Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä det vet jag inte om vi gjorde direkt. De flesta fattar väl att en A7:a inte är optimal vilken man än väljer som allroundkamera. A7r är på många sätt en väldigt hårt nischad kamera men för de där nischen stämmer skulle väl det kunna funka. Studio eller landskap kanske.

Jag vände mig mot servicesnacket som jag möjligen inte skulle uppleva som något större problem som jag skulle använda dessa kameror och den analysen skulle kunna funka även för viss proffsanvändning. Om de här husen kostar hälften eller en tredjedel av vad ett Nikon eller Canon prohus kostar och dessutom ger mig mindre belastningsskador så skulle det valet vara lätt för mig att skaffa ett extrahus eller två . Värre är det med objektiven om man prompt vill ha FE-objektiv. Men det går att skruva på de man känner för eller hur? Så det skulle inte behöva vara någon show stopper det heller
 
Om vi kan skippa de filosofiska diskussionerna en stund så undrar jag om det går att använda NEX-gluggar direkt, utan adapter, på A7? Eller tvärtom, kan FE-gluggar användas på NEX?

För övrigt anser jag att man kan vara på entusiast och yrkesfotograf på samma gång.
Behöver bara ta en titt i spegeln för att hitta stöd för den tesen.
 
Varför skulle en fotograf (egenföretagare) göra annorlunda? Inte fasen har man råd med känslomässiga band till ett visst kameramärke om man ska få sin firma att gå runt.

Kanske inte av direkt känslomässiga skäl, men ibland var man tvungen just för att firman skulle gå runt. Jag har mest använt Nikon och det märket var ganska oskyddat under en längre period vad gällde service när svenska generalagenten AVB /Axel V Bergström/ frånhände sig märket.

Det var bara att bita ihop under den tiden och hoppas att ingenting skulle hända för jag hade inte råd att byta ut hela utrustningen, som under en period dessutom tappade mycket av sitt inbytesvärde p g a att märket "flöt".

Annars hade jag bytt till Canon omgående. Men det var i en tid när också många av mina uppdragsgivare (blaskor) lades ned eller "slimmades" som det så vacker heter.

Men i övrigt så håller jag med i sak.

Som jag kanske nämnde tidigare körde jag Leica under en period (R3mot och R4 plus ett koppel Leitz-gluggar). Var tvungen att byta rätt omgående trots bra resultat, men deras elektronik var så sårbar att en del uppdrag nästan gick åt skogen. Alla som försökt plåta hockey med en Leica M4-P och ett 90mm förstår att det var lite marigt att fånga ögonblicket när man var van vid motordrift.

Leica-M kameran hade jag med en 21mm som standard som reserv och för att plåta "över huvudet" i folksamlingar. Det var ganska vanligt att pressfotografer hade en sådan hängandes i en kort halsrem förutom en Nikon/Canon över axeln och en Nikon/Canon i nävarna.

En kollega till mig Hans G Runesson tog en klassisk pressbild med just sin M-Leica och 21mm vid en demonstration i Växjö. Det var nynazister som tillåtits demonstrera. Plötsligt lösgjorde sig en äldre dam och började puckla på en av nassarna (Hon var polsk invandrare och gift med en svensk, men hade suttit i koncentrationsläger).

Den bilden blev årets pressbild. Kanske lite OT, men troligen intressant för de som kommer ihåg bilden.

//Lennart
 
Om vi kan skippa de filosofiska diskussionerna en stund så undrar jag om det går att använda NEX-gluggar direkt, utan adapter, på A7? Eller tvärtom, kan FE-gluggar användas på NEX?

För övrigt anser jag att man kan vara på entusiast och yrkesfotograf på samma gång.
Behöver bara ta en titt i spegeln för att hitta stöd för den tesen.

Ja på båda frågorna. Med begränsningen att de dedicerade gluggarna för NEX endast ger APS-C format på en A7 c:a 10-11 mp och 16 mp på em A7R.

För övrigt håller jag med om dina 2 sista meningar också.

//Lennart
 
Slutligen (hoppas jag då känner mig aningen trött på diskussion om olika kamerors användbarhet som yrkesverktyg) tror jag vi alla känner till Nikons och Canons betydligt större servicegrads mervärde vid valet av yrkesredskap. I alla fall vad gäller pressbilder.

Huruvida de märkena alltid ska ses som givna valet vid yrkesmässig fotografering i det formatet ställer jag mig dock frågande till.

När jag på yrkets vägnar hamnat vid brottsplatser, olycksplatser så har jag sett andra märken vara representerade av rättsmedicinska assistenter som dokumenterat tragiken.Vid utgrävningar och friläggning av arkeologiska fynd används också en rad olika märken har jag sett på bilder.

Skulle gärna avsluta diskussionen med den gamla tesen att en kamera är en yrkeskamera oavsett märke om den används av en person som har fotografering som huvudsaklig inkomstkälla. Sedan må det stå Nikon, Canon, Sony, Pentax, Holga eller Åsa-Nisse på den.
Långt ifrån alla bilder i exempelvis National Geographic är tagna med N eller C.

Och går vi till större format är de inte alls med i leken.

Så skit samma. även om jag inte pensionerat mig 3 år i förväg hade jag nog skaffat mig en A7R som privat "njutningsmedel". Och troligen då och då använt den vid vissa typer av yrkesmässig fotografering.

//Lennart
 
Ja på båda frågorna. Med begränsningen att de dedicerade gluggarna för NEX endast ger APS-C format på en A7 c:a 10-11 mp och 16 mp på em A7R.

För övrigt håller jag med om dina 2 sista meningar också.

//Lennart

APS-C crop på Sony A7 är 3936 × 2624 (10,3 MP) enligt EXIF-informationen.

APS-C crop är valbart som "systeminställning" (av, på, automatisk), och vissa gluggar tecknar ut mer av bildcirkeln än andra. Bifogar två exempel med APS-C crop avslaget med Sony E 10-18/4 runt 14mm.

Den första bilden är tagen för att släta över svagheterna i bildkedjan (mörkt motiv, inga raka linjer nära hörnen, f/11), den andra är i princip så elak mot bildkedjan den kan bli (vitt motiv, möbelhörn nära bildhörn, f/5,6).

Vore trevligt om Sony valde att göra APS-C crop möjligt att välja från fn-meny/c-knappar så småningom. För mig är det inte en "ställ in en gång, ändra aldrig mer"-inställning.
 

Bilagor

  • DSC00846 (1).jpg
    DSC00846 (1).jpg
    137.1 KB · Visningar: 39
  • A7 032.jpg
    A7 032.jpg
    104.9 KB · Visningar: 29
APS-C crop på Sony A7 är 3936 × 2624 (10,3 MP) enligt EXIF-informationen.

APS-C crop är valbart som "systeminställning" (av, på, automatisk), och vissa gluggar tecknar ut mer av bildcirkeln än andra. Bifogar två exempel med APS-C crop avslaget med Sony E 10-18/4 runt 14mm.

Den första bilden är tagen för att släta över svagheterna i bildkedjan (mörkt motiv, inga raka linjer nära hörnen, f/11), den andra är i princip så elak mot bildkedjan den kan bli (vitt motiv, möbelhörn nära bildhörn, f/5,6).

Vore trevligt om Sony valde att göra APS-C crop möjligt att välja från fn-meny/c-knappar så småningom. För mig är det inte en "ställ in en gång, ändra aldrig mer"-inställning.

Håller med. Det finns ju rätt många APS-C objektiv som tecknar ut betydligt mer på en FF-sensor. Speciellt vissa zoomar i ett speciellt brännviddsläge.

Och sedan finns det ju tillfällen då man vill köra ett FF-objektiv i cropläge p g a olika orsaker.

Borde kunna gå att fixa så som du önskar via en FW-uppgradering.

//Lennart
 
En kollega till mig Hans G Runesson tog en klassisk pressbild med just sin M-Leica och 21mm vid en demonstration i Växjö. Det var nynazister som tillåtits demonstrera. Plötsligt lösgjorde sig en äldre dam och började puckla på en av nassarna (Hon var polsk invandrare och gift med en svensk, men hade suttit i koncentrationsläger).

Den bilden blev årets pressbild. Kanske lite OT, men troligen intressant för de som kommer ihåg bilden.
Den bilden kommer jag ihåg. Sent 1970-tal eller kanske tidigt 1980-tal?

En fantastiskt bra bild. Först ser den lite komisk ut med en tant som använder sin handväska som tillhygge. Klassisk kliche. Sen ser man skinnskallen hon slår handväskan efter och då inser man situationen och kan ana vad som ligger bakom.

En sån bild hade väl aldrig gått att ta med en A7R? :)
 
Annan känd bild från 50-60-talet är gymnasten som ligger raklång en decimeter över golvet, kommer ej ihåg kameramärket vid tillfället, tror det var från något OS bilden blev tagen.

//Bengt.
 
Den bilden kommer jag ihåg. Sent 1970-tal eller kanske tidigt 1980-tal?

En fantastiskt bra bild. Först ser den lite komisk ut med en tant som använder sin handväska som tillhygge. Klassisk kliche. Sen ser man skinnskallen hon slår handväskan efter och då inser man situationen och kan ana vad som ligger bakom.

En sån bild hade väl aldrig gått att ta med en A7R? :)

Minns det mycket väl då jag själv likt många andra pressfotografer var och bevakade demonstrationen. Det var 1985 .

Bilden som valdes till årets pressbild valdes strax efter millenieskiftet till ÅRHUNDRADETS BILD. Den kan ses här:

http://www.hansrunesson.se/

Vi var rätt många plåtisar som positionerat oss på olika ställen och fick rätt dramatiska bilder. Men vi andras bilder förbleknade till intet när Hans G Runessons bild dök upp.

Han berättade senare för mig att han hade "turen" att positionera sig rätt.

Dessutom finns det en tråd här på FS som åter aktualiserade bilden 2005 som ett 20-årsjubileum " Idag- 20 år sedan naziiseterna jagades ur Växjö"

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=37990

Trots din smiley: Viss fasiken hade bilden kunnat tas med en A7R om den varit försett med en vidvinkel och manuellt förfokuserad på hyperfokalavstånd. Skärpan i bilden är inte perfekt men det spelar ingen roll.

Grejen är väl den att "nutidens" fotografer lätt glömmer bort att använda sig av denna metod nu när AF finns och anständiga zoomar möjligggör täckning av ett olika områden från samma position. Törs svära på att man missat med en D4s om man inte varit beredd på att något skulle hända just där. När tanten väl dök upp gick det hela så snabbt att jag inte tror AF hunnit ställa in sig.

Detta är en värdig bild, dels till innehåll, men också ett bevis på att tajming är överlägsen hur hög bps-frekvens en kamera har.

Vad A7R anbelanger skulle bilden kunnat missas även under de bästa förhållanden om man låtit den "somna in". Att väcka upp den tar lite tid och ögonblicket varit borta.

Det finns mängder av sådana här ögonblicksbilder, bl a av fotograf Hans Hammarskjöld och tagna med med en 2-ögd spegelreflex MF (Rolleiflex med Planarobjektiv, negativformat 6x6 cm).

Det är kanske något alla som gnäller över dagens synnerligen finessrika dslr-kameror bör erinra sig.

//Lennart
 
Både insomningen och slutarklofset hade nog kunna gjort att den bilden kunnat missats med A7r tror jag. Det är inte en kamera för kritisk tajming (tycker jag).
 
Både insomningen och slutarklofset hade nog kunna gjort att den bilden kunnat missats med A7r tror jag. Det är inte en kamera för kritisk tajming (tycker jag).

Insomningsfaktorn är nog det största problemet. Men "väckt" och med en MF-glugg typ Nikkors gamla 20mm+adapter samt inställd på hyperfokalfokus och högt iso-värde kunde det ha fungerat bra t o m.

Bilden jag hänvisar till är tagen med TRI-X med sitt nominella värde ASA 400 (som det då hette). Ställd på iso 1600 skulle i de goda ljusförhållanden som rådde man kunnat använda f/11 och en slutartid på 1/2000 sek skulle slutarens vibrationer definitivt eliminerats och bilden hade vid samma storlek haft mindre "brus" än vad det gamla filmkornet visar.

Hade fotografen bara varit van att använda kameran vid liknande situationer hävdar jag att det hade fungerat.

Men icke desto mindre så är just de gamla mekaniska mätsökarkamerorna idealiska för sådan här typ av fotografering. Om man inte glömt att spänna slutaren efter senaste exponeringen:)

Men jag har sett att A7R faktiskt marknadsförs som en "streetphoto-kamera" och det är inte dess mest idealiska nisch. Finns många bättre alternativ.

Tyvärr är insomningsläge och uppstartstid ett stort minus hos många kameror idag. Även behovet av ström.
De elektroniska analoga kamerorna hade som regel åtminstone EN mekanisk backuptid (som regel dess X-sync).

//Lennart
 
Om vi kan skippa de filosofiska diskussionerna en stund så undrar jag om det går att använda NEX-gluggar direkt, utan adapter, på A7? Eller tvärtom, kan FE-gluggar användas på NEX?

För övrigt anser jag att man kan vara på entusiast och yrkesfotograf på samma gång.
Behöver bara ta en titt i spegeln för att hitta stöd för den tesen.

Det finna mängder av tester som behandlar det och det räcker med att surfa in på dPreview för den infon. E-mount är E-mount. Dessutom finns det ju en manual där villkoren för detta framgår. FE är också E-mount och passar alla hus med E-fattning. Gamla APS-C objektiv passar också på FF-modellerna men då blir din FF en APS-C och inget annat med kraftigt reducerat antal pixlar i bruk (10 resp 16). Det är precis som det är att använda APS-C-objektiv på många tjockkameror från både Sony och andra.
 
Slutligen (hoppas jag då känner mig aningen trött på diskussion om olika kamerors användbarhet som yrkesverktyg) tror jag vi alla känner till Nikons och Canons betydligt större servicegrads mervärde vid valet av yrkesredskap. I alla fall vad gäller pressbilder.

Huruvida de märkena alltid ska ses som givna valet vid yrkesmässig fotografering i det formatet ställer jag mig dock frågande till.

//Lennart

Men det har ju betydelse hur saker är gjorda. Jag undrar hur Will Saar trivs med sin A7:a i studio. Det jag upptäckt som jag skrivit i annan tråd om är problemet att både ha tethering aktivt via USB-koppling till PC och exv. Lightroom och samtidigt få matning av ström till kameran. Det går inte vad jag kunnat se. Om datorn är igång och USB-kabeln ansluten till kameran, så laddar den batteriet i kameran men så fort man slår på kameran bryts laddströmmen om man är helt beoende av kamerans kassa batteritid om vi nu pratar om att kunna ha kameran på hela tiden.

Jag tycker det skulle underlätta om detta funkat istället för att som nu tvingas byta batterier med jämna mellanrum. Som jag ser detta minskar det A7:eek:rnas användbarhet i studio i alla fall om man vill använda den som jag vill. Jag reprofotar nu en massa dia och då är det löpande band som gäller och då vill man slippa röra kameran så lite som möjligt för att inte påverka kamerainställningarna av misstag. Det ganska känsligt trots att jag har ett bra reprostativ.

Det här funkar säkert bättre på Canons eller Nikons promodeller och det borde gå att få detta att funka för Sony också. Det pekar väl bara på att det inte är några proffs som ställt några krav på Sony ännu och det kanske börjar bli dags för det nu om man vill komma ifråga för en viss sådan användning.

Det här tycker jag var en onödig stolpe ut.
 
Den bilden kommer jag ihåg. Sent 1970-tal eller kanske tidigt 1980-tal?

En fantastiskt bra bild. Först ser den lite komisk ut med en tant som använder sin handväska som tillhygge. Klassisk kliche. Sen ser man skinnskallen hon slår handväskan efter och då inser man situationen och kan ana vad som ligger bakom.

En sån bild hade väl aldrig gått att ta med en A7R? :)

Var det inte både handväska och paraply?
 
Kollade bilder igen. Det var bara handväska vad jag kan se :) Fantastisk timing. Killen som bär fanan kommer bara en bråkdel av en tiondels sekund träffas av väskan. Han går där rak i ryggen helt ovetande om att smällen är på väg.
 
Men det har ju betydelse hur saker är gjorda. Jag undrar hur Will Saar trivs med sin A7:a i studio. Det jag upptäckt som jag skrivit i annan tråd om är problemet att både ha tethering aktivt via USB-koppling till PC och exv. Lightroom och samtidigt få matning av ström till kameran. Det går inte vad jag kunnat se. Om datorn är igång och USB-kabeln ansluten till kameran, så laddar den batteriet i kameran men så fort man slår på kameran bryts laddströmmen om man är helt beoende av kamerans kassa batteritid om vi nu pratar om att kunna ha kameran på hela tiden.

Jag tycker det skulle underlätta om detta funkat istället för att som nu tvingas byta batterier med jämna mellanrum. Som jag ser detta minskar det A7:eek:rnas användbarhet i studio i alla fall om man vill använda den som jag vill. Jag reprofotar nu en massa dia och då är det löpande band som gäller och då vill man slippa röra kameran så lite som möjligt för att inte påverka kamerainställningarna av misstag. Det ganska känsligt trots att jag har ett bra reprostativ.

Det här funkar säkert bättre på Canons eller Nikons promodeller och det borde gå att få detta att funka för Sony också. Det pekar väl bara på att det inte är några proffs som ställt några krav på Sony ännu och det kanske börjar bli dags för det nu om man vill komma ifråga för en viss sådan användning.

Det här tycker jag var en onödig stolpe ut.

Jag vet. Har även kommenterat det inlägget från dig och beskrivit Canons lösning på det hela via sin 1D-serie där adaptern (som ser ut som ett batteri kopplas direkt på nätet för att alla kommunikationsportar ska vara öppna och lediga) inte bara är ett tillbehör som inns som option utan kamerorna levererades med det som standard.

Problemet är så otroligt löjligt enkelt att lösa via en AC-dapter kopplat till en batteridummy (adapter) plus en FW-uppgradering som berättar detta för mjukvaran. Annars försöker väl datorn via USB-porten ladda adaptern.

Helkorkat egentligen.

Det finns ju sedan länge en adapter till NEX. Jag ingen sådan adapter, men antar att eftersom de tidigare NEX har separat laddare och batteriet inte laddas via USB-port så borde NEX-7 fungera i ditt arbetsflöde.
Sett ur den aspekten är det dubbelt korkat att en ännu mer strömkrävande A7R inte har en fullödig lösning på detta.

Men det är väl egentligen bara att börja skicka klagomål till Sony för det är ingen jättegrej de behöver årgärda.

Icke desto mindre håller jag fast vid min definition av yrkeskameror. Dock passar inte A7-serien det arbetsflöde du vill ha. Tyvärr , och det är inte stolpe ut, det är en råmiss.

//Lennart
 
Tyvärr går det inte att använda Nex-7 heller på det viset, eftersom den inte går att styra från datorn.
 
Tyvärr går det inte att använda Nex-7 heller på det viset, eftersom den inte går att styra från datorn.

Vad var det uppfinnaren från Sundbyberg (i programmet Lorry) hade för återkommande fras? Tror det var: "Tänkte inte på det, hejdå".

Jo, det stämmer ju dessvärre. Har aldrig använt min NEX-7 på det viset heller så jag var lyckligt ovetande.

//Lennart
 
Vad som kan vara ännu värre i framtiden: Minns när min första NEX (en 5:a) skulle FW-uppgraderas och det gick enbart via datoruppkoppling via USB-porten till Sonys server, så var det ju inte bara viktigt att ha bra kräm i batteriet.

Blev det ett strömavbrott eller om uppkopplingen "tappade" Sonys server under nedladdningen skulle kameran ha låst sig och blivit obrukbar.

Det smidigaste är ju annars att ha FW-uppgraderingen flyttad till ett minneskort och därefter utföra uppgraderingen i kameran internt.

Får hoppas att kommande FW-uppgraderingar till A-7R inte går till på det förstnämnda mer riskfyllda viset.

För övrigt borde alla kameror ha ett stationärt separat minne med ett rebootsystem som innehöll de viktigaste grundfilerna för att starta om kameran om en FW-uppgradering är korrupt och har skrivit över den gamla fungerande.

//Lennart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.