Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aftonbladet vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu blev det OT åt ett helt annat håll

Intressant bild - bakom ansiktet. Det har jag aldrig sett tidigare. Men varför har man sågat snittet på skalpen med de "trekantiga sidostyckena"? Är det månntro för att en "återmontering" ska bli så exakt som möjligt?
 
För att efter denna vämjeliga bild åtregå till ämnet:

- såg på Fotomässan idag att Magnus Wennman är Canon-ambassadör tillsammans med bl a Brutus Östling.

Jag har all respekt för att fotografer har ekonomiska uppgörelser med kameratillverkare, men det gör det också tydligt varför Wennman uttalar sig så starkt om sina Canon-kameror. Han kanske skulle nämnt det på sin blogg samtidigt med sina omdömen om Canon vs Nikon...
 
För att efter denna vämjeliga bild åtregå till ämnet:

- såg på Fotomässan idag att Magnus Wennman är Canon-ambassadör tillsammans med bl a Brutus Östling.

Jag har all respekt för att fotografer har ekonomiska uppgörelser med kameratillverkare, men det gör det också tydligt varför Wennman uttalar sig så starkt om sina Canon-kameror. Han kanske skulle nämnt det på sin blogg samtidigt med sina omdömen om Canon vs Nikon...

Du menar att han har sålt sin själ till djävulen...? Vilka fotografer har Nikon i sin monter?
 
Aftonbladet, Aspman donerar sin hjärna till mindre allvetande sälskapet i Småland , det var inte så kul att dom pillade bort allt, säger ASPMAN men min sony fungerar bättre efter uppdateringen vilket är glädjande
Nu har den norska färgen släppt och jag lägger huvudet på Kudden och tar inget ansvar för ev kräkbenägenhet hos tittarna i denna tråd

Filmen när Lammen tystnar, vart jag bekant med finessen att dra av ansiktet ( fa...en kan inte stava nu så tidigt.) för första gången, startades en debatt om detta i vissa filmtrådar,många trodde det inte var möjligt, men svaret var att det var möjligt, filmmakarna hade inte bara hittat på.
 
Aftonbladet, Aspman donerar sin hjärna till mindre allvetande sälskapet i Småland , det var inte så kul att dom pillade bort allt, säger ASPMAN men min sony fungerar bättre efter uppdateringen vilket är glädjande
Nu har den norska färgen släppt och jag lägger huvudet på Kudden och tar inget ansvar för ev kräkbenägenhet hos tittarna i denna tråd

Jäklar! Vilken bild! Snacka om face off. Var det en obduktion, eller levde människan?
Är det din vardag som fotograf?
 
Godmorgon
jag har bla fotograferat medicinska bilder i snart 30år och bilden (en av många) handlar om en patologs arbete.
 
För att efter denna vämjeliga bild åtregå till ämnet:

- såg på Fotomässan idag att Magnus Wennman är Canon-ambassadör tillsammans med bl a Brutus Östling.

Jag har all respekt för att fotografer har ekonomiska uppgörelser med kameratillverkare, men det gör det också tydligt varför Wennman uttalar sig så starkt om sina Canon-kameror. Han kanske skulle nämnt det på sin blogg samtidigt med sina omdömen om Canon vs Nikon...

förklarar en hel del.
 
För att efter denna vämjeliga bild åtregå till ämnet:

- såg på Fotomässan idag att Magnus Wennman är Canon-ambassadör tillsammans med bl a Brutus Östling.

Jag har all respekt för att fotografer har ekonomiska uppgörelser med kameratillverkare, men det gör det också tydligt varför Wennman uttalar sig så starkt om sina Canon-kameror. Han kanske skulle nämnt det på sin blogg samtidigt med sina omdömen om Canon vs Nikon...
Det skulle ju också kunna vara så att Canon såg vad Wennman skrev i samband med Aftonbladets kamerabyte och därefter tog kontakt och städslade honom för att prata kameror på mässan.

Till saken hör givetvis att Wennman inte behöver betala sina kameror själv (eller deala med någon tillverkare). Det gör hans arbetsgivare.
 
Du menar att han har sålt sin själ till djävulen...? Vilka fotografer har Nikon i sin monter?

Om du läser tråden från början med Magnus Wennmans blogginlägg så borde du förstå poängen. Hans negativa uttalanden om Nikon vs Canon tycker jag framstår som "osnyggt" om man tar i beaktande att han är avlönad av Canon. Han hade kunnat uttala sig mer ödmjukt i m h o. Hade tyckt samma om det varit andra märken inblandade.

Jag har haft f ö Canonkameror längre än Nikon så kom inte dragandes med något Nikonist-tjafs med mig.
 
Det skulle ju också kunna vara så att Canon såg vad Wennman skrev i samband med Aftonbladets kamerabyte och därefter tog kontakt och städslade honom för att prata kameror på mässan.

Till saken hör givetvis att Wennman inte behöver betala sina kameror själv (eller deala med någon tillverkare). Det gör hans arbetsgivare.

Möjligt!

Jag tycker i alla fall uttalandena inte var så snygga. Jag kan också tycka att Risedals hackande på Canon kan uppfattas som osnyggt, men alla vet ju att Mikael tillhör Objektivisterna tillsammans med bl a Ove Nilsson och Lennart Aspman. De som dessutom ingående provat olika märken professionellt. Om Nikon saggar ner sig kommer Risedal var den första som sågar dem i tuffa ordalag.

Kan bara föreställa mig vad som skulle hända om Nikon tog kontakt med Risedal och bad honom att bli deras ambassadör... ;-) Vad säger du själv Mikael?
 
Jag är inte mannen som skulle kunna bli ambassadör för varken det ena eller andra märket.
Med ambassadörskap kommer det lojalitet till det märke man är ambassadör för och jag tror knappast företaget som sponsrar med utrustning är intresserad av att höra ev negativa saker om produkten i jämförelse med andra förutom om man inte är en förtestare och har till uppgift att rapportera ev fel eller brister.
 
En som jag tycker kan vara en utmärkt ambassadör för Canon är Omar, ingen har väl visat som Omar att det går utmärkt bra att ta bilder med en relativt billig 400/5,6 vilket hans skicklighet som fotograf visar
Omar faller antagligen dock bort som kandidat då han också har tankegångar om att hans senaste kamera 1dmk4 möjligen kunde vara lite bättre när ljuset tryter .

Men en bra ambassadör för Canons långa telen är Omar onekligen
 
Aftonbladet, Aspman donerar sin hjärna till mindre allvetande sälskapet i Småland , det var inte så kul att dom pillade bort allt, säger ASPMAN men min sony fungerar bättre efter uppdateringen vilket är glädjande
Nu har den norska färgen släppt och jag lägger huvudet på Kudden och tar inget ansvar för ev kräkbenägenhet hos tittarna i denna tråd

Allt fungerar bättre efter borttagandet av det onödiga organet. Nu kan jag satsa helt och fullt på att bli norsk vetenskapsman. När hjärtat om några veckor donerats också torde vägen ligga öppen för statsministerposten i Sverige efter en kortare sejour som beslutande chef på Försäkringskassan.

Å andra sidan skulle bortapplicerandet av dessa organ underlätta en plats som totalt okritisk ambassadör för Nikon eller Canon.

Måste lägga av att skriva ett par timmar. Det ekar uppe i kupolen:)
 
En sak som jag tror inte många känner till eller riktigt förstår är att det vi har kommit till ett trendbrott vad det gäller sensorers DR . Sony har med sina nya sensorer som finns i APS kamerorna K5 och D7000 minskat ner läsbruset och ökat DR till 14 steg.
Canon med sin äldre sensorteknologi stampar runt 11-12 steg och har gjort så sedan många år tillbaka, det är Canon som behöver svara upp på Sonys framfart just nu och inte tvärtom.
Och vad jag förstår eller tror så är det därför det tar så lång tid för Canon att byta ut bla gamla 1dsmk3.
Canon själva har sagt att de nu prioriterar DR
 
Jag tycker i alla fall uttalandena inte var så snygga.
Okej, man kan tycka olika. Men jag förstår inte riktigt vad det är som du tycker är "osnyggt". Han har testat Nikonutrustningen men kommit fram till att han personligen trivs bättre med Canon.

Magnus Wennmans blogg sa:
...det är inget snack om att det är bra grejer. Dock tycker jag inte att de passar mig, jag upplever Nikon som lite ”för perfekt”, de känns väldigt digitalt allting om ni förstår vad jag menar...
 
Och vad jag förstår eller tror så är det därför det tar så lång tid för Canon att byta ut bla gamla 1dsmk3.
Canon själva har sagt att de nu prioriterar DR

Det vore kul om man kunde fixa till ett litet "kvantsprång" med en ny FF på DR-området. Märkligt att det är så förhållandevis få rykten om nya FF-modeller. Vad jag minns har det ju alltid funnits hyfsat välinformerade rykten långt innan modellerna släppts. Nu hittar man bara gissningar på de olika "rumours"-sidorna.

<Bludder på>Synd att man måste exponera efter högdagrarna och sen jaga information i de minst belysta partierna. Man skulle vilja drömma om en sensor som är olinjär på så sätt att en pixels kvanteffektivitet minskar i takt med att den fylls (hur nu materialet skulle kunna veta det...). Då skulle man kunna exponera efter lågdagrarna och få ungefär som en HDR-bild som om den vore sammansatt av oändligt många exponeringar. Antagligen skulle vanliga vardagsbilder se blaskiga ut innan man dra på rejält med kontrast <Bludder av>
 
Eller när man nu ändå bluddrar - varför inte en "one shot HDR-sensor" där varje pixel består av tre varav två har olika grad av neutralgrå filter framför?
 
Någon som testat DXO Labs senaste version 6.5 i proutförande? Har tidigare laddat hem testversioner samt kamera- och objektivprofiler och inte varit speciellt imponerad.

Det är jag ff inte vad gäller bearbetningstid och gränssnitt, men jag hittade en inte helt onödig grej: HDR som görs av EN rawfil (2 alternativ finns. En för normal och en för starkare HDR-effekt). Förvånansvärt bra efter förutsättningarna och mina förväntningar.

Linskorrigeringen på dedicerade objektiv är förnämlig. Det är dessutom fascinerande att se hur den lyfter rawfilen från en 24MP Sony A900 jämfört med ACR när man kör filen med A900:s profil som finns i programmet. Min 5DMKII känns bättre att köra i ACR dock.

Tog fram gamla D3-filer också. Capture NX gör dock ett lite snyggare jobb, men linskorrigeringen är ssv bättre.

Nu har jag inte ACR 6.2 som fixar Sonyfilerna bättre än gamla 5.7 som jag har i mitt CS4.

Ville dock bara nämna HDR-finessen i programmet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.