Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag vet. Har även kommenterat det inlägget från dig och beskrivit Canons lösning på det hela via sin 1D-serie där adaptern (som ser ut som ett batteri kopplas direkt på nätet för att alla kommunikationsportar ska vara öppna och lediga) inte bara är ett tillbehör som inns som option utan kamerorna levererades med det som standard.
Problemet är så otroligt löjligt enkelt att lösa via en AC-dapter kopplat till en batteridummy (adapter) plus en FW-uppgradering som berättar detta för mjukvaran. Annars försöker väl datorn via USB-porten ladda adaptern.
Helkorkat egentligen.
Det finns ju sedan länge en adapter till NEX. Jag ingen sådan adapter, men antar att eftersom de tidigare NEX har separat laddare och batteriet inte laddas via USB-port så borde NEX-7 fungera i ditt arbetsflöde.
Sett ur den aspekten är det dubbelt korkat att en ännu mer strömkrävande A7R inte har en fullödig lösning på detta.
Men det är väl egentligen bara att börja skicka klagomål till Sony för det är ingen jättegrej de behöver årgärda.
Icke desto mindre håller jag fast vid min definition av yrkeskameror. Dock passar inte A7-serien det arbetsflöde du vill ha. Tyvärr , och det är inte stolpe ut, det är en råmiss.
//Lennart
Nu förstår jag ingenting. Du har ju en NEX 7 och en NEX-laddare själv. Den funkar ju inte för det jobbet. Däremot låter det ju som om Canon tänkt till men jag fattar ändå inte att man inte kan låta laddningen vara på samtidigt som man slangar data till Lightroom. Det kanske faktiskt räcker med en enkel FW-uppdatering.