Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A7/A7r - Tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där ovanstående får jag äta upp.
På fältet funkade ingenting, och dessutom gick det bara att ställa in 59 sekunder exponering som mest. Suck.

Asch då! Det borde ju inte vara omöjligt att göra gränssnitt i kameran för att styra allt som går att styra via WiFi :(

Gissar att det då inte kommer vara ett dugg bättre i den A6000 jag ämnar inhandla (och tyvärr är Sony inte så där himla duktiga på att lägga till funktioner i firmware på samma sätt som exempelvis Fuji eller Nikon).

Inser att jag får äta upp ännu mer...och skämmas lite också,. Sitter och pillar lite med den nu och funderar på varför ingenting fungerade ute.

Nu upptäckte jag just att man kan ställa 59 sekunder....men också 59 TIMMAR därtill på exponeringstid..

Ridå.

Har dock inte riktigt kommit på varför den är så instabil. Fick den att öppna slutaren nu i bulbläget men inte att stänga den. Märkligt.

Detta är den jag köpte.
Har laddat ur och upp några gången nu och laddaren fungerar fint, och batterierna är minst lika mycket kräm i som original - än så länge iallafall. Laddaren går att använda i bilen också, en tolvvoltsplugg medföjer. Jag är helnöjd.

Känns fint att ha tre batterier. Det brukar alltid, utan problem, gå åt ett om dagen när humöret är på topp. :)

Låter bra, ska testas.

Har nu beställt en IR-fjärr för den facila summan av 23kr inlusive frakt.
När den väl kommer hit från Kina har det antagligen dykt upp en radiofjärr med timer- och intervallfunktioner...

Den där 23-kronors fungerade över förväntan.
En knapp för avtryck direkt, och en för två sekunder fördröjning. Bra om man ska långexponera och vill hinna undan en bit. I bulbläget öppnar slutaren på första trycket, och stänger på andra.
Räckvidden var väl ett par tre meter från sidan på kameran.

Nu är den tydligen nere i respektabla 21 kronor.

Beträffande 240V adapter:

Jag har nu fått min Sony AC-PW20 från Argentina. Den verkar fungera utan problem.

Min ganska liknande tredjepartsprodukt fungerar fortfarande inte på a7R, på NEX-7 räknar den ner och är nu på 92% så jag förmodar att den inte kommer att fungera heller efter ett tag. Känsliga saker, dessa kameror!

Och glöm inte Postens avgift på 100:- för administration av moms och tull. Det blir ett väldigt högt pris på denna billiga fjärrkontroll ;-)

Ville bara förtydliga för ängsliga och nybörjande E-bajare...:)

Edit;: Min adapter från Metabones fick jag dock betala ett par hundra i tull på...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar