Om vi ska ta det här seriöst så ligger det nog en hel del i det.
Men fotografering (som huvudintresse eller stort intresse) är (som så många andra intressen) en materialkrävande hobby.
Men inte fasiken går man och köper utrustning man inte behöver. Jo, kanske lite småsaker då och då. Det ska erkännas. Själv mår jag väldigt illa av att ha prylar som inte används fullt ut.
Det jag tycker mig ha vuxit förbi är just ständiga uppdateringar. Varken bra för plånbok eller psyke. Dock vill jag ha sagt, eftersom jag skaffat ny kamera nyligen efter att sålt av gamla prylar, att jag gjorde det p g a av ett reellt behov.
Att "växa förbi" kan tolkas på flera sätt:
Positivt: Komma till insikt genom "uppdatering" av sig själv istället för utrustning man egentligen inte behöver
för att nämna ett exempel.
Negativt: Resignation, fastnat i gamla hjulspår.
Om du hänger med i utvecklingen och kollar nya saker och då finner att "det där behöver inte jag eftersom jag fortfarande vill utvecklas i mitt hobbyutövande och har ännu inte vuxit ur min befintliga utrustning" så är det däremot väldigt sunt tänkt av dig.
För övrigt borde det här kanske vara ett ämne för sig självt i en ny tråd som ligger mer på det filosofiska planet.
//Lennart
Jag håller helt med dig, din insikt och åsikt är rätt!
Växa förbi, - för mig innebär det, inte behovet av ett nytt "verktyg", tekniksnack växer man ifrån, skapandet är viktigare, upptäckten att man har utvecklats som fotograf, ja, i alla fall något (ha-ha). handhar sin kamera mycket bättre, än när den var ny, samt glädjen att ha en uppfattning hur bilden kommer att bli, redan innan den är exponerad.
Men, det är en avvägning, - hänga med eller inte i utvecklingen, bli kanske kvar i gamla hjulspår, - men å andra sidan en Leica från 50-talet eller en Hasselblad hängande över axeln är inte fy skam, en känd porträtt-fotograf stängde sin ateljé förra året, använde samma analoga teknik under alla år, resultaten var utmärkta.
Jag har kvar mina analoga kameror, de digitala kamerorna används oftare, enklare och snabbare till resultat.
Lennart, tror ändå inte detta, vi nu har skrivit, är utanför tråden, - men utan tvekan A7/A7r är unika, finns inga direkta konkurrenter ännu, kan bli svårt att inte köpa detta "verktyg" ....