Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behöver hjälp i hur man hanterar Alpha 300

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlEfraimsson

Ny medlem
Hej, har precis köpt min Sony Alpha 300. Har aldrig använt n systemkamera tidigare, så gick igenom Sonys självstudekurs på hemsidan. Men förstår fortfarande inte en del saker, och får inte kameran att göra som jag vill.

Sakerna jag ska fråga om har jag försökt utföra på läget M på ratten till vänster.

Ta en bild där en del av bilden är skarp, fokuserad på ett objekt men resten är suddigt.
Vad jag förstår ska man vi ett sånt här tillfälle ställa ner F (brännviden)lågt. Men det blir inte som jag tänkt, och zoomar jag in så kan det bli så att F låser sig, och ibland så justerar den något annat som står till vänster på displayen. Så vad ska jag tänka på för att ta en sådan bild, och hur gör jag, Ge mig gärna ett övningsexempel.

Har inte förstått hur jag ska kunna fokusera på en annan del av bilden en mitten. Om jag vill ha facus i högra hörnet, hur gör jag då.

Vart ställer jag in slutartiden. Slutartiden ändras för mig ibland, men förstår inte riktigt hur.

Därefter är jag tacksam för alla övriga tips!

Karl Efraimsson

Om du inte lyckas fokusera på det du tänkt dig, stäng av autofokus och fokusera manuellt.
Om du ändå vill fokusera automagiskt välj vilka fokuseringspunkter som ska vara aktiv och fokusera med den, vet jag tyvärr inte hur man gör på Sony. Ett annat alternativ är att fokusera med mittpunkten på det du vill och sedan låsa fokus, komponera om bilden och tryck av.

Vad menar du med att bländartalet låser sig? Kan det vara så att det du menar är:
Om du har kitobjektivet så har det olika stora största bländare för kortaste brännvidd respektive längst brännvid ex. bländartal 3.5 för 18mm brännvidd och 5.6 för 50mm. Om du har dragit ut zoomen så att brännvidden är på 50mm då kan du aldrig komma under bländare 5.6. Alltså den har då inte låst sig utan den enda möjligheten att sänka bländartalet är att dra in zoomen till kortare brännvidd.

Senast ändrad:
hej!
skulle råda till att läsa manualen
du kommer lära dig massor.
har du ingen så fins den säkert att ladda ner.

Tyvärr så brukar inte manualer ge svar på vad bländartal, slutartider och tjosan hejsan är för något utan bara hur man ställer in dessa. Vilket iofs är bra annars skulle väl manualerna vara tjocka som telefonböcker. Skaffa en fototeknikbok vetja med nybörjarinriktning.

Lär känna kameran i autoläge. Kolla hur kameran ställer in bländare och slutartid i olika ljusförhållanden. Varva med teori. Läs på. Börja sedan med bländaren (A-läge) och låt kameran välja slutartid (och omvänt, S-läget). Att börja rakt upp och ner manuellt som du gjort är inte att rekommendera.

Ang. skärpedjup:

http://www.fotosidan.se/cldoc/1686.htm

Lite väl teknisk på sina håll kanske, men innehåller mycket intressant.

Senast ändrad:
Tack för svaren!

Förstår varför det hela låser sig nu.
Kan någon ge något exempel på en bra fotokursbok, och vart man hittar en sådan?

Har läst hela manualen en gång, men precis som någon sa så gör den en inte mycket klokare. Känner någon till någon bra manual för Sony kameror.

Tack för alla svar!

Ahaa.. Så man får med en liten fototipsbok till sin nya Sonykamera också.. Vad trevligt!

Hoppas det stämmer. För då får jag ju en sådan med min A300 kamera jag väntar på..

Karl Efraimsson.. Har du fått ordning på ditt användande av din Sony A300 ännu?

Jag fick min i Onsdags. Och först vart jag aningen "förvirrad" då jag skulle använda den.. Men snabbt insåg jag den var utsökt fixad så en amatör enkelt skulle kunna sköta den. Och ändå enkelt växla över till egenkomponerade bilder där man påverkar bilden själv...

Jag har långt ifrån lärt mig kameran ännu.. Men har ändå testat en del med den och är nog väldigt glad över mitt val så här långt.. Det egentligen ända jag har som klagomål så här långt är kitobjektivet som följer med.. Det anser jag inte hålla "samma nivå" som själva kamerahuset.. Så där blir det senare då ekonomin tillåter ett inköp av bättre Zoomobjektiv..

Men då förhållandena är någosånär hyfsade så duger objektivet hyfsat trotts allt kan jag tycka...

Här på länken till Sweet Spot hififorum där jag "hänger mest" och gör fotorepotage om hifi kan du se på lite bilder jag tagit som "prov & testbilder" så här långt.. Topicen jag länkar till är inte min topic.. Men jag hängde på i samma tråd då jag ju också satt o söte ny kamera såsom topicinnehavaren gör...Det är inget speciellt att yvas över bilderna kanske. Men ändå rätt ok för att vara det första proven jag gjort sedan jag fick kameran... mer testade skall ju göras tiden framöver..

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about810-0-asc-40.html

Instuktionsboken anser jag vara ett statment för hur en sådan skall / bör utformas för att möta den tilltänkta kunden / Användaren av en entrylevelkamera som dessa nya Sony kameror ju är... Den säger ju inte allt om fotande självklart. Men den är ändå klart informativ samt påvisar startgrund för mer avancerat fotande på ett begripkigt sätt som i alla fall passar oftast in på min nivå som fotograf......

KarlEfraimsson skrev:

Ta en bild där en del av bilden är skarp, fokuserad på ett objekt men resten är suddigt.
Vad jag förstår ska man vi ett sånt här tillfälle ställa ner F (brännviden)lågt. Men det blir inte som jag tänkt, och zoomar jag in så kan det bli så att F låser sig, och ibland så justerar den något annat som står till vänster på displayen. Så vad ska jag tänka på för att ta en sådan bild, och hur gör jag, Ge mig gärna ett övningsexempel.

Har inte förstått hur jag ska kunna fokusera på en annan del av bilden en mitten. Om jag vill ha facus i högra hörnet, hur gör jag då.

Vart ställer jag in slutartiden. Slutartiden ändras för mig ibland, men förstår inte riktigt hur.

Därefter är jag tacksam för alla övriga tips!

Karl Efraimsson

f har inget med brännvidd att göra, inget alls.

för info om f läs om bländaren.

för info om fokus och olika delar av bilden, läs om fokuspunkter.

Tråkigt svar, men läs manualen 1 och 2 gånger till. men läs den inte som en bok!

Om du behärskar dessa saker så kommer du förstå det mesta och det du inte förstår komemr du kunna lista ut själv.

Läs om:

Slutartid
Vad är slutartid, hur påverkar slutartiden bilden och vilka effekter ger den samt hur hänger slutartiden ihop med dom andra sakerna.

Bländaren (f)

Vad är en bländare, hur fungerar en sådan, hur påverkar den bilden och vilka effekter ger den samt hur hänger bländaren ihop med dom andra sakerna.

Brännvidd

Vad är brännvidd, hur påverkar brännvidden bilden och hur hänger den ihop med dom andra sakerna.

ISO

Vad är ISO och hur påverkar den bilden och hur påverkar ISO dom andra sakerna

Till din hjälp har du dessa två saker:

Manualen
samt denna tråd:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/ börja med fototeknik del 1 och gå vidare.

Läs detta om och om igen varvat med praktiska försök för dig själv, läs igen och klura, läs igen och öva, läs igen och prova osv osv osv osv osv

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto