Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
7D makalöst välspecad, men...
- Trådstartare Bengf
- Start datum
wfrank
Aktiv medlem
Du som har en 7D:
kan du berätta om tillfället när det faktiskt skulle behövts en vinklingsbar skärm för att ta bilden du ville ta?
Bilder över huvet, bilder från grodperspektiv, bilder från cafebordet utan att rikta bazookan rakt i ansiktet på ngn mm. Men sånt kan du bara veta om du någon gång fotat med vinklingsbar skärm. Det man aldrig testat är svårt att sakna speciellt om man är konservativ. Lägg på lite trångsynthet och kombinationen blir helt omöjlig. Och att det dessutom är ett feature som förknippas med betydligt prestigelösare kameror än DSLR:er får en del att se rött redan där.
Andra nämner bilder på sig själv, självutlösarbilder odyl, och några säger macro - men det var inget jag ägnade mig så mycket åt när jag hade en sån. Jag är nöjd med min 7D, men den 5DMkIV eller 7DMkIII jag kanske köper nästa gång hoppas jag har en sån. Gärna pekskärm också förresten. T.ex.
Tur att många här aldrig någonsin kommer i närheten av produktutveckling, då hade vi fortfarande blaskat i kemikalier.
Youschi
Aktiv medlem
Den nya generationen av unga kreativa dslr-ägare kommer inte att se några större problem med utvikbara skärmar, jag påstår inte heller att Sony har den optimala lösningen. Framtida skärmar kommer troligvis att kunna byggas både tunna och starka. Om yrkesfolket ropar efter vinklingsbar, kan även dom problem du nämner ovan lösas på ett bra sätt. Vi får inte glömma att även en bra kamerarem kan avlasta om man har kameran på magen. lite av poängen med 7D är att den så uppenbart är gjord för att passa till alla möjliga användare, den har allt utom FF-sensor och vinklingsbar monitor. på tal om tålighet, så finns en på tråden(semester nu) som tappade stridsvagnen KM7D i backen inte tusan höll den, du kunde nästan slå i spik med den kameran, Åter igen är inte klockan vattentät, så tar man av den när man badar, börjar solen skina så fäller jag ihop paraplyet.
Förstå mig rätt, vad jag säger är att dagens LCD inte är tunn nog för att montera på en kamera utan att göra avkall på kamerans tjocklek. Den dagen vi har tekniken, ser inte jag heller några skäl till att vinklingsbara skärmar kommer.
Dock drabbas jag av ett praktiskt problem med min G11 och dess skärm. Av outgrundlig anledning har LCD:n en tendens att alltid vara åt fel håll. När jag vill titta på den är den vinklad inåt då jag behöver den. Detta är ett litet irritationsmoment som en proffskamera inte ska ha enligt många. De är byggda för att alltid vara klara till skott för att få Bilden. "Allt" går att nå direkt och det "ska inte" finnas detaljer som stör och modellerna ska om möjligt ha samma handhavande, ändringar görs först efter noggrant övervägande. En skärm som inte förstår vad husse vill innan han själv vet det, kan orsaka att motivet inte fångas.
Soms
Aktiv medlem
Tur att många här aldrig någonsin kommer i närheten av produktutveckling, då hade vi fortfarande blaskat i kemikalier.
Jag vet inte om jag tillhör den skaran Du inte vill ha i närheten av produktutveckling i framtiden?
I framtiden vet jag inte vad jag gör, men idag har jag några fingrar med i produktutveckling av produkter som alla, precis alla, använder varje dag.
(nej, det är inte toapapper)
Steg ETT av en produktutveckling är en behovsanalys hos presumtiva klienterna/kunderna/kosumenterna - målgruppen helt enkelt.
Steg TVÅ, om steg ETT är positiv, mervärdesanalys.
Steg TRE, om steg TVÅ är positiv, tar ekonomerna vid.
Steg FYRA - gör om steg ETT och TVÅ ett par gånger tills steg TRE är nöjda.
Steg FEM - Powerpoint - förklara för beslutsfattarna vad Ni gjort det senaste kvartalet och varför det kostat massa pengar.
Steg SEX (om man inte fått sparken efter steg FEM) är den viktigaste - Marknadsundersökningen - sker oftast genom att lobba, forum, fiktiva produktförfrågningar, analyser av medveten ryktesspridning och sedan en massa dementier
Jag tror att de flesta "produktutvecklare" jobbar på ett liknande sätt bla. Canon och Nikon.
Anledningen till att det förmodligen aldrig kommer vinklingsbara skärmar/displayer till semiproffs eller proffskameror är att de aldrig i skogen kommer att passera steg ETT!
Frågan ställdes och Vi är några som svarar att Vi inte ser nödvändigheten eller behovet med vinklingsbar skärm/display.
Jag anser inte att det ger Dig rätt att betrakta oss som bakåtsträvare. Säg vad Du tycker och tänker istället för vad andra skall tycka och tänka.
wfrank
Aktiv medlem
Jag håller med dig i det mesta.
Men du har väl inte missat att här på FS råder ett förvånandsvärt stort motstånd mot nymodigheter. Speciellt om det är "features från kompakter". Jag tror inte det är ett dugg representativ för vad marknaden vill ha. Du får tycka annorlunda - precis som jag tar mig friheten att uttrycka min åsikt om många inlägg här (kanske är ditt/dina ett/flera i mängden, det har jag ingen aning om och tänker inte kolla upp)
Men du har väl inte missat att här på FS råder ett förvånandsvärt stort motstånd mot nymodigheter. Speciellt om det är "features från kompakter". Jag tror inte det är ett dugg representativ för vad marknaden vill ha. Du får tycka annorlunda - precis som jag tar mig friheten att uttrycka min åsikt om många inlägg här (kanske är ditt/dina ett/flera i mängden, det har jag ingen aning om och tänker inte kolla upp)
apersson850
Aktiv medlem
Intressant. Jag jobbar med produktutveckling dagarna i ända, men inte fasicken bär vi oss åt på det sättet. Det finns många olika metoder!
Soms
Aktiv medlem
Jag håller med dig i det mesta.
Men du har väl inte missat att här på FS råder ett förvånandsvärt stort motstånd mot nymodigheter. Speciellt om det är "features från kompakter".
Stämmer, jag ser allt för ofta precis det Du beskriver. Det är synd, men jag tror att det ibland beror på bristen att kunna uttrycka sig i skrift.
Jaja, vi får se vad som händer med displayerna framöver...
Soms
Aktiv medlem
Intressant. Jag jobbar med produktutveckling dagarna i ända, men inte fasicken bär vi oss åt på det sättet. Det finns många olika metoder!
En till
Då har du säkert varit på konferens för produktutvecklare. Finns inget mer intressant. Alla jobbar på olika sätt. Så är det till och med i min umgängeskrets.
Att produktutveckla kan innebära att verktygsmakare på ett företag förstärker en press, borr eller fräs för att kunna lasta tyngre. (En kompis jobbar som produktutvecklare på ett gigantiskt möbelföretag, inte långt från Din hemort, och han kallar sig gärna verktygsmakare, men han är lika mycket produktutvecklare, då han testar mycket av det nya och rapportera om vad som "fallerar" och hur det bör "utvecklas" för att hålla)
Att produktutveckla kan också innebära att en produktutvecklare får ett projekt, oftast större företag, om att ta fram en ny produkt, utveckla befintlig produkt eller till och med avveckla en produkt. (Här kan Du lita på att Vi jobbar efter liknande modell jag beskrev tidigare.)
Mellan dessa båda "scenarion" jag beskrev ovan finns ett hundratal, om inte tusental, andra "scenarion".
Utan att veta kan jag dock lova Dig att produktutvecklarna på Canon inte får ett uppdrag från en förman på en produktionslina om att slänga på en vinklingsbar skärm från en CC innan besluts har fattats på säkert 25 olika nivåer.
Men käre tid, vi borde träffas över en öl eller två, sånt här kan jag snacka om i timmar...hur intressant är inte produktutveckling
apersson850
Aktiv medlem
Med tanke på att du står som skåning, vilket jag ju också är, om än för stunden emigrerad till mörkare trakter, så borde det ju inte vara så omöjligt. Själv har jag sysslat med produkt- och produktionsutveckling i mer än 20 år, så jag har varit med om ett antal olika modeller, inklusive SVG-metoden.En till
Men käre tid, vi borde träffas över en öl eller två, sånt här kan jag snacka om i timmar...hur intressant är inte produktutveckling
Men nu ska jag inte beröra detta mer i den här tråden. Det kan vi göra privat.
Är det ingen alls som tror på min idé om en smäcker liten display som man sätter i blixtskon vid behov? Annars i fickan. Blir förstås för långsamt för action, men det är väl ändå knappast då man vill använda den.
Youschi
Aktiv medlem
Med tanke på att du står som skåning, vilket jag ju också är, om än för stunden emigrerad till mörkare trakter, så borde det ju inte vara så omöjligt. Själv har jag sysslat med produkt- och produktionsutveckling i mer än 20 år, så jag har varit med om ett antal olika modeller, inklusive SVG-metoden.
Men nu ska jag inte beröra detta mer i den här tråden. Det kan vi göra privat.
Är det ingen alls som tror på min idé om en smäcker liten display som man sätter i blixtskon vid behov? Annars i fickan. Blir förstås för långsamt för action, men det är väl ändå knappast då man vill använda den.
Varför inte? Man får det bästa av två världar, en fast display och en som går att sätta i blixtskon, men även att flytta till andra positioner. När det kommer bättre skärmar är det bara att uppgradera.
Vad menar du med långsam, räcker inte HDMI uttaget? Det borde ge upplösning så det räcker och uppdateras väl fort nog (30fps?)
Photocon
Aktiv medlem
Varför inte? Man får det bästa av två världar, en fast display och en som går att sätta i blixtskon, men även att flytta till andra positioner. När det kommer bättre skärmar är det bara att uppgradera.
Vad menar du med långsam, räcker inte HDMI uttaget? Det borde ge upplösning så det räcker och uppdateras väl fort nog (30fps?)
Anders är inte så dum (trots att han blivit deporterad från Skåne). Jag gillar idén, men vill ha blixtskon "ledig". Så via HDMI låter inte så dumt det heller.
Jag gillar tanken på en display som kan hjälpa till i krångliga kamerasituationer (grodperspektiv mm), men även för att kunna utnyttja kontrastsökande AF eller MF mera (inte så mycket vid snabba motiv). Men det har ju visat sig sedan LV introducerades att AF-systemen är långt ifrån säkra (isynnerhet fasdetekterande) och att kunna zooma in fokusområdet direkt på en display och ställa manuellt/eller via kontrastsökande är ett bra sätt att verkligen placera skärpan där man vill.
Dessutom i situationer där det är fysiskt omöjligt att befinna sig i konventionell "bakom kameran i ögonhöjd-ställning".
Soms
Aktiv medlem
Anders är inte så dum (trots att han blivit deporterad från Skåne). Jag gillar idén, men vill ha blixtskon "ledig". Så via HDMI låter inte så dumt det heller.
Jag gillar tanken på en display som kan hjälpa till i krångliga kamerasituationer (grodperspektiv mm), men även för att kunna utnyttja kontrastsökande AF eller MF mera (inte så mycket vid snabba motiv). Men det har ju visat sig sedan LV introducerades att AF-systemen är långt ifrån säkra (isynnerhet fasdetekterande) och att kunna zooma in fokusområdet direkt på en display och ställa manuellt/eller via kontrastsökande är ett bra sätt att verkligen placera skärpan där man vill.
Dessutom i situationer där det är fysiskt omöjligt att befinna sig i konventionell "bakom kameran i ögonhöjd-ställning".
Now we talking
HDMI-kabel på 600mm, display 3-5 tum, med integrerat blixtskofäste/magnet för att kunna sätta den i blixtskon under tiden man plockar upp ett nytt minneskort, alternativt trycka fast den på stativet med hjälp av magnet.
Detta är ett TILLBEHÖR till och med jag hade kunnat tänka mig.
Skall Vi nu utveckla den ännu mer, så skulle det samtidigt kunna vara en portabel lagringsenhet.
Så vad tror Ni seriöst?
Display med integrerad SSD?
Tillbehör som medföljer är 2st kablar, 1st multifäste, 5st displayskydd och manual.
Produktutveckler Vi eller vad?
nivas
Aktiv medlem
Bilder över huvet, bilder från grodperspektiv, bilder från cafebordet utan att rikta bazookan rakt i ansiktet på ngn mm. Men sånt kan du bara veta om du någon gång fotat med vinklingsbar skärm. Det man aldrig testat är svårt att sakna speciellt om man är konservativ. Lägg på lite trångsynthet och kombinationen blir helt omöjlig.
Jag har använt en hel del prylar med vinklingsbara skärmar. Den stora anledningen till att de behövs är att betrakningsvinkeln på dessa skärmar traditionellt har varit rätt dålig eller att man har velat göra prylen kompaktare (typ videokamera).
Det som ingen i tråden verkar ha förstått är att betrakningsvinkeln på 7D's skärm är otroligt hög. Så länge man i överhuvudtaget kan se glaset så kan man se vad som händer på skärmen. "överhuvudetfoto" där man vinklar ner kameran, självporträtt och makro på gräsnivå är tre anledningar till att ha vinklingsbart på 7D. Vid alla dessa tillfällen är det kinkigt med fokus, och ska det vara användbart så tror jag inte att LV-fokusen räcker till. Så det enda som återstår är manuell fokus vid "makro på gräsnivå" och det kanske inte riktigt motiverar vinklingsbart?
The_SuedeII
Aktiv medlem
Marknaden för små (5-9") VGA+ skärmar ökar lavinartat just nu. Marknaden är mättad med skärmar med lite lägre upplösning - det börjar dyka upp GPS-fick-DVD-notepads med 848x480-upplösning, och ett par av de dyraste lösningarna har nu 720P. Än så länge är det mest filmare som söker med ljus och lykta efter bra skärmar med DVI-in, men jag tror detta kommer utökas. Titta på t.ex In-Car multimedia, nackstödsmonterade skärmar osv, osv...
Jag betalar hellre extra för detta i efterhand efter behov än tar att kameran växer 5-8mm i tjocklek och blir känsligare mekaniskt.
Sen tyckte jag att idén med att silvertejpa en extern skärm på en 600F4 för att kunna handhålla stabilare och bekvämare med "bazooka-fattning" var helt briljant...
Jag betalar hellre extra för detta i efterhand efter behov än tar att kameran växer 5-8mm i tjocklek och blir känsligare mekaniskt.
Sen tyckte jag att idén med att silvertejpa en extern skärm på en 600F4 för att kunna handhålla stabilare och bekvämare med "bazooka-fattning" var helt briljant...
Bengf
Aktiv medlem
Den som tror att nästa steg i evolutionen blir att applicera vridbara skärmar på alla proffskameror kan ha helt fel. Visst har de sina poänger men jag tror knappast vi kommer se dem överallt.
Ett lite steg för människan, men ett stort steg för mänskligheten. dom kan förmodlingen hoppa till helt löstagbar, det är nog inte omöjligt.
elbe
Avslutat medlemskap
Att fotografera makro på gräsnivå är ju enkelt om man lägger sej ner själv.
En sladdansluten liten skärm till kameran är heller inte så dumt. Å andra sidan kostar en mini-pc ca 2000:- och med EOS Utility i den så får man fullständig kontroll över det mesta som går att ställa in i kameran...
En sladdansluten liten skärm till kameran är heller inte så dumt. Å andra sidan kostar en mini-pc ca 2000:- och med EOS Utility i den så får man fullständig kontroll över det mesta som går att ställa in i kameran...
Bengf
Aktiv medlem
Jag vet inte om jag tillhör den skaran Du inte vill ha i närheten av produktutveckling i framtiden?
I framtiden vet jag inte vad jag gör, men idag har jag några fingrar med i produktutveckling av produkter som alla, precis alla, använder varje dag.
(nej, det är inte toapapper)
Steg ETT av en produktutveckling är en behovsanalys hos presumtiva klienterna/kunderna/kosumenterna - målgruppen helt enkelt.
Steg TVÅ, om steg ETT är positiv, mervärdesanalys.
Steg TRE, om steg TVÅ är positiv, tar ekonomerna vid.
Steg FYRA - gör om steg ETT och TVÅ ett par gånger tills steg TRE är nöjda.
Steg FEM - Powerpoint - förklara för beslutsfattarna vad Ni gjort det senaste kvartalet och varför det kostat massa pengar.
Steg SEX (om man inte fått sparken efter steg FEM) är den viktigaste - Marknadsundersökningen - sker oftast genom att lobba, forum, fiktiva produktförfrågningar, analyser av medveten ryktesspridning och sedan en massa dementier
Jag tror att de flesta "produktutvecklare" jobbar på ett liknande sätt bla. Canon och Nikon.
Anledningen till att det förmodligen aldrig kommer vinklingsbara skärmar/displayer till semiproffs eller proffskameror är att de aldrig i skogen kommer att passera steg ETT!
Frågan ställdes och Vi är några som svarar att Vi inte ser nödvändigheten eller behovet med vinklingsbar skärm/display.
Jag anser inte att det ger Dig rätt att betrakta oss som bakåtsträvare. Säg vad Du tycker och tänker istället för vad andra skall tycka och tänka.
Jag tror även att mycken ny teknik skapas fast ingen jäkel har frågat efter den, sedan är dom ruskigt duktiga på att övertala oss att du måste bara köpa detta. dom är som sagt oerhört skickliga på den typen av marknadsföring, livserfarenhet som konsument i 58 år.
The_SuedeII
Aktiv medlem
De proffs som verkligen behöver se kameraskärmen från en otillgänglig vinkel behöver inte en vridbar skärm och en tyngre, otympligare, känsligare kamera med fler lösa saker som kan gå sönder.
De behöver en löstagbar skärm. I studio löser man detta lätt med en bärbar dator eller en extern skärm - på fältet behöver man en skärm större än de 3" som en standardskärm är, men som ändå inte är för otymplig (max 7-10"?) och som naturligtvis måste vara batteridriven. Detta är en BRA lösning för dem som behöver funktionen, istället för en halvtaskig lösning för alla.
Jag skulle kunna tänka mig ett skärmfäste med kul-led monterad på en underplatta liknande Metz gamla blixtskenor (som man skruvade i stativfätet)
De behöver en löstagbar skärm. I studio löser man detta lätt med en bärbar dator eller en extern skärm - på fältet behöver man en skärm större än de 3" som en standardskärm är, men som ändå inte är för otymplig (max 7-10"?) och som naturligtvis måste vara batteridriven. Detta är en BRA lösning för dem som behöver funktionen, istället för en halvtaskig lösning för alla.
Jag skulle kunna tänka mig ett skärmfäste med kul-led monterad på en underplatta liknande Metz gamla blixtskenor (som man skruvade i stativfätet)