Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Men vem köper kameror efter testresultat? De flesta köper väl en kamera av det märke han redan har, för att objektiven passar eller av någon slags märkeslojalitet.

Sen läser man tester för att få bekräftelse för att man har köpt rätt kamera, eller bli sur och besviken för att testaren inte älskar ens nya fina kamera.

Fast om jag skulle välja kamera efter tester så hör FOTOs tester till de som jag brukar ha förtroende för.

Håller med, litar mest på FOTOS tester. Sedan får man ju en liten känsla av att de som skriver mest i Sonytrådarna är just de som köper kameror efter testresultat, eftersom det verkar vara det primära med fotointresset.

Men vem köper kameror efter testresultat? De flesta köper väl en kamera av det märke han redan har, för att objektiven passar eller av någon slags märkeslojalitet.

Sen läser man tester för att få bekräftelse för att man har köpt rätt kamera, eller bli sur och besviken för att testaren inte älskar ens nya fina kamera.

Fast om jag skulle välja kamera efter tester så hör FOTOs tester till de som jag brukar ha förtroende för.

JAG gör det. Fast inte efter andras testresultat utan mina egna. Behöver ingen bekräftelse heller efteråt för egen skull MEN "ryktas" det om resultat som jag tycker låter konstiga så lusläser jag dem.

Som jag skrev tidigare anser jag att FOTO gjort en schysst bedömning som på det stora hela överenstämmer med min egen.

Jag letade aktivt efter en kamera som var liten och behändig och som kunde matcha min D800. Lyckades få låna A7R INNAN några riktiga tester genomförts och bestämde mig för att skaffa en när jag sålt av Canonprylarna. Då hade jag ju givetvis provat med mina Nikonobjektiv+adapter också.

Jag ägde länge en kamera som många proffstestare "skrev ned", (en FF Kodak pro SLR/c med 14mp). Dessutom köpte jag den EFTER att läst testerna 2004. Efter det beslöt jag mig att ALDRIG köpa en kamera jag inte själv provat.

Fast i princip håller jag med Stenis. D v s kollar man DXO:s grafer vet man ungefär vad man får vad gäller IQ om man har hyfsade glas. Andra tester läser jag för mer info om eventuella hanteringsproblem eller dito fördelar testaren har upplevt. Och i det fallet är FOTO:s tester informativa.

//Lennart

Det är oerhört mycket folk som gör det och det är ju precis det du säger i både andra och tredje styckenas Brask-lappar eller hur? Det vet också tillverkarna oerhört väl. Varför skulle de annars sponra alla dessa testsiter på nätet? Det är därför t.o.m. DxO har ett samlingsvärde både för sensorprestanda och objektiv/kamerakombo. Folk vill ha enkla rankinglistor eftersom många inte klarar av eller orkar göra jämförelser av en massa kameror med grafer över olika variabler. Samlingsvärden är som sammanfattningar till chefer i största allmänhet (de orkar inte heller läsa så mycket) och de säger heller inte "hela sanningen".

Får nya kameror väldigt bra press kan det t.o.m. leda till att folk säljer av och byter märke. Det har nog också skett en hel del sånt när A7:eek:rna kom och i mycket högra grad än när mer traditionella kameror lanseras eftersom de sällan eller aldrig ändrar på märkesinlåsningen. A7:eek:rna gjorde och gör just detta. Har ni helt missat vilken tråd ni är i? Jag tvivlar på att du är så vådligt annorlunda än de DxO:s samlingsvärden riktas till bara för att du inte köpt någon A7:a ännu. Men är det någon jag är säker på läser allt för att göra ett rationellt val, så är det du Per. Varför skulle du i så fall annars husera i denna tråden och låta undslippa dig att du också förmodligen skulle köpt en A7:a om den bara haft antiskak. Du verkar rätt intresserad trots att du förmodligen redan har en hel hög kameror förut? Ta det som en komplimang om du vill.

Ett annat tecken på detta med vikten av "bäst i test" var också när Råd & Rön kom med sin jämförelse av DSLR-kit för några år sedan refererad i Sveriges största morgontidning och i sammanhanget gav Nikon D90 rätt usla betyg. Då skrek Nikons semestervikarier i falsett tillsammans med en stor del av FS mer prominenta tyckare rakt ut och gjorde bort sig så det stod härliga till (eftersom de helt missat vad den testen gick ut på). Om det inte vore för vikten av "bäst i test"-faktorn så skulle väl aldrig det hänt?

Jag gör annars också som Lennart d.v.s. testar själv. Jag hade förmånen att få provskjuta tillsammans med den eminente Martin Agfors några timmar en förmiddag. Det jag såg då med A7r och Zeiss 35:an var precis vad jag behövde se för att ta det beslutet. För mig är det ett paradigmskifte i hur jag fotograferar genom den stora flexibiliteten man också för genom möjligheten att beskära i alla dessa 36 Mp. Det är det viktigaste lyftet för mig tillsammans med Zeiss-objektivens kvalitet. De som sett detta tror jag får svårt att backa.

Håller med, litar mest på FOTOS tester. Sedan får man ju en liten känsla av att de som skriver mest i Sonytrådarna är just de som köper kameror efter testresultat, eftersom det verkar vara det primära med fotointresset.

Det tror inte jag. Fasiken vad tråkigt det skulle vara då. Fast å andra sidan anser jag att man för framtida resultats skull bör göra funktionstester av en nyinköpt kamera.

OM det skulle vara så att någon ser testandet som det primära i sin hobbyutövning så är det bara att hoppas att den personen är nöjd och tillfreds med det. Och i så fall lär det inte bara handla om de som skriver mest i Sonytrådarna som agerar så. Finns mängder av andra "märkestrådar" där du skulle kunna se samma tendens om du väljer att tro på din egen slutsats.

Men är folk lyckliga med att BARA testa så låt dem vara glada: Allt under devisen: Lev och låt leva.

Men sett ur en annan aspekt slutar man väl förhoppningsvis aldrig att "testa" ( i en annan bemärkelse), dvs man försöker tänja sina egna gränser och därmed också kamerans i den fotografiska vardagen IRL där man verkligen fotograferar annat än testtavlor eller uppsatta testobjekt.

//Lennart

Jag vill helst avsluta det här testsnacket, men ser gärna att andra kommer med bildexempel från A7/A7R. Vardagsbilder, bilder tagna under knepiga förhållanden ( menar inte äktenskapliga ell samboförhållanden:) men även mycket gärna bilder tagna med vissa objektiv som matchar dessa kameror bra eller mindre bra.

Dock eftersom tester kom på tapeten så avslutar jag med att redovisa bruset vid iso 6400 som redovisas av dpreview vid lågljusförhållanden.

Inblandade kameror är A7R, D800, A7 och D800E. Minimala skillnader som märks lite grann i screenläge, inte alls i deras printläge och de har även slängt med webbläge. Det är screenläge som är mest kritiskt och visas här. Mycket skrik för lite ull. Objektiven som använts är 85mm vid f/5.6.

//Lennart

Bilagor

• lowlight iso.JPG
    lowlight iso.JPG
    85.1 KB · Visningar: 51

Där skrev du något riktigt bra, så är verkligheten, men inte bara inom Sonytrådarna, - ".... de som köper kameror efter testresultat, eftersom det verkar vara det primära med fotointresset."

Tyvärr, foto som hobby har blivit för en liten skara entusiaster en materialhysteri, inte ens yrkesfotograferna har tid till att jaga nytt/sälja av det "gamla" eller anser sig ha råd till ständiga uppgraderingar av sina "verktyg".
Det är som med en skola, man följer undervisningen några år, sedan har man vuxit förbi och går vidare med sina egna erfarenheter, det gäller både Internet sidor och tidningar om fotografering.
Trevligt, att ta del av nyheter då och då, visst, tester kan ge en bra "fingervisning" om "verktyget", men att vara ständigt uppdaterad då går det för långt.

Senast ändrad:
Tyvärr, foto som hobby har blivit för en liten skara entusiaster en materialhysteri, inte ens yrkesfotograferna har tid till att jaga nytt/sälja av det "gamla" eller anser sig ha råd till ständiga uppgraderingar av sina "verktyg".
Det är som med en skola, man följer undervisningen några år, sedan har man vuxet förbi och går vidare med sina egna erfarenheter, det gäller både Internet sidor och tidningar om fotografering.
Trevligt, att ta del av nyheter då och då, visst, men att vara ständigt uppdaterad då går det för långt.

Om vi ska ta det här seriöst så ligger det nog en hel del i det.
Men fotografering (som huvudintresse eller stort intresse) är (som så många andra intressen) en materialkrävande hobby.

Men inte fasiken går man och köper utrustning man inte behöver. Jo, kanske lite småsaker då och då. Det ska erkännas. Själv mår jag väldigt illa av att ha prylar som inte används fullt ut.

Det jag tycker mig ha vuxit förbi är just ständiga uppdateringar. Varken bra för plånbok eller psyke. Dock vill jag ha sagt, eftersom jag skaffat ny kamera nyligen efter att sålt av gamla prylar, att jag gjorde det p g a av ett reellt behov.

Att "växa förbi" kan tolkas på flera sätt:

Positivt: Komma till insikt genom "uppdatering" av sig själv istället för utrustning man egentligen inte behöver
för att nämna ett exempel.

Negativt: Resignation, fastnat i gamla hjulspår.

Om du hänger med i utvecklingen och kollar nya saker och då finner att "det där behöver inte jag eftersom jag fortfarande vill utvecklas i mitt hobbyutövande och har ännu inte vuxit ur min befintliga utrustning" så är det däremot väldigt sunt tänkt av dig.

För övrigt borde det här kanske vara ett ämne för sig självt i en ny tråd som ligger mer på det filosofiska planet.

//Lennart

Där skrev du något riktigt bra, så är verkligheten, men inte bara inom Sonytrådarna, - ".... de som köper kameror efter testresultat, eftersom det verkar vara det primära med fotointresset."

Det är som med en skola, man följer undervisningen några år, sedan har man vuxit förbi och går vidare med sina egna erfarenheter, det gäller både Internet sidor och tidningar om fotografering.
Trevligt, att ta del av nyheter då och då, visst, tester kan ge en bra "fingervisning" om "verktyget", men att vara ständigt uppdaterad då går det för långt.

Det är rätt många som köper kameror i den här prisklassen. Hur tänker du att folk inte har råd?

Om vi ska ta det här seriöst så ligger det nog en hel del i det.
Men fotografering (som huvudintresse eller stort intresse) är (som så många andra intressen) en materialkrävande hobby.

Men inte fasiken går man och köper utrustning man inte behöver. Jo, kanske lite småsaker då och då. Det ska erkännas. Själv mår jag väldigt illa av att ha prylar som inte används fullt ut.

Det jag tycker mig ha vuxit förbi är just ständiga uppdateringar. Varken bra för plånbok eller psyke. Dock vill jag ha sagt, eftersom jag skaffat ny kamera nyligen efter att sålt av gamla prylar, att jag gjorde det p g a av ett reellt behov.

Att "växa förbi" kan tolkas på flera sätt:

Positivt: Komma till insikt genom "uppdatering" av sig själv istället för utrustning man egentligen inte behöver
för att nämna ett exempel.

Negativt: Resignation, fastnat i gamla hjulspår.

Om du hänger med i utvecklingen och kollar nya saker och då finner att "det där behöver inte jag eftersom jag fortfarande vill utvecklas i mitt hobbyutövande och har ännu inte vuxit ur min befintliga utrustning" så är det däremot väldigt sunt tänkt av dig.

För övrigt borde det här kanske vara ett ämne för sig självt i en ny tråd som ligger mer på det filosofiska planet.

//Lennart

Jag håller helt med dig, din insikt och åsikt är rätt!

Växa förbi, - för mig innebär det, inte behovet av ett nytt "verktyg", tekniksnack växer man ifrån, skapandet är viktigare, upptäckten att man har utvecklats som fotograf, ja, i alla fall något (ha-ha). handhar sin kamera mycket bättre, än när den var ny, samt glädjen att ha en uppfattning hur bilden kommer att bli, redan innan den är exponerad.

Men, det är en avvägning, - hänga med eller inte i utvecklingen, bli kanske kvar i gamla hjulspår, - men å andra sidan en Leica från 50-talet eller en Hasselblad hängande över axeln är inte fy skam, en känd porträtt-fotograf stängde sin ateljé förra året, använde samma analoga teknik under alla år, resultaten var utmärkta.

Jag har kvar mina analoga kameror, de digitala kamerorna används oftare, enklare och snabbare till resultat.
Lennart, tror ändå inte detta, vi nu har skrivit, är utanför tråden, - men utan tvekan A7/A7r är unika, finns inga direkta konkurrenter ännu, kan bli svårt att inte köpa detta "verktyg" .... :) :)

Det är rätt många som köper kameror i den här prisklassen. Hur tänker du att folk inte har råd?

Ursäkta en nattuggla som inte inlägget är riktat till, men jag tror larsborg menade "att ständigt uppgradera sig". Men det får han själv svara på.

Annars tror jag, om jag utgår från mig själv och mina närmaste polare i fotosvängen (där varken jag eller de är några "höglönare" utan mer tvärtom) att man helt enkelt prioriterar.

Finns folk jag känner som bor 10ggr flottare än jag och frun i vår lilla, gamla träkåk på vischan, har topputrustade kök, alltid senaste smartphonen, stora bränsleslukande SUV:ar, åker på flotta semestrar och har fruar som "lyfter mejeriet" (om uttrycket må tillåtas) etc..etc..

Dessa personer, som jag alltså bara känner men inte rälnar som direkta vänner, stirrar lite nedlåtande på vår billiga franska dieselbil och mina urmodiga kläder (jag är inte ett skvatt klädintresserad) och undrar hur f-n jag har råd att hålla mig med en så dyr fotoutrustning.

Konstigt att de är så blinda när logiken formligen skriker att det beror på just prioriteringar.

Man lägger sina pengar, som blir över när tak över huvudet, mat på bordet och annan nödtorft är finansierad på saker man verkligen vill ha helt enkelt. Därför tror jag att det finns många som just har råd att skaffa kameror i 20k-klassen och gluggar som matchar.

Sedan finns det ju folk som slipper vända på slantarna och kanske skaffar en förklädd Sony i Hasselbladsdräkt:)

Slutligen sett till vad hyfsade FF-kameror kostar så är ju en A7 billig och en A7R relativt billig.

Gonatt

//Lennart

...................................................Tyvärr, foto som hobby har blivit för en liten skara entusiaster en materialhysteri, inte ens yrkesfotograferna har tid till att jaga nytt/sälja av det "gamla" eller anser sig ha råd till ständiga uppgraderingar av sina "verktyg".

Ja det är ju väldigt lustigt ibland det här. Ofta angrips folk som diskuterar tekniska frågor med att de har fel fokus och inte tar tillräckligt med bilder. Inte sällan efter att man gått in och konstaterat att man inte lagt upp några bilder på FS. Slutsatsen blir då att man förmodligen inte tar några bilder.

När jag deltog i en tråd som delvis kom att handla om digitalt kontra analogt och jag sade att jag på resor inte sällan tar både 500 bilder per vecka och mer så blir jag kritiserad för att ta för många bilder. Jag med min bakgrund som analog fotograf sedan 70-talet som aldrig haft råd att prioritera filmmängd på den tidens resor och heller inte haft plats att bära med mig bara film i ryggsäcken på upp till halvårslånga resor.

Med den digitala tekniken är det flera saker som är fullständigt fantastiska för fotografer som vill utvecklas och det är att mycket sker i realtid och återkoppling sker omedelbart istället för efter några veckor när film och bilder framkallats. Vi har dessutom EXIF som i detalj visar kamerametadata om allt mellan himmel och jord. Man kan verkligen koppla ihop bild med tekniska förutsättningarna när den togs.

Äntligen har vi nu fått kameror med extra allt i resevänligt format med objektiv som ger en fullständigt fantastisk bildkvalitet och som inte lämnar något att önska längre och det var mitt huvudskäl att köpa A7r. Så har världen inte riktigt sett ut tidigare. Att detta äntligen hänt är fantastiskt. Jag reprofotar nu mina gamla dian och svartvita och det är väldigt intressant. Jag kan bara konstatera att dessa bilder har ett alldeles eget uttryck men den tekniska bildkvalitet dessa dian ger lämnar en del att önska och märk väl att jag idag har förmånen att kunna jämföra denna i detalj.

Nu kan jag ju verkligen jämföra vad jag får ut ur de objektiv jag använde då på min Pentax ME (Pentax SMC 40mm/2,8 och 100mm/2,8). Det senare är ett lysande objektiv men ska vi snacka teknisk bildkvalitet så är vi långt framför om jag sätter dessa på min A7r. Teknisk bildkvalitet betyder. Lika viktigt är att mjukvaran i RAW-konverterarna håller jämna steg och det gör de i Lightroom 5. Den digitala produktionskedjan är väldigt lång och det finns mycket som kan gå fel på vägen och att bemästra detta gör man bara genom övning genom att både ta och processa mängder med bilder och se till att hela kedjan från kamera via dator, konverterare, skärm, papper och skrivare är samstämd.

Att yrkesfotografer inte nödvändigtvis är de bästa och mest tekniskt kunniga fotograferna (och då menar jag hela processen) är väl inget konstigt. De har fullt upp med att leverera och fakturera. Att kunna ägna sig åt sin hobby hur mycket eller lite som helst är bara hobbyfotografer förunnat. Det är ju inte sällan så att de som yrkesmässigt ägnar sig åt vad de vara må inte orkar bry sig om utvecklingen kring dem. De har fullt upp med att leva i sin yrkesvardag.

Sen Lars är denna skara entusiaster ingen liten skara idag. Digitalfoto har vuxit till en jätteindustri och ett jätteintresse idag som förenar folk i hela världen. Fotografiska hade aldrig funnits eller kunnat överleva om det inte sett ut så. Det är verkligen et ttidens tecken.

Jättebra inlägg, Sten-Åke.

För något år sedan scannade jag alla gamla dia jag tog på 80- och 90-talet, bilder jag inte sett på många år. Visst var det kul och en del blev jag själv lite stolt över men den tekniska kvaliteten var ju ingen höjdare precis. Detta med omedelbar återkoppling är ju så oerhört utvecklande för den den fototekniska kunskapen. Visst har mina fotografikunskaper utvecklats men en hel del ligger naturligtvis på utrustningen vad gäller bildresultatet.

Digitalt fotografi medger kostnadsfri trial and error så det är självklart man tar mycket bilder, tycker jag. Det kanske anses finare att rigga upp ett stativ, kalkylera och förutse att givna parametrar med utsökt komposition och ta en höjdarbild i veckan men det är åtminstone inte min grej. Jag tycker att det är kul att ha kameran med mig och kunna ta min bild varsomhelst, närsomhelst. Det som lockade in mig i Sonyträsket var RX100. Alltid med, alltid möjlighet. Med bytet till RX100 II fick jag den fällbara skärmen vilket var ett lika oväntat som rejält lyft.

Till slut blev Nikonutrustningen lämnad hemma.

Vissa saker från systemkameran saknade jag dock så när A7/A7R kom med sin smidighet, sin fällbara skärm och ett knapp- och menysystem som jag redan kunde så var det inte mycket att tveka över.

Jag är verkligen ingen yrkesfotograf men jag arbetar med teknik som hanterar fotoprocesser varje dag och jag har t.o.m. fuskat som fotograf när våra ordinari fotografer inte haft tid:

http://digitalastadsmuseet.stockhol...rg+and+sändh&SF_SEARCHINRESULT=0&doSearch=Sök

Färgbildern från utgrävningarna vid Slussen på digitalastadsmuseet.stockholm.se har jag tagit. Några av mina bilder har också varit publicerade i samband med den fototävling (älskade stockholm eller vad den heter) i samband med Fotomässan och i den bok som publicerats i samband med detta. Det kommer fler bilder längre fram när jag har tid som bl.a. visar den dokumentation jag gjort under några år av bygget av Söderledstunneln under Riddarfjärden i Stockholm.

En av dessa bilder ingår dessutom i beskrivningen av grävningarna på museets webb:

http://www.stadsmuseet.stockholm.se...Utgravningar/Brunnsbacken-och-Sodermalmstorg/

(Jag har annars till vardags varit teknisk projektledare för Digitala Stadsmuseet under 4 år och designat integrationsmiljon som knyter ihop våra produktionssystem med Digitala Stadsmuseet, samt utvecklat våra automatiserade fotoprocesser. Deltar också i utvecklingen av stadens Open Data initiativ där vi är en av stadens datakällor som utvecklarna använder för utveckling av bl.a. appar och applikationer i Open Stockholm Award 2014, som är en utvecklartävling som går av stapeln nästa månad.)

Om ni vill kolla vad Open Data handlar om i detta sammanhang, så kolla dessa länkar:
(de ger all metadata i denna sökning om "Slussen" vi f.n. har i vår bilddatabas. Ni kan byta ut det mot annat ni vill ha ut XML-metadata om inklusive bildlänkar:

http://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/fwbin/fotoweb_isapi.dll/ArchiveAgent/5002/Search?Search="Slussen"&MaxHits=10&PreviewSize=400&PreviewSize=1280&FileInfo=1&MetaData=1

Metadata som denna länk ger innehåller bl.a. bildlänkar som denna:

Ger bild i 1280 pixlar

http://digitalastadsmuseet.stockhol...s/SSMJDM002047S.t5150e96b.m1280.x896110b2.JPG

Vill man ha den i 400 istället, så kan man få det med ur samma metadataström
http://digitalastadsmuseet.stockhol...ss/SSMJDM002047S.t4eb7f069.m400.x7341d5de.JPG

Senast ändrad:
Men är det någon jag är säker på läser allt för att göra ett rationellt val, så är det du Per. Varför skulle du i så fall annars husera i denna tråden och låta undslippa dig att du också förmodligen skulle köpt en A7:a om den bara haft antiskak. Du verkar rätt intresserad trots att du förmodligen redan har en hel hög kameror förut? Ta det som en komplimang om du vill.
Tack, jag tar det som en komplimang, men kameraköp är sällan helt rationella. En yrkesfotograf har nog en rationellare beslutsprocess i det sammanhanget än en amatör som jag. (Jag kan jämföra med mina yrkesverktyg; dessa har jag inte speciellt känsomässiga band till, utan väljer efter hur bra de fungerar för arbetet.)

Jag kan inte låta bli att vara fascinerad av A7 (och kanske ännu mer A7R) och är tacksam för alla bildexempel som folk visar (framförallt Lennart på sistone). Jag har inte uteslutit en A7(r) i kameraväskan än.

Den presterar ungefär som D800 vid lågljus med likvärdiga gluggar, d v s även vid iso 6400. Jag har både A7R och D800 samt absolut ingen anledning att favorisera den ena framför den andra.
Om det i grunden är samma sensor och samma glugg och raw i samma konverterare används torde det väl ändå vara uppenbart att de presterar relativt lika över hela isostegen.

"lika komplett som D800" skriver du. Vad menar du med det? Det är två olika kameror i övrigt (när det gäller AF, sökare, storlek mm. Det de har gemensamt är IQ- inte bara på basiso upp till 1600-utan högre upp på stegen.

Denna graf mellan kamerorna är tillförlitlig och man kan nästan lägga kalkerpapper mellan deras kurvor.
Hade den inte stämt skulle jag aldrig skaffat A7R efter att jag provat den. Det finns en otroligt liten skillnad vid iso 6400, Mätbar med apparatur men i princip omöjlig att ens luppgranska och se skillnad med det mänskliga ögat på en print.

Jag vill inte göra någon långbänk av det här eller diskutera olika testares kompetens ytterligare (uttjatat ämne här på FS) utan lämnar gärna ämnet med att som användare av A7R konstatera att Nilsson på FOTO gjort en ganska schysst redovisning/test av A7R. Hade dock varit intressant att läsa Agfors test, men har inte sett den.

//Lennart

Inte lika komplett med det menar jag som exempel att D800 klarar 4b/s kontinuerligt, A7R 1,5b/s, kanske då beror på batterikraft på grund av att A7R är så pass mindre. A7R är självklart ingen dålig kamera. Skall kameravärlden göra mindre och lättare kameror som jag tycker har många fördelar är så klart kanonbra, bara man inte behöver backa tillbaka på andra prestanda allt för mycket.

A7R är annan typ av kamera så du har förmodligen rätt i det, men vad skall dom jämföra med, finns ingen annan så liten Fullformatskamera.

...................Till slut blev Nikonutrustningen lämnad hemma.

Vissa saker från systemkameran saknade jag dock så när A7/A7R kom med sin smidighet, sin fällbara skärm och ett knapp- och menysystem som jag redan kunde så var det inte mycket att tveka över.

Jag är ju inte förvånad över att det är fler än du som gjort samma reflektioner efter att ha digitaliserat dian och svartvitt. Allt var inte bättre förr :)

Kan dessutom bara instämma i det där med att man tröttnat på att släpa på tjockkameror. Det blir ju ännu mer tydligt när man har en NEX 6 eller 7:a eller en A7:a av något slag eller varför inte någon MFT. Men det går inte att komma ifrån att MFT är en kompromiss bildkvalitetsmässigt och det är skälet till varför inte jag valt det spåret.

Inte lika komplett med det menar jag som exempel att D800 klarar 4b/s kontinuerligt, A7R 1,5b/s, kanske då beror på batterikraft på grund av att A7R är så pass mindre. A7R är självklart ingen dålig kamera. Skall kameravärlden göra mindre och lättare kameror som jag tycker har många fördelar är så klart kanonbra, bara man inte behöver backa tillbaka på andra prestanda allt för mycket.

A7R är annan typ av kamera så du har förmodligen rätt i det, men vad skall dom jämföra med, finns ingen annan så liten Fullformatskamera.

A7R är konstruerad med tanke på en helt annan målgrupp. Egentligen är det enda den har gemensamt med D800 just samma sensor i grunden och därmed en förväntad bildkvalitet. Ett mål som den fixar riktigt bra. Sedan skiljer det på typ av AF, storlek, sökare, frånvaro av spegel, display, reglage, klädsel, vikt etc..etc..

Det finns egentligen ingen kamera på marknaden A7R kan jämföras med rakt av i dagsläget förutom inom just grenen IQ där den råkar ha samma pixeldensitet och dimension på sensorn som D800.

Det blir tyvärr lite fel om man ser det på annat sätt, anser jag. Inte skulle du väl jämföra t ex en digital Leica M-9 som har 18 mp sensor i FF.format med en en Canon 1Dx som har lika stor sensor och pixeldensitet och sedan konstatera att Leican minsann inte kommer upp 10-11 bps vid AF kontinuerlig?

Varför tror du att jag gnetat ihop pengar till att ha både D800 och A7R? Jo, därför att de kompletterar varandra.

Det skulle bli lika snedvridet att klaga på D800 för att den är tyngre och större att bära med sig i många sammanhang, saknar vinklingsbar display och inte går att att ställa skärpan sylvasst manuellt med p g a dess OVF där sökarbilden inte går att förstora och därtill saknar overlay med focuspeaking, vidare att man måste använda 2 reglage istället för ett för att välja P, A, S eller M-läge plus att det inte går att använda EF-objektiv på den, förresten inte objektiv med E/FE-fattning heller o s v. D v s just det man kan göra med en A7R.

Slutligen beror inte skillnaden i AF-prestanda på batteriet i första hand utan att D800 har fasdetekterande AF med egen sensor medan A7R har kontrastsökande AF vars 25 sensorer sitter på sensorn.

//Lennart

Edit: Bäst att tillägga att D800 har långsam kontrastsökande AF också, fast endast i LV-läge. Annars kommer väl PMD att påpeka det:)

Det man möjligen skulle kunna klaga på om man bara jämför bildkvaliteten mellan D800E och A7r är väl det att Nikon har 14-bitars förlustlös komprimering, vilket saknas på A7r (inte för att jag tror jag skulle se någon skillnad, men nåt ska man ju tydligen klaga på).

Kontrastavkännande autofokus har väl för övrigt inga sensorer alls -bara ett antal punkter på den vanliga sensorn som används för detta ändamål (för att ännu en gång förekomma PMD)? :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar