessa CA-moduler i TV-affärer man kunde välja HD modul, kostade då 350 kr och var en engångs kostnad, hade en sådan CA modul även i sovrums TV:n, bara att flytta kortet mellan apparaterna, man kunde då hyra ett extra kort till sovrums TV:n som kostade 110 kr/månad om man ville göra så.
Extra kortet som försäljaren beskrev det för mig var förvillande då det inte var något FYSISKT kort som i det tidigare systemet utan en typ av lösenord att skriva in i samband med monteringen av denna nya TV hub hon kallade det för digitalt extra kort och kostade 149 kr/månad men då ingår inga TV-kanaler automatiskt, utan det får man välja själv finns flera olika kanal paket med olika priser så klart.
Köper jag TV-hubben hos Elgiganten måste jag nog få någon typ av lösenord från Boxer för att starta upp abonnemanget och då måste man så klart betala för det.