Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A7/A7r - Tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)
För övrigt tycker jag att det är tramsigt att kalla tredjepartsprodukter för "pirat-". Piratprylar är kopior som är falskloggade. En helt annan sak.

Jo, även om jag själv använt den terminologin så är det bättre att använda uttrycket tredjepartsprodukter.
Uttrycket kommer väl egentligen i dessa sammanhang från anno dazumal då fristående tillverkare började göra objektiv till "märkeskameror". De objektiven benämndes under decennier "pirater" i såväl fackpress som i gemene mans mun. Håller med om att uttrycket bör avskaffas såvida det inte handlar om "äkta" pirater.

//Lennart

Att kalla förfalskade produkter för "tredjepartsprodukter" kan jag inte se som annat än ett försök att få dessa att verka legala. Tredjepartsprodukter kan möjligen vara, i detta fall batterier, sådana som är märkta med eget varumärka och beskrivna som ersättningsbatterier eller likvärdiga med etc.

För övrigt tycker jag att det är tramsigt att kalla tredjepartsprodukter för "pirat-". Piratprylar är kopior som är falskloggade. En helt annan sak.
Det är vi gamla uvar som fortfarande använder 70-tals-termer. På den tiden kallades tredjepartsobjektiv för piratobjektiv. "Pirat" hade inte riktigt samma konnotationer på den tiden.

Så länge man laddar utanför kameran känns riskerna för att något ska hända kameran väldigt teoretiska. Det som kan hända är väl saker som att en firmware-uppgradering får tredjeparts-ackarna att inte fungera i kameran längre (hände Nikon nyligen).

Jag kör på med tredjepartsladdare (Jupio Universal, använder samma till min Fuji på resa) och en tredjeparts extraack sedan min NEX. Blev ordentligt syrak när originalbatteri och laddare till en kamera för sextusen kostade 1400 kr extra.

Det har funkat bra, så jag har aldrig haft anledning att gå över till Sony original.

(Har dock för vana att lägga laddaren på spishällen, och laddar hellre dagtid än på natten, så 100% övertygad verkar jag inte vara...)

Sent from my iPad using Tapatalk

Det är vi gamla uvar som fortfarande använder 70-tals-termer. På den tiden kallades tredjepartsobjektiv för piratobjektiv. "Pirat" hade inte riktigt samma konnotationer på den tiden.

Riktigt, så kan det vara. Man behöver inte mena något annat med "pirat" annat än att det är "icke original". Svårare är det inte med det. Många ord som används idag hade en annan betydelse eller för den del laddning förr på gott och ont. Hur harmlös var inte en "negerboll" på 60-talet? Idag är det ett dödskallemärkt ord.(dagens OT) "Tredjepartsprodukter" använder jag ibland själv men har alltid undrat vad det egentligen betyder. Vilken är i så fall den "andra parten"?

Beträffande batterier och laddare så finns det en del frågor. Batterierna verkar variera i kapacitet och det är förmodligen det vanligaste man stöter på. Laddarna kan ge för hög laddström för att det ska vara bra för batterierna eller för låg.

Den laddare jag köpte ger uppenbarligen för låg. De batterier jag laddar med den blir inte helt fulladdade utan stannar på 97% trots att laddaren visar 100%, oavsett hur länge de laddas. Om jag "toppar" batteriet genom att sätta det i orginalladdaren efteråt, så kommer jag upp i 100%. Så kan det också se ut i denna värld av batterier och laddare. Visst kan man leva med 97%, men jag har aldrig varit med om att en Sony-originalladdare givit annat än 100%. Laddaren i fråga heter UniPal Plus och verkar bra i övrigt.

Jag tror det är precis tvärtom eftersom kameran kan använda vilken "korkad" USB-strömkälla som helst. Säkerhetskretsen sitter alltså i kameran, alternativt i batteriet. Det senare vore om något ett skäl att välja originalbatterier.

Nä, styrningen av den strömmen regleras väl i laddningstransformatorn (i A7-laddaren) eller i datorn den anslutits till exv. Varför ska man behöva bygga in sådant i själva batterierna eller kameran egentligen (även om det förmodligen finns sådant i kameran också).

Idag kom äntligen en kameraplatta för ARCA snabbfästen från Really Right Stuff. Den har en utomordentligt bra passform mot kameran och sitter som en smäck. Snabbplattans kilspår är några mm bredare än själva kamerans tjocklek men detta märks inte vid handhavandet. Dessutom står kameran stadigt på bordet med en Leica M-adapter och ett Voigtlander 35mm/1,4 utan tendens till att ställa sig på nästippen (objektivets framkant). Det enda jag saknar är en 1/4" gänga för vanlig kameraskruv undertill om jag skulle behöva sätta upp kameran på något lånat stativ utan ARCA-fäste.

Här finns plattans hemsida: http://www.reallyrightstuff.com/Alpha-7/

Bilagor

• 20140120-001.jpg
    20140120-001.jpg
    38.3 KB · Visningar: 54
Idag kom äntligen en kameraplatta för ARCA snabbfästen från Really Right Stuff. Den har en utomordentligt bra passform mot kameran och sitter som en smäck. Snabbplattans kilspår är några mm bredare än själva kamerans tjocklek men detta märks inte vid handhavandet. Dessutom står kameran stadigt på bordet med en Leica M-adapter och ett Voigtlander 35mm/1,4 utan tendens till att ställa sig på nästippen (objektivets framkant). Det enda jag saknar är en 1/4" gänga för vanlig kameraskruv undertill om jag skulle behöva sätta upp kameran på något lånat stativ utan ARCA-fäste.

Här finns plattans hemsida: http://www.reallyrightstuff.com/Alpha-7/

Är på väg att beställa jag också. Men tror jag beställer L- plattan istället.

Jag stod i valet och kvalet när jag beställde men till slut blev det en utan L. Jag tyckte att L-et skulle bli en ganska stor del på en så pass liten kamera.

Skall du beställa från RRS så kan du antagligen få lägre frakt än den som automatiskt dyker upp på hemsidans köpformulär. Kontakta dem via mail så fixar de detta, åtminstonne fick jag det.

Däremot åkte jag på tull och moms här. Inte nog med det, Posten la dessutom på 80:- plus 20:- moms för Speditionsavgift, typ 1. Därmed blev påslaget nästan 50% på inköpspriset. Kändes lite si-så-där.

Blixt till A7

Nån som har tips? Länkar?
Skulle behöva nåt utan att betala skjortan då jag sällan blixtrar.
Finns lite olika bud huruvida A7 använder den nyare eller den äldre varianten av Sony-logiken.

Fjärrutlösare

Jag undrar om någon kan rekommendera en fjärrutlösare till a7 som inte kostar en förmögenhet? Tanken är att använda bulb-läget och det funkar inte med Wifi-styrningen, och verkar inte funka med Sonys egna trådlösa fjärrkontroll.

Nån som har tips? Länkar?
Skulle behöva nåt utan att betala skjortan då jag sällan blixtrar.
Finns lite olika bud huruvida A7 använder den nyare eller den äldre varianten av Sony-logiken.

Om du klarar dig utan TTL-mätning så finns det ofta en del automatiska blixtar (sådana som har egen mätcell) ute på Tradera. Jag har köpt ett par gamla Nikon-blixtar och några gamla Olympus-blixtar. Kostade mellan ett par tior och några hundralappar. Jag har inte använt dem till Sony A7 dock, men det lär ju gå lika bra på en sådan kamera som på någon annan.

Dessa blixtar ger rätt bra exponering om man kommer ihåg att ställa in samma bländare och ISO på blixten som på kameran. :)

Vridbara reflektorer har de också, så man kan få hyfsat fint ljus.

Om du vill så kan jag leta rätt på modellnamn på dem jag har.

Ja, just ja. Man bör kolla upp vilken högsta synkspänning kameran tål. Annars kan det gå illa. De blixtar jag har köpt har allihopa en synkspänning på så där en 5-15 volt så de bör vara säkra för de allra flesta moderna digitala systemkameror.

Om du klarar dig utan TTL-mätning så finns det ofta en del automatiska blixtar (sådana som har egen mätcell) ute på Tradera. Jag har köpt ett par gamla Nikon-blixtar och några gamla Olympus-blixtar. Kostade mellan ett par tior och några hundralappar. Jag har inte använt dem till Sony A7 dock, men det lär ju gå lika bra på en sådan kamera som på någon annan.

Dessa blixtar ger rätt bra exponering om man kommer ihåg att ställa in samma bländare och ISO på blixten som på kameran. :)

Vridbara reflektorer har de också, så man kan få hyfsat fint ljus.

Om du vill så kan jag leta rätt på modellnamn på dem jag har.

Ja, just ja. Man bör kolla upp vilken högsta synkspänning kameran tål. Annars kan det gå illa. De blixtar jag har köpt har allihopa en synkspänning på så där en 5-15 volt så de bör vara säkra för de allra flesta moderna digitala systemkameror.

Tackar! Jag har en hel drös blixtar från den analoga tiden, en bekant varnade mig att för hög synkspänning riskerar i värsta fall att förstöra kameran. I så fall vore det säkrast att ha en sändare på kameran och en mottagare på blixten. Tyvärr har jag inte hittat sådana. Tips?

Kan tyvärr inte svara på din fråga, vet bara att denna fjärrkontroll fungerar bra även till A7:an.
Funkar dessutom rätt mycket smidigare än fjärrkontroll appen till exempelvis mobilen.
Priset kan man ju inte direkt klaga på...

Tackar! Jag har en hel drös blixtar från den analoga tiden, en bekant varnade mig att för hög synkspänning riskerar i värsta fall att förstöra kameran. I så fall vore det säkrast att ha en sändare på kameran och en mottagare på blixten. Tyvärr har jag inte hittat sådana. Tips?
Kolla upp synkspänningen på blixtarna. Troligen är Sony A7 gjord för låga synkspänningar, så man ska akta sig för gamla blixtar som har flera hundra volt i kontakterna. Det står antagligen i manualen vilken spänning kameran tål.

Här finns en lista på massor av gamla blixtar och deras synkspänning. Kanske dina finns med?
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Kolla upp synkspänningen på blixtarna. Troligen är Sony A7 gjord för låga synkspänningar, så man ska akta sig för gamla blixtar som har flera hundra volt i kontakterna. Det står antagligen i manualen vilken spänning kameran tål.

Här finns en lista på massor av gamla blixtar och deras synkspänning. Kanske dina finns med?
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Tackar!
Finns inga noteringar från Sony nånstans om maxspänning för blixtar. Hittade ett am. forum där man säger att detta är en väl bevarad hemlighet däfföatt Sony vill sälja sina egna blixtar å här skall ingen tro att man kan komma billigt undan med alternativ. Någon säger sig haft kontakt med nån Sony-snubbe som säger xx volt men det låter mer som gissa/tro/hoppas å det duger inte i min värld....

Hur svårt kan det bli?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar