Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Tänker du på samma sätt vad gäller annat stöldgods, att den som köpt cykeln, datorn eller mobilen av någon skum typ bör skyddas? Snarare än den som de stulit ifrån? Och att det är ok att köpa stöldgods av skumma typer så länge man inte är ett stort företag?
Jag brukar inte bråka när mina bilder flyger runt på bloggar, mindre hemsidor eller i sociala medier iof. Men rent principiellt ser jag inte att någon har rätt till bilderna. Och god tro finns ju rent juridiskt inte i det här fallen, och om det ändå funnits kan det ändå ifrågasättas rätt ordentligt i det här specifika fallet givet säljaren. Tycker jag.
Sen hade jag gärna givit mig på tjuven, och hälaren med det tunga artilleriet. Om du kollar länkarna till forum och youtube ovan så ser du att det verkar rätt lönlöst dock. I bästa fall får jag bort själva bilden om några veckor. Att få ersättning verkar lönlöst (även om jag givetvis kontaktat Shutterstock och krävt det, utan någon respons.). Och att jag skulle ta ett amerikanskt företag till amerikanskdomstol känns inte riktigt realistiskt. Tyvärr.
Varför jag - med det sagt - skulle låta bli att ställa krav även på dem som använder bilden för att tjäna pengar förstår jag inte. Tycker snarare att de får kräva ersättning från Shutterstock, och/eller tjuven om de vill. Att ett miljardföretag tycker att jag ska göra det som privatperson och hobbyfotograf känns absurt.
De köpte en orimligt billig insatsvara av en skum typ och valde att bortse ifrån det orimligt i detta. Sen hade de en väldig otur när det upptäcktes. Men så kan det gå. Nu får de ta konsekvensen. Förhoppningvis lär de sig något av detta
Jag förstår hur du tänker, och jag har tänkt likadant själv.
MEN.... när det gäller upphovsrätt har USA ene liten detalj i sina lagar som kommer att ställa till det för dig. Du bör inte ha några större problem (ur lagens synvinkel, praktiken är något annat) att få Shutterstock att radera din bild, men du lär inte ha någon framgång med att försöka stämma dem. Och anledningen är en liten detalj i deras upphovsrättslagar: om du vill kunna bli tilldömd något mer än den skada du har lidit (i det här fallet en utebliven försäljning) _måste_ du ha registrerat bilden först, hos den federala upphovsrättsmyndigheten.
Det kostar (sist jag kollade, vilket var för många år sedan) US$40 varje gång du registrerar några verk (du kan registrera flera åt gången), men utan att ha gjort detta är det inte värt besväret att ens kontakta en advokat i USA.