Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brutal ärlighet önskas

Produkter
(logga in för att koppla)
Lägg dig på en prisnivå som passar dig, upp några hundralappar tycker jag nog. Skäms inte för ditt arbete, visa vad du kan och gör det med självförtroende så kommer det att gå bra.

Sen så måste jag säga att dina porträtt i studio på vuxna behöver finslipas lite. Bilderna du har tagit utomhus och de på barnen tycker jag är riktigt fina. Helt klart värda att betala för.

Och strunta i alla som tycker si och så, gör som du känner för.


Tack för din kommentar. Jag har fått lite att fundera på! Kul att du tycker barnfotona är fina, det är ju det jag vill göra!
 
Läst igenom tråden och tycker verkligen inte att det är fel att "dumpa" priser. Men när du behöver tacka nej till något för att du inte har tid så bör du höja priset. Högre priser leder till några färre kunder men mer betalt totalt.
 
Jag söker alltså brutal ärlighet, men gärna med glimten i ögat.

Får man kunder på grund av lågt satta priser kan man vara rätt säker på att det är priset de lockats av. Att höja priset senare blir därmed en svårlöst ekvation.

Eftersom du har ett heltidsjobb vid sidan om är det en utmärkt förutsättning för att sätta det pris du vill ha redan nu. Får du kunder som vill betala finns också förutsättningen för dig att kunna leva på ditt fotograferande i framtiden. De priser du har nu blir mycket svåra att ha om du ska vara heltidsfotograf.
 
Jag anlitade en gång en kompis brorsa som trollkarl på ett barnkalas. Killen hade uppträtt på julfesten på mitt jobb. Han var både rolig och duktig.
När vi gjorde upp affären innan kalaset, 1 000 kr, hade jag ingen aning om att han nyligen slagit igenom i barnprogram på tv. Inte han heller hade nog fattat hur stor han var.
Barnkalaset blev en dundersucce.
Några år senare ville jag anlita honom till en föreningskväll. Men då hade priset tiodubblats.

Klart man kan höja priser när man har etablerat sig.

Petter ...
(betalade jag 10 000? Nä det fick va. Men trollkarlen överlever på de som har råd att betala det han vill ha)
 
Jag anlitade en gång en kompis brorsa som trollkarl på ett barnkalas. Killen hade uppträtt på julfesten på mitt jobb. Han var både rolig och duktig.
När vi gjorde upp affären innan kalaset, 1 000 kr, hade jag ingen aning om att han nyligen slagit igenom i barnprogram på tv. Inte han heller hade nog fattat hur stor han var.
Barnkalaset blev en dundersucce.

Du har helt rätt. Samtidigt beskriver du något som är extremt ovanligt.

Idag finns massor av skickliga fotografer. Det är inte fullt lika gott om riktigt duktiga trollkarlar. ;-)
 
Hej på er!

Jag fotar en del och är helt självlärd. I höstas köpte jag min hemmastudio vilket känns himla kul. En vän har hjälpt mig att göra en hemsida och bokningar trillar in.

Jag har varit skeptiskt till att ta betalt och att kalla mig fotograf som jag faktiskt gör på hemsidan. Jag är ny och har massor att lära. Men jag har inte möjlighet att lägga ner all tid och energi som jag gör på det gratis till människor jag inte känner.

Jag är väldigt kluven som ni förstår. Jag vet att sånna som jag retar gallfeber på "riktiga" fotografer.
Dock så ser ju inte "svenssons" sånt som ni och jag ser (fel ljussättning osvosvosv) och kunderna ser ju på min hemsida på vilken nivå jag ligger när dom bokar mig. Dom vet vad dom får.

Nu vill jag har kritik, idéer och allmänna kommentarer till detta. Vad tycker ni, borde jag vänta med firma eller håller jag en nivå som gör att det är ok för mig att ta betalt?
Jag är ödmjuk och jordnära, jag tror inte att jag är bättre än vad jag är.
Men samtidigt känner jag att jag måste börja någonstans och kommer utvecklas hela tiden. Ingen är ju proffs från början.

Kom gärna med tips på bilderna också, vad som kan göras bättre, om nåt över lag är fel på alla bilder osv.

Jag söker alltså brutal ärlighet, men gärna med glimten i ögat.


www.dittogonblick.se

Pris är respekt. Vill du verkligen vara den billiga? Det verkar ju som du vill vara bra.

Tar ordentligt betalt från början, att höja priser i efterhand kommer ge besvikelser, dels kunder som trodde gamla priset gällde och dels dina, när du förlorar kunder.

Vad jag gjort när jag fotat nya saker är att jag istället kompenserat med extra hårt (efter) arbete (och förberedelser), något som kunden inte ser.

Ett tips om din sajt, den bygger på flash. Så du missar de som av olika anledningar inte har flash. Och alla som kör iPad, iPhone osv, vill du inte att de ska kunna se sidan?
 
Höjt pris

Tack för engagemanget gott folk!

Fortsätt gärna kommentera och diskutera! Kom även gärna med kritik på min sida och mina bilder om ni har tid och lust (maila mig om det inte passar i forumet).
Jag vill bli en grym fotograf och har en lång väg framför mig!

Jag har efter era kommentarer och lite sunt förnuft höjt priset från 495:- inkl 8 digitala bilder till
695:- inkl 8 digitala bilder. Det känns bra och rätt!
Hoppas att de flesta håller med.
 
Pris är respekt. Vill du verkligen vara den billiga? Det verkar ju som du vill vara bra.

Tar ordentligt betalt från början, att höja priser i efterhand kommer ge besvikelser, dels kunder som trodde gamla priset gällde och dels dina, när du förlorar kunder.

Vad jag gjort när jag fotat nya saker är att jag istället kompenserat med extra hårt (efter) arbete (och förberedelser), något som kunden inte ser.

Ett tips om din sajt, den bygger på flash. Så du missar de som av olika anledningar inte har flash. Och alla som kör iPad, iPhone osv, vill du inte att de ska kunna se sidan?

Tack för ditt svar.

Jag har nu höjd mitt pris något och känner att jag ligger på en bättre nivå prismässigt.
Passade på att göra detta med en gång då sidan är ny.

Jag kan ingenting om själva sidans uppbyggnad men jag ska prata med hon som har gjort den. Klart jag vill att den ska funka och se bra ut överallt!
 
När det gäller Olas tips ang. flash. Jag har precis börjat fila på en hemsida i bloggformat och jag installerade en tjänst som loggar lite mer än bara antal besök. Det visade sig att 50% av besöken kom från iPhone/iPad. Så att ha ett "mobilvänligt" gränssnitt är att rekommendera.
 
Tack för ditt svar.

Jag har nu höjd mitt pris något och känner att jag ligger på en bättre nivå prismässigt.
Passade på att göra detta med en gång då sidan är ny.

Jag kan ingenting om själva sidans uppbyggnad men jag ska prata med hon som har gjort den. Klart jag vill att den ska funka och se bra ut överallt!

8 bilder, en timme studio, några timmar gallring och efterarbete. Utrustning? Studio? Du tänker säkert men det har jag ju redan, men ska du aldrig uppgradera något? Websajten är gratis?
 
8 bilder, en timme studio, några timmar gallring och efterarbete. Utrustning? Studio? Du tänker säkert men det har jag ju redan, men ska du aldrig uppgradera något? Websajten är gratis?


Jag jobbar heltid med annat och jag köpte min studio i november. Just nu räcker utrustningen till och skulle jag behöva köpa nåt har jag möjlighet att göra det privat. Sajten kostar 69 kr i månaden, i övrigt gratis.
Jag känner inte att jag efter 3-månaders fotning i studio kan lägga mig på samma pris som "riktiga" fotografer...
 
Tack för engagemanget gott folk!

Fortsätt gärna kommentera och diskutera! Kom även gärna med kritik på min sida och mina bilder om ni har tid och lust (maila mig om det inte passar i forumet).
Jag vill bli en grym fotograf och har en lång väg framför mig!

Jag har efter era kommentarer och lite sunt förnuft höjt priset från 495:- inkl 8 digitala bilder till
695:- inkl 8 digitala bilder. Det känns bra och rätt!
Hoppas att de flesta håller med.

Har du F-skattsedel?
 
Jag känner inte att jag efter 3-månaders fotning i studio kan lägga mig på samma pris som "riktiga" fotografer...

Du återkommer till att du inte är en "riktig" fotograf och om jag förstår dig rätt är du noga med att poängtera det. På din hemsida står dock ingenting om att du inte är en "riktig" fotograf. Du bör förtydliga det om du inte ska riskera att få kunder som förväntar sig ett proffs bakom kameran. Just nu har du ett tilltal på sidan som inte alls andas "jag är nybörjare".
 
Du återkommer till att du inte är en "riktig" fotograf och om jag förstår dig rätt är du noga med att poängtera det. På din hemsida står dock ingenting om att du inte är en "riktig" fotograf. Du bör förtydliga det om du inte ska riskera att få kunder som förväntar sig ett proffs bakom kameran. Just nu har du ett tilltal på sidan som inte alls andas "jag är nybörjare".

Förstår hur du menar.
Däremot så tänker jag att kunden ser vad jag går för i mitt galleri. Gillar dom bilderna och nivån där så blir dom också nöjda med sin bokade fotografering.
Jag och ni ser ju brister i bilderna som inte fotointresserade ser. Och jag menar att jag inte håller samma tekniska nivå som en fotograf med lång erfarenhet.

Jag skriver att jag började fota 2009.
Och överlag tycker ni här i forumet att jag bör ta betalt efter att ha sett bilderna.

Men jag håller med dig om att mitt resonemang är lite dubbelt!
 
Du återkommer till att du inte är en "riktig" fotograf och om jag förstår dig rätt är du noga med att poängtera det. På din hemsida står dock ingenting om att du inte är en "riktig" fotograf. Du bör förtydliga det om du inte ska riskera att få kunder som förväntar sig ett proffs bakom kameran. Just nu har du ett tilltal på sidan som inte alls andas "jag är nybörjare".

Jag ser att du är yrkesfotograf.
Hur hade du gjort om du var i min situation?
Inte tagit betalt? Skrivit att du är amatörfotograf? Kört på med självförtroende och priser som en om jag nu ska säga riktig fotograf?
 
Jag ser att du är yrkesfotograf.
Hur hade du gjort om du var i min situation?
Inte tagit betalt? Skrivit att du är amatörfotograf? Kört på med självförtroende och priser som en om jag nu ska säga riktig fotograf?

Min utgångspunkt har varit att "bli fotograf" när jag kände att jag var det. Man är det man presenterar sig som. Skriver man att man är murare så innebär det att de som läser det förväntar sig att jag kan det murare kan. En titel innehåller ett antal löften som marknaden räknar med ska infrias.

Som med det mesta i livet handlar det om att tro på det man gör. Om du känner att du vill bli professionell fotograf så ska det vara din drivkraft. För att det ska vara roligt att hålla på krävs dock att det inte blir en börda, vilket är lätt hänt om man inte får betalt för det arbete man lägger ner. Har man däremot fotandet som en hobby är varje krona man kan tjäna en liten bonus. Att verka som professionell till hobbypriser är svårt oavsett vilken bransch man väljer.

Mitt bästa råd är att göra det man tycker känns rätt. Vill du satsa på ditt fotande så ska du göra det. Låt marknaden och inte självkritiken bli den som avgör om du kan leva din dröm. Funkar det inte så funkar det inte. Värre än så kan det inte bli. :)

Lycka till!

www.bilderavmig.se
 
Min utgångspunkt har varit att "bli fotograf" när jag kände att jag var det. Man är det man presenterar sig som. Skriver man att man är murare så innebär det att de som läser det förväntar sig att jag kan det murare kan. En titel innehåller ett antal löften som marknaden räknar med ska infrias.

Som med det mesta i livet handlar det om att tro på det man gör. Om du känner att du vill bli professionell fotograf så ska det vara din drivkraft. För att det ska vara roligt att hålla på krävs dock att det inte blir en börda, vilket är lätt hänt om man inte får betalt för det arbete man lägger ner. Har man däremot fotandet som en hobby är varje krona man kan tjäna en liten bonus. Att verka som professionell till hobbypriser är svårt oavsett vilken bransch man väljer.

Mitt bästa råd är att göra det man tycker känns rätt. Vill du satsa på ditt fotande så ska du göra det. Låt marknaden och inte självkritiken bli den som avgör om du kan leva din dröm. Funkar det inte så funkar det inte. Värre än så kan det inte bli. :)

Lycka till!

www.bilderavmig.se

Du är klok du :)
 
för studio verksamhet är sjölva ingångspriset flexibelt för många även yrkesfotografer. Det som är viktigt där är att skapa köpbegär när kunden är i din studio. Har du tex snygga bilder i fina album o då tänker jag på bla fina barn album, du kan ha fina canvas bilder,akvarell du kan ha fina album kunden kan ge bort till sina föräldrar osv. Jobba hårt med julkort plåtningar o få dom att köpa album o bilder att ge bort i julklappar tex.

För att skapa köp tryck så behöver du snygga produkter att visa upp, vet kollegor som söljer bra med kalendrar,muggar o musmattor osv. I många fall ger merförsäljningen mycket mer än ingångspriset. Dom som sysslar med bebis foto på bb kör ,med typ en förstoring för 25 kr o sedan hoppas dom på att sälja på fler bilder osv.
skickar med några exempel ska dra o jobba nu.
 

Bilagor

  • 01ex.jpg
    01ex.jpg
    78 KB · Visningar: 343
  • 02ex.jpg
    02ex.jpg
    99.1 KB · Visningar: 346
  • 03ex.jpg
    03ex.jpg
    86 KB · Visningar: 346
En bekant till mig som jobbar som fotograf använder sig av denna prissättningsfilosofin:
695 kr för själva fotograferingen (porträttfotografering) och sen tar han betalt per framkallad bild, inga paket alltså.
Kanske kan vara en variant för dig, så låter det inte så dyrt för kunden. För jag tycker nog att du är tillräckligt duktig för att våga ta ordentligt betalt.
Kolla runt vad etablerade fotografer i din närhet tar betalt och hitta sen din egen prisbild, kanske lite billigare, men inte allt för mycket billigare.

Håller med vad som sagts tidigare; barnbilderna är kanon, bilderna med vuxna i behöver lite mer behandling, ljussättningen på vissa bilder kunde varit något bättre (men fråga inte mig om råd, jag är usel på sånt). Men du ska absolut inte känna att du inte tar bra bilder. När tom jag som inte är något vidare på porträttbilder har fått betalt, så ska du inte skämmas för att ta betalt för din talang och ditt nerlagda arbete.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.