Annons

Bildkvaliten på Fotosidan!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Brummelisa skrev:
Det kanske är nanedags :)

Då fs ändå är så stor så får man självklart in många dåliga bilder. Men som det är nu så ser man ju dem (om man nu inte hittar något bra sätt att söka bland de senaste inlagda bilderna).

Då tar det ju tid och enligt mig ger ett lite sämre intryck av fs än om tex 50% av bilderna höll utställningskvalité.

Jag vet inte hur, men genom en massa nybörjartutorials och andra sätt så får man kanske upp standarden här och gör så att folk tänker till innan de laddar upp en bild för kritik.

Det var väl hustomten (om jag inte missminner mig) som ska helt ideellt köra ett antal kurser. Om han har material till kurserna skulle det ju vara perfekt om han kunde lägga ut det här tex.

/ Marcus

absolut inget fel på artiklar, kurser osv, absolut inte, men ibland tycker jag mig se en övertro på sånt. ungefär som att om jag vill lära mig teckna så går jag och köper en bok " så här lär du dig teckna" och sen så lär jag mig hur man gör teckningar som passar i en bok som skulle kunna heta " så här lär du dig teckna"
och alla vet hur roliga de teckningarna brukar vara.

foto, teckning, konst, whatever, handlar om så mkt än bara konkreta tips och råd.
 
Utan att ha satt mej in i vad som gäller så kan man ju använda sökfunktionen för att titta på bilder. Gillar man inte natur osv så behöver man ju inte klicka i den. Använd sökfunktionen och markera flera kategorier med ctrl ex på sökning http://www.fotosidan.se/gallery/lis...nt=&location=&sort=title&maxrows=40&limit=100 sedan kan ju kategorierna finslipas. Vad gäller "dåliga bilder" så tror jag egentligen inte på det. Dåliga vad ?? Tekniken, kompositionen, färgerna, innehållet... Visst finns det bilder som inte tilltalar mej men för den skull behöver de ju inte vara dåliga , eller ?

Det som däremot är dåligt är att vi är dåliga på att pusha och tipsa om det som inte faller i smaken men det kanske beror på att den som laddar upp bilden inte har berättat vad den vill med bilden eller vad den vill ha hjälp/tips på eller om den bara är uppladdad för att någon fritt från hjärtat skall tycka till (den kategorin gillar jag :)

/Kristian
 
ariadne skrev:
det känns som att alla snackar om olika saker.

om någon skulle kunna på ett tydligt sätt
1. definera problemet
2. lägga fram ett förslag på hur man löser problemet

så vore jag tacksam.

jag fattar ingenting i nuläget.-)

1. Problemet är att "flera" stör sig på och är trötta på det faktum att vissa bilduppladdare laddar upp just "bilder" där motivet är det viktigaste när FS är till för "foton" där fotografit är det viktigaste.
Ungefär så - det är svårbeskrivet.

2. Förslaget har FS-crew redan jobbat på och min(+ "några" andra) idé är att utveckla en struktur som gör att jag(!) kan välja bort de thumbnails(småbilder) som innehåller naturfoton(ex) när jag klickar på "senast inlagda"-bilder eller liknande.
En mer personifierad sida med fler individuella sök- och ordningsalternativ. Detta för att slippa rensa bort "skit" och saker man inte är intresserad av själv.

ariadne skrev:
kan du lite kortfattat beskriva hur ditt förslag ser ut? ärligt talat så fattar inte jag.
går förslaget ut på att du vill kunna välja bort vissa kategorier när du tex klickar på "senast inlagda"?

Se ovan och se även tidigare i diskussionen.

går förslaget ut på att du vill kunna välja bort vissa kategorier när du tex klickar på "senast inlagda"?

Ja, det är ett exempel. Jag kodar liknande system själv som webbprogramerare och det handlar mycket om att kunna välja hur man ska "söka" bland all information. En struktureringsfråga - som sagt.

---

Sen så har nog FS-crew andra tankar, men vi lutar tydligen åt samma håll.

Är jag otydlig?
 
Kristian h skrev:
Vad gäller "dåliga bilder" så tror jag egentligen inte på det. Dåliga vad ?? Tekniken, kompositionen, färgerna, innehållet... Visst finns det bilder som inte tilltalar mej men för den skull behöver de ju inte vara dåliga , eller ?

Det som däremot är dåligt är att vi är dåliga på att pusha och tipsa om det som inte faller i smaken men det kanske beror på att den som laddar upp bilden inte har berättat vad den vill med bilden eller vad den vill ha hjälp/tips på eller om den bara är uppladdad för att någon fritt från hjärtat skall tycka till

Att ladda upp bilder för att få kommentaren(ex):
"Oj vad vackert!"
Är inte riktigt tanken bakom sidan.(jag tror jag fått det påpekat av bla David den tidigare)

Att ladda upp bilder för att få kommentaren(ex):
"Jag skulle vilja beskära bidlen till höger och jag tycker mig se ett magentastick i huden. Annars ser den välexponerad och genomtänkt ut. Starkt jobbat!"
Är ungefär det som är tanken.

"Dålig" har väldigt lite med det konstnärliga uttrycket att göra. Dålig i den här diskussionen hoppas(!) jag handlar om ogenomtänkt och "ej lagt ner möda på".

Kommentarer om att det inte finns några dåliga bilder och att det är en smaksak hoppas jag inte behöver fylla forumet längre då det är självklart att det inte är smak vi talar om.

En kurs i att ge kritik borde FS-crew försöka fixa in till sidan. Det kanske flera skulle vara intresserade av. Åtminstone så behöver "flera" den kursen..
(Även fast jag som Anna inte tror att kurser kommer att göra speciellt mycket skilnad)
 
Agogo skrev:
Att ladda upp bilder för att få kommentaren(ex):
"Oj vad vackert!"
Är inte riktigt tanken bakom sidan.(jag tror jag fått det påpekat av bla David den tidigare)

Att ladda upp bilder för att få kommentaren(ex):
"Jag skulle vilja beskära bidlen till höger och jag tycker mig se ett magentastick i huden. Annars ser den välexponerad och genomtänkt ut. Starkt jobbat!"
Är ungefär det som är tanken.

"Dålig" har väldigt lite med det konstnärliga uttrycket att göra. Dålig i den här diskussionen hoppas(!) jag handlar om ogenomtänkt och "ej lagt ner möda på".

Kommentarer om att det inte finns några dåliga bilder och att det är en smaksak hoppas jag inte behöver fylla forumet längre då det är självklart att det inte är smak vi talar om.

En kurs i att ge kritik borde FS-crew försöka fixa in till sidan. Det kanske flera skulle vara intresserade av. Åtminstone så behöver "flera" den kursen..
(Även fast jag som Anna inte tror att kurser kommer att göra speciellt mycket skilnad)

Fast om alla går kursen och tycker lika så blir det ju bara frågan om på millimetern var man skall beskära bilden :) Skämt åsido... Visst finns det bilder som inte är genomtänkta och de bemödar jag iallafall ingen tid på.

Eftersom vi är en salig blandning här så tycker jag kommenterandet fungerar hyfsat och flertalet skriver ju vad de tycker. Att fs-crew inte vill ha kommentarer som WOW, underbart osv. är inget jag bryr mej speciellt mycket om... Tycker jag så så skriver jag så. Försköer så gott jag kan med att berömma och komma med något konstruktivt om jag kan. Pajkastning och dissande får någon annan sköta.

Likaså så går jag emot fotosidan vad det gäller att tacka !!! Jag är uppvuxen med att tacka om någon hjälper till och så även här. Det ger dessutom ett bekräftande tillbaka på den som lämnat kommentaren att den är läst !!!

Mer konstruktiv kritik och fler kommentarer tror jag är lösningen och precis som jag skrivit i ett annat forum så betonar jag vikten av att ge en morot i någon form till de som ger och kanske piskan på de som bara tar !?
 
Agogo skrev:
1. Problemet är att "flera" stör sig på och är trötta på det faktum att vissa bilduppladdare laddar upp just "bilder" där motivet är det viktigaste när FS är till för "foton" där fotografit är det viktigaste.
Ungefär så - det är svårbeskrivet.

2. Förslaget har FS-crew redan jobbat på och min(+ "några" andra) idé är att utveckla en struktur som gör att jag(!) kan välja bort de thumbnails(småbilder) som innehåller naturfoton(ex) när jag klickar på "senast inlagda"-bilder eller liknande.
En mer personifierad sida med fler individuella sök- och ordningsalternativ. Detta för att slippa rensa bort "skit" och saker man inte är intresserad av själv.

okej, ska kategorierna vara desamma som finns idag ? ( tycker du)

otydlig vet jag inte om du är men om jag läser dina svar på fråga 1 och 2 så tycker jag att de är en motsättning lita grann. om problemet är att vi är för fokuserade på motivet och inte bilden så verkar lösningen vara konstig eftersom den går ut på att man söker på motiv. eller missförstår jag?
 
ariadne skrev:
okej, ska kategorierna vara desamma som finns idag ? ( tycker du)

otydlig vet jag inte om du är men om jag läser dina svar på fråga 1 och 2 så tycker jag att de är en motsättning lita grann. om problemet är att vi är för fokuserade på motivet och inte bilden så verkar lösningen vara konstig eftersom den går ut på att man söker på motiv. eller missförstår jag?

De kategorier som finns idag verkar passande - ja. Men jag kan inte riktigt svara på det då jag har relativt lite koll på hur stor mängd det finns av varje gengre. Det ver FS-crew bättre.

Anna.
I din andra fråga så måste du missförstå - alternativt sitta och jävlas.
Hur anser du att sådana gengrar ska se ut eller heta?
Det är självklart att den frågan måste vara med i frågeställningen när man strukturerar om, men.
Att avgöra om en bild passar in i tex poolen "Linjer och diagonaler"(som exempel på en kompositions-pool) är omöjligt. Du skulle få allt från svampar till macrobilder på ögon där med. Dvs en salig blandning som inte gör det hela mer strukturerat - utan motsattsen.
En kombination är en möjlighet för att skapa ytterligare struktur, tex:
"Natur -> Djur -> Linjer & diagonaler"

Men huvudtesen är att sålla i stora lass och där är naturbilder som exempel ett ypperligt sådant.
Ytterligare struktureringar är upp till FS-crew då de vet mer om de faktiska bildinnehållet här på sidan. Det kan inte jag bedöma.
 
Hon jävlas väl inte? Tycker Anna ställer vettiga, relevanta, och framförallt intelligenta frågor.

Keep it coming, anna! =)
 
Agogo skrev:
De kategorier som finns idag verkar passande - ja. Men jag kan inte riktigt svara på det då jag har relativt lite koll på hur stor mängd det finns av varje gengre. Det ver FS-crew bättre.

Anna.
I din andra fråga så måste du missförstå - alternativt sitta och jävlas.
Hur anser du att sådana gengrar ska se ut eller heta?
Det är självklart att den frågan måste vara med i frågeställningen när man strukturerar om, men.
Att avgöra om en bild passar in i tex poolen "Linjer och diagonaler"(som exempel på en kompositions-pool) är omöjligt. Du skulle få allt från svampar till macrobilder på ögon där med. Dvs en salig blandning som inte gör det hela mer strukturerat - utan motsattsen.
En kombination är en möjlighet för att skapa ytterligare struktur, tex:
"Natur -> Djur -> Linjer & diagonaler"

Men huvudtesen är att sålla i stora lass och där är naturbilder som exempel ett ypperligt sådant.
Ytterligare struktureringar är upp till FS-crew då de vet mer om de faktiska bildinnehållet här på sidan. Det kan inte jag bedöma.


du skriver: problemet är att det är för fokuserat på motivet här på fotosidan. kan vi då inte få göra så att vi får ta bort de MOTIVkategorier vi inte vill se?

och det är väl ett märkligt resonemang?

det är mkt möjlgt att jag missförstår, och jag lyssnar gärna till ett förtydligande av vad du vill ha. ( och jag vet att det är fotosidan som bestämmer, men om man lägger fram förslag så vore det kanske lämpligt om man beskrev hur det förslaget ser ut)
 
Agogo skrev:
De kategorier som finns idag verkar passande - ja. Men jag kan inte riktigt svara på det då jag har relativt lite koll på hur stor mängd det finns av varje gengre. Det ver FS-crew bättre.

Anna.
I din andra fråga så måste du missförstå - alternativt sitta och jävlas.
Hur anser du att sådana gengrar ska se ut eller heta?
Det är självklart att den frågan måste vara med i frågeställningen när man strukturerar om, men.
Att avgöra om en bild passar in i tex poolen "Linjer och diagonaler"(som exempel på en kompositions-pool) är omöjligt. Du skulle få allt från svampar till macrobilder på ögon där med. Dvs en salig blandning som inte gör det hela mer strukturerat - utan motsattsen.
En kombination är en möjlighet för att skapa ytterligare struktur, tex:
"Natur -> Djur -> Linjer & diagonaler"

jag vet inte riktigt hur du har läst det jag skrev men jag har inte talat om ngr genrer vad jag vet. isåfall har jag lagt ett förslag utan att jag vet om det.

jag har väl inte snackat om nån kompositionspool?
eller svampar eller macrobilder.
 
Jag föreslår att alla diskuterar huvudfrågan och kommer med konstruktiva lösningsförslag, istället för att hacka sönder detaljer i andras förslag.
 
Mycket av det som sagts här skulle innebära att mina bilder inte platsade på fotosidan. Tycker det mesta som sagts är elitistiskt skitsnack. Typ vår konst är bättre än familjealbumsbilder. Oftast får jag mer utav familjealbumsbilder för det finns en ärlighet i dem som jag inte hittar i mycket av det som kallas konst.

Tycker Oscars variant och som han fått medhåll om däremot är en bra lösning. Jag hoppas att det är något i den riktining som poolerna kommer erbjuda utan att det blir elitism. Jag skulle isåfall mycket väl kunna tänka mig vara med i en familjealbums pool.

Sedan det här med efterbehandling, jag är då det minsta intresserad av att sitta framför en dator i 1-2timmar framför en bild. Tycker inte heller att hur seriös man är ska ha någon betydelse. Det ska finnas plats för alla här punkt.
Jag skulle själv gå bort om vi bara skulle ha seriösa fotografer här som tar fotografin på allvar.
 
Nu är ju som sagt fotosidan så stor så att man får in många olika sorters människor och kunnande här.

Vi som har skrivit att vi inte tycker om dem sämre bilderna är kanske i det stadiet i vårt fotograferande att vi tycker om konst och då just fina fotografier. Med det menar jag inte att andra skulle vara andra klassens fotografer utan bara att vi har kanske ett synsätt på fotografi och andra har annat och vi har då börjat tröttna på en del sorters bilder där man får en känsla av att man varken lägger ner tid eller ork på att få en bra bild utan trycker bara av och laddar upp.

/ Marcus - som inte vill slå någon på fingrarna utan bara försöka förklara
 
Anna:
Eftersom varenda kommentar från dig till mig handlar om kritik på "mitt" förslag så skulle jag vilja höra ett annat förslag från dig istället.
Nu smular du bara sönder mina teorier och jag ser inte att det är speciellt konstruktivt i den mängd du gör detta. Kritik är bra om den är konstrktiv, men din retorik är inte konstruktiv när du slutar alla kommentarer med frågetecken.

Peter Ljungqvist har tydligen läst hela foruminlägget med dess kommentarer och har uppfattat min idé - vad är det du inte förstår med förslaget eftersom du skriver:

men om man lägger fram förslag så vore det kanske lämpligt om man beskrev hur det förslaget ser ut)

Nu avslutas kommentaren till Anna. (förtydligat för att inte verka syfta till Anna med kommentarerna nedan)

Jag muckar inte gräl, jag använder inte personangrepp, jag försöker förstå vad "folk" menar när de skriver något istället för att ta dem bokstavligen och jag försöker inte vara någon översittare.

Jag försöker söka lösning på det som faktiskt är ett "problem" för vissa samtidigt som lösningen inte ska innebära ett nytt problem för "andra". Därav mitt stora motstånd till "elitism" eller vad man vill kalla det.

Marcus:
Bra inlägg. Förtydling behövs tydligen.

Peter:
Tack för ryggklappen. Självklart vill inte jag - och jag hoppas fler tänker så - ha bort någon. Det finns inget som säger att jag är bättre eller sämre än någon annan förutom subjektiva åsikter.

Hur flummigt det än låter så sitter jag faktiskt här och skriver för att något BRA ska hända. Annars hade jag inte ödslat min tid..
 
Agogo skrev:
Anna:
Eftersom varenda kommentar från dig till mig handlar om kritik på "mitt" förslag så skulle jag vilja höra ett annat förslag från dig istället.
Nu smular du bara sönder mina teorier och jag ser inte att det är speciellt konstruktivt i den mängd du gör detta. Kritik är bra om den är konstrktiv, men din retorik är inte konstruktiv när du slutar alla kommentarer med frågetecken.

Peter Ljungqvist har tydligen läst hela foruminlägget med dess kommentarer och har uppfattat min idé - vad är det du inte förstår med förslaget eftersom du skriver:

slutligen:

det enda jag gjorde var att ställa lite frågor eftersom jag ärligt var intresserad av att diskutera olika förslag. men jag förstod inte ditt förslag, därför frågade jag. en del frågor var även kritiska, men inte alla.

jag skrev också att jag skulle kunna tänka mig att
man anslöt sig till de fotografer man tyckte var intressanta, vilket väl får betraktas som ett förslag som är lite konstruktivt.

slut -
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.