Immaeri
Medlem
Börjar bakifrån, jag provade med både pol och ND filter på mitt 12-24 och det gick inte på största vidvinkel, skulle tro att man kunde använda från 16mm, du som köpt 10mm så bättre att utnyttja brännvidden
Börja du med det du tänkt Lee tex är säkert bra, men är en större kostnad, men som jag skrev tidigare ND6 märks nästan inte bättre med 32 och uppåt, om du nu vill släta ut vattnet. ND 6 kan man ha till ett graduellt filter för att dämpa solljuset mot skuggorna.
Bygger man upp en bild med 2-3 bilder så kan man ju både justera justera fokus och exponeringen, man får se upp lite i övergångarna för ändrar man fokus så kan man på en zoom även ytterst lite påverka brännvidden så att bilderna inte passar ihop. Även exponeringen får man se till att justera in så det ser naturligt ut. Jag gjorde oftast stackning helt manuellt så för tex himlen så var det enbart himmelsbilden som var aktiv och samma med förgrunden. Övergången placerade jag vid tex en vattenlinje etc, där bilderna tonades ihop för att minimera de fel som blir mellan bilderna
Man kan lyfta skuggorna en hel del så det är också en åtgärd man gör vid redigering, här riskerar man mer brus på en enklare kamera men man gör bildbehandlingen med det material man har
Någon skrev om multiexponering, jag tror din kamera har den funktionen så du kan redan i kameran testa att sätta att bilden byggs upp av tre bilder så gör den själv justeringen till rätt exponering. Jag tror dock att det enbart fungerar i jpg mode,
Är lite osäker på hur du menade i första stycket, menar du att med pol filter och ND filter (om bägge är påskruvade) så kommer det inte att fungera på största vidvinkel, dvs att använda sig av den andra typen av t.ex. Lee filter (det med anordning och "glas-kort") är en säkrare väg att gå? om än ett dyrare.
Gällande om att ha ett graduellt filter så behöver man ju den där "glas-kort anordningen", och då är ju åter frågan om man ska köpa det istället direkt och skippa cirkulärt ND filter som jag beställt.
Tror jag är förhoppningsvis med på det övriga du skrev
Tack igen för hjälpen!