Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart ska jag börja

Produkter
(logga in för att koppla)
.. i det manuella läget kan man lära sig att få andra resultat än automatiken erbjuder.
Absolut, om man begränsar sig till motiv som inte har alltför bråttom :p
Automatiken är oftast snabbare än den mest fingerfärdiga manuell-fantom..

Värt att nämna för dem som inte redan vet allt:
Även i Canons M-läge så har man exponeringsautomatik när man fotar med blixt under E-TTL. Eller rättare sagt, blixtarnas effekt/brinntid styrs till den exponering man har valt. Förutsätter förstås att alla blixtar och ev radiolänkar stödjer e-ttl-2. Har själv en Yongnuo YN-E3-RT och några Canon RT-blixtar, funkar fint :)
Men vill man värna manuella traditioner så får man förstås låta bli:LOL:

Jag är t.o.m. så galen att jag inte använder iso 100 vid blixtfotografering som traditionen föreskriver utan går upp till 400-800 för att spara effekt. Kan ärligt talat inte se någon skillnad på bilderna!

Och som sagt, Av (eller Tv) med blixt gör att kameran exponerar 50% på blixt och 50% på omgivningljus men det verkar finnas en bugg i firmware (både på min 500D och 5D3, kanske är fixat på nyare kameror?): Med evaluerande ljusmätning går exponeringen ner ett snäpp för att tillåta blixt + omgivningsljus.
Dock icke på spot, utsnitt eller centrumvägd. Där blir det överexponering!
Hört på Canons mjukvaruavdelning: -"Oj, tänkte inte på det".. :LOL:

Har alla koll på vad blixtsynkroniseringstid är och varför den behövs?
 
Senast ändrad:
Jag tycker det manuella läget är bra att lära sig. Det är så jag börjat förstå hur hela kameran fungerar. Egentligen borde jag börjat med manuella objektiv men nu när man upplevt autofokus så känns det inte lika kul att stänga av den.
 
Jag tycker det manuella läget är bra att lära sig. Det är så jag börjat förstå hur hela kameran fungerar. Egentligen borde jag börjat med manuella objektiv men nu när man upplevt autofokus så känns det inte lika kul att stänga av den.
När du använder manuella läget, använder du då någon ljusmätare eller bedömer du ljuset själv på något vis?
 
Vill man lyckas med första skottet i manuellt läge ska man förstås ha en ljusmätare som mäter infallande ljus och inte reflekterat ljus (en till pryl att skaffa). Men digitalkameran har ju fördelen att man kan granska resultatet på plats och ta en ny bild.
 
Äsch, skit i den inbyggda mätaren, skall vi köra manuellt kan vi likväl gå all-in och köra med sunny-16 metoden...
Det var ganska många som inte gillade att kamerorna fick inbyggda ljusmätare och fnyste åt det på 1960-talet. Det hade funnits inbyggda exponeringsmätare i flera decennier men det var då det tog fart, till "puristernas" irritation.
 
Hej igen.
Kameran brukar ha ett hjälpmedel som heter histogram. Googla lite om det. Det finns säkert guider på youtube hur det funkar. Jag använder det när jag är osäker på om bilden blir utfrätt eller igensotad i skuggorna. Det är bra annars också. Fotograferar du vidare i RAW-format kan du göra mer med bilden i en Raw-konverterare som Lightroom eller Rawtherapee än med en jpg-bild. Det går oftast rädda en felexponerad bild i ett sånt program. RAW-filerna är mycket större än Jpg-filer.
Sparar du bilderna i kameran i Jpg-format finns en del inställningar för de flesta kameror. Man brukar hitta en meny med kontrast, färg och skärpa att exprimentera i. Kolla i kameramenyn.
 
Jag använder ibland också "nybörjarläget" (gröna) när det är bråttom. Kameran lyckas ibland t.o.m. bättre än jag själv. 😉

he,he, Jo det kan ta emot att använda skämmas läget. minns jag provade med en RX100 vid en inomhus bild utan blixt med Auto+ läget, kameran tog flera bilder fick vänta en liten stund, så kom det en hyggligt bra bild.
 
Vill man lyckas med första skottet i manuellt läge ska man förstås ha en ljusmätare som mäter infallande ljus och inte reflekterat ljus (en till pryl att skaffa). Men digitalkameran har ju fördelen att man kan granska resultatet på plats och ta en ny bild.

Ja alla skall också bära med sig en reflex skärm, gärna en assistent också som bär stora väskan, kolfiberstativet med finaste huvudet, laptop oumbärlig förstås för extra koll.
 
Trots år av hobbyfotografi var det riktigt trevligt att med en glögg vid sidan sitta och titta igenom moderskeppets utbildningsfilmer. Jag inså bland annat ett par fiffiga funktioner på min D7000 och som det visade sig att jag även hade på min D300.

Det kostar 149 kr per månad och min plan är att abonnera några månader bara för att fräscha upp minnet.

 
Jag tycker varje gång när jag riggar min kamera eller vill ta med den och ta lite bilder så tror jag eller jag känner ett måste att jag ska vrida på alla rattar och trycka på alla knappar.

Ja, det är ju en systemkamera jag har så visst ska jag göra det. Jag vet en del men jag ska absolut inte säga att jag kan "allt", jag tar hjälp av google då jag behöver men tänkte nu i början av 2022 ta lite onlinekurser. Då från grund och uppåt men nu vill jag ändå känna att jag vill ta med mig kameran och ändå ställa in rätt (eller någorlunda rätt) eller ska jag bara köra full auto (Grön ruta på Canon) eller finns det någon annan semi-auto inställning som jag kanske ska titta närmare på? Ja som är lite bättre än full-auto och mer lämpat för mig än kanske helt manuellt

Hoppas någon förstår hur jag tänker :)
(Tack och god jul)

Moderskeppet har en bra kurs som heter Kom igång med din systemkamera.
 
Ja alla skall också bära med sig en reflex skärm, gärna en assistent också som bär stora väskan, kolfiberstativet med finaste huvudet, laptop oumbärlig förstås för extra koll.
Du glömde nämna gråkort för vitbalans eller än nu hellre ett colorchecker passport för korrekt färgåtergivning i samband med redigeringen på din hårdvarukalibrerade skärm.
 
Hej igen.
Kameran brukar ha ett hjälpmedel som heter histogram. Googla lite om det. Det finns säkert guider på youtube hur det funkar. Jag använder det när jag är osäker på om bilden blir utfrätt eller igensotad i skuggorna. Det är bra annars också. Fotograferar du vidare i RAW-format kan du göra mer med bilden i en Raw-konverterare som Lightroom eller Rawtherapee än med en jpg-bild. Det går oftast rädda en felexponerad bild i ett sånt program. RAW-filerna är mycket större än Jpg-filer.
Sparar du bilderna i kameran i Jpg-format finns en del inställningar för de flesta kameror. Man brukar hitta en meny med kontrast, färg och skärpa att exprimentera i. Kolla i kameramenyn.
Och med hjälp av histogrammet kan man ETTR:a, inte att förglömma 😉.
 
Absolut, om man begränsar sig till motiv som inte har alltför bråttom :p
Automatiken är oftast snabbare än den mest fingerfärdiga manuell-fantom..

Värt att nämna för dem som inte redan vet allt:
Även i Canons M-läge så har man exponeringsautomatik när man fotar med blixt under E-TTL. Eller rättare sagt, blixtarnas effekt/brinntid styrs till den exponering man har valt. Förutsätter förstås att alla blixtar och ev radiolänkar stödjer e-ttl-2. Har själv en Yongnuo YN-E3-RT och några Canon RT-blixtar, funkar fint :)
Men vill man värna manuella traditioner så får man förstås låta bli:LOL:

Jag är t.o.m. så galen att jag inte använder iso 100 vid blixtfotografering som traditionen föreskriver utan går upp till 400-800 för att spara effekt. Kan ärligt talat inte se någon skillnad på bilderna!

Och som sagt, Av (eller Tv) med blixt gör att kameran exponerar 50% på blixt och 50% på omgivningljus men det verkar finnas en bugg i firmware (både på min 500D och 5D3, kanske är fixat på nyare kameror?): Med evaluerande ljusmätning går exponeringen ner ett snäpp för att tillåta blixt + omgivningsljus.
Dock icke på spot, utsnitt eller centrumvägd. Där blir det överexponering!
Hört på Canons mjukvaruavdelning: -"Oj, tänkte inte på det".. :LOL:

Har alla koll på vad blixtsynkroniseringstid är och varför den behövs?

Jag hamnar både inom och utom trådens ämne med detta inlägg men hoppas TS godkänner. Definitivt lite nördvarning😃


Automatiken är ju som du säger ovärderlig när objektet rör på sig eller när ljusförhållanden ändras snabbt och ofta.

Jag är inte heller rädd för lite högre ISO när blixten annars pressas för hårt.
Ett annat läge är när procenten blixtljus ska vara lågt i förhållande till omgivande ljus och det lätt blir rörelseoskärpa. Brukar i de lägena ställa en slutartid som fryser rörelsen istället och drar upp ISO motsvarande. Blixten får då jobba i hss-läget.

Har testat lite idag kring automatiken och hur ljusmätningen påverkar. Blev lite sugen att kolla om Canon fortfarande hanterar det tekniskt som du beskriver. Jag har en R med senaste firmware. Min testuppställning bestod av inställningsljus som fast ljus och en Godox ad300 för blixtljuset.

Behöver testa ljusmätningsmetoderna i fler situationer men i ljusmiljön ovan med endast inställningsljus fick jag liknande resultat som de du beskriver. Spotmätning på dockans huvud gav samma värden som från min handhållna mätare dvs F2.8 1/125. Evaluerande mätte F1.8 så ville släppa in 1 och 1/3 steg mer ljus. Centrumvägd ljusmätning hamnade på samma som evaluerande medan utsnittsmätning gav F2.5. Evaluerande och Centrumvägd mätning gav därmed ett överexponerat dockhuvud vilket förstärktes ytterligare ett steg med blixten. I spot och utsnitt var det bara blixten som överexponerade ett steg (se nedan).

Blixten på ttl 0.0 ökade exponeringen ett steg och bidrog därmed med lika mycket ljus som inställningslampan. Precis som du beskrev 50% vardera. Testade i Av,Tv och M läge med samma resultat.

Tillägg: Har nu provat i flera andra ljussituationer och kan inte se att exponeringen går ner i evaluerande. Skillnaderna i exponering mellan spot och evaluerande ändras ju utifrån ljusbilden men blixten verkar bete sig likadant i alla lägen dvs ge 50%.
 
Senast ändrad:
Trots år av hobbyfotografi var det riktigt trevligt att med en glögg vid sidan sitta och titta igenom moderskeppets utbildningsfilmer. Jag inså bland annat ett par fiffiga funktioner på min D7000 och som det visade sig att jag även hade på min D300.

Det kostar 149 kr per månad och min plan är att abonnera några månader bara för att fräscha upp minnet.

Det är min tanke också... jag har fått en bild av att de är helt ok :)
 
Det är rätt enkelt idag.
1 välj ljusmätningsmetod efter vad du tror du kommer behöva.
2 välj antingen bländare eller tid beroende på vad du tror att du behöver. Vet du inte så funkar P oxå.
3 AutoISO eller inte... ta va du tror kommer ge dig enklast förutsättningar.
4 välj AF-metod.
5 Stativ - ja då går det såpass långsamt så du hinner fundera 4 ggr om innan du tar några bilder.
6 Blixtar - då är det M med fast ISO som gäller.
Förenklat:
Tiden styr det befintliga ljuset (bakgrunden).
Bländaren Skärpedjupet och mängden blixtljus i kombination med blixtens effekt.
 
..Tillägg: Har nu provat i flera andra ljussituationer och kan inte se att exponeringen går ner i evaluerande. .
Vad händer om du väljer Av och trycker ner halvvägs i halvskum belysning.
Och sen aktiverar blixten (eller kopplar in extern..) och gör samma sak igen

Testade på min gamla 500D: den väljer 1/25s vid f/7.1 och iso 800 (exp ±0) på köksbordet under lampan..
Ploppar jag upp blixten och gör om exp-mätningen i exakt samma miljö så blir det genast 1/50s, alltså har den skapat extra "headroom" för 50% blixtexponering. Smart tänkt :p
Men detta händer BARA med evaluerande ljusmätning.:confused:
Med alla andra metoder får jag 1/25s även med blixten aktiverad. Så Canon har uppenbarligen glömt eller ignorerat att detta extra "headroom" behövs oavsett ljusmätningsmetod. Och problemet finns kvar på 5D3 FW 1.3.3
Okej nu använder jag nästan alltid evaluerande och fotar sällan med blixt i Av så det är inte ett jätteproblem, retar mig mest på att det är en ofixad bugg.. :D

..Automatiken är ju som du säger ovärderlig när objektet rör på sig eller när ljusförhållanden ändras snabbt och ofta...
Som sagt: "Säkerhetsförskjutning PÅ" och i läge "ISO" är guld värt när man panorerar över himlen efter snabba flygplan eller fåglar i läge Av. Med lång brännvidd (EF100-400 med 1.4x extender) vill jag gärna ligga på exponeringstid runt 1/2000 - 1/4000 s för att få bra skärpa. Men när man panorerar in i området nära solen slår exponeringen ofelbart i botten på kortaste tid 1/8000s och bilderna blir totalt överexponerade. Gick länge och surade över att Canon inte hade automatik som kunde justera ner ISO när detta händer. Gissa om jag blev glad när jag upptäckte att den automatiken redan fanns! Dock gömd under ett fullständigt obegripligt namn..:p
 
Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar