Agogo
Aktiv medlem
Forslund skrev:
Så länge det inte finns något sätt lösa "problemet" på så är den bästa medicinin att ignorera det! Internet är ju som alla känner till ett forum för alla och det är omöjligt att på en sida, öppen för alla kontrollera vilka som registrerar sig och vad de lägger upp. Oavsett hur många regler man sätter upp så kommer alltid folk att ignorera dem, om de ens känner till dem!
För mig är det här lite av "dagens I-lands problem"!!
Jag håller med dig. Eftersom internet är anarkistiskt så går det (förhoppningsvis?) inte att reglera med vare sig lagar eller regler på olika sidor. Inte fullt ut.
Och jag tycker att det ska förbli sådant.
Våran idé bygger på att anpassa innehållet individuellt efter varje persons behov.
Om du inte tycker att det är "jobbigt" att sitta och klicka förbi bilder så behöver du ju inte använda funktionerna vi rekommenderar.
Jag själv kommenterar sällan bilder just för att jag inte riktigt har tid till att klicka förbi så pass många som jag känner inte är värda att kommentera.
Andra blir rosenrasande över mängden "skräp".
Att bygga upp systemet lite så att jag slipper naturbilderna som ex är ett stort och väldigt positivt steg från min synvinkel. Inte för att jag tycker att de är "skräp" utan för att de inte intresserar mig personligen.
Förslaget handlar lite om regler och mer om hur man ska få fler nöjda över sin situation.
Det går, som du säger, inte att reglera bort familjealbum-fotona, men ett sorteringssystem kan hålla dem borta från tex mig som inte vill se dem.
Om du och många andra vill se dem eller inte tycker det spelar någon roll så affekterar inte det här systemet dig/er.
Alla problem borde lösas - oavsett kultur eller förutsättningar. Jag förstår ditt exempel med att relatera det här till u-landsproblemen, men det är faktiskt inget argument för att strunta i problem som vi "bortskämda" västerlänningar faktiskt har.
Elitism:
Jag vill tillägga att jag INTE VILL skapa en egen sida fylld med en massa "proff-bilder" och dras med alla pretentiösa idioter. Jag har inte fördomar gentemot amatörer(jag är ju en själv?) och inte mot proffs heller.
Sidan handlar som sagt om fotografi och därför är det själva fotografit som skall tas upp - inte sötheten på en hund eller hur fulla någons kompisar var förra helgen.
Att inte se den skillnaden är - ursäkta - korkat.
Jag VILL se "konstnärliga" försök från amatörer, kompositionsförslag från grundskoleelever och Bosses illustrationer över hur vacker naturen är genom en kameralins. Bara det är fotot som är det viktiga - inte motivet. Skiljegränsen är hårfin, men dessa "pooler" gör att man måste söka lite för att finna kunskapen. Vilket i sgi är bra och utvecklande.
De som inte bryr sig om kritik, som laddar upp -vi-var-fulla-förra-helgen-bilder, vet jag inte ens av (med ett "poolsystem") eftersom de troligen varken orkar läsa dessa inlägg eller leta upp "pooler" där de som vill ha kritik och de som vill kritisera finns.
Likaså åt de som tänker motsatt.
Vi verkar faktiskt tänka någotsånär lika.
Med skillnaden att du använder fler utropstecken.