Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

AKA

Aktiv medlem
Använder mig oftast av Av-läget på min 300D för att lättast kunna bestämma skärpedjupet.

Då är min fråga om jag kan använda blixten (Sigma EF 500DG Super) så att kameran känner av den i detta läge och automatiskt snabbar upp slutartiden?

Har installerat "ryska hacket".

Jag kommer inte ihåg exakt vilken CF du får ställa in, men leta efter att du kan ställa in 1/200 eller 200, för det blir den tiden som synktiden kommer bli.

Jag kör med 1/200 i Av-läget med min Sigma-blixt.

/ Marcus

Men då verkar det som att kameran fungerar helt manuellt. 1/200 hela tiden oavsett vilken bländare jag väljer. Kör jag f 1,8 blir bilden överexponerad och kör jag f 8 blir den underexponerad. Ska det vara så att blixten krämar på med olika styrka vid olika bländare?

Nä, är du säker på att den står i ttl-mode?
Blixten ska ju strypa sig själv beroende på vilken bländare du använder.

/ Marcus

Jo, står E-TTL på blixten
Ser bättre ut nu när jag prövar igen. Ljuset i bilden blir så klart olika p.g.a. mer el mindre naturligt ljus, men blir ändå rätt exponerad.

Prövade f16 men då blir den underexponerad, beror kanske på att blixten inte kan kräma på nog mycket. Tycker att kameran borde varna genom att blinka med antingen bländartalet eller någonting annat då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar