Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D makalöst välspecad, men...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag råkar relativt ofta ut för tillfällen då man blir tvungen att snabbt lägga ifrån sig kameran på första bästa ställe; t.ex. på golvet eller på botten av en skumpande motorbåt. Ibland har man till och med tid att bokstavligen trycka ner den i fotoväskan. Denna hantering är rätt tveksam för en vinklingsbar skärm.

Men...Hallå, Hallå, Utvikbar skärm, innebär väl inte för guds skull att man oavbrutet har skärmen ute, tar du alltid 8b/s vad du än skall fotografera, du väljer ju så klart när det passar som bäst, man klättrar väl inte upp i träd med skärmen ute, Tex. vid makrofoto är ju utvikningsbar skärm mycket användbart, du kan till och med vända skärmen ut och in vid transport och får där med ett utmärkt skydd.

Innen ni tjatar om hur rackligt töntigt etc en vinklingsbar skärm är på en "riktig kamera" fråga dom som äger Olympus E-3.

Den tål väta, fukt etc väldigt väl trots sin rörliga skärm, och vad jag vet är det inte alls nån hög srevicefrekvens på den (skärmen)
Ja, några lär väl ha felat, men så att det kan ses som en svaghet hos kameran?...det verkar inte vara så.

Nu behöver väl 7:an inte denna skärm för att vara lockande, men SÅ illa skulle det väl ändå inte vara att den, också, fanns där...

Innen ni tjatar om hur rackligt töntigt etc en vinklingsbar skärm är på en "riktig kamera" fråga dom som äger Olympus E-3.

Den tål väta, fukt etc väldigt väl trots sin rörliga skärm, och vad jag vet är det inte alls nån hög srevicefrekvens på den (skärmen)
Ja, några lär väl ha felat, men så att det kan ses som en svaghet hos kameran?...det verkar inte vara så.

Nu behöver väl 7:an inte denna skärm för att vara lockande, men SÅ illa skulle det väl ändå inte vara att den, också, fanns där...
2 av 14 nämner den ens.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15733

Jag hade välkommnat en utvikningsbar skärm på mina eos hus.
Canon har haft det i flera år på deras compakter utan att himmelen har trillat ned på deras axlar.

Jag tror att man måste tillskriva användarna en viss inteligens, så att man inte använder skärmen som handtag och så vidare. Tänk vad skönt det hade varit att ha en svängbar skärm när man plåtar myror med live view. Som det är nu så är man hänvisad till vinkelsökare och det vet ju alla som har provat att då har man nyllet väldigt nära myrstacken och det är ju inte det roligaste stället att placera nyllet på en solig sommardag. Jag har svårt att tro att en proffsig pressfotograf inte skulle kunna hantera en utvikningsbar skärm när han/hon tar kort över huvudet i en folksamling utan att bryta av den samma till glädje för serviceverkstäderna. Precis som jag tror att en hobbyfotograf som har investerat ganska mycket pengar i sin fotoutrusning inte skulle ha en aning om hur han/hon ska hantera sin utrustning. Visst kommer reparationerna att öka ju mer funktioner som tillförs utrustningen det är ju klart.
För hur många har hört talas om reparationer på penna och papper, där allt började en gång.

Jag tycker att 8 bilder per sekund gör att kameran känns ömtålig, jag tycker det borde räckt med 5-6. Eller 4. Det var bättre förr, jag tycker inte om nya ideer.

Jag håller med!

Jag tycker att 8 bilder per sekund gör att kameran känns ömtålig, jag tycker det borde räckt med 5-6. Eller 4. Det var bättre förr, jag tycker inte om nya ideer.

Tänk på den gamla goda tiden när man stod i ett mörkt rum med ett hål i ena väggen och målade direkt på en tavla, det var tider det. Sedan dess har det bara gått utför.

Det jag gillar mycket med 7D är att ögonmusslan sitter långt ut. Detta underlättar när man har glasögon. Med en klumpig vinklingsbar LCD under som sticker ut så skulle ögonmusslan hamna i jämn nivå med LCD-skärmen.

//Daniel

Att man inte hittar utvikningsbar skärm på fler hus tror jag är ett typiskt uttryck för att kameratillverkarna och fotograferna inte alltid drivs av samma intressen i utvecklingen, vilket många tror. Att bra grejjer som uppskattas av användarna säljer mer, och därmed är bra för tillverkarna är en självklarhet, men så enkelt är det inte alltid. Ett stort servicebehov för en produkt pga klantiga användare, eller en sämre 'känsla' skapad av en funktion som i sig är alldeles utmärkt, kan resultera i sämre rykte och däremed sämre försäljning - trots att det egentligen gör kameran bättre.

En vinklingsbar skärm är naturligtvis alldeles utmärkt på en kamera med liveview. De som hävdar att det är trams, som bara hör hemma på "muppiga instegskameror" är förmodligen samma personer som för några år sedan skällde ut undrande nyblivna D-slr-ägare med ord som "det fattar du väll att du inte kan filma med en systemkamera, spegeln är i vägen, och även om det gick så hade det varit helt värdelöst".

Jag råkar relativt ofta ut för tillfällen då man blir tvungen att snabbt lägga ifrån sig kameran på första bästa ställe; t.ex. på golvet eller på botten av en skumpande motorbåt. Ibland har man till och med tid att bokstavligen trycka ner den i fotoväskan. Denna hantering är rätt tveksam för en vinklingsbar skärm.

Bara för att den är vinklingsbar så betyder det ju inte att du måste ha den utvinklad så jag jag ser inte problemet med ditt senario...skit helt enkelt i att jobba med den utvinklad vid dessa tillfällen.

Att man inte hittar utvikningsbar skärm på fler hus tror jag är ett typiskt uttryck för att kameratillverkarna och fotograferna inte alltid drivs av samma intressen i utvecklingen, vilket många tror. Att bra grejjer som uppskattas av användarna säljer mer, och därmed är bra för tillverkarna är en självklarhet, men så enkelt är det inte alltid. Ett stort servicebehov för en produkt pga klantiga användare, eller en sämre 'känsla' skapad av en funktion som i sig är alldeles utmärkt, kan resultera i sämre rykte och däremed sämre försäljning - trots att det egentligen gör kameran bättre.

En vinklingsbar skärm är naturligtvis alldeles utmärkt på en kamera med liveview. De som hävdar att det är trams, som bara hör hemma på "muppiga instegskameror" är förmodligen samma personer som för några år sedan skällde ut undrande nyblivna D-slr-ägare med ord som "det fattar du väll att du inte kan filma med en systemkamera, spegeln är i vägen, och även om det gick så hade det varit helt värdelöst".

Kan bara instämma med dig Per...jag personligen tycker liveview är en aning begränsa av att inte ha vinklingsbar skärm då den blir bra mycket mer användbar om skärmen går att vinkla.

Va! Du menar väl inte att man skulle hålla enbart i skärmen?!
Jag har en Canon Powershot Pro 1 med utvikningsbar skärm. Har fungerat utan problem sedan modellen introducerades.
/Tommy

Tycker det är väldigt sällan man läser om problem med vinklingsbara skärmarna...Olympus är ett bra exempel på att det går att gör en tålig och tät konstruktion av en vinklingsbar skärm.

Tycker det är väldigt sällan man läser om problem med vinklingsbara skärmarna...Olympus är ett bra exempel på att det går att gör en tålig och tät konstruktion av en vinklingsbar skärm.

Jag har absolut inget mot vinklingsbara skärmar i sig. De tillför mycket användarergonomi och gör handhavandet lättare.
Däremot vill jag absolut inte ha en vinklingsbar skärm på bekostnad av tillförlitlighet eller storlek. 7D är stor som den redan är.
Ni som inte har testat: slå på LV på 7D och håll kameran i några knepiga fotograferingsvinklar, högt/lågt/från sidan/osv. Man blir förvånad hur bra det går att se vad man håller på med.

Det jag gillar mycket med 7D är att ögonmusslan sitter långt ut. Detta underlättar när man har glasögon. Med en klumpig vinklingsbar LCD under som sticker ut så skulle ögonmusslan hamna i jämn nivå med LCD-skärmen.

//Daniel

Den skall inte behöva bli klumpig, du kan köpa en plattteve idag som är bara hälften så bred som din kamera, så den skulle kunna ligga snyggt och fint inbäddad i kameran, om dom bara vill så löser dom det utan problem, och som sagt skall den ju användas vid passande tillfällen.

Den här typen av innovationer provas ju alltid nerifrån för att senare ev klättra i segmenten. Så det är väl antagligen bara en tidsfråga innan det dyker upp något liknande på ett pro-hus.

/K

Skulle de inte vara otroligt enkelt att bygga ett lämpligt batterigrepp med en extern liten skärm som är vinklingsbar? Då skulle de folk som vill ha de kunna ha de, och de som vill slippa kan få göra de ochså. Skulle säkert kunna gå att funka på alla canons systemkameramodeller. Om de är en så efterfrågad egenskap som folk tycker kan väl nån tipsa canon eller andra tillverkare av batterigrepp om detta.

Då är det väl enklare att de som inte ser vitsen med den vikbara skärmen låter bli att vika ut den istället.

Då är det väl enklare att de som inte ser vitsen med den vikbara skärmen låter bli att vika ut den istället.

De kan aldrig någonsin vara så att en majoritet vill ha en vikbar skärm. Alltså är de bättre att ha de som ett tillbehör. Samt att "skadan redan är skedd" och modellen har ingen vikbar skärm. Alltså är de bättre som ett tillbehör.

Jag är inte det minsta intresserad av grepp, det jag ägde använde jag aldrig. Att köpa ett sånt för att få vinklingsbar skärm vore ju som att köpa släpvagn för att få bakljus på bilen..

Ja precis. 7D är som sagt makalöst välspecad, så frågan är hur många som använder alla dom möjligheterna, den komplecerade autofokusen diskuteras ju flitit på tråden,av erfarna användare, hur många behärskar den. man lär sig efter hand kan man säga, när kunskaparna ökar. många skulle väl då även gilla utvikningsbar monitor vid vissa tillfällen. men visst allt kan väl inte stoppas in i kameran. Men att det skulle vara tecken på en simplare kamera, att liksom statusen av kameran skulle peka på en tafatt nybörjare om den har utvikningsbar monitor, det tycker jag är ett slag under bältet. Att äga en dyr kamera innebär inte att man blir mästerfotograf.

Senast ändrad:
ANNONS