Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt objektiv till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag förståt det rätt kan man använda objektiven som passar Pentax ME super till K10D dock med visa begränsningar.

Är det då prisvärt att köpa dom här objektiven för 1800 kr
TAMRON 1:2,5 24mm
PENTAX 1:2 50mm
KENLOCK 1:5,6 75-300mm
SOLIGOR 1:3,5 70-150mm
Man får även en Pentax ME super.

Eller skal man hålla sig till nyare objektiv?

rogerale skrev:
Jag tillhör dem som inte är så förtjust i gamla manuella objektiv. Kameran är inte gjord för att focusera manuelt. Den har ingen aning om vad du har ställt för bländare och kan heller inte styra denna. Pentax kanske har antireflexbehandling som är tillräckligt bra för digitalkamera, annars är det ytterligare en fälla.

1800 spänn.... Nja, nog tycker jag det låter lite mycket. Det är inga specielt märkvärdiga objektiv vad jag kan se. Ta en titt på t.ex. Tradera (kolla på avslutade auktioner) så ser du vad gammal optik kan kosta.

rogerale skrev:
Om jag förståt det rätt kan man använda objektiven som passar Pentax ME super till K10D dock med visa begränsningar.

Eller skal man hålla sig till nyare objektiv?
Pentax 50 är nog bra. Tamron 24 vet jag inget om, men kan nog vara värd att testa. Jag skulle vara försiktigare med gamla zoomar. Jag tycker 1800 låter för dyrt. 50mm kan vara värd 200-300, i bra skick lite mer. Zoomarna har nog väldigt lågt värde. 24an har jag ingen aning om som sagt, kan vara skräp eller grymt bra, men en gammal Tamron är nog ändå inte värd mer än ett par hundralappar. ag skulle nog inte betelat mer än 500-1000 kronor för det paketet. men jag skulle nog som sagt kanske inte ens varit intresserad av mer än de två fasta objektiven.

Kenlock-gluggen är ren skit.
Soligor-optik från tiden då P-ME var populär är inte bättre än ovanstående.
Vill man ha en 50mm så skall man leta efter Pentax 50mm f:1,7 eller f:1,4.
Ett fynd är faktiskt Chinon 50mm f:1,9, bör kunna köpas för 200-300. Det är en riktig pärla, trots familjenamnet.
Tamron-24:an vet jag inget om, men en rätt ljusstark 24 gjorde dom säkert med omsorg.

Betala max 400:- och släng zoomarna när du lekt lite med dom och upptäckt om du gillar brännvidderna dom täcker in. Sedan köper du ett fast kort - långt tele.

Tack så jättemycket för hjälpen.

Jag är väldigt imponerad av all kunskap som finns här.

Hälsningar Roger

Såg just den här anonsen på Blocket.

http://www.blocket.se/vi/10515187.htm?ca=11_s

Vill du ha analoga objektiv så verkar det vara 3 äkta Pentax i det paketet för 1200 spänn. Kolla upp om det är Pentax, men i så fall är det inte helt fel. Du kan ju försöka att pruta och slippa kamerahuset...
Jag skulle inte tro att Vivitars converter är mycket att hänga i julgranen heller, eller också är det precis det man skall göra.

Jupp, där har du ett trevligt objektivpaket, bjud 800 men var beredd att ge 1000:-
Skänk allt utom gluggarna till Myrorna.

rogerale skrev:
Jag var inne på Tradera, där hade dom ett par 80-200 objektiv, lägger kanske ett bud på någon av dom.

Det kan vara en lagom början eller också blir det objektivet som finns på Expert ( hittade en länk dit här i forumet )
http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=209898

995 kr. Kanske inte mycket till objektiv men priset är lågt.

Är du ute efter något i den storleken tycker jag du skall kolla på nya 50-200. Säljs under märket Samsung av Expert för 995, men är samma som Pentax. Se annan tråd här.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=70394

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar