Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D makalöst välspecad, men...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur mycket dyrare skulle en 7D med vikbar skärm kunna tänkas bli tro, eller vilken kamera som helst egentligen?
Jag skulle uppskatta det enormt mycket och jag skulle antagligen använda finessen att inte vika ut den helt efter egna behov:)

Om man nu tycker att kamerateknologin kulminerade säg 2007 är man lyckligt lottad. Ett par bättre begagnade 40D-hus kan nu fås för en spottstyver. Skaffa det och beta av allteftersom de slits ut. Många av oss andra som gillar innovation tar nog och tittar djupt i plånboken då och då för att ta nästa steg. Men är man fullärd så är man, bara att gratulera.

Det där med skärm i batterigreppet verkar underligt. Bättre i så fall med en extern mini-HDMI-monitor.

Det ska bli intressant att se om Nikon kommer med fler hus med vinklingsbar skärm än D5000. Allt som dom har släppt efter den har haft traditionell LCD.

Jag upprepar mej själv en gång till:
ni som faktiskt har en 7D; slå på LV och prova att fota i konstiga vinklar med LCD'n. Det funkar mycket bättre än man skulle kunna tänka sig!!! När ni har provat det så kan ni börja fundera på hur mycket en vinklingsbar skärm egentligen skulle tillföra i praktiken.

Å andra sidan lukar inte skit bättre för att man kallar det utveckling...

Vikbara displayer passar på videokamror och muppiga instegshus. Skiten går bara sönder om man använder kameran som iaf jag tycker att den skall tåla...

Har du någon egen erfarenhet av att vikbara displayer går sönder? Är displayen invikt med skärmen inåt kameran är den mindre utsatt än de kameror som inte har inviktningsbar display. Är den vänd så att displayen syns så är den lika (eller lika lite) utsatt som kameror utan vikbar display.

Min erfarenhet av vikbara displayer är väldigt bra (Olympus C-5050). Kameran är visserligen väldigt bra byggd i det stora hela med ett tåligt hus med displayen i sig är väldigt bra och inte alls sladdrig eller ohållbar. Visst kan man bryta av den om man vill men fördelarna med vikbar display är stora.

Dels kan man alltid skydda displayen när den är invikt, dels ger den helt andra ergonomiska möjligheter om man använder sig av live-view läget i kameran.

Det är ju en sak som jag verkligen hoppas kommer till de mer avancerade kamerorna i framtiden också.

Det där med skärm i batterigreppet verkar underligt. Bättre i så fall med en extern mini-HDMI-monitor.

Det ska bli intressant att se om Nikon kommer med fler hus med vinklingsbar skärm än D5000. Allt som dom har släppt efter den har haft traditionell LCD.

Jag upprepar mej själv en gång till:
ni som faktiskt har en 7D; slå på LV och prova att fota i konstiga vinklar med LCD'n. Det funkar mycket bättre än man skulle kunna tänka sig!!! När ni har provat det så kan ni börja fundera på hur mycket en vinklingsbar skärm egentligen skulle tillföra i praktiken.

Grundiden när jag startade tråden var att all läsning om kameror som har utvikningsbar monitor, äldre modeller i G-serien att betänka då fotoproffsen favoritkompakt hade väl utvikbar monitor, och tillfredställesen var stor och välkommen när G11 fick tillbaka finessen. När man sedan plöjer igenom dom olika testsajterna, så prisas denna möjlighet, för att det öppnar flera och nya möjligheter, allt enligt erfarna testare. Ta bara den omdiskuterade filmfunktionen, som många inte tycker hör hemma i en stillblidskamera, låt den vara kvar i kompakten säger dom inte för profolket. nu finns den i prokamerorna och har nog kommit för att stanna.

Skräckscenario: Konsertfotografering. Redan idag är det jobbigt med fotografer som sträcker upp kameran så högt de kan och chansar sig till bilder. Med vinklingsbar skärm så skulle man vara tvungen att göra så, eftersom att alla andra gör det. :D

Den här typen av innovationer provas ju alltid nerifrån för att senare ev klättra i segmenten. Så det är väl antagligen bara en tidsfråga innan det dyker upp något liknande på ett pro-hus.

/K

Som redan nämnts den sitter i Olympus E-3, (pro eller ej, det är en vädertätad/stabilt byggd mkt kompetent kamera) och medåt i hierarkin även i E-30 & E-620.Ingen av dessa kameror är kattskit, men inte heller i EOS-1 /EOS-7-klass.

Men skärmen sitter där, vikbar och hållbar! Vill man inte vika ut den, fine.

Har själv E-620, och skärmen viks ut titt som tätt, skulle inte gärna vilja vara utan möjligheten, även om jag samtidigt inte sätter vikbar skärm som ett krav för framtida köp

Lite pajkastningstråd det här. Jag tycker Bengt gjorde rätt som startade den här tråden.

Hade gärna haft en vinklingsbar display. Har saknat det många gånger i yrkesutövandet.

Men inte av den typ som diskuteras här utan en som gick att vika ut uppåt från kamerahuset i önskat gradantal till 90 så att kameran kunde hållas i höft/brösthöjd. Skulle bli ungefär som att titta i en schaktsökare på en gammal tvåögd Rolleiflex eller en bladare med schakt.

Detta skulle kunna ske utan att bilden blev spegelvänd ( som på den "gamla goda tiden"). Det skulle kunna gå att hålla god koll på vad som sker runt omkring en samtidigt.

Och handen på hjärtat: Hur mycket stabiltet får man med LV om man ska hålla den i ögonhöjd med en enkilos 24-70 L-zoom. Stabilteten blir mycket bättre om man sänker kameran nedåt.

Denna konstruktion skulle inte heller bli speciellt ömtålig (jo, jag har även jobbat med konstruktioner och har erfarenhet från både mekanik och elektronik)

Endast vår herre (eller potentaten söder om honom) vet väl idag hur många bakåtsträvare som sagt nej till autofokus, zoomobjektiv, liveview, filmmöjlighet i stillbildskameror, inbyggd blixt, bildstabilisering i kamerahuset och/eller i objektivet och etc..etc..

Många av dessa personer skulle gnälla i högan sky om de blev av "nymodigheterna".

Men självklart går det att bygga en hållbar helt vinklingsbar display som pallar äben för tuffare yrkesbruk. Men lika självklart blir den dyrare än en klenare som sitter på en lätt kompakt eller en instegs-dslr.

Hur många saknar magnesiumblixten?

Otroligt bra med utvikbar skärm när man vill ner mot marken för att plåta blommor eller få ett speciellt perspektiv utan att få ont i ryggen eller knäna.

På en dslr utan live-view är en utvikbar skärm förstås poänglös, men en med live-view borde absolut ha en sån skärm. Jag kan egentligen inte förstå varför inte alla har det.

Självklart bör man inte ha skärmen utfälld för jämnan, då kan det säkert gå illa. På t ex en KM A200 kunde man vika skärmen så att displayen var inåt kameran och då var den mycket väl skyddad. Man behövde bara vika ut den när den behövdes. Den information man behövde fanns ändå i den elektroniska sökaren, inklusive automatisk zoomning vid manuell fokusering. Mycket praktiskt. A200 och många andra avancerade kompakter har ofta många funktioner som borde finnas på en dslr.

Det var extra intressant att ta upp detta med utvikbar monitor, bland 7D köpare, jag ser dom som mer erfarna eftersom 7D är så avancerad och samtidigt ganska dyr kamera, liksom ingen vanlig varjedags kamera. 7D är ju så teknikspecad att ingen har backat för det utan verkar välkomna alla finesserna med varm hand, men lite förvånad på reaktionerna från vissa om den utvikbara monitorn. särskilt att det av någon anledning ses som mindre pro-aktigt, en riktig fotograf skall inte ha sånt skit, det kan typ blöjfotograferna använda. det förvånade mig mycket. Men efter som dagarna går kommer mer ock mer possitiva reaktioner, kanske inte vore så dumt i alla fall.//Bengt.

Jag har en kamera med utvikbar monitor. Den enda riktiga finessen jag ser med den är om jag ska fotografera mig själv.

Men det tröttnar jag på rätt kvickt.

Annars vill jag se i sökaren när jag fotograferar, inte på monitorn. Fotograferar maskar på marken gör jag så sällan, att det inte är värt en mindre monitor för det. De brukar bli mindre, när de ska gå att fälla ut.

Vill oxå ha vinklingsbar skärm, bra i trånga lägen och fota tak el macro med mera. Tänkte nästan gå över till Sony bara för det, men väntar nog, har en ganska ny kamera, kan inte köpa ny bara för det, men nästa kommer nog bli med.

Har oxå en C5050 med vinkelbar skärm, funkar grejt fortfarande, stabilt som dr Alban skulle säga.

Det skulle givetvis gå att göra en vinklingsbar display robust, och med ganska gott resultat dessutom. Det finns ju professionela videokameror (Tunga!) med sådana. Dock är själva armen minst 10mm i diameter, och infästningen tämligen rejäl. Det skulle på en DSLR ta rätt mycket utrymme göra konstruktionen ganska klumpig.

Under alla omständigheter lär den gå sönder före allt annat om man slår i eller tappar kameran olyckligt.
Det finns specifikationer som kräver att kameror tål att tappas från x cm höjd i stengolv, om det ska få bära ett märke med tex. 'Nikon' på. Det är INTE alltid enkelt att lösa problemet.

En annan lösning vore förstås en separat monitor som tillbehör med smart anslutning, eller kanske en trådlös monitor utan avancerade kontaktlösningar. Om monitorn bak gick att snäppa loss kanske?...och gick att fästa med en enkel slags kulled??..(som lossnar vid ev. slag)

Jag har lite svårt att lockas av möjligheter till smygfotografering. Det fattar jag inget alls av. Jag ser de ergonomiska fördelarna som ganska intressant ändå, men kanske inte är beredd att betala priset med storlek, ömtålighet etc. Kanske på en liten lätt halvbillig DSLR isåfall.

Tror ingen vill tappa en Nikon pro med ett dyrt 300:a i stengolv, i mjuka skogen går det nog bättre. Skulle inte förvåna mig alls om Nikon inom en snar framtid kommer med vridbar åt alla håll monitor på en pro-kamera, den kommer också förmodlingen att kunna snäppas loss och styra kameran trådlös, man kommer nog ännu lite längre fram kunna styra kulleden på stativet till och med. Hoppas inte allt krut läggs på superhög iso enbart.

Det är väl inte frågan om att VILJA tappa utrustningen i stengolvet. Frågan handlar snarare om att utrustningen skall hålla OM det händer.

Smidigt? Javisst, men på bekostnad av vad?

Finesser slår sällan/sent igenom på proffsutrustning. Som yrkesutövare vill man ha beprövade prylar som man kan lita på. Detta gäller för alla sorters verktyg.
(Nu är kanske inte 7D ett utpräglat proffshus, men väl ovanför svensson-segmentet)

Den dagen den utvikningsbara skärmen har etablerat sig som en pålitlig finess, då kanske den börjar dyka upp på proffshusen.

Kanske kommer det sitta en vanlig fast monterad LCD bakom den utvikningsbara? Är olyckan framme har man kvar den fasta.

Då ser jag nästan hellre en liten robust kontakt där man kan koppla in en lös skärm (som köpes separat för den som vill). Eventuellt kan den fästas i stativgängan med diverse leder, eller läggas lös på marken, hållas runt hörnet osv osv. En så kallad vinn/vinn situation där alla kan få som de vill, till och med kamerasäljarna som får sälja lösa skärmar.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS