Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda bilder i föreläsning

Produkter
(logga in för att koppla)

RonniePagling

Ny medlem
Vad gäller om jag använder bilder i en föreläsning? Bilderna ska illustrera olika mobbningssituationer. Ansikten kommer inte synas på bilderna utan kommer om nödvändigt redigera bort ansiktena. Måste man ha något visst tillstånd om man använder licensfria bilder och vad krävs rent juridiskt för att använda såna bilder?
Vart ska jag isf vända mig för att få det klart juridiskt så jag inte åker på nått i efterhand?

All kommersiell användning kräver att du har tillåtelse att använda bilderna.
Och jag gissar att du tar betalt i någon form.
All publik användning kräver tillåtelse.
Med En sådan tillåtelse så måste du försäkra dig att modellerna har givit sitt tillstånd.

Om du visar dem hemma på en vägg behöver du inget tillstånd.

All kommersiell användning kräver att du har tillåtelse att använda bilderna.
Och jag gissar att du tar betalt i någon form.
All publik användning kräver tillåtelse.
Med En sådan tillåtelse så måste du försäkra dig att modellerna har givit sitt tillstånd.

Om du visar dem hemma på en vägg behöver du inget tillstånd.

Gäller det även licensfria bilder som finns på siter?

Hur skall du veta om det finns modellreleaser eller inte?
För det är den som publiserar som har ansvaret för det, inte fotografen.

Modellrelease behövs om bilden ska användas i marknadsföringssyfte, vilket jag inte uppfattar är fallet här.

Vad gäller om jag använder bilder i en föreläsning? Bilderna ska illustrera olika mobbningssituationer. Ansikten kommer inte synas på bilderna utan kommer om nödvändigt redigera bort ansiktena. Måste man ha något visst tillstånd om man använder licensfria bilder och vad krävs rent juridiskt för att använda såna bilder?
Vart ska jag isf vända mig för att få det klart juridiskt så jag inte åker på nått i efterhand?

Det var debatt nyligen om bilder som användes till en föreläsningsserie utan tillstånd. Mobbing är ju extra känsligt så jag skulle råda dig att köpa bilder som tillåter sådan användning, både fotograf och modeller bör vara med på noterna pga sammanhanget.

Det var debatt nyligen om bilder som användes till en föreläsningsserie utan tillstånd.
Var?

Mobbing är ju extra känsligt så jag skulle råda dig att köpa bilder som tillåter sådan användning, både fotograf och modeller bör vara med på noterna pga sammanhanget.
TS skulle använda licensfria bilder. Sådana får man använda till vad man vill så länge man inte bryter mot någon lag.

Om dessutom personerna på bilderna avidentiferas ("om nödvändigt redigera bort ansiktena") så är det extra lugnt.

FS.

TS skulle använda licensfria bilder. Sådana får man använda till vad man vill så länge man inte bryter mot någon lag.

Om dessutom personerna på bilderna avidentiferas ("om nödvändigt redigera bort ansiktena") så är det extra lugnt.

Vad är licensfri? En bild har alltid någon slags upphovsrätt kopplad till sig och även om fotografen väljer att skänka bort bilderna är även det en upphovsrätt att förhålla sig till. Har man fotat modeller kan inte bilderna heller användas hur som helst, tex är det vanligt att bilder inte får vara "defamatory" för modellen och det regleras i avtalet mellan fotograf och modell.

Jag skulle aningen ta egna eller köpa bilder där användningen är okejad, svårare än så är det inte och dyrt är det heller inte.

Det är två olika frågor här, den ena om rättigheter/skyldigheter för/gentemot upphovsman, den andra frågan om rättigheter för personen som avbildas.

Om man börjar med det sistnämnda så har, i princip, vem som helst rätt att fotografera vem som helst (bortsett från några få undantag)

Så länge det inte rör sig om i juridisk mening kränkande användning så får fotografen använda och visa alla såna bilder i icke-kommersiella sammanhang, men så fort det är kommersiellt så krävs medgivande.

Så till den första frågan: En fotograf kan tillåta fri användning av hens bilder, MEN, det innebär INTE att de kan tillåta kommersiell användning av en icke samtyckande person, för fotografen kan inte överlåta en rättighet hen inte ägt.

Så mao, du får använda en bild på en person, utan den personens medgivande, så länge det är icke-kommersiellt och icke kränkande (i juridisk mening) om du har fotografens tillstånd att använda bilden.

Minns du i vilket forum?

Det är ett lite slarvigt uttryck för att det inte krävs något tillstånd från upphovsrättsinnehavaren för att använda bilden.

En bild har alltid någon slags upphovsrätt kopplad till sig och även om fotografen väljer att skänka bort bilderna är även det en upphovsrätt att förhålla sig till. Har man fotat modeller kan inte bilderna heller användas hur som helst, tex är det vanligt att bilder inte får vara "defamatory" för modellen och det regleras i avtalet mellan fotograf och modell.
Det fallet regleras av personuppgiftslagen. Det är inte tillåtet att publicera bilder på internet som är kränkande för den avbildade personen.

Som sagt: så längre TS håller sig inom lagens råmärken så är det fritt fram.

Jag skulle aningen ta egna eller köpa bilder där användningen är okejad, svårare än så är det inte och dyrt är det heller inte.
Det är en kostnad som inte TS behöver ta om han använder de "licensfria" bilder som han nämnt.

Så länge det inte rör sig om i juridisk mening kränkande användning så får fotografen använda och visa alla såna bilder i icke-kommersiella sammanhang, men så fort det är kommersiellt så krävs medgivande.
Nej, inte generellt. Lagen om namn och bild i reklam reglerar användning av bilder i marknandsföring. Annan kommersiell användning (t.ex. i en nyhetsartikel i en kommersiell dagstidning) regleras inte på det sättet.

Nej, inte generellt. Lagen om namn och bild i reklam reglerar användning av bilder i marknandsföring. Annan kommersiell användning (t.ex. i en nyhetsartikel i en kommersiell dagstidning) regleras inte på det sättet.

Ja så är det förstås, det var slarvigt uttryckt av mig.

Det avtalet gäller mellan fotografen och modellen.

Lagen gäller däremot alla.

Lagen gäller alla med de begränsningar man kommit överens med modellen om.

Det är inte bara upphovsrätt och inte bara bilder i marknadsföring, det beror helt på er överenskommelse. Den vanligaste releasen ovan tillåter tex inte bilder som kan tolkas vara i dåligt sammanhang för modellen.

Alla begränsningar som TS har kommit överens med modellen om gäller förstås om TS har ett avtal med modellen. Om TS inte har något avtal med modellen så gäller lagen utan begränsningar.

Alla begränsningar som TS har kommit överens med modellen om gäller förstås om TS har ett avtal med modellen. Om TS inte har något avtal med modellen så gäller lagen utan begränsningar.

TS verka vilja använda andras licensfria bilder, det var så diskussionen började. Det finns inget som heter licensfria och med tanke på ämnet är modellens godkännande viktigt.

Har fotografen inget avtal med modellen kan fotografen inte ge bort bilderna fritt för all användning.

TS verka vilja använda andras licensfria bilder, det var så diskussionen började. Det finns inget som heter licensfria och med tanke på ämnet är modellens godkännande viktigt.
En "model release" är ett avtal mellan en fotograf och en modell. Om fotografen släpper sina bilder som "licensfria", dvs fria att använda för vem som helst utan villkor, så är det fotografen som bryter mot avtalet med modellen om det finns villkor för användning av bilder i avtalet mellan fotografen och modellen.

TS behöver inte bry sig om eventuella sådana avtal eftersom han inte är part i avtalet.

Har fotografen inget avtal med modellen kan fotografen inte ge bort bilderna fritt för all användning.
Jo, det kan fotografen givetvis göra. Utan avtal mellan modell och fotograf är det lagen som reglerar hur bilderna får användas.

En "model release" är ett avtal mellan en fotograf och en modell. Om fotografen släpper sina bilder som "licensfria", dvs fria att använda för vem som helst utan villkor, så är det fotografen som bryter mot avtalet med modellen om det finns villkor för användning av bilder i avtalet mellan fotografen och modellen.

TS behöver inte bry sig om eventuella sådana avtal eftersom han inte är part i avtalet.

Jo, det kan fotografen givetvis göra. Utan avtal mellan modell och fotograf är det lagen som reglerar hur bilderna får användas.

Om användningen av en bild bryter mot överenskommelsen med modellen är det användaren som gör fel. Jag har ett sånt fall där en annonsör publicerade en av mina bilder, medvetet utan modellrelease. Det är annonsörens / användarens ansvar att bilden är ok för sin användning, inte fotografens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar