Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Se inlägg inlägg #196 högst upp på den här sidan. :)
(Inte exakt samma, men jag tror att min invändning är giltig här också.)

Resultatet KAN bli sämre, men jag åsyftade inte uppdelning av sensorn utan hela. Själv har jag testat att ta 1 rawfil, sedan sänkt resp höjt "exponeringen" motsvarande 1,5 EV + och - samt sparat som rawkopior att adderas till ursprungsfilen. Reslutatet har faktiskt blivit hyfsat bra, ibland mindre bra och ibland riktigt bra.

Men som jag sagt tidigare tycker jag personligen att behovet för min del i stort sett försvann när sensorerna började få ett bättre DR.

Fast behovet skulle ju kvarstå vid högre iso då DR har sänkts radikalt.

//Lennart
 
Precis. Sedan kör jag mitt gamla evangelium att i alla fall på lågiso utnyttja A7-sensorns DR istället för då får man i konverteringen en "äkta" HDR-bild (HDR=High Dynamic Range). Men självklart är det bästa sättet att ta två-tre bilder i raw med olika exponering (gaffling på samma samitiv) och sedan baka samman om man vill kunna tränga ännu djupare i HDR-träsket.

Och, med förlov sagt, många av dessa sammanbakade bilder ser ofta förfärliga ut, men sedan finns det undantag som verkligen blivit konstverk.

I princip borde man i kameran kunna bygga in ett system som efter exponeringen gjorde kopior från endast en exponering med bibehållet f-värde. Primärbilden "0", de två sekundära kopiorna exempelvis +1 EV resp minus 1 EV eller vilket + - värde man nu vill ha med avseende på motivet.

I så fall slapp man ifrån den förskjutning som kan ske i en 3 bilders-sekvens och i sämre ljus slippa stativ.

//Lennart

Den där jäkla tidsförskjutningen ställer ofta till det. När jag testade första gången skulle jag ta en bild på några Waxholmsbåtar och då kom först några småkillar in i bild jagandes varandra i flaxande regnrockar. Jag tog en ny bild bara för att när jag kom hem se en radar som snurrade på en av båtarna trots att den låg förtöjd. Såg konstigt ut det med. Världen är sällan så stilla att 3-bilds HDR funkar har jag insett. Det måste gå att fixa i en exponering och först då kan det funka direkt ur kameran.
 
Det går att göra utmärkta HDR-bilder med många exponeringar (om man har koll på programmen), men det är svårt att få det naturligt och jag har inte sett någon kamera som lyckas få till det vettigt. Kör man med en så bra kamera som A7(r) och vill göra den typen av bilder görs de lämpligen manuellt tycker jag.

En variant jag fick tips om är att köra det många kallar fusk-HDR (alltså från en råfil med olika framkallning) och maska bort de delar man inte vill ha effekten i. Testade det med en bild av min bil (plåtad med NEX-7), och tyckte det blev helt ok utan att se direkt onaturligt ut.

http://www.flickr.com/photos/aferiksson/8636974627/
 
Det var det sättet jag menade i inlägget 201.

//Lennart

Förstod det - mitt tillägg var att det går att tillämpa metoden på delar av bilden som jag gjort i mitt exempel där endast bilen har någon som helst HDR-effekt. Det är dock förstås fullständigt omöjligt för en kamera att göra.
 
Förstod det - mitt tillägg var att det går att tillämpa metoden på delar av bilden som jag gjort i mitt exempel där endast bilen har någon som helst HDR-effekt. Det är dock förstås fullständigt omöjligt för en kamera att göra.

Jovisst, "men principen, Helge" :) Kommer inte ihåg vilken gammal svensk film citatet är från.
Tillvägagångsättet med partiell HDR-effekt är mycket användbart i vissa fall. Har sett andra exempel här på FS som varit fruktansvärt bra för att lägga en effekt (ögonfångare).

För att lämna HDR åt sidan så måste jag påpeka att jag anser att avtrycket på båda A7-kamerorna är åt h-e placerat (enligt min smak). Speciellt när man är van att ha den knappen på toppen av handgreppet. Kanske inte så stor nackdel på A7 som på A7R då den senare inte kör enbart elektronisk slutare i exponeringsögonblicket. Kan lätt orsaka microskakningar vid tider man normalt sett klarar på frihand.

//Lennart
 
Tack för att vi stänger HDR-spåret nu! :)

Greppet o avtrycket har jag vant mig vid. Tog lite tid, men nu har jag slutat försöka hålla kameran i "pistolgrepp" a la DSLR, utan håller armen nästan lodrätt. Rak handled i stället för böjd, så att säga. Kameran vilande i handflatan istället för hängande i luften.

Har också fördelen att man inte stör sig på att lillfingret inte får plats på greppet etc. För mig känns det som det är så kameran är konstruerad för att hållas.

ze8ynady.jpg
 
Avtrycket sitter lite galet - det håller jag med om. På den nya A6000 sitter det bättre till (åtminstone enligt bilderna), men det är väl hel i sin ordning enligt Sonys filosofi att inte ha någon som helst konsekvens i hanteringen av kamerorna. Finns det några modeller som går att använda tillsammans utan att bli förvirrad?

Jag gillar bildresultaten från mina Sonykameror, men jag tycker att de nån gång borde bestämma sig för ett tydligt gränssnitt så att det blir lättare att växla mellan kameror (fast sånt är ju bara viktigt för oss som byter kamera då och då - de kanske är mest ute efter förstagångsköpare).

Skaffar jag en A7(r) får jag en kamera som beter sig som ett tredje sätt jämfört med min NEX-7 och RX100M2 (och A6000 är ytterligare en variant).

Innan någon fåntratt får för sig att jag tycker illa om Sony vill jag påpeka att så inte alls är fallet - jag har varit Sonyfan sedan 70-tal och äger flera av deras produkter, men jag tycker inte allt de gör är bra.
 
Jo, visserligen vänjer man sig relativt fort, men tar man en annan kamera och det behöver gå undan så kan det bli som att ta av sig skorna istf att knäppa upp gylfen-och så pinkar man på sig. Och resultatet blir paradoxalt skit:).

Fast Ljusdans (som haft kameran längre än mig) är nog på rätt spår. Sedan håller jag med om att Sony på ont (och ibland gott) ändrar och möblerar om för mycket ibland. Här tycker jag Nikon är ett mönster. Har man vant sig vid en D3 från 1977 så hittar man nästan omedelbart rätt på en D800 från 2012 eller en D4 och även deras APS-C modeller från D200 ända till D7100. De tidigare modellerna hade lite andra menyer och lite annorlunda reglageplacering.

När t o m fransmännen har lärt sig bygga bilar som är logiskt uppbyggda vad gäller instrument så kanske Sony borde bli lite mer strikta mitt i all sin innovationsiver. Fast som sagt.:Det är både på gott och ont.

//Lennart
 
Jämför NEX-7, NEX-6, A7 och nu den nya A6000 - alla har olika gränssnitt i både menyer och den fysiska hanteringen. Jag tycker A7(r) är den som fått till det bäst av dem, men eftersom det inte är likadant som någon av de andra är de svåra att använda tillsammans.
 
A6000 verkar ju bli väldigt lik A7:eek:rna i hantering. I princip så lik som det mindre huset tillåter.

Jag hoppas Sony bestämt sig nu, och kan börja iterera istället för riva upp och börja om.
 
A6000 verkar ju bli väldigt lik A7:eek:rna i hantering. I princip så lik som det mindre huset tillåter.

Jag hoppas Sony bestämt sig nu, och kan börja iterera istället för riva upp och börja om.

Ganska lik är den ju, men den saknar ratt på framsidan, och det skulle definitivt fått plats :/
 
Man kan inte få allt för 50 spänn!

Beror på hur mycket man vill riskera. Ett gammalt brytjärn kan du nog få för den slanten och sedan är resten upp till dig. -:)

Ang A7 så måste den vara den billigaste FF som konstruerats hittills. Såg att Scandinavian Photo sålde den med kitzoom+ dedicerad extern blixt för 15.900:-. Bara zoomen kostar på billigaste stället löst 4790:- och blixten vet jag inte, men sannolikt mellan 1 och 2 lakan. Det placerar en A7 med 24 mp bra FF-sensor under 10.000:-.

Fast det beror ju på hur man räknar. Riktpriset på enbart huset ligger ju över det strecket.

Men någonstans handlar nog det här om att vi snart får se ett prisfall på andra märkens FF alternativt nya modeller.

Jag har ingen aning om hur bra A7/A7r säljer internationellt, men om de säljer avsevärt bättre än tidigare Sonymodeller av FF-typ måste det antagligen sätta sina spår i framtida prissättning för alla märken som vill sälja FF i hyfsade volymer.

//Lennart
 
Det går att göra utmärkta HDR-bilder med många exponeringar (om man har koll på programmen), men det är svårt att få det naturligt och jag har inte sett någon kamera som lyckas få till det vettigt. Kör man med en så bra kamera som A7(r) och vill göra den typen av bilder görs de lämpligen manuellt tycker jag.

En variant jag fick tips om är att köra det många kallar fusk-HDR (alltså från en råfil med olika framkallning) och maska bort de delar man inte vill ha effekten i. Testade det med en bild av min bil (plåtad med NEX-7), och tyckte det blev helt ok utan att se direkt onaturligt ut.

http://www.flickr.com/photos/aferiksson/8636974627/


En fråga, väntade du in kvällssolen som ser ut att falla på bilen här, ny vaxad och fin.
 
Beror på hur mycket man vill riskera. Ett gammalt brytjärn kan du nog få för den slanten och sedan är resten upp till dig. -:)

Ang A7 så måste den vara den billigaste FF som konstruerats hittills. Såg att Scandinavian Photo sålde den med kitzoom+ dedicerad extern blixt för 15.900:-. Bara zoomen kostar på billigaste stället löst 4790:- och blixten vet jag inte, men sannolikt mellan 1 och 2 lakan. Det placerar en A7 med 24 mp bra FF-sensor under 10.000:-.

Fast det beror ju på hur man räknar. Riktpriset på enbart huset ligger ju över det strecket.

Men någonstans handlar nog det här om att vi snart får se ett prisfall på andra märkens FF alternativt nya modeller.

Jag har ingen aning om hur bra A7/A7r säljer internationellt, men om de säljer avsevärt bättre än tidigare Sonymodeller av FF-typ måste det antagligen sätta sina spår i framtida prissättning för alla märken som vill sälja FF i hyfsade volymer.

//Lennart


Fick ett dpreview brev i dag om en Panasonic kamera och där visade dom populära försäljningssiffror som jag fattar just nu. A6000 låg i topp före starka modeller som Fuji, A7 låg också bra till. tror inte jag sett så pass hyggliga siffror för Sonykameror tidigare.
 
Beror på hur mycket man vill riskera. Ett gammalt brytjärn kan du nog få för den slanten och sedan är resten upp till dig. -:)


//Lennart

Det var vad en initierad representant ur småbuset föreslog mig när han såg att jag och min dåvarande flyttade in på Sparbanksvägen på Hägerstensåsen.

"De e bara å skaffa ett koben grabben och låta de gå varmt ett halvår, så har ni ert på're torra!"

Så de som gnäller över höga kamerapriser .... men som du just påpekat, så har det faktiskt blivit riktigt överkomligt med FF och faktum är ju att priserna på A7/A7r-paketerbjudanden droppat snabbare än jag förväntat mig så jag är inte förvånad att det säljer bra. De flesta kan nog låta kobenet ligga där det ligger. De här kamerahusen vänder sig ju inte bara till befintliga Sony-kunder och det är ju verkligen något nytt.
 
En fråga, väntade du in kvällssolen som ser ut att falla på bilen här, ny vaxad och fin.

Ja, de där långa skuggorna är ju inte inlagda med Photoshop. Jag kan dock inte säga att jag väntade, utan jag åkte helt enkelt dit när jag visste att ljuset blir så där :)

Det har dock mycket litet med A7 att göra, fast jag tror inte bilden skulle blivit bättre med en dylik.
 
Ja, de där långa skuggorna är ju inte inlagda med Photoshop. Jag kan dock inte säga att jag väntade, utan jag åkte helt enkelt dit när jag visste att ljuset blir så där :)

Det har dock mycket litet med A7 att göra, fast jag tror inte bilden skulle blivit bättre med en dylik.


För några år sedan tog jag en snabbild av en kompis hus vid kvällningen, vid senare koll visade sig solen gjort huset lite extra färgvarmt och trevligt, han tyckte bilden blev så fin men förbannade att garagedörren stod vidöppen och förstörde idyllen.
 
Det var vad en initierad representant ur småbuset föreslog mig när han såg att jag och min dåvarande flyttade in på Sparbanksvägen på Hägerstensåsen.

"De e bara å skaffa ett koben grabben och låta de gå varmt ett halvår, så har ni ert på're torra!"

Så de som gnäller över höga kamerapriser .... men som du just påpekat, så har det faktiskt blivit riktigt överkomligt med FF och faktum är ju att priserna på A7/A7r-paketerbjudanden droppat snabbare än jag förväntat mig så jag är inte förvånad att det säljer bra. De flesta kan nog låta kobenet ligga där det ligger. De här kamerahusen vänder sig ju inte bara till befintliga Sony-kunder och det är ju verkligen något nytt.

Ja vi är inte bortskämda med att Sony sänker priserna, nu blir dom mera i fas med övriga tillverkare, någon förståndig ekonom har väl tänkt till där borta, Kunderna frågar väl vilken årsmodell det är dom håller i handen. Mins hur en Canon 7D bara efter ett halv år blev billigare än den mer än ett år äldre A700.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.