Annons

A7/A7r - Tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)
Piratladdare i all ära, men det som skrivs här gäller säkerligen inte bara laddare till Apples produkter: http://lajka.idg.se/2.10583/1.535700/sa-livsfarlig-ar-din-billiga-piratladdare

Personligen skulle jag inte köpa annat än originalladdare till en A7(r), och helst också originalbatterier även om de piratbatterier jag använt till X100, D3 och RX100M2 fungerat bra. Det finns originalladdare att få tag på utomlands (billigare än här), men jag tycker det är synd och dåligt att utbudet i Sverige är så erbarmligt fattigt.

Att utbudet är kass i Sverige beror nog inte ett dyft på Sony, utan på att vi bor i ett litet och superdyrt land där det inte lönar sig för återförsäljarna att ta hem och lagerföra produkter som extremt få är intresserade av.

Det är förvisso en chansning att köpa piratbatterier (och piratladdare). Man bör nog läsa recensionerna noga om man funderar att köpa något sådant från Amazon. (Köper kan från eBay så är får man chansa). Själv har jag aldrig köpt en kamera utan medföljande laddare (fram till idag) så just den mojängen har aldrig varit ett problem.

Vad gäller batterier har jag oftast varit feg nog att köpa original, men någon enstaka gång har jag köpt pirat utan att kameran har exploderat.

Med tanke på att ett batteri, även original, oftast kostar en bråkdel av vad en kamera kostar så tycker jag nog inte att det finns så stor anledning att överväga piratbatterier och/eller piratladdare.

Vilka kameror tänker du på då? Jag känner inte till någon direkt konkurrent.

-----------------------------------------------

Apropå trådens ämne så inhandlade jag idag en mycket trevlig väska i form av en Billingham Hadley digital. Passar helt perfekt för a7 med FE 55/1,8 monterat (man behöver inte ens vända på motljusskyddet) samt en extraglugg. Billig är den inte, men jag tror det kommer löna sig i längden att köpa en klassisk, tidlös väska som håller, än att byta vartannat år.

Om du menar spegellösa systemkameror liknande A7r så har du rätt. Jag åsyftade Nikons och Canons modeller som sanolikt är dyrare att tillverka med rörlig spegel. En D800 lär väl duga bra som konkurrent till en A7r prestandamässigt och prismässigt. Går fortfarande att få en D600 för ganska rimlig slant. Men A7 är prisvärd verkar det som.

Väskan ser mycket trevlig ut.

Det du skriver om att vi bor i ett superdyrt litet land håller jag inte alls med om sett över hela utbudet av allehanda varor, tjänster. Kameror är förvisso lite dyrare här, men människan lever inte bara av fotoutrustning allena:)

Att det är lite svårt att hitta lagerförda tillbehör till Sony ibland beror nog närmast på att Sony under flera år varit "hyllvärmare" för de som försökt lagerföra. Numera tror jag den trenden är på väg att brytas. A7/A7r samt i viss mån Nex tror jag bryter den trenden. Fast ännu så länge står det N eller C på de flesta tillbehören som tillhandahålls. Med ökande efterfrågan vaknar säkert ÅF.

//Lennart

Om du menar spegellösa systemkameror liknande A7r så har du rätt. Jag åsyftade Nikons och Canons modeller som sanolikt är dyrare att tillverka med rörlig spegel. En D800 lär väl duga bra som konkurrent till en A7r prestandamässigt och prismässigt. Går fortfarande att få en D600 för ganska rimlig slant. Men A7 är prisvärd verkar det som.

Väskan ser mycket trevlig ut.

Det du skriver om att vi bor i ett superdyrt litet land håller jag inte alls med om sett över hela utbudet av allehanda varor, tjänster. Kameror är förvisso lite dyrare här, men människan lever inte bara av fotoutrustning allena:)

Att det är lite svårt att hitta lagerförda tillbehör till Sony ibland beror nog närmast på att Sony under flera år varit "hyllvärmare" för de som försökt lagerföra. Numera tror jag den trenden är på väg att brytas. A7/A7r samt i viss mån Nex tror jag bryter den trenden. Fast ännu så länge står det N eller C på de flesta tillbehören som tillhandahålls. Med ökande efterfrågan vaknar säkert ÅF.

//Lennart

Jag hoppas du har rätt, men många återförsäljare tycker illa om Sonys kamerafolk (inte TV och sånt - där är det nog inga problem)., och det är inte så lätt att vända. Jag har ingen ÅF i Uppsala som kan sälja tillbehör till mig om jag skulle vilja ha dem.

Det har inte med de svenska skatterna och priserna att göra, utan att Svenska Sony helt enkelt gjort många ÅF förbannade med sina villkor. Det gäller inte bara tillbehör utan också själva kamerorna dessvärre. Nu har de chansen att rätta till det i och med det stora intresset för A7(r), men jag är tveksam till om de kommer att utnyttja den chansen ...

Jag vill köpa en Sony fullformatare (fast inte just nu), men jag vill också veta att jag kan få tag på batteri när det dör, eller en laddare om katten käkar upp min, och det kan jag inte just nu. Jag är beroende av att beställa från Amazon, eller B&H (vilket i och för sig brukar gå fort), men jag skulle föredra att handla lokalt.

Med tanke på tidigare diskussioner är nog mitt ovanstående inlägg ett sådant som kanske skulle modereras bort p.g.a. längd och lite OT, men jag låter det vara kvar tills någon annan rapporterar det ;)

Ett tips speciellt för oss som har A7 och flera andra Sonyprodukter är den nya laddaren Sony BC-QM1 som tar en väldig mängd olika batteriformat samtidigt som den ger USB-ström och dessutom har snabbladdningsfunktion (som dock stänger av USB-funktionen).

Köpte den själv och tycker den verkar ladda A7-batterierna snabbare än gamla NEX-laddare gjorde även utan snabbladdningsläget. Dessutom laddar den batterierna till Sonys andra systemkameror (som jag numera endast använder till Sonys 5" LCD-skärm för DSLR-video).

Finns här
http://www.sony.se/product/cac-batteries---chargers/bc-qm1

Den här bilden visar vilka batterier den laddar och också designen på laddarens montering av alla de olika kontakterna
http://sp.sony-europe.com/da/3561/ff99066b23585f7aca1d9442ae282723.jpeg

Att utbudet är kass i Sverige beror nog inte ett dyft på Sony, utan på att vi bor i ett litet och superdyrt land där det inte lönar sig för återförsäljarna att ta hem och lagerföra produkter som extremt få är intresserade av.

Utbudet av Sony-grejor är kasst och det konstaerar även Anders och självklart beror det på Sony som trots att de gör bra grejor inte lyckas få butikerna att i någon större grad hålla deras grejor i lager. Vems fel skulle det annars vara? I Stockholm har det dessutom blivit värre sedan Sony Center vurpade men inte ens de hade fullt sortiment och allt på hyllan. Rajala var ett tag hyfsade på Sony men jag tror de fasat ut det mesta av vad jag kunnat se när jag varit där.

När det gäller laddare så hade MediaMarkt exv. Canon-laddare. Hos Japan Foto så fanns inte ens Sony-laddare upplagda på deras webb men väl laddare till mindre märken.

Visst är Sverige dyrt och vi ligger i skattetopp men det finns också saker vi får tillbaka ur systemet som gör att vi inte privat behöver ta utgifter som fullständigt ruinerar människor i en del andra länder där det är mycket lägre skatter. Läs där man prioriterar inköp av bl.a. kameror framför likvärdig offentligt finansierad sjukvård t.ex. (dagens OT). Jag tycker det är en delvis onyanserad betraktelse. Håller med Anders.

Jag har testat min nya laddare och den verkar också snabb men jag har ingen aning om hur hälsosam den är för batterierna. Den tar nästan vad som helst i batteriform och är ställbar. Laddar AA och AAA. Har USB-matning också, Engelsk och svensk kontakt (utbytbar liten adapter) samt sladd för anslutning till cigarrett-uttag i bil. Den senare kan kanske faktiskt komma till nytta. Brå också med display för batteriladdstatus (i %)

Till Per vill jag säga att även om batterikostnader är marginell vid ett kameraköp och en laddare också, så är det ändå en hel del pengar för Sony-orginal. Drygt 700:- för batteriet tycker jag är saftigt om man köper flera, särskilt när det finns batterier på nätet för 150 spänn, men de vet jag å andra sidan inget om men jag ska faktiskt betälla ett bara för att jämföra och jävlas med kroppen.

Jävlas med kroppen?
Det är precis det jag inte vill göra, jävlas med kamera-kroppen alltså, - skulle inte köpa piratbatterier, tänk om olyckan skulle vara framme, kamera-huset blir förstört på något sätt, glöm då en hjälp från agentur/serviceverkstad!
Lägga nära 30 000 spänn på en kamerautrustning, sedan fundera på billigast möjliga batterier, där skillnaden kan räknas i några hundra spänn, det är verkligen dumsnålt, kan gå bra, men kan även bli en katastrof.
Få skulle köpa regummerade bildäck till sin splittnya Mercedes S-klass eller till en likvärdig vagn. :)

Det intressanta är att det kan sitta precis samma celler i tredjepartsbatterierna, så det enda man betalar mer för är då loggan. Och att betala 700:- för något som kostar ett par kronor att tillverka känns väl sådär.

Är det nån som hört talas om att ett tredjepartsbatteri har orsakat ett kamerahaveri? Det har inte jag. Nånsin. De jag har ägt till andra kameror har varit minst lika bra som original.

Med tanke på tidigare diskussioner är nog mitt ovanstående inlägg ett sådant som kanske skulle modereras bort p.g.a. längd och lite OT, men jag låter det vara kvar tills någon annan rapporterar det ;)

Nej! Inte OT i begreppets faktiska bemärkelse. Tråden handlar ju om tillbehör till Sony A7/A7r. Känns helt adekvat att då diskutera sortiment, tillgänglighet samt pris i det land man bor i.

Att sätta detta i relation till fabrikantens/marknadsförarens agerande är också adekvat och givetvis också att jämföra priser/tillgänglighet i andra länder samt med andra märken. Och ska man jämföra priser bara på enskilda varor och då dra slutsatsen att Sverige är ett superdyrt måste man nog se till andra kostnader, förmåner etc för att avgöra om landet är superdyrt generellt eller inte.

Vet inte inte i hur många trådar jämförelser dragits med bilar och andra attiraljer (gäller alla "märkestrådar), men många är det.

Nu ser jag visserligen lite mer ljust på Sonys framtid. Kanske lite blåögt, men jag håller med dig i stora drag.

//Lennart

Är det nån som hört talas om att ett tredjepartsbatteri har orsakat ett kamerahaveri? Det har inte jag. Nånsin. De jag har ägt till andra kameror har varit minst lika bra som original.

Nej, och jag har ägt ett antal. Det har varit skillnad på kapacitet och pris. Ägde exempelvis 2 "pirater" till 1DsMkII. Originalbatteriet (stor klump på nästan 400 gr) började läcka och skulle ju kunnat orsakat ett kamerahaveri. Hade 3 pirater till A900/A850-inga problem.

Men en kompis råkade lite illa ut med en pirat till 5DMkII. Spänningen var för låg, men det uppstod inget haveri, bara lite andra konstigheter.

Ändå föredrar jag originaltillbehör om jag vill åberopa garanti. Kör numera endast med original också.

//Lennart

Jag har faktiskt drabbats av ett piratbatteri av typen NP-FW50. Det är med viss möda som det visuellt går att skilja från original. Men kapacitetsmässigt skiljer det och har också egenheten att det inte går att ladda full. Kameran rapporterar det som 95% laddat när jag tar det från laddaren efter en natts laddning och sätter det i kameran.

Jag har också haft batterier till A900 som plötsligt slutat fungera efter några användningscykler. Kameran har då rapporterat något i stil med "Ej Info Lithium".

Det som är det värsta med dessa piratbatterier som jag köpt är att de är sålda som original och nästan ser ut som sådana. Det kan vara hårfina saker som skiljer såsom någon liten del av märkning som är fetare eller tunnare än original eller några små märken i plasten runt etiketten som saknas på piratobjektivet. Jag har ännu inte prövat dessa ersättningsbatterier som säljs som icke original.

Det intressanta är att det kan sitta precis samma celler i tredjepartsbatterierna, så det enda man betalar mer för är då loggan. Och att betala 700:- för något som kostar ett par kronor att tillverka känns väl sådär.

Något sådant har jag inte heller hört talad om. Den stora risken man tar är väl att inte få samma kapacitet som i ett originalbatteri (eller ens piratbatteriets utlovade kapacitet). Man bör kanske också förvissa sig att det piratbatteri man köper går att ladda i den laddare ( oftast original) man har.

Piratladdare är jag nämligen betydligt mer skeptisk till än piratbatterier, med tanke på vad som skrivits i artiklar som har undersökt konstruktionen av sådana.

Det kan sitta precis samma celler i tredjeparts-batterier, - just det, ja kan så vara, men du är väl inte helt säker?
Hört talas om att ett tredjeparts-batteri har orsakat ett kamerahaveri?
- Nej, men om det har hänt, har säkert den berörda personen inte orkat bråka, ingen respons från agentur/verkstad, framgår tydligt vidare i alla garantibesked, en piratdel av något slag fritar alla rättigheter till en ersättning.
Visst, det kan ligga en självgod/marknadsmässig förklaring bakom, - köp våra delar, de är bäst (de håller priserna högt, för att vi skall tro, att original är bäst)!
Tiden får utvisa, om det är samma tillverkningslina hos en och samma tillverkare, exakt samma batteri, bara olika namn/förpackningar.
Men, - om kapaciteten skiljer mellan ett "original" batteri och ett "pirat" batteri, skulle jag dra öronen åt mig, då kan det inte vara identiska batterier, solklart.

Nä det man hört (och sett youtube-klipp på) har faktiskt mest varit datorer som exploderat när man laddat dem. I det fallet har det med ganska stor säkerhet dessutom varit originalbatterier det handlat om.

Något sådant har jag inte heller hört talad om. Den stora risken man tar är väl att inte få samma kapacitet som i ett originalbatteri (eller ens piratbatteriets utlovade kapacitet). Man bör kanske också förvissa sig att det piratbatteri man köper går att ladda i den laddare ( oftast original) man har.

Piratladdare är jag nämligen betydligt mer skeptisk till än piratbatterier, med tanke på vad som skrivits i artiklar som har undersökt konstruktionen av sådana.

Tror du har rätt här. Ser att mina original har 1080 mAh. Reagerade på att de Hama-batterier som Elgiganten säljer bara ger 750. Har dock sett andra pirater på nätet som sägs ge 1080 de med så Maktens teorier om "ommärkning" av samma grejor stämmer kanske också i en del fall. Det batteri som kostade 150:- på nätet var av 1080 typ.

Piratladdare tror även jag har större potential att ställa till skada men om de skulle orsaka batterisprängning så sker ju denna i så fall inte i kameran förmodligen. Risken är säkert större om man laddar med den metod Sony valt för A7:eek:rna med batteriet kvar i kameran.

...Maktens teorier om "ommärkning" av samma grejor stämmer kanske...
Det har jag aldrig haft några teorier om! Jag menar att om man låter bli det billigaste skräpet så kan det mycket väl sitta samma celler i batteriet, eller åtminstone likvärdiga. Köper man lösa celler så är de skitbilliga och det måste gå att göra supervinst på att sälja bra tredjepartsbatterier för en hundring styck. För att inte tala om vad Sony lär tjäna på sina apdyra batterier. För det är väl ingen som tror att de specialtillverkar cellerna själva?

För övrigt tycker jag att det är tramsigt att kalla tredjepartsprodukter för "pirat-". Piratprylar är kopior som är falskloggade. En helt annan sak.

Risken är säkert större om man laddar med den metod Sony valt för A7:eek:rna med batteriet kvar i kameran.
Jag tror det är precis tvärtom eftersom kameran kan använda vilken "korkad" USB-strömkälla som helst. Säkerhetskretsen sitter alltså i kameran, alternativt i batteriet. Det senare vore om något ett skäl att välja originalbatterier.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar