Annons

RX100MK3 VS G7XMk2 vilken är snabbast?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej,

För gatufoto står nu valet mellan Rx100mk3 och G7xmk2 i hyffsat samma prisklass.

Jag är ute efter:

1. SNABB UPPSTART (kan inte vänta 3-4 sekunder innan kameran går att använda)
2. Zoomen måste kunna spara min senast valda brännvidd vid uppstart och INTE gå tillbaka till vidvinkligaste läget (och dessutom inte ta extra lång tid på sig att göra detta bara för att den inte får gå tillbaka till extremvidvinkelläget)
3. Normal auto-iso utan konstigheter där jag kan välja slutartids-minimum.
4. Fina jpegs är inte fel men inget krav då jag alltid kör raw+jpeg.
5. Smidig exponeringskompensation utan en massa knapptryck eller menyer.
6. Snabb AF i single point af-s.
7. Gå att stänga av auto-bildvisning efter varje tagen bild.

Någon som har erfarenhet av dessa modeller och kan ge lite real life återkoppling kring dessa frågor?

Tack!

Hej,

För gatufoto står nu valet mellan Rx100mk3 och G7xmk2 i hyffsat samma prisklass.

Jag är ute efter:

1. SNABB UPPSTART (kan inte vänta 3-4 sekunder innan kameran går att använda)
2. Zoomen måste kunna spara min senast valda brännvidd vid uppstart och INTE gå tillbaka till vidvinkligaste läget (och dessutom inte ta extra lång tid på sig att göra detta bara för att den inte får gå tillbaka till extremvidvinkelläget)
3. Normal auto-iso utan konstigheter där jag kan välja slutartids-minimum.
4. Fina jpegs är inte fel men inget krav då jag alltid kör raw+jpeg.
5. Smidig exponeringskompensation utan en massa knapptryck eller menyer.
6. Snabb AF i single point af-s.
7. Gå att stänga av auto-bildvisning efter varje tagen bild.

Någon som har erfarenhet av dessa modeller och kan ge lite real life återkoppling kring dessa frågor?

Tack!
Vet tyvärr ingenting om de modeller du lurar på, men Richo GR III (28 mm) och GR IIIx (40 mm) har allt du efterfrågar. Bra bildkvalitet. Superenkel att använda. Ingen zoom dock. Bara ett tips.

/ Med vänlig hälsning,, FiCa1

Har ägt Canon G7x ii. Det här är min minnesbild:

1. Det tar nog åtminstone 2 sekunder att starta, särskillt om den ska ta sig till en längre brännvidd.
2. Funkar åtminstone när du har step-zoom (motsvarande 24, 28, 35, 50, 85 och 100mm) inställd på objektivreglaget.
3. Du kan åtminstone ställa in hur ivrig kameran ska vara att välja ett högre ISO. Är inte säker på om du kan ställa in max slutartid.
4. Jag är inte särskillt kräsen, men för mig dög de. Du kan ju reglera de flesta parametrar i förväg.
5. Dedikerat inställningshjul.
6. Beror nog på vad du är van vid. Inget jag hade problem med i alla fall.
7. Japp.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto