Annons

Brutal ärlighet önskas

Produkter
(logga in för att koppla)
Då kör vi på med kritik då.....

Varför har du alla bilder som inte är galleribilder som länkade bilder?
Sen skulle ju jag gärna se att det gick att få upp bilderna i galleriet till större visning.

Fast å andra sidan antar jag att WP har sina begränsningar.


Kritik gillas, då blir det bättre!

Just den tekniska hemsidebiten kan jag inte mycket om.
Men i galleriet går det att trycka på FS knappen och då visas dom i helskärm.
Den första frågan förstod jag inte, med risk för att verka blåst.
 
Tack Hampus!

Och den där vita bakgrunden blir jag tokig på snart! Ser själv att bakgrunden på många av bilderna är ojämn och dassig. Jag vill ha den jämn och kritvit men får inte riktigt till det... Jobbar vidare!!
Några photoshop tips så att jag kan fixa de redan tagna bilderna kanske? ;)

Finns lite olika sätt att ljusa upp bakgrunden. Dodge t. ex. Om du jobbar i RAW så kan du fixa det redan där genom att använda adjustment brush och öka exponeringen. Sen bara målar du det ljusare.

Du borde fundera på att skaffa en annan bakgrundsfärg också. :)
 
Jag tycker att din sida och dina bilder ser riktigt bra ut, finns ingen anledning för dig att jobba "gratis", du verkar ju kunna leverera en fullvärdig fototjänst. Relationen mellan pris och kvalitet sätts av marknaden, dvs dina kunder och av din förmåga att marknadsföra och tro på dig själv.

Det är dumt att göra riktiga tjänster till extremt låga priser, du värderar bara ner dig själv och ditt eget arbete och det är väldigt svårt att höja priserna radikalt längre fram. Dina kunder har ju vant sig vid låga priser och gratis är alltid gott ;)

Om du tar rimliga priser så kommer du att få de kunder som värderar fotojobbet och du kan lägga ner mer energi på bilderna utan att känna dig utnyttjad => alla blir glada. Så småningom kanske du t o m kan leva på ditt fotograferande och då gäller det att ha full täckning för alla utgifter, lokaler, utrustning, din lön och viss marginal för de tider du inte är bokad.

Lycka till och ta ordentligt betalt :)

Tack, du gjorde min dag!

Jag ska verkligen ta en funderare över prissättningen.
 
Finns lite olika sätt att ljusa upp bakgrunden. Dodge t. ex. Om du jobbar i RAW så kan du fixa det redan där genom att använda adjustment brush och öka exponeringen. Sen bara målar du det ljusare.

Du borde fundera på att skaffa en annan bakgrundsfärg också. :)


Tack, ska göra ett försök.

Haha tröttnade du på min vita? :) När det gäller barnfotografering så gillar jag ljusa fräscha bilder. Eller kanske en mönstrad. Har en svart som jag testade vid en gravidfotografering.
Vi får väl se om det blir några inköp framöver :)
 
Tack, ska göra ett försök.

Haha tröttnade du på min vita? :) När det gäller barnfotografering så gillar jag ljusa fräscha bilder. Eller kanske en mönstrad. Har en svart som jag testade vid en gravidfotografering.
Vi får väl se om det blir några inköp framöver :)

Nädå vit bakgrund har sin plats. Tänkte mest för variationen och att bespara dig mecket med att ljussätta den. En grå och ett par i färg hade inte varit helt fel. :)

Ju mer variation du kan visa kunderna desto lättare är det att dra in pengar vid bildförsäljningen.
 
Heltidsjobb på sidan om eller inte spelar ingen roll, prisdumpning som du sysslar med här är inte okej. Det är något som saboterar för alla andra som försöker jobba med detta på heltid/deltid och överleva. Dumpar alla priserna som du har gjort så kommer ingen köpare att anse att fotografens jobb längre har något värde.

/ Magnus
Jag håller inte alls med.
Man får och ska ta betalt hur mycket eller lite som helst, det är det som kallas fri marknad. Som tur är kan man välja själv. Om man inte kan överleva på sin valda bana kanske man ska byta inriktning eller anpassa sig till verkligheten istället för att försöka ändra den?

nina84, priset visar oftast vilken kvalité varan håller. Tänk så här, om du ska till affären och köpa en riktigt, riktigt bra TV, tittar du ens på de billigaste? Jag gör inte det iaf. :)
Så genom att ha hyfsade priser kan man faktiskt ge intryck av att man är riktigt bra. Och tvärtom såklart. ;-)

I slutändan är det du som bestämmer dina priser, känns det bra med låga priser så kör på det. Strunta i vad andra "riktiga" fotografer säger.

/edit
Dina bilder är i mina ögon riktigt bra, jag ser inte om de är gjorda av proffs eller någon annan. Hade jag köpt bilder av dig till fullpris (vad det nu är) så hade jag inte tyckt att de var amatörmässiga iaf.
 
Orkar inte läsa igenom alla inlägg så kan vara så att det redan är sagt.

Dina barnbilder är riktigt bra, där har jag sett fotografer med mindre bra resultat än dina och tar bra betalt för detta. Angående dina porträtt så tycker jag att de kräver lite arbete. Både kompositionsmässigt och ljusmässigt. Om jag får gissa lite så kan det vara så att du kanske inte är så insatt i lite mer avancerad redigering? Jag bygger detta på att barn oftast behöver betydligt mindre redigering då deras hud är bättre och liknande och därför blir dessa bra då man ser att du kan skapa kontakten med dem!

Jag kanske är ute och cyklar? Gärna läsa på lite om naturligt ljus och blandning av av blixtljus och naturligt ljus.

Angående prissättning så skit i alla andra MEN tänk på att inte sälja ut dig själv och värdesätt din tid och det arbete du lägger ner!

Kör hårt ha tro på dig själv! Det värsta som kan hända är att kunden klagar och håller du med då om att "okej det var inte mitt bästa jobb" kan du backa lite på priset eller liknande. Värdesätt ditt arbete!
 
Nädå vit bakgrund har sin plats. Tänkte mest för variationen och att bespara dig mecket med att ljussätta den. En grå och ett par i färg hade inte varit helt fel. :)

Ju mer variation du kan visa kunderna desto lättare är det att dra in pengar vid bildförsäljningen.

Smart! Tål att tänkas på :)
 
Orkar inte läsa igenom alla inlägg så kan vara så att det redan är sagt.

Dina barnbilder är riktigt bra, där har jag sett fotografer med mindre bra resultat än dina och tar bra betalt för detta. Angående dina porträtt så tycker jag att de kräver lite arbete. Både kompositionsmässigt och ljusmässigt. Om jag får gissa lite så kan det vara så att du kanske inte är så insatt i lite mer avancerad redigering? Jag bygger detta på att barn oftast behöver betydligt mindre redigering då deras hud är bättre och liknande och därför blir dessa bra då man ser att du kan skapa kontakten med dem!

Jag kanske är ute och cyklar? Gärna läsa på lite om naturligt ljus och blandning av av blixtljus och naturligt ljus.

Angående prissättning så skit i alla andra MEN tänk på att inte sälja ut dig själv och värdesätt din tid och det arbete du lägger ner!

Kör hårt ha tro på dig själv! Det värsta som kan hända är att kunden klagar och håller du med då om att "okej det var inte mitt bästa jobb" kan du backa lite på priset eller liknande. Värdesätt ditt arbete!


Stort tack för din kommentar. Blev himla glad!

Det stämmer verkligen att redigering är min svaga sida. Det är något jag måste jobba på. Det gäller bara att ta sig tid. Och ha tålamod, jag vill ju vara bäst innan jag har börjat ;)

Precis, vad kan hända egentligen?! Är en kund missnöjd så bemöter jag det genom bra kundservice. Värre än så är det ju inte. Dags att tuffa till sig tror jag!
 
Jag håller inte alls med.
Man får och ska ta betalt hur mycket eller lite som helst, det är det som kallas fri marknad. Som tur är kan man välja själv. Om man inte kan överleva på sin valda bana kanske man ska byta inriktning eller anpassa sig till verkligheten istället för att försöka ändra den?

nina84, priset visar oftast vilken kvalité varan håller. Tänk så här, om du ska till affären och köpa en riktigt, riktigt bra TV, tittar du ens på de billigaste? Jag gör inte det iaf. :)
Så genom att ha hyfsade priser kan man faktiskt ge intryck av att man är riktigt bra. Och tvärtom såklart. ;-)

I slutändan är det du som bestämmer dina priser, känns det bra med låga priser så kör på det. Strunta i vad andra "riktiga" fotografer säger.

/edit
Dina bilder är i mina ögon riktigt bra, jag ser inte om de är gjorda av proffs eller någon annan. Hade jag köpt bilder av dig till fullpris (vad det nu är) så hade jag inte tyckt att de var amatörmässiga iaf.

Tack för din kommentar. Vad glad jag blir att du gillar bilderna.

Och det med tv:n stämmer ju bra. Jag blir bara rädd att jag förlorar kunder om jag höjer. Jag tänker kanske att dom som anlitar mig inte hade gått till fotografen alls (för dyrt) om inte billiga jag fanns. Att dom väljer mig för priset. Men jag får nog tänka att dom faktiskt har sett mina bilder och att dom spelar in.
 
Här har du hela kärnan i din egen frågeställning.
Folk väljer dig.
Min uppmaning: Ta betalt!

OM det är ngt speciellt som DU vill göra så kanske TFP kan vara bra.


Sant! Vad är att ta betalt, runt det dubbla?! Det kan jag förstås googla mig till.

Precis TFP är ju perfekt om man vill testa nåt nytt.
 
Jag kompletterar mitt tidigare inlägg;

Som amatörfotograf får man ju ofta frågan om man kan ställa upp och fotografera olika evenemang. "Du som har så stor och fin kamera kan inte du....osv" (mina bilder verkar vara av mindre intresse :=). Skämt åsido, det är väl klart att man har tagit lite bröllopsbilder, lite kalas, lite student m.m. i familjen, åt släkten och åt goda vänner. Utan att ta betalt. Den situationen känner nog de flesta av oss igen.

Men, om jag skulle börja marknadsföra mig som fotograf, som TS har gjort, så skulle jag nog tänka om ganska rejält. I min värld är det ett ganska stort ansvar att som fotograf ta på sig "once-in-the lifetime-händelser". Typ bröllop, dop, student, 50-årskalas eller vad det nu är. I händelse av misslyckande är det ju inte till någon större tröst för beställaren om man förklarar att man "inte är något proffs". Oavsett priset.

Min point i detta är, OM man nu marknadsför sig som fotograf (vilket vem som helst kan göra, liksom författare, konstnär, skulptör, poet etc) så finns det ingen anledning att sälja sig billigt. Skiter sig jobbet så har det ingen som helst betydelse om beställaren betalat 1000 kr eller 10.000 kr. Nåt mer fotojobb av den gubben lär man inte få ändå. Och inte några rekommendationer heller. "Jädrans billig fotograf, bara 300 spänn men va fasen, vi fick inga bröllopsbilder......man får nog gifta om sig...."

Alltså. Se till att du behärskar det du gör, många gånger får du bara en chans. Leverera ett bra jobb och ta betalt som ett proffs!
 
Jag kompletterar mitt tidigare inlägg;

Som amatörfotograf får man ju ofta frågan om man kan ställa upp och fotografera olika evenemang. "Du som har så stor och fin kamera kan inte du....osv" (mina bilder verkar vara av mindre intresse :=). Skämt åsido, det är väl klart att man har tagit lite bröllopsbilder, lite kalas, lite student m.m. i familjen, åt släkten och åt goda vänner. Utan att ta betalt. Den situationen känner nog de flesta av oss igen.

Men, om jag skulle börja marknadsföra mig som fotograf, som TS har gjort, så skulle jag nog tänka om ganska rejält. I min värld är det ett ganska stort ansvar att som fotograf ta på sig "once-in-the lifetime-händelser". Typ bröllop, dop, student, 50-årskalas eller vad det nu är. I händelse av misslyckande är det ju inte till någon större tröst för beställaren om man förklarar att man "inte är något proffs". Oavsett priset.

Min point i detta är, OM man nu marknadsför sig som fotograf (vilket vem som helst kan göra, liksom författare, konstnär, skulptör, poet etc) så finns det ingen anledning att sälja sig billigt. Skiter sig jobbet så har det ingen som helst betydelse om beställaren betalat 1000 kr eller 10.000 kr. Nåt mer fotojobb av den gubben lär man inte få ändå. Och inte några rekommendationer heller. "Jädrans billig fotograf, bara 300 spänn men va fasen, vi fick inga bilder......Man får nog gifta om sig...."

Alltså. Se till att du behärskar det du gör, många gånger får du bara en chans. Leverera ett bra jobb och ta betalt som ett proffs!


"Vilka fina bilder du tar - vad har du för kamera"? Är ju också en klassiker.

Jag håller helt med dig i det du skriver. Och om jag skulle få en bröllopsförfrågan skulle jag vara väldigt noga med att poängtera min brist på erfarenhet. I detta nu sysslar jag med barn, familj o gravidfotograferingar och där känns ett misslyckande inte lika katastrofalt som vid tex ett bröllop. Det ska ganska mycket till för att misslyckas totalt med en vanligt barnfotografering eller liknande.

Skulle jag stå inför ett "once in the lifetime jobb" så skulle jag vara väldigt noga med att berätta vad jag har för erfarenhet och vad kunden kan förvänta sig.
 
Om du ska ta betalt så gör det till full pris! Tar man mindre betalt för sina tjänster för att man nånstans själv tycker att man är nybörjare så bör man vänta överhuvud taget att ta betalt. Ska man ta betalt så gör det till fullo! Kör på och ge ett intryck av att du är en proffs och vet vad du gör! Dina bilder ser ju bra ut och du får ju bokningar så varför hålla tillbaka?

Lycka till!

//CZ
www.zayaphotography.com
 
Lägg dig på en prisnivå som passar dig, upp några hundralappar tycker jag nog. Skäms inte för ditt arbete, visa vad du kan och gör det med självförtroende så kommer det att gå bra.

Sen så måste jag säga att dina porträtt i studio på vuxna behöver finslipas lite. Bilderna du har tagit utomhus och de på barnen tycker jag är riktigt fina. Helt klart värda att betala för.

Och strunta i alla som tycker si och så, gör som du känner för.
 
Om du ska ta betalt så gör det till full pris! Tar man mindre betalt för sina tjänster för att man nånstans själv tycker att man är nybörjare så bör man vänta överhuvud taget att ta betalt. Ska man ta betalt så gör det till fullo! Kör på och ge ett intryck av att du är en proffs och vet vad du gör! Dina bilder ser ju bra ut och du får ju bokningar så varför hålla tillbaka?

Lycka till!

//CZ
www.zayaphotography.com

Tack för kommentaren.

Jag får nog ta en funderare!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.