Annons

TV - bra för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nyligen hjälpt en äldre släkting att installera "TV-hub mini" från Boxer, men något extrakort såg jag inte till. Det finns ingen kortläsare i TV-huben.

TV-hub mini kopplas in i en HDMI-port i teven och strömförsörjs med USB. Det följer med en grunka som man stoppar in i ett vägguttag. Grunkan har också ett USB-A-uttag i vilket man ansluter en USB-sladd som har en mikro-USB-kontakt i andra änden. Det förvånade mig, men jag gissar att Boxer kom över ett restlager med mikro-USB-kontakter.

Ja TV-hubben går att köpa hos tex Elgiganten, personen du hjälpte hade han fått TV hubben sänt till sig från Boxer, eftersom man då som jag då tidigare använt CA modulen med kort från Boxer, så skall väl Boxer gå ut med meddelande om att TV-antenn systemet tas bort vid årsskifte 31 dec, vilket jag då inte blivit informerad om genom direkt kontakt trots åratal av användning med Boxer kort, utan det har jag läst om på nätet ( förutom då den stressade telefon försäljaren som snabbpratande sista dagens erbjudande ( vilket hon då är utbildad till att stressa tänkbara köpare och hinna med så många som möjligt )

Detta gamla system var väldigt smidigt då jag köpte dessa CA-moduler i TV-affärer man kunde välja HD modul, kostade då 350 kr och var en engångs kostnad, hade en sådan CA modul även i sovrums TV:n, bara att flytta kortet mellan apparaterna, man kunde då hyra ett extra kort till sovrums TV:n som kostade 110 kr/månad om man ville göra så.

Extra kortet som försäljaren beskrev det för mig var förvillande då det inte var något FYSISKT kort som i det tidigare systemet utan en typ av lösenord att skriva in i samband med monteringen av denna nya TV hub hon kallade det för digitalt extra kort och kostade 149 kr/månad men då ingår inga TV-kanaler automatiskt, utan det får man välja själv finns flera olika kanal paket med olika priser så klart.

Köper jag TV-hubben hos Elgiganten måste jag nog få någon typ av lösenord från Boxer för att starta upp abonnemanget och då måste man så klart betala för det.

Ja TV-hubben går att köpa hos tex Elgiganten, personen du hjälpte hade han fått TV hubben sänt till sig från Boxer, eftersom man då som jag då tidigare använt CA modulen med kort från Boxer, så skall väl Boxer gå ut med meddelande om att TV-antenn systemet tas bort vid årsskifte 31 dec, vilket jag då inte blivit informerad om genom direkt kontakt trots åratal av användning med Boxer kort, utan det har jag läst om på nätet ( förutom då den stressade telefon försäljaren som snabbpratande sista dagens erbjudande ( vilket hon då är utbildad till att stressa tänkbara köpare och hinna med så många som möjligt )

Detta gamla system var väldigt smidigt då jag köpte dessa CA-moduler i TV-affärer man kunde välja HD modul, kostade då 350 kr och var en engångs kostnad, hade en sådan CA modul även i sovrums TV:n, bara att flytta kortet mellan apparaterna, man kunde då hyra ett extra kort till sovrums TV:n som kostade 110 kr/månad om man ville göra så.

Extra kortet som försäljaren beskrev det för mig var förvillande då det inte var något FYSISKT kort som i det tidigare systemet utan en typ av lösenord att skriva in i samband med monteringen av denna nya TV hub hon kallade det för digitalt extra kort och kostade 149 kr/månad men då ingår inga TV-kanaler automatiskt, utan det får man välja själv finns flera olika kanal paket med olika priser så klart.

Köper jag TV-hubben hos Elgiganten måste jag nog få någon typ av lösenord från Boxer för att starta upp abonnemanget och då måste man så klart betala för det.
Om du inte längre ska köra markbunden tv via antenn så har du ju oändligt många leverantörer av tv via bredbandet att välja på.

Boxer var ensamma om betalkanaler via antenn. Vilket ofta var villaägarna och landsbygdens enda alternativ till sattelit-tv. Men nu går ju allt i glastrådar under jorden istället.

Ghromecast är synnerligen fiffigt då man styr allt från telefonens alla olika streamingappar.
Till familjens TV föredrar jag ändå Apple TV. Gillar fjärrkontrollen och hur det är upplagt i TV-rutan. All streaming samlad på ett ställe.
Finns ju även Google TV som liknar Apple TV i upplägget, men känns inte lika genomtänkt.

Apple-TV har ju dessutom inbyggda kalibreringsfunktioner där man kan få till perfekt läppsynk. Bara det är värt investeringen.

Javisst är det bra på sitt sätt, får fundera på Apple-TV när jag byter till ny TV. Jag köpte Chromecast endast för tillgång till SVT-Play och TV4-play då det inte gick längre att få in dom samma i min gamla smart-TV, SVT-Play har en enorm katalog av nästan allting av TV-program från gammalt till nytt.

Men har faktiskt inte ännu tittat så mycket på tex SVT-Play, vi är två lite äldre i våran familj inga hoper av barn i olika åldrar eller så. Chromecast var billig men går som du säger genom mobilen och dess App, vi följer några få serier tex Badhotellet och Tystvittne, har ju kanaler som är fulla med olika serier, men man kan ju inte bo vid TV:n dygnet runt, och många bra Dokumentärer går på Kunskaps kanalen lika så fina naturfilmer, sedan det tråkiga med alla reklamavbrott i många kanaler, ja jösses vad mycket det blir, snart ny mobil också då skall allt flyttas över, Var under många år en verklig Filmnörd gillade starkt att se filmer från dom tidiga barndoms åren med Matiné till VHS-genombrottet med hyr filmer och varför inte James Bond eran som var så trevligt har väl ett tjugotalet Bond filmer liggandes på DVD. Numera har film intresset svalnat en hel del, Dokumentärer har tagit över mycket, vilket kan vara nog så spännande och även gripande.

Om du inte längre ska köra markbunden tv via antenn så har du ju oändligt många leverantörer av tv via bredbandet att välja på.

Boxer var ensamma om betalkanaler via antenn. Vilket ofta var villaägarna och landsbygdens enda alternativ till sattelit-tv. Men nu går ju allt i glastrådar under jorden istället.

Ja det blir att jobba på, föreningen jag tillhör hade under många år ett parabol system med kanaler som var kopplat till alla boende, men nya kom in så det rörde på sig och väldigt många ville ha olika kanaler och önskemål, Var ordförande under många år så det var svårt att vara tillmötesgående för alla önskemål. Med Fiberns inträde så fick det bli så att var och en fick välja på eget bevåg vad dom nu ville ha, och som du sa finns det så många leverantörer med olika prisbilder. Canal plus som fanns med vid den tiden var supersvåra att få avbryta och det tog tid att stänga ner flera av kanalerna, jösses vad dom låg på med otaliga telefon samtal.

Min fasta Dator som är äldre än TV:n, där går SVT-Play och TV4-Play in, trådlöst genom Routern, men TV:n ville inte hänga med längre, bilder kunde jag skicka från Datorn till TV:n också, men filmerna blev hoppiga, Datorn är från 2012.

Jag tror att inom 5-6 år så blir helt trådlöst det nya normala, WIFI 7 som är på gång gör skillnad mot dagens.

Min fasta Dator som är äldre än TV:n, där går SVT-Play och TV4-Play in, trådlöst genom Routern, men TV:n ville inte hänga med längre, bilder kunde jag skicka från Datorn till TV:n också, men filmerna blev hoppiga, Datorn är från 2012.

Jag tror att inom 5-6 år så blir helt trådlöst det nya normala, WIFI 7 som är på gång gör skillnad mot dagens.
Ja frågan är väl om inte WiFi är det gamla normala redan. De allra flesta hemanvändare har fått en wifi-router av sin internetleverantör. Det är den de använder och kopplar upp hela huset mot.

Streaming kräver inte särskilt mycket. Varken av bredbandet eller hemmanätet.

Vad är det med din tv som gör att den inte hänger med? Hur skickar du film och bild till den?

SVT-Play har en enorm katalog av nästan allting av TV-program från gammalt till nytt.
Ja, det är rätt skoj för oss som har tittat på svensk statsteve i flera decennier att återknyta bekantskapen med gamla tevefavoriter.

Jag har en förtitumsteve stående bredvid mitt datorbord och en HDMI-kabel mellan datorn till teven, men ändå tittar jag oftast på video av olika slag på datorns 27-tumsskärm. Tangentbord och mus är lättare att använda vid ett datorbord än sittande i en fåtölj.

Tyvärr blev det svårare att hitta gamla godingar när SVT slog ihop Öppet Arkiv med SVTPlay.

Ja frågan är väl om inte WiFi är det gamla normala redan. De allra flesta hemanvändare har fått en wifi-router av sin internetleverantör. Det är den de använder och kopplar upp hela huset mot.

Streaming kräver inte särskilt mycket. Varken av bredbandet eller hemmanätet.

Vad är det med din tv som gör att den inte hänger med? Hur skickar du film och bild till den?

Nu är det länge sen jag skickade något till TV, mins bara att jag höger klickade på bilden och fick upp alternativ. Filmerna gick i bland men dom fick inte vara för stora TV:n jag har nu är inte 4K. När TV:n var ny fick jag in SVT Arkiv tex. Youtube var inte så bra förr i tiden ock senare gick det inte att uppdatera Youtube eller. Smart tv systemet i denna gamla TV är osmidigt och bökigt, Chromecast förändrade allt. TV:n är från 2013 hade en plasma TV tidigare från 2004. Bredbands Routern kom väl in 2015 som jag mins så här direkt. Nu hade jag förr faktiskt en särskild Box från Boxer som jag fick koppla in också med kort till Boxen eller motagar lådan vad man nu skall kalla den, övergick senare till CA modul vilket då var kanon bra lösning. Kortet tog man med till husvagnen och den digital box man fick börja med i Sverige på den tiden, Sverige hade ju så bråttom med att komma in med det nya Digitala.

Ja, det är rätt skoj för oss som har tittat på svensk statsteve i flera decennier att återknyta bekantskapen med gamla tevefavoriter.

Jag har en förtitumsteve stående bredvid mitt datorbord och en HDMI-kabel mellan datorn till teven, men ändå tittar jag oftast på video av olika slag på datorns 27-tumsskärm. Tangentbord och mus är lättare att använda vid ett datorbord än sittande i en fåtölj.

Tyvärr blev det svårare att hitta gamla godingar när SVT slog ihop Öppet Arkiv med SVTPlay.

Kom tips från PC för alla för länge sedan hur man från en Lapptopp genom HDMI till TV:N kunde köra det man hade i Lapptoppen.
Synd med Öppet Arkiv där fans allt av gamla godingar, Anita Ekberg hos Hagge Geigert tex. Kunde då bli det gamla 4:3 bilden förstås.

Jag kopplar bara in HDMI-kabeln mellan datorn och teven. Teven blir då en extra skärm som vilken annan skärm som helst.

Tipset från PC för alla kom vid en tid då väldigt få visste om att det fungerade bra. Nu har du TV:n en meter från Datorn, min TV står i vardags rummet, bästa vägen dit med kabel genom väggar efter golvlister mm blir nog nära 20 meter, första tanken var med kabel från Routern till Datorn för bättre uppkoppling just för internet men trådlös till en liten mojäng löste det hela.

Jag tycker det verkar som 8K är på väg bort, det öste ju på som tusan för bara några år sedan, man ville så klart sälja det nya och reklamen om 8K där dom dyrare varianterna hade förmågan att förstärka bilden genom att skala ner från 8K. I Sverige fick man för några år sedan förbättringar med 720p med vanliga kanaler som kanal 1 och 2 och kanske var 4:an med också. dagens 4K är väl inte eller full 4K utan UHD något mindre upplösning. när svensk TV kan sända 4K rakt ut verkar väl vara svårt att få till, men förstår att folk kanske letar efter 4K inslag genom nätet Netflix och liknade tjänster.

Ja det är väl bara ytterligare ett exempel på att det inte nödvändigtvis är "state of the art" som "vinner" i utvecklingen av tech utan väldigt ofta istället "good enough".

8K idag riskerar väl bara ett torpedera produktiviteten i många arbetsflöden som idag inte riktigt är upp till att hantera dessa dataflöden.

Är inte det ett visst sundhetstecken att den bubblan spruckit och hypen dunstat. Synd bara för de som gick på den och köpte svindyra TV-apparater i onödan när materialet som görs ändå bara är 4K.

Ja det är väl bara ytterligare ett exempel på att det inte nödvändigtvis är "state of the art" som "vinner" i utvecklingen av tech utan väldigt ofta istället "good enough".

8K idag riskerar väl bara ett torpedera produktiviteten i många arbetsflöden som idag inte riktigt är upp till att hantera dessa dataflöden.

Är inte det ett visst sundhetstecken att den bubblan spruckit och hypen dunstat. Synd bara för de som gick på den och köpte svindyra TV-apparater i onödan när materialet som görs ändå bara är 4K.

Ja så är det, 3D var också stora hajpen, fans i min gamla TV från 2013, jäklar vad dom gick i gång med 3D, i USA startade man flera 3D biografer, folk kom ut med sjösjuka liknade bekymmer, 3D var ändå en gammal ide som testades med dessa olikfärgade glasögon man kunde få. Vad gäller 8K så ligger väl förbud under behandling då på grund av Elförbrukningen, vi måste ju se till att dela med oss till Tyskland bland annat, dom ser ut att styra mycket i Europa, går väl kablar under vatten lite varstans.

Många leverantörer finns som någon skrev, halva priset under dom första 6 månaderna, sedan sitter man med höga kostnader som höjs med jämna mellanrum. Skall inte gå in på Solpanelerna som vuxit lavinartat, där skojare som är dåligt utbildade brer ut sig utan minsta samvete och erbjuder sina tjänster.

Det har hänt någonting med många märkliga tester av många produkter, som vid närmare syn mera är av skickliga reklam personer som vill framhålla inte ofta tydligen nya okända produktnamn, allt från sladdlösa dammsugare till halva priset och AirFryer som framstår som ordentligt testade, men tveksamt om dom faktiskt är det, dyker ju upp även olika livsmedel där man skriver Topptestat i något hörn av bilden man griper alla halmstrå man kan för att sälja.

Fasen det är dyrt att hålla i gång ett vanligt Tv-tittande i dag, om man vill ha lite extra. Se på våra kära kameror där video delen i stort kan användas att spela in nästa James Bond film med alla fall nära på, det duger inte längre med en hyggliga familje filmer för vardagsbruk, utan testarna sågar direkt om det sviktar lite.

3D är fortfarande stort på bio, men för TV förstörde det stora för bägge formaten. Det där man hade glasögon som svärtade ögonen omväxlande blev folk sjösjuka av och det var Samsung som drev på det. Det andra som använde biotekniken med polariserade linjer som LG drev på var jag mycket nöjd med. Har fortfarande TVn kvar och en massa 3D-filmer på BD.

Jag har till och med en digital 3D-videokamera liggandes i ett skåp. Den har jag dock inte använt så mycket dom senaste 5 åren.

I min släktings fall var det uteslutet att byta teveprogramlevereantör. Det är svårt att lära gamla hundar att sitta annorlunda.

Inte alltid lättvindigt att byta leverantör eller, haft flera gamla bekymmer med telefonabonnemang när det dök upp nya försäljare som erbjöd billigare abonnemang påstod man, kan vara knepigt för dom vill hålla kvar en till varje pris, talar inte alltid sanning i telefonen vrider och vänder i språket. Man måste kolla på om det är ett 12-eller 24 månaders man godkänt, försäljaren av det nya säger att dom ordnar allt, sedan börjar det krångla för en, skicka tillbaka Routern från det gamla systemet osv, språkförbistringar i telefonen varken jag eller försäljaren förstår fullt ut vad som sägs.

Senast ändrad:
3D är fortfarande stort på bio, men för TV förstörde det stora för bägge formaten. Det där man hade glasögon som svärtade ögonen omväxlande blev folk sjösjuka av och det var Samsung som drev på det. Det andra som använde biotekniken med polariserade linjer som LG drev på var jag mycket nöjd med. Har fortfarande TVn kvar och en massa 3D-filmer på BD.

Jag har till och med en digital 3D-videokamera liggandes i ett skåp. Den har jag dock inte använt så mycket dom senaste 5 åren.

3D var ju kul på bio typ Cosmonova eller vad det nu hette men det är ju länge sedan.

När jag läste geografi på universitetet var 3 D en viss grej och det var en viss sensation att kolla på 3D flygfoton kommer jag ihåg, inte minst IR-bilder.

3D var ju kul på bio typ Cosmonova eller vad det nu hette men det är ju länge sedan.

När jag läste geografi på universitetet var 3 D en viss grej och det var en viss sensation att kolla på 3D flygfoton kommer jag ihåg, inte minst IR-bilder.

Tror det var Naturhistoriska som hade Cosmonova, var något special med mängder av små projektorer, man stod liksom nästan i den stora svängda skärmen man tappade balansen i denna hisnade uppvisning, detta var länge sedan. Papp glasögon fick man på lokala bion, när förfilmer visade 3D, en stege kom rakt ut till publiken, men för vardags tittande blir det för jobbigt.

Jäkla träligt att börja krångla med försäljare, har flera gamla dåliga erfarenheter, bytte El-bolag vid ett tillfälle, säljaren hade undvikit att meddela mig att kryssa i en ruta som skulle innebära en garanti på smidigare lösning vid byte, säljaren talade inte sanning för mig om flera saker vilket framstod efter en kort tid, ville så klart inte vara kvar vid denna, blev liksom straffad för att jag ville byta och fick vänta nästan ett år för att få i genom bytet, försökte hävda då att säljaren undvikit informationen om att kryssa i nämnda ruta, vilket hon fullt medvetet gjort i mina ögon, alltså flera jobbiga samtal till leverantören som inte hjälpte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar