Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländartal och allt däremellan, vilken röra!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tilt-funktionen kan man ju få med lensbaby composer eller spark om man vill testa effekten creativt.
Har du testat? Hur bra är Lensbaby egentligen? Jag har också tänkt att det skulle vara kul att prova men inte kommit till skott eftersom de känns lite för mycket som leksak eller gimmick än något som är användbart över tid. Men jag hoppas hitta någon som kan övertyga mig om att jag behöver en.

Tilt-funktionen kan man ju få med lensbaby composer eller spark om man vill testa effekten creativt.
Helst ska bilderna ha skärpa där jag vill ha det. Jag har alltid uppfattat lensbaby som en leksak, ungefär som Holga mfl. där målet är avsiktligt "dåliga" bilder. Med respekt för dem som avsiktligt är ute efter denna effekt. Söker man på Flickr med sökorden lensbaby respektive Nikon PC-E så är det viss kvalitetsskillnad.

Skärpeplanet är ju ett fysiskt faktum rent tekniskt, men vi människor är behäftade med allsköns brister som gör att planet blir mer en ”zon” i praktiken. De flesta av oss är lite lätt svagsynta och dessutom är hjärnan så smart att den gärna kompenserar för ögonens brister för att hjälpa oss förstå och tolka det vi ser.

Allt är en enda soppa av tolkning, upplevelse och undantag. Allt hade varit så mycket enklare om det vore svart eller vitt, rätt eller fel. Jag nöjer mig med att veta hur jag ungefär vill ha bländaren i olika situationer för att komma nära upplevelsen av den bild jag vill skapa.

Det hade ju varit fräsigt med ett optiskt skärpedjup som var precis som fokusstacking!
Allt inom ”zonen” fullständigt skarpt, och allt utanför zonen fullständigt oskarpt. Djupet på zonen väljer man själv.

Liksom digitalt. Ett eller noll. Antingen är något i zonen. Eller så är det det inte.

Fräsigt, men jag gillar den naturliga optiska mjuka övergången från skarp till suddig.

Senast ändrad:
För att tiktigt soppa till det så är skärpeplanet ofta inte inte plant utan välvt, Min hypotes ä’r att mång adobjektiv osm upplevs som skarpa men får dåliga MTF värden på kantskärpan har ett välvt skärpeplan. Tex upplever jag att Pentax 77 mm, missar ögonskärpan om man använder mittpunkten och komponerar om, men blir skarpt vid manuell fokus eller att man använder den fokuspunkt som inte kräver om komposition.

Har du testat? Hur bra är Lensbaby egentligen?

Helst ska bilderna ha skärpa där jag vill ha det. Jag har alltid uppfattat lensbaby som en leksak, ungefär som Holga mfl. där målet är avsiktligt "dåliga" bilder. Med respekt för dem som avsiktligt är ute efter denna effekt. Söker man på Flickr med sökorden lensbaby respektive Nikon PC-E så är det viss kvalitetsskillnad.

Som sagt lensbabys kan man använda för och testa effekten kreativt. Det är inga kvalitets objektiv som konkurrera med Canon TS eller Nikon PC.
Jag har inte testat lensbaby jag dock haft några Canon TS. Funderade dock på att köpa såna ett tag och då inte för skärpan så att säga. Alternativet blir ju att hitta begagnade och sälja om det inte är nåt man vill fortsätta med.

Som sagt lensbabys kan man använda för och testa effekten kreativt. Det är inga kvalitets objektiv som konkurrera med Canon TS eller Nikon PC.
Jag har inte testat lensbaby jag dock haft några Canon TS. Funderade dock på att köpa såna ett tag och då inte för skärpan så att säga. Alternativet blir ju att hitta begagnade och sälja om det inte är nåt man vill fortsätta med.
Tack, det låter som du har liknande tankar som jag. Det låter kul men kanske inte tillräckligt kul för att man ska använda de mer än några gånger för att det är annorlunda innan man tröttnar. Jag har letat begagnade, för att testa och sälja vidare om jag inte gillar det, men det är väldigt sällan det dyker upp något på marknaden.

Oj oj, minns när jag var där och allt man försökte lära sig för 20 år sen.. Mitt bästa tips är, spendera inte de första underbara åren med fotografi som intresse med att fokusera på skärpa och andra tekniska aspekter. Skärpa är så otroligt överskattat! Har du någonsin sett en oljemålning som är "skarp"? En bild ska berätta en historia. Fokusera på vad bilden potentiellt kan berätta- Fråga dig själv innan du fotar: Tar jag bilden för att motivet är intressant eller för att det kan bli en intressant bild? Ett motiv du tycker är intressant är oftast ointressant för betraktaren, men en bild som berättar en historia är intressant för de flesta.

Ja, om bilden är tillräckligt bra innehållsmässigt kan den fungera även om den inte är tekniskt bra.
Men om det finns två innehållsmässigt bra bilder, där den ena också är tekniskt bra, men inte den andra, då vinner oftast den som även är tekniskt bra.

Har du någonsin sett en oljemålning som är "skarp"?
Ja, massor.

En bild ska berätta en historia.
Ska den? Vem har bestämt det? Då kanske jag ska sluta fotografera, för i stort sett ingen av mina bilder berättar historier. 🤔

-----------

Fokusera på det du tycker är roligt att fotografera, verkar bättre. Skit i om nån annan har satt upp fåniga regler för vad en bild "ska" vara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar