Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda bilder i föreläsning

Produkter
(logga in för att koppla)
Om användningen av en bild bryter mot överenskommelsen med modellen är det användaren som gör fel. Jag har ett sånt fall där en annonsör publicerade en av mina bilder, medvetet utan modellrelease.
Ett avtal mellan person A och person B gör inte att person C blir bunden av avtalet.

Vilka villkor hade du ställt till annonsören för användning av din bild? Om du gjorde bilden "licensfri" (med den betydelse som har använts i tråden), så gjorde inte annonsören fel, men om annonsören bröt mot något av dina villkor så var det förstås ett avtalsbrott (men mot dig och inte mot modellen).

Det är annonsörens / användarens ansvar att bilden är ok för sin användning, inte fotografens.
Ja, och när upphovsrättsinnehavaren har släppt bilden fri för användning utan villkor så måste annonsören / användaren se till att bilden är OK för sin användning enligt lagen.

Ett avtal mellan person A och person B gör inte att person C blir bunden av avtalet.

Vilka villkor hade du ställt till annonsören för användning av din bild? Om du gjorde bilden "licensfri" (med den betydelse som har använts i tråden), så gjorde inte annonsören fel, men om annonsören bröt mot något av dina villkor så var det förstås ett avtalsbrott (men mot dig och inte mot modellen).

Ja, och när upphovsrättsinnehavaren har släppt bilden fri för användning utan villkor så måste annonsören / användaren se till att bilden är OK för sin användning enligt lagen.

Licensfri är ett påhittat ord och ifrågasatt ovan, skriv vad du menar istället.

Det är annonsörens ansvar att tillse att modellens tillstånd finns.

Vet inte. Men mejeriet och yoghurtmannen känner du till. Mejeriet använde en bild utan modellrelease och fick betala två miljoner. Fotografen hade inte gjort fel, det fanns ingen release.
1.7 miljoner kr.

Det gick aldrig till rättegång eftersom mejeriet hellre betalade en summa pengar till greken(!) på bilden på förpackningen av turkisk(!) yoghurt.

Jag är inte så säkert på att greken hade vunnit i en domstol. Vilken lag som åberopades i stämninsansökan har jag inte fått klarhet i. Det kan hända att greken stämde mejeriet i en grekisk domstol och då vetetusan vad som gäller. EU-lagar lär väl bli inblandade antar jag.

Enligt en del uppgifter jag har hittat så använde dessutom mejeriet bilden utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren (en bildbyrå).

Inget av detta torde vara så värst tillämpligt för TS, som enligt min uppfattning utan vidare kan använda de bilder han frågat om under de omständigheter han berättat om.

Vilken lag som åberopades i stämninsansökan har jag inte fått klarhet i.
Lagen om namn och bild i reklam. Men den diskussionen är OT eftersom TS ska använda bilder i en föreläsning, inte i reklam.

Om TS hittar "licensfria" bilder, alltså bilder som upphovsmannen låter TS använda utan villkor, så är det givetvis fritt fram.

En fråga för Fotosidans juridiska expert

Jag tycker det känns som att det här är en perfekt fråga för den jurist Fotosidan brukar nyttja. Hon bör kunna klargöra vad som gäller i det här fallet.

Jag tycker det känns som att det här är en perfekt fråga för den jurist Fotosidan brukar nyttja. Hon bör kunna klargöra vad som gäller i det här fallet.

Det håller jag med om, under tiden behåller jag min uppfattning om att om man ska använda bilder för att illustrera mobbing bör man kolla med modellen eller avidentifiera säkert. Upphovsrätten ska förstås också respekteras. En till synes oskyldig bild tagen för ett syfte kan bli rätt negativt för modellen om den hamnar i ett sammanhang modellen inte vill förknippas med.

Har för övrigt en pågående diskussion om just detta, med en modell om defamatory, dvs jag kan lova att bilderna inte kan användas på ett för modellen negativt sätt.

Det låter märkligt med tanke på att det eventuella brottet begåtts i Sverige. Eller säljs yoghurten även i Grekland?
Det är åtminstone vad jag har lyckats utröna genom att leta i artiklar om saken på nätet. Tyvärr orkade jag inte spara alla länkarna, men de var hyfsat lätthittade. Nånstans stod det också att mejeriet betalade den avporträtterade mannen 1.7 miljoner kr för att slippa en rättegång i Grekland. (Det kanske var ett bra val).

Det håller jag med om, under tiden behåller jag min uppfattning om att om man ska använda bilder för att illustrera mobbing bör man kolla med modellen eller avidentifiera säkert.
Det kan vara en mycket bra sak att göra av ren hövlighet och jag tycker att man bör fråga den avporträtterade, om möjligt, och annars avidentifiera så bra som möjligt.

Men det finns inget lagkrav på det, vilket är det viktiga i sammanhanget.

Det är inte så svårt. Det finns bara två lagar som kan vara tillämpliga på publicering av bilder med identifierbara personer: lagen om namn och bild i reklam samt personuppgiftslagen. (Lagen om kränkande fotografering kan också vara tillämplig, redan innan publicering, men endast i mycket speciella fall som knappast är aktuella i den här tråden).

Ingen av dem är tillämplig på den bildanvändning som TS frågade om. Den som vill veta kan läsa igenom de två lagarna (lätta att hitta på t.ex. lagen.nu) och själv se hur det ligger till.

Men om en jurist kan peka på en lagparagraf som klart motsäger min tolkning, så ändrar jag antagligen uppfattning.

Det kan vara en mycket bra sak att göra av ren hövlighet och jag tycker att man bör fråga den avporträtterade, om möjligt, och annars avidentifiera så bra som möjligt.

Men det finns inget lagkrav på det, vilket är det viktiga i sammanhanget.

Vi får väl se, det är är dessutom skönt slippa strul, det finns gott om modeller som blivit sura för hur deras bilder använts, en av de mesta kända (för mig i alla fall) "strulen" var flickvännen till en av världens mesta fotografer, som ändrade sig i efterhand. Hon hade fel men strul blev det.

Gällde avtalet i all evighet? Annars var det väl bara för henne att säga upp avtalet?

I övrigt verkar vi vara överens om det praktiska i att fråga (oavsett lagkrav), även om det i ditt exempel inte hjälpte.

Gällde avtalet i all evighet? Annars var det väl bara för henne att säga upp avtalet?

I övrigt verkar vi vara överens om det praktiska i att fråga (oavsett lagkrav).

Jo modellreleaser gäller för alltid, men han skaffade ny flickvän och då var det inte kul med bilderna längre.

Det är inte så svårt. Det finns bara två lagar som kan vara tillämpliga på publicering av bilder med identifierbara personer: lagen om namn och bild i reklam samt personuppgiftslagen.
Iofs är upphovsrättslagen också tillämplig, men TS är ju bara intresserad av bilder som är fria att använda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar