Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Gary Friedmans A7/A7r manual är tydligen klar nu

Det måste vara Garys tjockaste manual hittills med drygt 600 sidor. Ett par hundra spänn kostar den och det brukar vara värt pengarna har jag tyckt hittills då jag köpt tidigare utgåvor till andra kameror. Någon som bläddrat i manualen redan?
 
Funktionen vågrätt i sökaren

Lägger in en fråga i tråden

Har tappat bort funktionen som visar vågrätt i sökaren, den har försvunnit och jag hittar den inte i menyerna.
Någon som vet?
 
Om du inte stängt av den helt kommer den tillbaka om du trycker upp några gånger på fyrvägsväljaren ("DISP")

Kommer den inte tillbaka på det sättet är det kugghjulsmenyn, sid 2, "DISP Button" -> Monitor/Viewfinder -> kryssa för "Level".

uve9e9uq.jpg
 
I menyn allra längst till höger finns det ett alternativ som heter display media info, är det hur många bilder som tagits och hur mycket som filmats med kameran totalt?

Isåfall har scandinavian sålt mig en ny kamera som filmat i över 4 timmar, även om jag inte bryr mig så mycket så blir jag lite irriterad.
 
Isåfall har scandinavian sålt mig en ny kamera som filmat i över 4 timmar, även om jag inte bryr mig så mycket så blir jag lite irriterad.

NEJ! Visar hur många bilder resp filmtid ditt minneskort har KVAR att ta resp tid att filma. Kolla nuvarande bildantal och tryck av 2-3 bilder så ser du i denna flik av menyn att summan minskat med motsvarande antal.

//Lennart

PS. Sätter du in ett kort med mindre eller större kapacitet ser du på en gång att nuffrorna ändras. Likaså ändras de om du väljer exempelvis raw+jpeg istället för bara raw.

Mediainfo är ju detsamma som lagringsutrymme. Så SP är helt oskyldiga. DS
 
NEJ! Visar hur många bilder resp filmtid ditt minneskort har KVAR att ta resp tid att filma. Kolla nuvarande bildantal och tryck av 2-3 bilder så ser du i denna flik av menyn att summan minskat med motsvarande antal.

//Lennart

PS. Sätter du in ett kort med mindre eller större kapacitet ser du på en gång att nuffrorna ändras. Likaså ändras de om du väljer exempelvis raw+jpeg istället för bara raw.

Mediainfo är ju detsamma som lagringsutrymme. Så SP är helt oskyldiga. DS

Där var jag dum:) hade tagit ungefär lika många bilder totalt dom jag hade kvar, därav missförståndet.
 
Är det bara jag som stör mig på att man inte kan göra inställningar i Custom-menyn och som går att spara i Mode 1 & 2? Dvs dessa inställningar är samma oavsett om det är A, S, M eller 1 & 2.

Som jag fattar det är det bara första menyns (den längst till vänster) inställningar som går att spara ner.
 
Nä. Har dryftat tidigare att jag tycker Sony missat en bra möjlighet med 1 och 2-läget. De är halvklara om man jämför med ex Nikons U1 och U2-lägen på D7000/7100 mfl. Där sparas verkligen ALLT, och när man går tillbaka till PASM-lägena kommer kameran ihåg hur den var inställd innan man gick i U-läge (haha ;-))

På A7 ändras ex fokuspunktens storlek i PASM till den storlek du har inställd för 1 och/eller 2 beroende på om du passerar lägena på väg mellan ex filmläge och A.
 
Att alla inställningar inte sparas är lite märkligt. Borde inte vara så svårt att få till kan man tycka ...
 
Att alla inställningar inte sparas är lite märkligt. Borde inte vara så svårt att få till kan man tycka ...

Irriterande, men bör kunna fixas med en FW om Sony vill vara så vänliga att göra en sådan. Och då helst inte på samma opraktiska sätt som tidigare utan istället göra en fix som gör att FW-uppgradering kan ske via kopiering av FW-filen direkt till roten av minneskortet istf att ha kameran kopplad till datorn.

//Lennart
 
Jag gillar att ha skärmen helt avstängd, endast sökaren är aktiv. Jag tillhör de som tar ett par bilder och tar in dom i datorn direkt, sen har jag som vana att formatera kortet i kameran.

Detta blir lite omständligt, särskilt utan skärmen, på min D700 höll jag in tv knappar en stund så var det gjort.

Jag har väl blivit lat och bortskämd med D700:ans ergonomi, men tänkte fråga om nån har nåt smart tips, typ nån snabb funktion som man kan programmera så att man slipper gå igenom flera menysteg?

Tycker det är väldigt skönt att ha monitorn avstängd, man håller inte på att titta på bilder utan får skärpa sig lite mer. Det borde spara batterier också.

Man kan ju programmera nån av knapparna så att skärmen stängs av, men då är den på som default när man sätter på kameran. Önskar att det gick att göra det omvända så att skärmen var av som default och man kunde sätta på den med snabbknapp.


PS.
Väldigt synd att inte även "Custom inställningarna" inte går att spara ner till Program 1 & 2, detta skulle lösa massa andra saker jag irriterar mig på och även mitt skärmproblem.
 
Insåg nu, att om man tittar på en bild och trycker på Menu så verkar Delete funktionen vara förvald. Detta löser ju faktiskt mitt problem, formatera behöver man ju inte göra jämt.
 
Aspect Ratio

Jag skulle verkligen önska att man kunde välja 4:3 som format. Nu finns det bara 3:2 och 16:9. Även om jag bara fotar raw skulle det vara guld värt att kunna komponera efter tex 4:3 (som borde motsvara 6x45).

Dum fråga; jag har sett att finns appar att ladda ner, vad kan dessa göra egentligen, är det mest trams eller?
 
Mja den var inge vidare, fast egentligen mest för att man av nån märklig anledning inte får spara RAW-filer när man använder sig av den. :\
Det trodde jag också förut men det går visst. Men man kan bara ställa in detta när man är inne i appen. Tryck på "meny" när appen är i gång och ändra!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.