Annons

A7/A7r - Tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)
Mja, det KAN vara så att Sonys A-mountkameror tål 24 V i blixtkontakten.

Men konspirationsteorier är det då sannerligen ingen brist på...

Just denna (att Sony skulle hålla maxspänningen hemlig så att folk därför inte skulle våga köpa tredjepartsblixtar) har jag dock aldrig hört förr. Och den är naturligtvis helt befängd. Verkningsgraden skulle bli väldigt nära noll - när ingen maxspänning är specad så lär det vara mycket få som ens skulle överväga saken. Om inget är specat, så är det ju heller ingen som får någon varning. Lätt att se att folk köper hejvilt, och eftersom i princip alla blixtar som har tillverkats under senare år (oavsett fabrikat) har låga synkspänningar, så går detta också bra.

Men OM det nu ändå skulle ligga något i teorin ifråga (fast det tror jag som sagt inte ett ögonblick på) så skulle ju i så fall även Canon, Nikon, Pentax etc. vara lika goda kålsupare.

Man bör i alla fall undvika blixtar med synkspänning över 24 V. Alla kamerablixtskor där tillverkaren uppger att de följer "ISO-standarden", ska tåla minst 24 V. Canon uppfyller enligt egna uppgifter dock inte detta, där är det tydligen säkrast att hålla sig under 6 V. Kan mycket väl gälla för flertalet av de övriga tillverkarnas kameror också - det verkar i alla fall som att blixtar tillverkade på senare tid har blixtsynkspänningar på mellan 2 och 6 V, oavsett märke.

När det gäller PC-kontaktuttag så är det däremot en helt annan femma. Man bör kunna räkna med att dessa uttag tål blixtar med synkspänningar på upp till 250 V, med positiv polaritet (plus på mittstiftet). Jag har sett uppgifter från Nikon och från Pentax på detta, alltså +250V, -0V. Minolta uppger 400 V oavsett polaritet, tål alltså synkspänningar mellan +400 V och -400 V. Sony skriver att man ska använda blixtar med 400 V synkspänning eller lägre, men jag har inte sett att de specar ifall deras PC-uttag klarar även blixtar med negativ polaritet (sådana blixtar är dock ovanliga). För säkerhets skull, dessa synkspänningar gäller alltså för PC-uttaget i kameran, inte för hotshoe-kontakten, och INTE för PC-uttag i hotshoeadaptrar (undantag för Sonys två äldre adaptrar, som båda innehåller skyddskretsar som gör att de tål blixtar med upp till 70 V synkspänning).

Får väl ta mig samman och vid tillfälle mäta synkspänningarna på de Sony-blixtar jag har.
.

Senast ändrad:
Iom att A7 är en ny kamera så har inte alla tillbehörsleverantörer ännu uppdaterat sin produktinfo. Är det generellt så att det som passar Nex-familjen alltid också passar A7?

Blixtskon är ändrad fr.o.m. NEX 6 tror jag. NEX 7 har gamla Minolta-skon. NEX 6 och A7 har samma nya typ. Den har en sorts hybridfot som inte bara kan ta vanliga blixtar utan även i framkant på kamerans fäste har den en uppsättning kontakter som bl.a. passar Sonys nya mikrofoner. Mikrofonen till de äldre modellerna som NEX 7 har en särskild sladd som man stoppar in i mikrofoningången på sidan på kameran istället. Den behövs alltså inte på de nya mikrofonerna. Lite irriterande att de bytt mellan NEX 7 (som är min andra kamera) och A7. Den gamla mikrofonen passar ju inte i A7:an utan adapter.

Men OM det nu ändå skulle ligga något i teorin ifråga (fast det tror jag som sagt inte ett ögonblick på) så skulle ju i så fall även Canon, Nikon, Pentax etc. vara lika goda kålsupare.
Eftersom det finns kameratillverkare som anger max blixtsynkspänning för sina kameror i manualerna, så kan man kanske anta att olika bolag har olika policies vad gäller sånt.

Jag tycker inte att det är en orimlig teori. "Använd enbart originaltillbehör" är en ganska vanlig uppmaning för alla möjliga olika slags produkter.

Tråkigt att inte Krister kan få veta max spänning, dock.

Emellertid tror jag att det är tämligen riskfritt att använda lågspänningsblixtar. Tabellen jag refererade till i mitt förra inlägg listar en hel del blixtar med synkspänning under 12 volt, och ganska många under 6V.
Fast det är inte mitt fel om kameran brinner upp. :)

Eller så biter man i det sura äpplet och köper en originalblixt. Den billigaste kan väl inte kosta mer än ett par tusen kronor?

Du skulle också kunna skaffa en "Wein Safe Sync". En lite mojäng som sitter mellan blixten och kamerans blixstsko, och som transformerar ner spänningen från blixten till 6V.
Finns på B&H och Amazon, men borde väl gå att hitta på närmare håll om man letar lite.

Menar du amerikansk? Dyxum är kroatisk (dock möjligt att servern kan stå i England numera). :)

Väl värd att följa. Innehåller klart mest information och kunskap om Alpha-kamerorna (A- mount inkl. Minolta AF och E-mount). Samt något väldigt unikt inom Internetvärlden, uppvisar en mycket positiv, hjälpsam och vänlig atmosfär. Finns vad jag vet inget liknande inom fotovärlden.

Jag börjar verkligen sakna en bra fjärrutlösare.
Nattbilder-inte minst den här årstiden - tarvar ju allt som oftast öppningar på flera minuter.
Annars har man ju ingen större nytta av bulbläget.

Undrar om det kanske kommer någon app i kameran som skulle kunna fixa det där? Skulle ju onekligen vara smidigt.

Men mest realistiskt är väl att hoppas på någon form av tråd- eller RF-baserad histora. Har en sån till min Nikon som funkar riktigt bra. Den kostade bara någon hundring på Ebay.

Är det någon som ser något liknande - var vänlig hojta till i tråden! :)

Vet inte. Jag har inte sett någon som duger, det finns ju en IR-modell med en knapp som inte är låsbar. Lagom kul att stå och trycka på den i tre minuter...:)

En trådad modell hade funkat så länge - om den hade låsbar knapp - men jag har inte sett någon med mini-usb.

Någon som vet?

På min Nex-7 fungerar den enkla IR-kontrollen så att slutaren öppnas med första trycket och stängs med andra, så det går utmärkt att köra med Bulb. Det skulle förvåna mig om det är annorlunda på A7.

På min Nex-7 fungerar den enkla IR-kontrollen så att slutaren öppnas med första trycket och stängs med andra, så det går utmärkt att köra med Bulb. Det skulle förvåna mig om det är annorlunda på A7.

Så fungerar ju Nikons IR-fjärr också i förekommande fall, och även om jag tycker att Sony kan ha en del lustigheter för sig, så skulle jag (också) vara rejält förvånad om man skulle behöva stå inom räckvidden och hålla ned knappen.

Dessutom måste dessa IR-fjärr hanteras framifrån kameran. Hur tänke de då? Jag har svårt att se att det kan vara så många som köper en kamera med objektiv för i runda slängar 25´ till 30´ för att använda till självporträtt. Gissningsvis används nog kameran oftare till att ta bilder där fotografen står bakom kameran och vill ta en bild med någon form av fjärrutlösare/trådutlösare. Att då stå bakom kameran och hantera en IR-fjärr framsträckt över kameran och rikta den bakåt känns lite bakvänt.

Ja, de borde satt ett IR-öga på baksidan också, men i praktiken fungerar det ändå ganska bra att hålla fjärren framför kameran.

Min erfarenhet från när jag hade en kamera med IR-öga bara på framsidan (nu får jag hålla mig till sladd) var att det gick rätt hyfsat ovanifrån och ena sidan också. Inte ett särskilt stort problem om man som jag använde fjärren just till bulb, med andra ord. Det var knappast så att jag behövde in och vifta inom bildvinkeln. Fast visst är den smartaste lösningen att ha ett IR-öga fram respektive bak, vilket ju finns på några kameramodeller.

Må så vara att det funkar att hålla fjärren strax över, lite framför kameran. Men hur gör man om man vill ställa kameran relativt nära ett mål men har svårt att själv befinna sig där? Jag kan till exempel tänka mig något lockbete och kameran ställd i närheten men att jag själv sitter en bra bit ifrån och väntar på ett djur skall komma för att äta. Lite jobbigt då med en IR-fjärr.

Jag har löst detta med att slakta en enkel IR-fjärr. Själva IR-dioden och förlängningssladd har jag monterat på en svanhals. Batteriet är ersatt med hållare för ett mycket större (två AA-celler eller batterieliminator när det finns tillgång till 220V) samt tryckknappen har ersatts med en BNC-kontakt och sladd i valfri längd. Allt inbyggt i en låda som kan placeras på lämplig plats eller fästas på stativet. IR-dioden på svanhalsen kan riktas in mot mottagaren och i BNC-kontakten ansluter jag en vanlig tvåpolig kabel med en återfjädrande tryckkontakt eller ansluter till något styrdon med reläutgång som sluter vid exponering.

Jag börjar verkligen sakna en bra fjärrutlösare.
---
Men mest realistiskt är väl att hoppas på någon form av tråd- eller RF-baserad histora.
---
Förutom IR-utlösare som redan berörts (med sina för- och nackdelar) så finns ju Sony RM-VPR1. Är en trådfjärrkontroll som enligt vad jag förstår ska funka. Den har en adapterkabel som passar till den 3-stifts fjärrutlösarkontakt som Sony har använt ända tills nyligen (och som passar även till mina gamla Minolta AF-hus långt tillbaka från "den gamla goda analoga tiden". :)

Den andra medlevererade kabeln passar till Sonys nyare kameror med Multi-Terminalkontakt, inkl. A7-serien. Tror att båda kontakttyperna under en övergångsperiod har funnits på de kameror som kommit under de senaste 2-3 åren fram tills nu. Jag har i alla fall kunna använda min 20 år gamla Minolta-fjärrutlösare på Sony A77. Funkar helt problemfritt.

---
Har en sån till min Nikon som funkar riktigt bra. Den kostade bara någon hundring på Ebay.

Är det någon som ser något liknande - var vänlig hojta till i tråden! :)
Riktigt lika billig som det man hittar på Ebay är RM-VPR1 förstås inte - det är ju en originalprodukt...

Kostar 599 kr från Sony själva:
http://www.sony.se/electronics/kameror-med-utbytbart-objektiv-stativ-fjarrkontroller/rm-vpr1

Häng inte upp dig på att de enbart pratar om videokameror där (denna fjärr passar till såna också). Tycker att Sonys sajt hör till de sämre på hela nätet, beklagligtvis...
.

Må så vara att det funkar att hålla fjärren strax över, lite framför kameran. Men hur gör man om man vill ställa kameran relativt nära ett mål men har svårt att själv befinna sig där? Jag kan till exempel tänka mig något lockbete och kameran ställd i närheten men att jag själv sitter en bra bit ifrån och väntar på ett djur skall komma för att äta. Lite jobbigt då med en IR-fjärr.[...]

Fast då är det väl snarare en radiofjärr man vill ha och inte en IR-fjärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar