Annons

Actions

Produkter
(logga in för att koppla)

swwempa

Medlem
Har letat efter nåt tråd där man diskuterar actions för PS men inte hittat nåt.

Behöver tips bra actions som ger bilderna mer lyster. Får sitta ganska länge med bilderna men får ändå inte till det sista så att bilden 'gnistrar' till. Är de nån som har nåt tips?
 
Vad nu det har med action å göra vet ja då inte. Action är ju bara en macro-funktion alltså en funktion i Photoshop som gör det smidigare att göra samma saker flera gånger.
 
digitalzero skrev:
Vad nu det har med action å göra vet ja då inte. Action är ju bara en macro-funktion alltså en funktion i Photoshop som gör det smidigare att göra samma saker flera gånger.

Inte nödvändigtvis.
Ett makro används av många att automatiskt utföra något på en bild.
T ex göra en ram.
Dock använder jag själv inte makron på detta sätt eftersom man ju har bättre kontroll över ett händelseförlopp om man jobbar "manuellt" i Photo shop.
Därför kan jag inte heller hjälpa trådstartaren med hans fråga.
 
Lasse H skrev:
Inte nödvändigtvis.
Ett makro används av många att automatiskt utföra något på en bild.
T ex göra en ram.
Dock använder jag själv inte makron på detta sätt eftersom man ju har bättre kontroll över ett händelseförlopp om man jobbar "manuellt" i Photo shop.
Därför kan jag inte heller hjälpa trådstartaren med hans fråga.

Och en funktion som många gör flera gånger är just ram. Så action är lika med macro, batch, enklare script, etc etc.

Men får att svara lite på trådskaparen oxå så är det rätt svårt troligen omöjligt att ha ett action som gör det möjligt att köras på alla bilder för att göra dem bättre. Så som Lasse sa så måste man väldigt ofta ändra manuellt på olika bilder för att få bästa resultat.

Men man kan ju iofs. göra en action som stoppar vid varje funktion så att man kan ställa in alla manuellt om så önskas, så slipper man hålla reda på alla de olika sakerna som man kanske alltid gör med en bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.