Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet. Har även kommenterat det inlägget från dig och beskrivit Canons lösning på det hela via sin 1D-serie där adaptern (som ser ut som ett batteri kopplas direkt på nätet för att alla kommunikationsportar ska vara öppna och lediga) inte bara är ett tillbehör som inns som option utan kamerorna levererades med det som standard.

Problemet är så otroligt löjligt enkelt att lösa via en AC-dapter kopplat till en batteridummy (adapter) plus en FW-uppgradering som berättar detta för mjukvaran. Annars försöker väl datorn via USB-porten ladda adaptern.

Helkorkat egentligen.

Det finns ju sedan länge en adapter till NEX. Jag ingen sådan adapter, men antar att eftersom de tidigare NEX har separat laddare och batteriet inte laddas via USB-port så borde NEX-7 fungera i ditt arbetsflöde.
Sett ur den aspekten är det dubbelt korkat att en ännu mer strömkrävande A7R inte har en fullödig lösning på detta.

Men det är väl egentligen bara att börja skicka klagomål till Sony för det är ingen jättegrej de behöver årgärda.

Icke desto mindre håller jag fast vid min definition av yrkeskameror. Dock passar inte A7-serien det arbetsflöde du vill ha. Tyvärr , och det är inte stolpe ut, det är en råmiss.

//Lennart

Nu förstår jag ingenting. Du har ju en NEX 7 och en NEX-laddare själv. Den funkar ju inte för det jobbet. Däremot låter det ju som om Canon tänkt till men jag fattar ändå inte att man inte kan låta laddningen vara på samtidigt som man slangar data till Lightroom. Det kanske faktiskt räcker med en enkel FW-uppdatering.
 
Sony Global Ambassadors programme

Jag har alltid undrat över varför Sony inte tagit något liknande initiativ tidigare där man samarbetar med kända toppfotografer för att öka varumärkets tyngd i mer professionell användning än som vanligen sker. När det gäller den typen av användning så är det väl av yttersta vikt med exempel där man visar att det funkar för proffs att använda Sonys toppmodeller också för krävande användning med höga krav på bildkvalitet och hantering.

Det blir ju också förhoppningsvis ett sätt för Sony för att få mer högkvalitativ feedback direkt från denna typ av användargrupper som i sin tur kan leda till att de faktiskt fixar en del saker som inte riktigt håller måttet. Det kommer ju gynna andra användargrupper också.

Delcitat från : http://www.photoclubalpha.com/ (där ni nu kan läsa hela inlägget av Kirkpatrik)

Sony Global Ambassadors programme

By David Kilpatrick, on January 13th, 2014

"A new global initiative sees Sony working closely with some of the world’s top photographers and industry leaders to celebrate the beauty of photography. Inaugural participants in the Global Imaging Ambassadors programme include William Klein and photographers from the leading international photo agency, Panos Pictures.

Through the Global Imaging Ambassadors programme Sony will work closely with a range of photographers with diverse styles from across the globe. The symbiotic partnership will see Sony lending its technical expertise and ground-breaking products, whilst benefiting from participating photographers’ exceptional imagery, professional feedback and brand support."
!
 
Det är vi nog flera som ställt oss den frågan. Ett sådant samarbete kan, som jag ser det, bara gynna Sony och i slutänden oss användare.

Och då tänker jag inte på status i första hand utan mer på att kamerorna blir ännu mer funktionella verktyg. Finns väl ett antal exempel där Sony kommit med lysande ideér och när dessa omsatts i praktiken har de blivit lite halvdanna.

Mer kontakt med olika kategorier av fotografer torde väl egentligen utgöra en viktig del av basen för framgångsrik försäljning.

C och N har ju sina ambassadörer och det kan Sony verkligen ta efter. Alltså inte bara som reklam utan att dessa används som konsulter redan vid ritbordet eller när en ny FW görs. Vad gäller FW tror jag det är absolut nödvändigt att ha tillgång till fotografer som verkligen använder kamerorna i det dagliga plåtandet. Och det underlaget bör komma från så många olika kategorier av fotogrfer som möjligt.

Sjösätts nu denna idé och verkligen inte bara blir en kortfattad parantes i jakt på marknadsandelar så vore det riktigt bra.

Det gäller alla märken förresten, eftersom det pushar hela kameraindustrin att tillverka bra kameror som inte innehåller rena stolpskottsbuggar och konstigt placerade reglage.

//Lennart
 
Kolla länken på sonyalpharumours:

http://i1266.photobucket.com/albums...nfographic-1920-1200-01-fixed_zps5e951fdd.jpg

Med den marknadsutvecklingen kan det ju knappast räcka med att man pliktskyldigt gör några nya tjockkameramodeller till som nästan ingen köper. Tekniskt är det ju inget större fel på dem men det verkar ju inte som om särskilt många noterat det, då marknadsföringen uppenbarligen inte varit tillräcklig.

I övrigt ser ju siffrorna rätt förfärliga ut för kameraindustrin. Sony säljer säkert en massa komponenter till telefonkameror också men där är ju marginalerna ofta väldigt låga så det blir kanske inte så många spänn där heller. Konstigt med IDC:s prognoser som slår mer och mer fel för varje år. Verkar som det är läge att justera ner förväntningarna ordentligt inför 2014.
 
Verkar ju dessutom som om Sony börjat få till det med mobilkamerorna också i exv. den hyllade Sony Xperia Z2. Över 20 MP och fin bildkvalitet så kanske man inte ser några större poänger med en spegellös som dessutom är en extra grej att släpa på.
 
Det ser inte så illa ut för systemkameror jämfört med kompaktkameror ("Non-interchangable lens cameras" som de kallas i tabellen). De senare är på väg att utrotas medan systemkameror ligger på en ganska jämn nivå.
 
Det är vi nog flera som ställt oss den frågan. Ett sådant samarbete kan, som jag ser det, bara gynna Sony och i slutänden oss användare.

Och då tänker jag inte på status i första hand utan mer på att kamerorna blir ännu mer funktionella verktyg. Finns väl ett antal exempel där Sony kommit med lysande ideér och när dessa omsatts i praktiken har de blivit lite halvdanna.

Mer kontakt med olika kategorier av fotografer torde väl egentligen utgöra en viktig del av basen för framgångsrik försäljning.

C och N har ju sina ambassadörer och det kan Sony verkligen ta efter. Alltså inte bara som reklam utan att dessa används som konsulter redan vid ritbordet eller när en ny FW görs. Vad gäller FW tror jag det är absolut nödvändigt att ha tillgång till fotografer som verkligen använder kamerorna i det dagliga plåtandet. Och det underlaget bör komma från så många olika kategorier av fotogrfer som möjligt.

Sjösätts nu denna idé och verkligen inte bara blir en kortfattad parantes i jakt på marknadsandelar så vore det riktigt bra.

Det gäller alla märken förresten, eftersom det pushar hela kameraindustrin att tillverka bra kameror som inte innehåller rena stolpskottsbuggar och konstigt placerade reglage.

//Lennart


Va då Ambassadör, vi har ju Gunnar.
 
Va då Ambassadör, vi har ju Gunnar.

Med sådan vän behöver Sony inga fiender:) Sorry, kunde inte låta bli! Jo, det kunde jag men gjorde det i alla fall:)

Jag ser nog inte Gunnar som ambassadör, mer som missionär för Sony. Och det ska absolut inte tolkas som något negativt om Gunnar. Fast han förstår säkert den vänskapliga lilla skrivningen. Bara tillfogat så att andra inte tar illa upp.

Fast ska religion blandas in i resonemanget bör det också tillfogas att jag i fallet Sony är mer av agnostiker.

A pro pos resonemanget så upplever jag det som jätteviktigt för alla kameratillverkare att knyta till sig kunniga fotografer från olika genrer när det gäller kamerautveckling.

Att systemkameror fortfarande klarar sig hyggligt på marknaden är inte så konstigt då behovet av sådana är lika stort som det finns mer seriöst intresserade människor som har fotografering som sin huvudhobby.

De mindre intresserade som bara vill knäppa en liten bild eller fånga upp en videosnutt från möhippan, dopet, julfirandet, smågrodoraktiviteter på midsommarfton, plåta sig själva för visa sina mer eller mindre sköna anleten på Facebook, fylleslaget eller vad nu är för tilldragelse har mobilen att tillgå.

Jag har förresten hört ett rykte om att vissa t o m använder dem att ringa med.

Så även om jag själv skulle tycka att det vore jättetrevligt med en liten mer avancerad kompakt så tror jag den stora massan hellre satsar på mobilen.

Även de billigaste kompakterna ses idag som "tantkameror" för att citera mina telningar och deras vänner.

Men det må vara hur det vill med detta. Slutpunkten är att Sony behöver kunniga fotografer med bred samlad erfarenhet, inte bara för att framställa kameror utan kanske mest för att kunna intonera kamerans funktioner på bästa möjliga sätt och se till att ergonomi inte glöms bort till förmån för design.

//Lennart
 
Snälla... försök hålla den här tråden till A7r. Det finns fler än en tråd på FS och det är gratis att skapa nya ;)

/Mod
 
Senast ändrad:
Okej, som med allting annat så vänjer man sig vid vissa funktionella tillkortakommanden på A7R.
1/Avtrycket hade jag ett litet h-e med i början då jag är vid "standardplacering" a la Nikon/Canon m fl.
Men kameran är så pass liten att den går att särskilja från en tjockkamera så nu har jag faktiskt vant mig.

Tyvärr påverkar det användadet av NEX-7 som är ungefär lika liten och har "standardavtryck". Blir lite förvirrad av det när man växlar mellan kamerorna. Men det är big deal numera.

2/Funktionsknapparna har jag också fått ungefär dit jag vill.

3/ Bilderna blir i alla fall mer än bra och det är huvudsaken.

4/ Använder samma laddare som till NEX-7 då jag inte är vän av att behöva ladda batterier i kameran.

//Lennart
 
Varje gång jag använt NEX 7 så undrar jag varför man inte kunde fått samma smidiga preview-hantering i A7:eek:rna. .... eller så resonerar väl Sony som att bilderna blir så jäkla bra varje gång att det där med preview är helt överspelat.
 
Jag håller på att vänja mig tillbaka till fast optik och manuell skärpa, det går bättre och bättre. Trodde jag skulle sakna min systemare mer men inte ännu. Till helgen är det upp till bevis då jag ska göra första jobbet.

Att ställa skärpan med kontrastfärg är bra men inte 100 bra. Den är inte riktigt tillförlitlig så jag förstorar sökarbilden och ställer in. Det går lite saktare, kan sakna ett microprisma eller snittbild i sökaren.

Underbart med horisontkontrollen i sökaren, nu finns ingen ursäkt för lutande bilder längre.

Manöverratten bak är lite för lätt att ändra, det sker omedvetet ibland, den kunde varit mer trög.

Till sist är bristen eller snarare avsaknad av bra manual ett minus. Har beställt en bok via rekommendation här på sidan men vet inte när den kommer.

Annars är jag mycket nöjd med kameran iaf för stunden.
 
Jag håller på att vänja mig tillbaka till fast optik och manuell skärpa, det går bättre och bättre. Trodde jag skulle sakna min systemare mer men inte ännu. Till helgen är det upp till bevis då jag ska göra första jobbet.


Ojjj hur fixar jag detta. Står i studion med manuell inställning på kameran, vad vad blir resultatet?

Den elektroniska sökaren är svart, jag måste slå över till A-mode och ställa skärpan, mellan bilderna ser jag inget i sökaren för den är ju svart... Det är en STOR nackdel mot andra DSLR. Mer omständligt och jag saknar en inställning som visar bild i sökaren oavsett manuella inställningar.
 
Inställningen du söker:
2yqu2ubu.jpg
 
Okej, som med allting annat så vänjer man sig vid vissa funktionella tillkortakommanden på A7R.
1/Avtrycket hade jag ett litet h-e med i början då jag är vid "standardplacering" a la Nikon/Canon m fl.
Men kameran är så pass liten att den går att särskilja från en tjockkamera så nu har jag faktiskt vant mig.

Tyvärr påverkar det användadet av NEX-7 som är ungefär lika liten och har "standardavtryck". Blir lite förvirrad av det när man växlar mellan kamerorna. Men det är big deal numera.

Kan rekommendera ett "snälltryck" . Jag skaffade en sån här knapp till min RX100 men konstaterade att den även skulle passa på A7(R). Testade, och jag är mycket nöjd,.
Funkar bättre både för vanligt grepp och "apgrepp".

(Ja, den är dammig. Kom just ur fickan. :) )
 

Bilagor

  • 20140315_203331.jpg
    20140315_203331.jpg
    73.7 KB · Visningar: 61
Dämpa sökarljud

Läser i Fotosidan Magasin att slutarljudet på A7:an kan dämpas. Lyckas inte hitta den funktionen/möjligheten. Någon som vet?
 
A7 (utan r) kan ställas in att använda elektronisk förstaridå vilket gör den tystare (electronic first curtain shutter).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.