Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvaliten på Fotosidan!!

Produkter
(logga in för att koppla)
kvalite?????

Efter att ha läst denna tråd så blir jag inte riktigt klok på vad det är som ni klagar på.
Är det den tekniska kvaliten på bilderna? Är det motiv valet eller är det Bildkompositionen?

Tjusningen med en sån här site är ju att alla kan samsas om utrymmet både "proffsen" och nybörjarna.
 
elmfeldt skrev:
En sak som slår mig är att det MÅSTE finnas rätt och fel när det gäller bilder, likväl som bra och dåliga bilder. Det är inget konstigt att tycka det och det är därför som det finns bildredaktörer och fototävlingar. Precis likväl som vi själva känner vilka av våra egna bilder som är bra eller dåliga (men det kräver många års träning att lära sig detta). Det behöver inte vara elitiskt bara för att man säger att en bild är dålig eller bra.

fast det MÅSTE ju inte finnas rätt och fel när det gäller bilder?

finns ingenting som säger att ni måste ha regler för vilka bilder som ska laddas upp här. sen om ni väljer att ha det är en ju en annan sak.
 
ariadne skrev:

finns ingenting som säger att ni måste ha regler för vilka bilder som ska laddas upp här. sen om ni väljer att ha det är en ju en annan sak.

Det tycker jag absolut!!! Skulle det inte finnas regler för vilka bilder som för läggas upp så skulle sidan förfalla. Den skulle användas för att gratis lägga upp bilder på internet för att visa vilken snygg flickvän man har eller hur söt dottern var när hon var två timmar.

Det tycker jag är en ganska bra utgångspunkt.. Tycker inte du det?
 
Forslund skrev:
Det tycker jag absolut!!! Skulle det inte finnas regler för vilka bilder som för läggas upp så skulle sidan förfalla. Den skulle användas för att gratis lägga upp bilder på internet för att visa vilken snygg flickvän man har eller hur söt dottern var när hon var två timmar.

Det tycker jag är en ganska bra utgångspunkt.. Tycker inte du det?

jag bara skrev att det inte MÅSTE finnas vissa regler. reglerna har uppfunnits av fotosidan och finns inte i sig själva. det var bara så jag menade.

jag tycker också att vissa regler bör finnas självklart. frågan är hur många och vilka.
 
ariadne skrev:
jag bara skrev att det inte MÅSTE finnas vissa regler. reglerna har uppfunnits av fotosidan och finns inte i sig själva. det var bara så jag menade.

Förstod mig faktiskt inte på förklaringen?

Regler MÅSTE väl finnas för att upprätthålla fotosidan på det sätt som dess skapare har velat? Har förstått att vissa är emot allt vad regler heter och talar för att alla skall sköta sig själva. Tyvär funkar inte det i verkligheten och vi måste ha regler som berättar för folk vad de får göra och inte göra.

Hur menar du att de inte finns i sig själv?
 
jag fattar dock inte vad en uppdelning skulle göra för att öka kvaliten?

som jag fattat det så går förslaget ut på att man kan ansluta sig till en genre, men är inte kvaliten olika i alla genrer?
 
Forslund skrev:
Förstod mig faktiskt inte på förklaringen?

Regler MÅSTE väl finnas för att upprätthålla fotosidan på det sätt som dess skapare har velat? Har förstått att vissa är emot allt vad regler heter och talar för att alla skall sköta sig själva. Tyvär funkar inte det i verkligheten och vi måste ha regler som berättar för folk vad de får göra och inte göra.

Hur menar du att de inte finns i sig själv?

jag menar att en sida VÄLJER vilka regler som ska finnas och hur sidan ska se ut, vilket syfte den ska ha osv osv

när jag läste det som david skrev så tolkade jag det ungefär ( om jag ska vara övertydlig nu) " vi Måste ha dessa regler, vi Måste ha sidan på ett visst sätt" som om inte redaktionen hade en valmöjlighet där.
 
Men om en del bestämmer tex att här får man bara ladda upp bilder som man "vet" är lite bättre än om min dotter på 7 år skulle ta kortet eller tex sådana kort som ni skulle skicka in till en fototävling med, existera så höjs förhoppningsvis kvalitén i den avdelningen. Sen om man vill ha en massa jag-och-min-kompis-är-fulla-kort så kan man väl vara med på alla avdelningar då.

/ Marcus
 
Ok, men de som lägger upp jag-och-min-kompis-är-fulla-bilder gör väl det för att visa sina kompisar, utanför fotosidan?

Ser två lösningar på att få ett mer seriös fotosida, utan att egentligen inskränka på det fina communityt:

1. Tillåt endast inloggade medlemmar att se bilder. De enda bilder som vemsomhelst kan se är sådana som ligger i portfolion.

2. Tillåt endast betalande medlemmar, som verkligen är intresserade av att lära sig om och utbyta erfarenheter om fotografering.

Alternativ 1 gillar jag själv.
 
Brummelisa skrev:
Men om en del bestämmer tex att här får man bara ladda upp bilder som man "vet" är lite bättre än om min dotter på 7 år skulle ta kortet eller tex sådana kort som ni skulle skicka in till en fototävling med, existera så höjs förhoppningsvis kvalitén i den avdelningen. Sen om man vill ha en massa jag-och-min-kompis-är-fulla-kort så kan man väl vara med på alla avdelningar då.

/ Marcus

okej.. vad skulle de poolerna heta då?
bra/dåliga bilder?

är det inte bättre då att man fick skapa sina egna pooler? att man helt enklelt fick ansluta sig till de fotografer som man tycker är intressanta. oavsett vilken kategori de ligger i.
 
bjornt skrev:
Ok, men de som lägger upp jag-och-min-kompis-är-fulla-bilder gör väl det för att visa sina kompisar, utanför fotosidan?

Ser två lösningar på att få ett mer seriös fotosida, utan att egentligen inskränka på det fina communityt:

1. Tillåt endast inloggade medlemmar att se bilder. De enda bilder som vemsomhelst kan se är sådana som ligger i portfolion.

2. Tillåt endast betalande medlemmar, som verkligen är intresserade av att lära sig om och utbyta erfarenheter om fotografering.

Alternativ 1 gillar jag själv.

Lite pest eller kolera tycker jag. Alt 1 är inte så rolig, för ibland vill jag visa mina kompisar mina bilder (och jag tycker nog att jag kan anse dem som bra gjorda) så de kan läsa kommentarerna och enkelt se bilderna.

Alt 2 är inte så bra, då man inte gärna köper grisen i säcken.

/ Marcus
 
ariadne skrev:
okej.. vad skulle de poolerna heta då?
bra/dåliga bilder?

är det inte bättre då att man fick skapa sina egna pooler? att man helt enklelt fick ansluta sig till de fotografer som man tycker är intressanta. oavsett vilken kategori de ligger i.

Men det blir väl svårt att få till det bra. Om det kommer en ny fotograf så måste man ju lägga till denne och i början har man väldigt många fotografer att lägga till.

Jag tycker mer att om man tex har olika pooler som djur, bebis, porträtt, stilleben etc etc så i varje pool ska man kunna klicka i att man tycker den här bilden är bra. Visst det kan ju lätt missbrukas att man som vana klickar i den för alla sina bilder och en del nybörjare vågar kanske inte klicka i den, men då skulle jag ju kunna i mitt filter vara med i några pooler och enbart ta dem bilderna som fotografen tycker är riktigt bra.

Men visst jag vet att det inte låter så bra då det är lätt att missbruka idén och jag vill helst inte ha en massa anmälningsrutiner för bilder.

Men jag kan inte komma på något annat sätt (förutom tutorials).

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Men det blir väl svårt att få till det bra. Om det kommer en ny fotograf så måste man ju lägga till denne och i början har man väldigt många fotografer att lägga till.

Jag tycker mer att om man tex har olika pooler som djur, bebis, porträtt, stilleben etc etc så i varje pool ska man kunna klicka i att man tycker den här bilden är bra. Visst det kan ju lätt missbrukas att man som vana klickar i den för alla sina bilder och en del nybörjare vågar kanske inte klicka i den, men då skulle jag ju kunna i mitt filter vara med i några pooler och enbart ta dem bilderna som fotografen tycker är riktigt bra.

Men visst jag vet att det inte låter så bra då det är lätt att missbruka idén och jag vill helst inte ha en massa anmälningsrutiner för bilder.

Men jag kan inte komma på något annat sätt (förutom tutorials).

/ Marcus

skulle de här bra/dåliga-poolerna vara synliga för alla då eller?

jag tycker det vore bättre hursomhelst att hade möjlighet att skapa pooler med de fotografer man tycker är intressanta.

att dela upp i bra/dåligt tror inte jag leder till nåt konstruktivt och bra.
 
Ursäkta om jag avbryter..

Diskussionen är uppe i samma varv som för två år sedan.

Tyvärr så är det svårt svårt svårt att lösa det problem vi diskutterar.

-Det finns ingen som vet allt eller vet bäst hela tiden och därför kan inte några "domare" utses för sidan. Det är också en ekonomisk fråga.

-Att bara ha betalande användare förstör själva tanken. Om jag tar "Åsa 16 år" igen som exempel så kanske hennes veckopeng eller liknande inte riktigt räcker till ett medlemsskap, speciellt inte om hon redan lever i en "lägre klass" rent samhällsmässigt. Dessutom skulle det skrämma bort många som verkligen är intresserade av att både ge och få riktigt med kritik - etx jag själv.

De bilder som "många" vill ha bort kommer aldrig att försvinna. Det är en praktisk omöjlighet.
Därför måste man försöka göra så att de som vill slippa se dessa kan göra detta. Att rensa bort dem är som sagt omöjligt - så varför anstränga sig?

Jag är medveten om att "många" "dåliga" bilder kommer att söka sig in bland pooler som tex "Natur". Det kommer att komma in massor med svampar där - och jag vet att vissa/många naturfotografer inte uppskattar sådana.
Men det kommer att bli lättare att slippa dem.

Hej-vi-är-fulla-Bilderna kommer även de att komma in i poolen "Dokumentärt"(ex) men troligtvis inte i samma mängd som de gör nu.

Min synvinkel:
Jag vill helst slippa djurbilder, porträtt och naturbilder. Inte familjealbumbilderna. De är kanske inte så roliga att få upp när man sitter och bläddrar bland nyinkomna, men i mängdjämförelse med naturbilderna så är de i minoritet.

Ang. "egna pooler":

Ett av det värsta jag vet på andra "vanliga" communitys är alla grupper som ingen är med i och som det finns 1231837 dubbletter av. De har sällan någon funktion mer än att på något sätt illustrera ens intressen. Det är som användare väldigt invecklat att hitta någon ordning eller något syfte med dessa "grupper" då ovanstående inträffar - därav är de meningslösa. Så för att ha något syfte med dessa "pooler" så kan man inte släppa dem fria att startas av alla, när, om vad, varför och hur som helst.
Det måste FS-ledarna bestämma/ha koll på och därför kan de inte vara allt för många.
Antal och regler bestämmer självklart de efter deras arbetsinsattsförmåga.

ps. och snälla, över- eller misstolka inte det jag skriver. Jag använder överdrifter och generaliserar för att göra mig förståd - inte för att jag tror att jag kan allt.
 
Visst vore det absurt att endast tillåta betalande medlemmar. Båda mina exempel ovan är absurda, och pekar på att jag tycker vi har det bra som vi har det.
Men om frågan var uppe för 2 år sedan och inget har hänt; hur många är det egentligen som bryr sig? Är det bara en liten liten grupp högljudda personer?

Dock så är väl frågan riktigt viktig att diskutera nu, eftersom FS-crew själva säger att de sitter och kodar på det här med pooler och grupperingar. Det gjorde de väl inte för 2 år sedan?
 
Agogo skrev:
Ursäkta om jag avbryter..

Diskussionen är uppe i samma varv som för två år sedan.

Tyvärr så är det svårt svårt svårt att lösa det problem vi diskutterar.

-Det finns ingen som vet allt eller vet bäst hela tiden och därför kan inte några "domare" utses för sidan. Det är också en ekonomisk fråga.

-Att bara ha betalande användare förstör själva tanken. Om jag tar "Åsa 16 år" igen som exempel så kanske hennes veckopeng eller liknande inte riktigt räcker till ett medlemsskap, speciellt inte om hon redan lever i en "lägre klass" rent samhällsmässigt. Dessutom skulle det skrämma bort många som verkligen är intresserade av att både ge och få riktigt med kritik - etx jag själv.

De bilder som "många" vill ha bort kommer aldrig att försvinna. Det är en praktisk omöjlighet.
Därför måste man försöka göra så att de som vill slippa se dessa kan göra detta. Att rensa bort dem är som sagt omöjligt - så varför anstränga sig?

Jag är medveten om att "många" "dåliga" bilder kommer att söka sig in bland pooler som tex "Natur". Det kommer att komma in massor med svampar där - och jag vet att vissa/många naturfotografer inte uppskattar sådana.
Men det kommer att bli lättare att slippa dem.

Hej-vi-är-fulla-Bilderna kommer även de att komma in i poolen "Dokumentärt"(ex) men troligtvis inte i samma mängd som de gör nu.

Min synvinkel:
Jag vill helst slippa djurbilder, porträtt och naturbilder. Inte familjealbumbilderna. De är kanske inte så roliga att få upp när man sitter och bläddrar bland nyinkomna, men i mängdjämförelse med naturbilderna så är de i minoritet.

Ang. "egna pooler":

Ett av det värsta jag vet på andra "vanliga" communitys är alla grupper som ingen är med i och som det finns 1231837 dubbletter av. De har sällan någon funktion mer än att på något sätt illustrera ens intressen. Det är som användare väldigt invecklat att hitta någon ordning eller något syfte med dessa "grupper" då ovanstående inträffar - därav är de meningslösa. Så för att ha något syfte med dessa "pooler" så kan man inte släppa dem fria att startas av alla, när, om vad, varför och hur som helst.
Det måste FS-ledarna bestämma/ha koll på och därför kan de inte vara allt för många.
Antal och regler bestämmer självklart de efter deras arbetsinsattsförmåga.

ps. och snälla, över- eller misstolka inte det jag skriver. Jag använder överdrifter och generaliserar för att göra mig förståd - inte för att jag tror att jag kan allt.

kan du lite kortfattat beskriva hur ditt förslag ser ut? ärligt talat så fattar inte jag.
går förslaget ut på att du vill kunna välja bort vissa kategorier när du tex klickar på "senast inlagda"?
 
Det här är ju kanske inget bra sätt, men på photo.net ser man ju som default de "finaste" bilderna som är inlagda under de tre senaste dagarna.

Nu kan man säkert göra sådana här bevakningar själv, men om man tex visar de som har mest kommentarer först och sen i fallande ordning?

Bilderna är kanske inte fina bara för att de har fått många kommentarer, men jag vet att folk inte tycker om betyg här.

Eller ska man kanske rangordna efter antal tittande besökare. Då det inte kommer in så mycket bilder så kommer även de som inte har så många besökare att få sin del.

Men som sagt, kodsnickaren har väl lagt in sånt redan :)

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Det här är ju kanske inget bra sätt, men på photo.net ser man ju som default de "finaste" bilderna som är inlagda under de tre senaste dagarna.

Nu kan man säkert göra sådana här bevakningar själv, men om man tex visar de som har mest kommentarer först och sen i fallande ordning?

Bilderna är kanske inte fina bara för att de har fått många kommentarer, men jag vet att folk inte tycker om betyg här.

Eller ska man kanske rangordna efter antal tittande besökare. Då det inte kommer in så mycket bilder så kommer även de som inte har så många besökare att få sin del.

Men som sagt, kodsnickaren har väl lagt in sånt redan :)

/ Marcus


det känns som att alla snackar om olika saker.

om någon skulle kunna på ett tydligt sätt
1. definera problemet
2. lägga fram ett förslag på hur man löser problemet

så vore jag tacksam.

jag fattar ingenting i nuläget.-)
 
Det kanske är nanedags :)

Då fs ändå är så stor så får man självklart in många dåliga bilder. Men som det är nu så ser man ju dem (om man nu inte hittar något bra sätt att söka bland de senaste inlagda bilderna).

Då tar det ju tid och enligt mig ger ett lite sämre intryck av fs än om tex 50% av bilderna höll utställningskvalité.

Jag vet inte hur, men genom en massa nybörjartutorials och andra sätt så får man kanske upp standarden här och gör så att folk tänker till innan de laddar upp en bild för kritik.

Det var väl hustomten (om jag inte missminner mig) som ska helt ideellt köra ett antal kurser. Om han har material till kurserna skulle det ju vara perfekt om han kunde lägga ut det här tex.

/ Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.