Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpa fågelbilder med Canon Eos 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Mode 2 stabiliserar mycket riktigt inte i panoreringsriktningen, men den klarar förvisso inte av om man ändrar riktning. Bildstabilisering i objektiv tycks (alltid?) vara baserad på att de olika axlarna stabiliseras separat.

Mode 3 då? Har du lyckats få gyrona att bottna då?
 
Mode 3 då? Har du lyckats få gyrona att bottna då?
Jag har aldrig blivit kompis med mode 3, har testat på flygshow men den gav sämre resultat än mode 1. Fick känslan av att den försöker hejda panoreringen men enligt manualen så ska den fungera precis som mode 2 dvs stänga av stabilisering om det finns en gir-rörelse i respektive plan (x-, y- eller båda)
 
Mode 3 startar ju inte stabiliseringen förrän man trycker av helt, så jag tycker att det borde vara svårt att få gyrona att bottna då.
 
Vilka fokuspunkter man använder & hur man ställt in sin kamera kan också vara avgörande för hur bra det blir.

Nu finns det flera delar i denna serie men kolla gärna på denna länk till Canon USA som enl mig har dom bästa instruktionsfilmerna för Canons kameror.

Verkar vara pedagogiska och bra klipp. Jag ska kika vidare på dem! Tack
 
Vilka slutartider har du använt för snabba motiv, som flygande fåglar?
I och med att jag fotat utan stativ har jag satsat på tidpunkter på dygnet med hysat mycket ljus. Jag har då försökt att inte ha längre slutartid än 1/800 (och alltid så lågt ISO-tal som möjligt).
 
1/800 sekund tycker jag oftast är för lång tid för fåglar som flyger. Det vore kul att se några exempelbilder. Det kanske helt enkelt är rörelseoskärpa du har drabbats av?
 
Du kör väl AI Servo?
Kör inte ett för stort fokusområde heller, det räcker med max 5 mittersta punkterna. Kör du alla fokuspunkter är det större risk att autofokusen väljer att fokusera på en vingspets t ex.
Fick tips om AI Servo nyligen. Där kan jag faktiskt ha haft andra inställningar tidigare. Ska fota lite mer med inställningarna du nämner, innan jag helt ger upp objektivet.. :) Tack!
 
Mode 3 startar ju inte stabiliseringen förrän man trycker av helt, så jag tycker att det borde vara svårt att få gyrona att bottna då.
1/800 sekund tycker jag oftast är för lång tid för fåglar som flyger. Det vore kul att se några exempelbilder. Det kanske helt enkelt är rörelseoskärpa du har drabbats av?
Det är nog trots allt ytterst sällan jag använder 1/800 (inser jag nu när jag tittar igenom bilderna på kameran). 1/1600 eller kortare slutartid verkar vara det som gäller generellt. När jag senast fotade fågel använde jag 1/8000, men fick ändå suddiga bilder. Då satt jag i och för sig i båt (och det hade börjat skymma). Killen intill använde en Canon EF 400 mm f/5,6, men hans bilder blev betydligt mer skarpa.
Jag skickar gärna över någon exempelbild men har inte möjlighet att föra över bilder för stunden, så jag får återkomma med det. Uppskattar hjälpen!
 
EF100-400L II är inget dumt objektiv, kostar en slant förstås. Fortfarande knivskarpt med 1.4x teleconverter
Vet inte hur jag skulle klara mig utan detta.. Suverän stabilisering men panorerar man för fort så får stabiliseringen fnatt när piezogyrona bottnar.. Roligast är den korta närgränsen på ca 80 cm, perfekt när man fotar insekter och annat skyggt smått.
Apropå Servo mode, det är viktigt att förstå hur den fungerar. Om en fågel flyger rakt mot kameran så kommer slutarfördröjningen att orsaka backfokus. Detta löser kamerans mjukvara genom att mäta avstånd flera gånger och sedan göra en prediktion hur mycket motivet kommer att flytta sig under slutarfördröjningen. MEN detta förutsätter att man har följt motivet med halvt nedtryckt avtryckare såpass länge att AF har hunnit mäta flera gånger. Trycker man av precis när AF har låst första gången så kommer man att få backfokus!
Har man problem med skärpa på ett objektiv så skulle jag börja med att sätta kameran på stativ eller ännu hellre på stabilt bord (eller på golvet) och fota statiskt motiv, för att helt utesluta skaknings- och rörelseoskärpa. Steg 2 är att testa att AF sätter skärpan exakt rätt, samma uppsättning som ovan. En tjugokronorssedel på 5-10m avstånd funkar bra. Jämför fasmätningen med kontrastmätning i Live Mode. I princip ska de bli lika skarpa om AF microadjustment är rätt justerat.
Undvik att testa AF på lutande linjal. Fokuspunkterna sträcker sig i praktiken en bit utanför boxarna man ser i sökaren. Och AF sätter gärna fokus på det närmaste motivet den hittar, alltså på linjalen en bit under boxen. Ser alltså ut som frontfokus fast AF gör precis rätt!
Stort tack för mycket bra tips, det uppskattas. Jag ska laborera lite enligt dina råd!
 
Ett irriterande problem med EF100-400 mk II är att det gärna kommer in damm på insidan av frontlinsen. Men det går att stoppa med en remsa apotekstejp över skarven mellan frontring och zoomtub


tejp.JPG

Här finns instruktion hur man tar loss frontelementet för dammstädning :) (se sid 1 i tråden)
 
Senast ändrad:
Ett irriterande problem med EF100-400 mk II är att det gärna kommer in damm på insidan av frontlinsen. Men det går att stoppa med en remsa apotekstejp över skarven mellan frontring och zoomtub


Visa bilaga 150725

Här finns instruktion hur man tar loss frontelementet för dammstädning :) (se sid 1 i tråden)
Ett irriterande problem med EF100-400 mk II är att det gärna kommer in damm på insidan av frontlinsen. Men det går att stoppa med en remsa apotekstejp över skarven mellan frontring och zoomtub


Visa bilaga 150725

Här finns instruktion hur man tar loss frontelementet för dammstädning :) (se sid 1 i tråden)
Toppen, tack för tips! :)
 
2 tips/kommentarer, jag använder 100-400 mk 2 med 7d mk 2:
1. Med APS kamera, använd inte teleconverter, den förstör för mycket av skärpan, bättre att beskära bilden med motsvarsnde grad.
2. Använd så få focuspunkter som möjligt, helst bara 5 eller 9 i mitten. Jag får mycket bättre skärpa på flygande fågel på detta sätt, jämfört med flera fokuspunkter. Processor hinner helt enkelt inte analysera för många fokuspunkter. Man missar motivet oftare, men de gånger man får träff blir det ofta skarpt.

En riktigt bra bild från ett fågelfotografering av flygande fågel skall man vara nöjd med.
 
Det är skillnad på fåglar och fåglar.. :)
Gäss tar man lätt med en singel fokuspunkt, ska man däremot fånga svalor eller tornseglare så är det aningen svårare. Faktiskt inte så dumt att ha alla fokuspunkterna aktiva då.. Men det förutsätter att man har himmel utan framträdande detaljer (moln alltså) som bakgrund. (fotar med 5D3)
 
Ofta ger detta en vägvisning. Det finns dock undantag som t.ex. EF 400/5,6, EF 100-400/5,6 och 300/4 (t.ex. Nikon och Canon) med eller utan konvertrar. Att objektiv typ 150-600 från Tamron och sigma inte hänger med när det går snabbt vet de flesta som testat och jämfört sida vid sida i samma ljus och förhållanden. Givetvis gör kamerahusets AF-kapacitet mycket. Kanske man t.o.m. kan använda 150-600 mm objektiven när det går undan med de nyare husen som kommer? Som det ser ut nu fungerar det i alla fall inte till Nikon och Canon.
 
jag tycker du är inne på ett intressant spår... Nu blir det lite OT...

Här på FS så har jag läst massor med trådar där folk behöver råd om vad dom ska uppgradera för att kunna ta bättre bilder av vad det nu är dom vill kunna ta bättre bilder av.

I minst 95% av dom trådarna så är råden att uppgradera sitt/sina objektiv. Dom andra 5% är bra tips tex om att lära sig sin utrustning, förstå hur olika inställningar påverkar osv...

Men det är ju nästa aldrig någon som får rådet att uppgradera sitt kamerahus, jag tycker det är lite märkligt faktiskt.

Jag menar DET är lättare att snabbt ändra inställningar på en Canon 5D kamera än en Canon 1000D, man behöver ju inte in i en massa menyer & pilla, sen är såklart allt bättre på ett mer avancerat hus & det får man ju också betala för.

Men jag att många skulle tycka att det vore mycket roligare att plåta OM dom uppgraderade sitt kamerahus & behöll bef objektiv(detta råd gäller INTE för denna tråd!!) istället för tvärtom.

Om man får samma resultat av 2 olika kombinationer så skulle i alla fall jag hellre ha ett bättre hus med objektiv med 1-steg sämre ljusstyrka f4 än ett sämre hus & f2,8 zoomar...

Nu blev det här ju en massa dravel som inte hjälper TS men jag tror som sagt att Tony har en poäng, vi kommer kunna ta bilder som inte är/var möjliga framöver med befintliga objektiv tack vare kamerorna som kommer framöver.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar