-------------------------------------------------
Kim Wallung skrev:
Helt fel, upplösningen från småbild (för jag antar att du menar småbild) motsvarar 10Mp, max 11Mp och då är bilden dessutom full med korn vilket begränsar storleken på hur stor kopia man kan göra med vettig bildkvalitét.
Lite lustigt att du tidigare sa att småbild motsvarade 35Mp
) Det närmar sig iaf verkligheten..hehe
--------------------------------------------------
Hia hoo!
Småbild är det, jag relaterade till, helt rätt!
Dina uppgifter får Du själv stå för, angående upplösning, jag vet inte varifrån de kommer!
Javisst, kornen på den analoga filmen, sätter gränsen för förstoringen, men, vad händer med en förstoring av ett digitalt media, samma sak, pixlarna visar sig vid stora förstoringar!
Jag skrev för några månader sedan:
Negativ färg film (24x36mm), ISO 160, motsvarar digitalt 24Mp i upplösning.
Negativ färg film (6x9cm), ISO 160, motsvarar digitalt 37Mp i upplösning.
Om, nu ISO 100 film motsvarar 22 Mp eller 24 Mp torde väl vara ointressant, det viktiga är att inte enbart läsa om det är 22 eller 24, utan att framhålla den höga upplösning som en analog ISO 100 färgfilm ändå har, jämfört med det digitala mediet!
Skulle jag ha köpt en digital utrustning, av mycket hög klass, självklart skulle jag oxå framhålla dess suverena fördelar, jämfört med en motsvarande analog utrustning, det handlar om mycket sattsade pengar, tråkigt att se, att kanske då det färdiga resultatet inte blev så mycket bättre.
För yrkesfolk, ja, snabbheten i digitalt en avgörande faktor, helt klart, utan tvekan, få fotografer inom press, arbetar med något annat än digitalt idag.
För den mindre stressade amatörfotografen, (hia hoo!), bedömmer jag fortfarande, att anologt fortfarande ger bättre bilder, då med en högklassig A-SLR.
Detta tema har ständigt varit uppe på Forumet, var och en håller på sitt media, anhängarna för digitalt något mera säkra på sin sak...