Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart ska jag börja

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad händer om du väljer Av och trycker ner halvvägs i halvskum belysning.
Och sen aktiverar blixten (eller kopplar in extern..) och gör samma sak igen

Testade på min gamla 500D: den väljer 1/25s vid f/7.1 och iso 800 (exp ±0) på köksbordet under lampan..
Ploppar jag upp blixten och gör om exp-mätningen i exakt samma miljö så blir det genast 1/50s, alltså har den skapat extra "headroom" för 50% blixtexponering. Smart tänkt :p
Men detta händer BARA med evaluerande ljusmätning.:confused:
Med alla andra metoder får jag 1/25s även med blixten aktiverad. Så Canon har uppenbarligen glömt eller ignorerat att detta extra "headroom" behövs oavsett ljusmätningsmetod. Och problemet finns kvar på 5D3 FW 1.3.3
Okej nu använder jag nästan alltid evaluerande och fotar sällan med blixt i Av så det är inte ett jätteproblem, retar mig mest på att det är en ofixad bugg.. :D

Som sagt: "Säkerhetsförskjutning PÅ" och i läge "ISO" är guld värt när man panorerar över himlen efter snabba flygplan eller fåglar i läge Av. Med lång brännvidd (EF100-400 med 1.4x extender) vill jag gärna ligga på exponeringstid runt 1/2000 - 1/4000 s för att få bra skärpa. Men när man panorerar in i området nära solen slår exponeringen ofelbart i botten på kortaste tid 1/8000s och bilderna blir totalt överexponerade. Gick länge och surade över att Canon inte hade automatik som kunde justera ner ISO när detta händer. Gissa om jag blev glad när jag upptäckte att den automatiken redan fanns! Dock gömd under ett fullständigt obegripligt namn..:p

Säkerhetsförskjutning😅. Ja att det heter så glömmer jag mellan varven. Vet åtminstone att det går att ställa in som du beskriver. De få gånger jag behövt det har en lång stund gått åt att leta efter var funktionen finns gömd. Ge det en månad så har jag glömt igen😂

Märkligt. I läget 30”-1/200s fungerar det precis som du säger. Jag hade inställt på 1/60s-1/200s och hss vilket inte märktes ute i dagsljuset då slutartiderna konstant låg över 1/60s. I detta läge är ju 1/60s lägsta slutartid men därifrån och snabbare tider så märks inte någon skillnad i evaluerande mellan blixt och utan. Buggen/funktionen finns alltså i ena läget men inte det andra i min R😃. Någon idé om varför?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar