forstheim
Aktiv medlem
Sigmat blir nog en keeper ändå faktiskt. Den är skarpare och har bättre kontrast än Canon 40/2.8. Även om nedanstående bilder inte har identisk exponering (för f7.1-bilden blev klart skarpare än f5.6-bilden med Canon 40/2.8 så jag valde den) och redigeringarna skiljer sig också åt...så känner jag att Sigmat är vassare. I ACDSee har jag lagt på exakt samma mängd skärpa i efterhand, så på den punkten skiljer ingenting. Bifogar även en handhållen bild tagen med f1.4. Lätt bildbehandling och skärpa är pålagd i efterhand även på den bilden.
Jag känner att Sigmat med sin höga ljusstyrka/stora bländare har så fin potential..både nu och i framtiden då jag så småningom lär skaffa mig ett kamerahus med många fler pixlar/högre upplösning. Dock är jag inte helt övertygad om att fokuseringen med Sigmat sitter precis där jag siktar. Det känns inte riktigt så faktiskt. Har provat att göra en ordentlig mikrojustering, men får inte till det riktigt. Kanske ska man ändå se till att skicka in kamerahus och objektiv för att få dem riktigt kalibrerade ihop?
Jag känner att Sigmat med sin höga ljusstyrka/stora bländare har så fin potential..både nu och i framtiden då jag så småningom lär skaffa mig ett kamerahus med många fler pixlar/högre upplösning. Dock är jag inte helt övertygad om att fokuseringen med Sigmat sitter precis där jag siktar. Det känns inte riktigt så faktiskt. Har provat att göra en ordentlig mikrojustering, men får inte till det riktigt. Kanske ska man ändå se till att skicka in kamerahus och objektiv för att få dem riktigt kalibrerade ihop?
Bilagor
Senast ändrad: