forstheim
Aktiv medlem
Jepp, har ett RF 50 1.2 som också är sjukt skarpt runt 2.0-2.8. Det är där dessa objektiv briljerar och samtidigt är de tillräckligt skarpa även på full öppning i många sammanhang. Det är lite lyx men kul att ha. Tar du inte de sista pengarna eller missar något annat viktigare köp så kan det ju vara trevligt med Sigmat.
Ja, kanske jag ska behålla Sigmat trots att det inte är uppenbart vassare än Canon 40/2.8 för den typen av bilder som ingår i mitt projekt. Åtminstone inte för motiv som i bildexemplen här ovan. Jag kan se att Sigmat ändå är något skarpare och har bättre kontrast. Färgerna är väldigt lika, men kanske att de är pyttelite mer återhållsamma hos Sigmat. Skillnaderna skulle jag säga är helt obetydliga egentligen.
Jag tror att det hela får koka ner till storlek/vikt och hur mycket man tror sig komma att använda riktigt stora bländare. Ärligt talat tror jag inte jag kommer använda stora bländare särskilt mycket, men de kan komma väldigt väl till pass i vissa situationer. Dessutom..har man ett riktigt ljusstarkt objektiv som också är bra optiskt på f1.4 så blir det nog automatiskt så att man använder det oftare i svagt ljus än vad man annars skulle göra. Möjligheterna ökar med ett sådant objektiv helt enkelt.