Annons

Brutal ärlighet önskas

Produkter
(logga in för att koppla)
En bekant till mig som jobbar som fotograf använder sig av denna prissättningsfilosofin:
695 kr för själva fotograferingen (porträttfotografering) och sen tar han betalt per framkallad bild, inga paket alltså.
Kanske kan vara en variant för dig, så låter det inte så dyrt för kunden. För jag tycker nog att du är tillräckligt duktig för att våga ta ordentligt betalt.
Kolla runt vad etablerade fotografer i din närhet tar betalt och hitta sen din egen prisbild, kanske lite billigare, men inte allt för mycket billigare.

Håller med vad som sagts tidigare; barnbilderna är kanon, bilderna med vuxna i behöver lite mer behandling, ljussättningen på vissa bilder kunde varit något bättre (men fråga inte mig om råd, jag är usel på sånt). Men du ska absolut inte känna att du inte tar bra bilder. När tom jag som inte är något vidare på porträttbilder har fått betalt, så ska du inte skämmas för att ta betalt för din talang och ditt nerlagda arbete.


Tack för din kommentar! :)
 
för studio verksamhet är sjölva ingångspriset flexibelt för många även yrkesfotografer. Det som är viktigt där är att skapa köpbegär när kunden är i din studio. Har du tex snygga bilder i fina album o då tänker jag på bla fina barn album, du kan ha fina canvas bilder,akvarell du kan ha fina album kunden kan ge bort till sina föräldrar osv. Jobba hårt med julkort plåtningar o få dom att köpa album o bilder att ge bort i julklappar tex.

För att skapa köp tryck så behöver du snygga produkter att visa upp, vet kollegor som söljer bra med kalendrar,muggar o musmattor osv. I många fall ger merförsäljningen mycket mer än ingångspriset. Dom som sysslar med bebis foto på bb kör ,med typ en förstoring för 25 kr o sedan hoppas dom på att sälja på fler bilder osv.
skickar med några exempel ska dra o jobba nu.

Tack för din kommentar!
Intressanta idéer och tips, dom tar jag med mig!
 
för studio verksamhet är sjölva ingångspriset flexibelt för många även yrkesfotografer. Det som är viktigt där är att skapa köpbegär när kunden är i din studio. Har du tex snygga bilder i fina album o då tänker jag på bla fina barn album, du kan ha fina canvas bilder,akvarell du kan ha fina album kunden kan ge bort till sina föräldrar osv. Jobba hårt med julkort plåtningar o få dom att köpa album o bilder att ge bort i julklappar tex.

För att skapa köp tryck så behöver du snygga produkter att visa upp, vet kollegor som söljer bra med kalendrar,muggar o musmattor osv. I många fall ger merförsäljningen mycket mer än ingångspriset. Dom som sysslar med bebis foto på bb kör ,med typ en förstoring för 25 kr o sedan hoppas dom på att sälja på fler bilder osv.
skickar med några exempel ska dra o jobba nu.

jösses jag var stressad ;-)
var inte bara en felstavning o ordet fina gillade jag tydligen i morse :-(
 
När det gäller Olas tips ang. flash. Jag har precis börjat fila på en hemsida i bloggformat och jag installerade en tjänst som loggar lite mer än bara antal besök. Det visade sig att 50% av besöken kom från iPhone/iPad. Så att ha ett "mobilvänligt" gränssnitt är att rekommendera.

Hänger på Olas tips och din kommentar. Tror också det är viktigt att din sida och dina gallerier är tillgängliga på så många plattformar som möjligt. Det räcker att gå till mig själv som slöligger i soffan med Ipad:en på magen och kollar runt på olika fotografers vedermödor. Är det flash så blir det svart och jag gör inte så mer ansträngningar just då.
Håller på att labba med lite gallerier för egen del. Mest för att visa bilder för nära och kära och absolut inte med tanken att få en hög besöksfrekvens. Började med flash-galleri men tröttnade och började leta efter annat. Och det finns massor! Nu labbar jag med Impact WSPP (som jag också byggt sidan med) och LRB Portfolio (för en ren gallerifunktion). Båda kostar några hundralappar och fungerar som plug-ins till Lightroom (vet inte vad kör för bildbehandlingsprogram.....) och det fungerar hittills utmärkt. Du kan se själv på min sida www.tauruz.se , sidan som sagt byggd med Impact och under rubriken Testgallerier så är det LRB portfolio. Bry dig inte om bilderna, de är bara testobjekt... ;)

Allt fungerar på Iphone och Ipad.
 
Hej,
jag tycker också att barnbilderna är kanon. Några andra porträtt hittade jag inte. Du kanske har tagit bort dem.

Jättebra bilder alltså. Det ser proffsigt ut. Men du bad om lite kritik också. Jag kollade på dem och hittade två st. som sticker ut lite. Svartvitt barn med blåa ögon. Jag har alltid varit tveksam till sådant, men det kanske är en smakfråga... Och den gravida magen med rosett, på min dator är bilden väldigt grå (de andra gravidbilderna är finare.)

Jag vet inte vad fotografer brukar ta betalt. är 1000 kr per arbetad timme vettigt? Jag tycker att du inte ska vara för försiktig, utan ta ut de priser dina bilder är värda!

/Erik
 
Senast ändrad:
Problemet Du får är att det kommer att vara svårt att ta sig ur den prisnivå Du etablerar Dig på - uppåt - neråt kommer man alltid.
Ja, så är det i alla branscher. Och det enda sättet jag sett att man klarar sig ur det på ett hyfsat sätt är "Introduktionsrabatt".


  • Man bestämmer sig för när man tycker att man ska kunna göra ett fullgott arbete, t.ex 1/8 2012.
  • Man räknar fram vilket pris man då, och i framtiden, behöver ta. Detta anger man på hemsidan.
  • Fram till 1/8 ger man sedan t.ex. 50% introduktionsrabatt, alla vet om att rabatten är pga att man är ny på marknaden och de vet om från början att priserna kommer att gå upp.
  • Har man från 1/8 svårt att få jobb till fullt pris får man välja mellan att vänta ut marknaden eller göra tidsbegränsade (kort tid) kampanjer. Kanske via GroupOn, men det är ju rätt dött i Kalmar. Har väl funnits en deal som inte är postorder...
 
Kompositionen är helt OK men exponeringen ser skum ut på flera av bilderna. Alldeles för ljusa bakgrunder och bilderna blir lite för utfrätta i högdagrarna. Efterarbetet är inte i yrkesfotografklass än, bättra på kunskaperna om bildbehandlingsprogrammet!
 
Kompositionen är helt OK men exponeringen ser skum ut på flera av bilderna. Alldeles för ljusa bakgrunder och bilderna blir lite för utfrätta i högdagrarna. Efterarbetet är inte i yrkesfotografklass än, bättra på kunskaperna om bildbehandlingsprogrammet!

Du har helt rätt! Så mycket att lära, tiden räcker inte till. Men det är något jag jobbar på!
 
Hej,
jag tycker också att barnbilderna är kanon. Några andra porträtt hittade jag inte. Du kanske har tagit bort dem.

Jättebra bilder alltså. Det ser proffsigt ut. Men du bad om lite kritik också. Jag kollade på dem och hittade två st. som sticker ut lite. Svartvitt barn med blåa ögon. Jag har alltid varit tveksam till sådant, men det kanske är en smakfråga... Och den gravida magen med rosett, på min dator är bilden väldigt grå (de andra gravidbilderna är finare.)

Jag vet inte vad fotografer brukar ta betalt. är 1000 kr per arbetad timme vettigt? Jag tycker att du inte ska vara för försiktig, utan ta ut de priser dina bilder är värda!

/Erik

Massa tack Erik!!
Jag funderade mycket på om jag skulle lägga ut den med blå ögon eller inte. Känns lite passé. Men jag tyckte ändå att det funkade i detta fallet. Fast nu är jag tveksam igen ;)

Det är lite lurigt det där med färgerna. Ibland är jag nöjd med en bild hemma på datorn men sen ser jag den på en annan dator och tycker den ser helt annorlunda ut... Inte kul.

Jag tror det är runt 1000 kr + bilder ja.
 
Hänger på Olas tips och din kommentar. Tror också det är viktigt att din sida och dina gallerier är tillgängliga på så många plattformar som möjligt. Det räcker att gå till mig själv som slöligger i soffan med Ipad:en på magen och kollar runt på olika fotografers vedermödor. Är det flash så blir det svart och jag gör inte så mer ansträngningar just då.
Håller på att labba med lite gallerier för egen del. Mest för att visa bilder för nära och kära och absolut inte med tanken att få en hög besöksfrekvens. Började med flash-galleri men tröttnade och började leta efter annat. Och det finns massor! Nu labbar jag med Impact WSPP (som jag också byggt sidan med) och LRB Portfolio (för en ren gallerifunktion). Båda kostar några hundralappar och fungerar som plug-ins till Lightroom (vet inte vad kör för bildbehandlingsprogram.....) och det fungerar hittills utmärkt. Du kan se själv på min sida www.tauruz.se , sidan som sagt byggd med Impact och under rubriken Testgallerier så är det LRB portfolio. Bry dig inte om bilderna, de är bara testobjekt... ;)

Allt fungerar på Iphone och Ipad.

Oh tack för dessa tips! Inser ju genast att jag måste fixa galleriet. Ska ta ett snack med min kompis som har gjort sidan så får vi se om vi kan lösa det. Tusen tack!
 
Ja, så är det i alla branscher. Och det enda sättet jag sett att man klarar sig ur det på ett hyfsat sätt är "Introduktionsrabatt".


  • Man bestämmer sig för när man tycker att man ska kunna göra ett fullgott arbete, t.ex 1/8 2012.
  • Man räknar fram vilket pris man då, och i framtiden, behöver ta. Detta anger man på hemsidan.
  • Fram till 1/8 ger man sedan t.ex. 50% introduktionsrabatt, alla vet om att rabatten är pga att man är ny på marknaden och de vet om från början att priserna kommer att gå upp.
  • Har man från 1/8 svårt att få jobb till fullt pris får man välja mellan att vänta ut marknaden eller göra tidsbegränsade (kort tid) kampanjer. Kanske via GroupOn, men det är ju rätt dött i Kalmar. Har väl funnits en deal som inte är postorder...


Detta kanske vore nåt! Har inte tänkt så innan. Jag har nog inte tänkt så mycket alls märker jag ;)
Är ju bra att sätta ett mål också!
 
Massa tack Erik!!
Jag funderade mycket på om jag skulle lägga ut den med blå ögon eller inte. Känns lite passé. Men jag tyckte ändå att det funkade i detta fallet. Fast nu är jag tveksam igen ;)

Det är lite lurigt det där med färgerna. Ibland är jag nöjd med en bild hemma på datorn men sen ser jag den på en annan dator och tycker den ser helt annorlunda ut... Inte kul.

Jag tror det är runt 1000 kr + bilder ja.

En kalibrering av din skärm gör att åtminstone du vet att du har "rätt" färger.

//Johan
 
Hänger på Olas tips och din kommentar. Tror också det är viktigt att din sida och dina gallerier är tillgängliga på så många plattformar som möjligt. Det räcker att gå till mig själv som slöligger i soffan med Ipad:en på magen och kollar runt på olika fotografers vedermödor. Är det flash så blir det svart och jag gör inte så mer ansträngningar just då.
Håller på att labba med lite gallerier för egen del. Mest för att visa bilder för nära och kära och absolut inte med tanken att få en hög besöksfrekvens. Började med flash-galleri men tröttnade och började leta efter annat. Och det finns massor! Nu labbar jag med Impact WSPP (som jag också byggt sidan med) och LRB Portfolio (för en ren gallerifunktion). Båda kostar några hundralappar och fungerar som plug-ins till Lightroom (vet inte vad kör för bildbehandlingsprogram.....) och det fungerar hittills utmärkt. Du kan se själv på min sida www.tauruz.se , sidan som sagt byggd med Impact och under rubriken Testgallerier så är det LRB portfolio. Bry dig inte om bilderna, de är bara testobjekt... ;)

Allt fungerar på Iphone och Ipad.

Jag uppdaterade galleriet nu så nu är det lite bättre på iphone och ipad. Men inte klockrent så jag håller på att kolla efter ett nytt!
 
Du har helt rätt. Samtidigt beskriver du något som är extremt ovanligt.

Idag finns massor av skickliga fotografer. Det är inte fullt lika gott om riktigt duktiga trollkarlar. ;-)

Mitt exempel visaar att så länge man är stolt över det man gör och satsar på det man tycker är roligt så kan man ta så mycket betalt man vågar.

Trollkarlen i exemplet jobbade på firma- och privata fester. Han byggde upp en kundkrets inom ett visst prsisspann. Trolleriet var inget han kunde leva på. Så småningom kom han in på "en annan marknad" och kunde ta betydligt mer betalt för samma produkt.

Med andra ord. Om man verkligen vill bli fotograf så tror jag att man inte förlorar på att ta lägre betalt i början. Så länge det ger uppdrag och erfarenhet så har det ett värde.

Petter ...
 
Tack för engagemanget gott folk!

Fortsätt gärna kommentera och diskutera! Kom även gärna med kritik på min sida och mina bilder om ni har tid och lust (maila mig om det inte passar i forumet).
.
Hej!
Ett par reflektioner på sidan bara..
Bra om du kan fixa så din logga (alltså där det står Ditt Ögonblick) länkar till startsidan från alla sidor.

Rent designmässigt ser det liiiite tokigt ut att tejpen där du har navigationsbaren är vikt i högerkant, men inte texten där det står kontakt. Nu är vi nere på petitesser, men det var det första som slog mig när jag gick in på sidan.

Det är snyggare, tycker jag, om tumnaglarna i galleriet skalas ner istället för att "klippas" av som nu, dvs att man ser hela bilden som den ser ut i tumnageln.

Jättefina bilder som jag gott å väl skulle kunna betala för!
 
Hej!
Ett par reflektioner på sidan bara..
Bra om du kan fixa så din logga (alltså där det står Ditt Ögonblick) länkar till startsidan från alla sidor.

Rent designmässigt ser det liiiite tokigt ut att tejpen där du har navigationsbaren är vikt i högerkant, men inte texten där det står kontakt. Nu är vi nere på petitesser, men det var det första som slog mig när jag gick in på sidan.

Det är snyggare, tycker jag, om tumnaglarna i galleriet skalas ner istället för att "klippas" av som nu, dvs att man ser hela bilden som den ser ut i tumnageln.

Jättefina bilder som jag gott å väl skulle kunna betala för!


Hej!

Tack för dina rader. Det med tejpen är något jag har stört mig på och jag håller med dig om de små bilderna i galleriet. Jag har dock fått sidan gratis så jag vill inte kräva allt för många ändringar, men ska nog allt ta och kolla med tjejen som har gjort den åt mig.

Kul att du gillar bilderna, det gör mig glad!
 
Tack Hampus!

Och den där vita bakgrunden blir jag tokig på snart! Ser själv att bakgrunden på många av bilderna är ojämn och dassig. Jag vill ha den jämn och kritvit men får inte riktigt till det... Jobbar vidare!!
Några photoshop tips så att jag kan fixa de redan tagna bilderna kanske? ;)

Skaffa en blixt till och slå den på bakgrunden så den blir överexponerad, då blir det vitt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.