Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill nån förklara fenomenet med att a7 och a7r läcker vid fattningen?
Gäller det samtliga, några få, eller majoriteten?
 
Som sagt var är problemet inte okänt och finns även på en del Canon- och Fujimodeller också. Inte så mycket av problem såvida man inte köra med väldigt långa exponeringstider. Tydligen handlar det mest om knappen man trycker in för att lossa objektivet som släpper in en del ljus. Isynnerhet med FE 35/2.8Z.

Själv har jag inte upplevt fenomenet på den typ av bilder jag mest tagit med A7R. Men det bör ju åtgärdas om det rör sig om många exemplar. Hursomhelst är det bra att Sony går ut med hela och lovar en lösning framöver.

Synd att felet finns, men i alla fall bättre att inte försöka mörka det hela. Sådant "mörkeri" har ju förekommit hos andra märken.

//Lennart
 
Jag ser det här so ett "teoretiskt" problem. Visst, det finns där och det är tråkigt, men Sony är medvetna om det och arbetar på en lösning.

Det ska vara extremt speciell foto man sysslar med om man skulle bli drabbad av det och om det är på det viset så kan man lösa det med en gummisnodd.

Alltså, med F/2,8, ISO 25600 och 30 sekunders exponering då man håller kameran mindre än 10 cm från en lampa vid det ljusläckande stället så får man det här lilla.

light-leak.jpg

Alltså, det är en sjujäkla exponering som knappast är aktuell vid det ljus man har precis intill en lampa. En bild tagen med objektivlocket av skulle bli löjligt överexponerad, typ vit :), så därför kallar jag detta teoretiskt och något som inte ens i något riktigt sammanhang skulle kunna vara något som ger det minsta problem i praktiken, eller ens går att upptäcka hur man än pixelpeepade.

/Mats
 
Tack för alla svar, har börjat bli mer och mer intresserad av nattfoto med långa tider, därav frågan.
Dock blir det runt 15-25 sekunder på sin höjd.
 
Tills Sony har kommit med en permanent lösning på problemet så finns det en enkel temporär fix som refereras till i Petapixelartikeln ovan. Man sätter en hårsnodd runt skarven mellan objektivet och kameran. Det tycks täta ljusläckaget effektivt.

F.ö. så får den här lilla fadäsen mig att bli ännu mer övertygad att det är rätt få fotografer inblandade i kamerakonstruktion.
 
Focus peaking utan inzooming?

Jag har en Sony RX1R idag och när jag fokuserar manuellt med den så kan jag använda focus peaking vilket är en trevlig funktion.

Men jag kan dock enbart använda focus peking när jag använder "MF assist", vilket betyder att RX1:an zoomar in till skala 1:1 (antar jag), vilket är en sjysst funktion det med, men jag är säker på att jag sett youtube-videos på folk som använt focus peaking på en Sony A7 utan att den zoomar in, men är det jag som missuppfattat det eller? Kan man använda focus peaking på A7:an utan MF assist?

Jag väntar på leverans av en Sony A7:a, så jag kan ännu inte testa mig fram själv. :)
 
Tills Sony har kommit med en permanent lösning på problemet så finns det en enkel temporär fix som refereras till i Petapixelartikeln ovan. Man sätter en hårsnodd runt skarven mellan objektivet och kameran. Det tycks täta ljusläckaget effektivt.

F.ö. så får den här lilla fadäsen mig att bli ännu mer övertygad att det är rätt få fotografer inblandade i kamerakonstruktion.

Den här fadäsen får mig att bli ännu mer övertygad om att fotografer varken skulle gjort till eller från i tillverkningsprocessen i Sonys fabriker eller i några andra fabriker heller för den delen. Det är nog bäst att lämna det här till Sonys ingenjörer trots allt. Vad skulle fotografer tillföra? Med all respekt men det låter väl snarast som dålig precision i tillverkningen och det har jag svårt att tro att ett gäng fotografer skulle kunna göra något åt.
 
Jag syftar på att testningen inte riktigt verkar ha gjorts så utförligt som den borde.

Ett sånt här fel borde man ha upptäckt på prototypstadiet med ett ordentligt testprotokoll.
 
Det här är så minimalt att det inte upptäckts vid testningen och skulle jag vilja påstå inte något problem överhuvudtaget. Nu har de lärt sig och testar ännu mer noga framöver, men det kan dyka uppnågon annan grej som inte heller märkts under utvecklingen.

Canon hade ju ljusläckage på 5D Mk III från toppdisplayen. Vet inte hur de löste det, återkallade de kameror och åtgärdade eller hur var det? Nåja, ilknande grejer händer då och då från alla tillverkare. ungefär som avskavningen i spegelmekanismen på Nikon D600. Upptäcktes inte heller i tester.

Shit happens. Det viktiga är hur tillverkaren hanterar det efteråt. Man kan göra det bra som Sony och Canon gjort, eller katastrofalt uruselt som Nikon...


/Mats
 
Det här är så minimalt att det inte upptäckts vid testningen och skulle jag vilja påstå inte något problem överhuvudtaget. Nu har de lärt sig och testar ännu mer noga framöver, men det kan dyka uppnågon annan grej som inte heller märkts under utvecklingen.

Canon hade ju ljusläckage på 5D Mk III från toppdisplayen. Vet inte hur de löste det, återkallade de kameror och åtgärdade eller hur var det? Nåja, ilknande grejer händer då och då från alla tillverkare. ungefär som avskavningen i spegelmekanismen på Nikon D600. Upptäcktes inte heller i tester.

Shit happens. Det viktiga är hur tillverkaren hanterar det efteråt. Man kan göra det bra som Sony och Canon gjort, eller katastrofalt uruselt som Nikon...


/Mats

Vad har nikon gjort? Vad Har Sony för service till användare av deras kameror vid lagning? Är du PRO medlem med nikon så får du låne grejer vid service lagning o du får testa nya prylar. Just på den fronten med service o om du är PRO så får du köpa nya kameror före alla andra tycker jag nikon är ett föredöme o gynnar oss yrkesfotografer. När Pentax var stora bland yrkesfotogrsfer o höll till i Uppsala då hade dom oxå bra service till fotografer med bra priser o snabba servicar samt jag fick låna nya mellis hus för utlandsjobb etc om tex Sony ska ta andelar o växa o inte bara på amatör sidan så är en helhets linje viktig.
 
På SAR så har det talats om att Sony Korea skall göras någon form av pro-satsning, det är väl det närmaste jag har hört talas om under senare tid.

För några år sedan talade annars Sony chefer om att det är inte ekonomiskt försvarbart att ge sig in i en sådan storsatsning, och jag kan hålla med dom, C/N är så extremt starka på pro/yrkesmarknaden och har som alla vet en enorm objektivarsenal som är svårt för vilken annan tillverkare som helts att kunna matcha.

Nikon leverera den ena superkameran efter den andra med topp DR-tal på låga Iso, men lyckas inte ändå att ta över från Canon om man nu ser till hela världen, Nikon har brutit sig in mera på vissa marknader och bygger lika bra kameror som Canon men totalt sett verkar Canon ohotade.


Det handlar inte bara om prestanda, magnesium och fantastisk vädertätning, Östlund kör Canon, Mattias Klum kör Nikon, C/N har flest goda ambassadörer runt välden som vet hur en slipsten skall dras dom är mycket skickligare än många andra att tala för sin vara.

Om Nikon inte kan ta över TOTALT SETT hur i hellskotta skall då Sony kunna göra det, det kan man fundera på tycker jag.

Vänligen.
//Bengt.
 
Vad har nikon gjort?.

Nikon försökte låtsas att det inte var något fel med D600 och tog inte ansvar för det, utan släppte istället D610 som är samma kamera fast utan fabrikationsfelet. Sedan blev de tvingade av domstol att ta ansvar för det ändå och ersätta kunder. Kort sagt uselt dåligt agerat och som ändå kostat företaget mer då de blev dömda i domstol. D600 är f.ö. inte en PRO-kamera som täcks av NPS-avtalet.

Det här har stötts och blötts på massor av ställen och hör inte hemma i en Sony-tråd, så vi lägger ned det innan vi blir utslängda från FS.

Tog upp det här som en jämförelse att alla tillverkare har drabbats av fel i produkterna som inte upptäckts vid testning och det är inte specifikt för Sony. Det viktigaste är hur företaget hanterar det.


/Mats
 
Vad skulle fotografer tillföra? Med all respekt men det låter väl snarast som dålig precision i tillverkningen och det har jag svårt att tro att ett gäng fotografer skulle kunna göra något åt.

Ojämn precision skulle ja vilja kalla det på dessa delar. Verkar nämligen inte vara ett generellt fel. Jag har försökt provocera fram felet på mitt exemplar av A7R men inte lyckats (tack och lov) så mitt exemplar verkar vara okej.

Jag tror också att ett antal fotografer inte skulle gjort så mycket till eller ifrån i detta specifika fall. De skulle mer tittat på andra saker och tagit för givet att låsningsmekanismens knapp för bajonetten inte skulle behövt kollas.

Däremot är jag anhängare av att fotografer bör blandas in i pre-produktionen för att undvika en del ickeergonomiska lösningar och ologiska menyer bl a.

För övrigt är jag helt överens med Mats att det var illa av Nikon att mörka felet på D600. Att Nikon för proanvändare sedan har en helt annan service med låneexemplar ursäktar inte det förfarandet.
Majoriteten av världens fotografer är inte pro, nämligen. Att jag har Nikon som huvudsystem gör absolut inte att jag på något sätt vill ursäkta för fadäsen med D600. Tvärtom!

Så jag tycker att Sony hanterat det här ganska schysst.

Slutligen vill jag gärna skriva något riktigt positivt om jag upplevt personligen med A7R: Tycker att kameran bara blir bättre och bättre ju mer jag använder den. Må så vara att man vänjer sig vid en del tillkortakommanden med tiden oavsett märke. Nu har jag vant mig vid det lite konstigt placerade avtrycket och menyn.

Kamerans största tillkortakommande avhandlas bäst i den andra tråden om objektiv/adaptrar. D v s bristen på dedicerade FE-gluggar och välfungerande normalzoomar. Det berör mig dock ganska marginellt då jag från början avsåg att i huvudsak använda A7R med adapter och Nikongluggar.
Fast man kan ju inte skylla på kameran att gluggarna inte fungerar så bra (zoomarna) eller att endast FE 55/1.8 och 35/2.8 är väldigt bra.

Skulle vara intressant att höra hur många på tråden som är nöjda resp missnöjda med sina A7/A7R.
Själv är jag minst lika nöjd med A7R som jag är med min D800.

//Lennart
 
Jag är också fortsatt väldigt postiv till A7r och börjar förlika mig med den hårdare exponeringskompensationen (i jämförelse med NEX 7) och användargränssnittet. Tycker fortsatt att samspelet mellan de två inställningsrattarna är bättre på NEX 7:an.

Jag tycker också att kombon med min Zeiss 35:a är perfekt och det är nästan som när jag hade min 40mm pannkaka på min gamla Pentax på 70-talet. Också jättenöjd med hur mitt 100mm/2,8 Pentax SMC-M presterar på detta hus. Jämför jag med vad som kom ut ur min urgamla kombo från 70-talet så tycker jag det är en otrolig skillnad till A7r:s fördel. Har svårt idag med allt korn.

De gamla glasen presterar väldigt mycket bättre på den nya kameran än den gamla. Jag ser ju hur mina 40 år gamla dia jag nu reprofotar med A7r ser ut i jämförelse med hur digitalbilderna ser ut. Peakingen gör stor skillnad här.

Läste annars ett intressant inlägg från en som verkligen inte var nöjd först på Dyxum:

Han var inte alls nöjd med AF-fokuseringen - tills han stängde av Face Detection!
 
Här har ni en länk till den diskussionen på Dyxum:

http://www.dyxum.com/dforum/sony-a7r-af-trick_topic105953.html

"Finally I got it, it was the Face detection that was causing all these issues. Turn the FD off, AF locks with little hunting in low light(It is so low that I cannot frame the object through my A900 OVF), AF locks in backlit faces, I tried to turn the AF light off, no effect, it locks just fine. I turned the FD on, it started hunting again. Hunting means it racks the lens full length 2-3 times before it locks or just give up w/o locking."

Så om man slår på Face Detection för att exv. använda med Eye-AF så bör man inte glömma stänga av det valet så det inte ligger och stör i bakgrunden.
 
Den länken understryker bara att det förekommer en massa användarfel som leder till klagomål. Låt vara att det kanske borde stått i en användarmanual uttryckligt.

Men har man face detection aktiv borde väl de flesta rent logiskt förstå att kameran söker upp något som liknar ett ansikte i ett motiv och ställer skärpan där.

Generellt är nog användarfel, oavsett märke, ett större funktionsproblem än vad som framkommer i många trådar.

//Lennart
 
Däremot är jag anhängare av att fotografer bör blandas in i pre-produktionen för att undvika en del ickeergonomiska lösningar och ologiska menyer bl a

Det är nog många som är anhängare av det, inkl. kameratillverkarna.

Kan tycka att det är att ha lite väl låga förväntningar på tillverkare av kameror att de inte skulle göra utvecklingen med stor input från de som ska använda dem. Tror absolut att fotografer är i högsta grad inblandade i designprocessen och att det gäller alla märken.Sen kan ju såklart även fotografer ha olika preferenser.

/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.