Förhoppningsvis kommer det nån trevlig högklassig vidvinkel-zoom också.
/Mats
Den finns redan (se bild) men då måste man ha en liten adapter oxå. Riktigt bra vidvinkelzoomar verkar mycket svåra tilverka. Ofta är de bra i ena änden av zoomområdet och luddigare i den andra. På 16-35/2.8 ZA var 35mm-läget luddigt. Andra märkeszoomar typ Nikon 16-35/4 VR har en luddig kantskärpa, för att inte nämna sorgebarnet Canon 16-35/2.8 vars kantskärpa jag endast sett frånvaron av.
Nikon har 2 bra; 14-24/2.8 AF-S G ED och faktiskt en billig ljussvag variant 17-35/3.5-4.5 (senaste varianten) som endast väger 390 gram till skillnad från enkilosklumpen 14-24.
Normalzoomar typ 24-70, 28-70 etc är inte så kinkiga generellt, men en vidvinkelzoom för FF tror jag blir svår att göra liten.
Själv tänker jag testa Sigma 12-24 DG HSM II som väger 60% av Nikons 14-24 på A7R. MF gäller förstås men jag tycker inte det är något problem att ställa skärpan manuellt på så extrema vidvinklar.
Distorsion och vinjettering trots nedbländning har hittills varit ett måste (utom på 14-24).
MF är en barnlek, även på mycket nära avstånd med A7R:s EVF/display. EVF på den är avsevärt bättre och valörrikare samt "stabilare" än på exv A77.
Men idagsläget regerar zoomen (jag sålde min för att skaffa en fast 35/1.4 Sigma Art DG HSM) som är avbildad nedan. Även om ekipaget ser klumpigt ut gick det att hantera och när jag körde den på A7R blev faktiskt bilderna lite bättre än med D800. Kan bero på A7R:s sensor vars microlinser är vinklade i kanterna på ett annat sätt.
Men egentligen tror jag att den bästa lösningen rent IQ-mässigt är en fast vidvinkel för FF. C:a 18 eller 21mm tror jag är möjlig att bygga så pass liten att de mindre spegellösa FF-kamerorna inte ser överhängda ut. Eller ännu viktigare: känns överhängda.
//Lennart