Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D makalöst välspecad, men...

Produkter
(logga in för att koppla)
Flatstiftladdaren är ju inte speciellt brukbar här i Sverige. Den är förvisso märkt 100-240V 50Hz in och DC 5V 1000 mA ut.
Jag brukar handla på plats i USA, och i så fall är det bara att köpa en "jag ska utomlands"-adapter i USA. Den konverterar ju på rätt håll. Men senast när jag glömde att ta med min adapter till USA fick jag köpa en "akut", och den visade sig inte bara klara Schuko till allt möjligt, inklusive amerikanskt, utan även amerikanskt till allt möjligt, inklusive Schuko. Jag ville ha Schuko till amerikanskt, så den omvända passade bra till laddaren till den G11 jag la mig till med för några månader sen. Att jag sen inte gillade kameran, utan gav bort den, är en annan sak. Den medföljande flatstiftsladdaren fungerar utmärkt med den adapter som jag alltså inte behövde till något annat.

Knappast. Det finns inga stift med analoga videosignaler i en USB kontakt. Jag har ingen aning hur du ska komma runt det problemet annat än att använda en annan kamera.

Vad ska man då använda den A/V-sladd som levereras med 7D till? Den är försedd med en usb-kontakt i ena ändan och en analog vidoplugg samt två analoga audiopluggar i andra ändan.

Jag köpte lösskärmen för min andra kamera och där funkar allt bra.

... Den medföljande flatstiftsladdaren fungerar utmärkt med den adapter som jag alltså inte behövde till något annat.

Jag har en massa olika sådana adaptrar liggande nånstans men har bara inte kommit mej för att rota fram dom, mest kanske för att det funkar så bra att ladda från datorn :)

Detta hör egentligen hemma i en annan pol, men eftersom detta nu är nämnt här så passar jag på att fråga: Hur görs och med vilket program görs sån här processering där man tar fram extra detaljer? Är det lightroom med Recovery-funktionen eller är det något mer avancerat? Svara gärna per e-post.

Otroligt händelserik bild. Du har nog riktigt lyckats fånga ett toppen-ögonblick.

Det förkommer alltid lite OT i varje tråd. Denna inget undantag. Började väl med att vi satt och såg hockey och sedan kommenterade i tråden vid periodpaus. Dock med anknytning till kamera.

Nåväl: Bilden togs fram via Adobe Camera Raw i PS CS4 så långt den gick att processa där. Sparades sedan som tiff för vidare bearbetning
i PS. Där gjordes ett par justeringslager som mörkades resp lättades där det behövdes. När jag tyckte att jag inte kunde få fram mer harmoni mellan delarna i bilden slogs lagren samman till en tiff som kopia och den fortsattes att bearbetas med skugg- resp lättningsverktyget. Därefter skärpning och slutligen toning.

Recoveryverktyget räckte inte på långa vägar till. Sedan är det möjligt att någon med mer avancerade kunskaper redan i ACR kunde fått fram bilden smidigare.

Problemet var ju att behålla ljuset i höger bildkant och ändå låta figuren framträda. Bilden består ju egentligen av 2 motivdelar (eller bildhalvor) och räknat i bländarsteg är bilden på själva gitarren f/2.8 medan den ljusa delen är f/22 (ungefärligt uppskattat).

Nu (efter att bilden redan är gjord) hittade jag via FS onOne Software Pro Toools 2.5 som är plug-in till PS som EVENTUELLT kunde underlättat efterbearbetningen efter rawkonverteringen. Den fixade ett par saker bättre i kontrasten i alla fall. Men inget revolutionerande när det gäller så här vid exponeringslattitud. Finns för gratis nedladdning.

Vill genast påpeka att jag betraktar 7D som mycket bra i det här avseendet om man tar i beaktande att det är en aps-c. En 5DMkII hade fixat det några steg bättre.

MVH//L

Vad ska man då använda den A/V-sladd som levereras med 7D till? Den är försedd med en usb-kontakt i ena ändan och en analog vidoplugg samt två analoga audiopluggar i andra ändan.

Jag köpte lösskärmen för min andra kamera och där funkar allt bra.

På fabrikantens hemsida (som du skickade länken på) står iofs att under specifikationer att de modeller som var markerade med rött (7D hörde dit) behövde en speciell kabel från Originaltillverkaren (i detta fall uppenbarligen Canon).

På fabrikantens hemsida (som du skickade länken på) står iofs att under specifikationer att de modeller som var markerade med rött (7D hörde dit) behövde en speciell kabel från Originaltillverkaren (i detta fall uppenbarligen Canon).

Jag tror dom menar A/V-kabeln som följer med 7D sen kommer lösskärmen med en liten övergång från bild-pluggen på kabeln till 2,5 mm hona, för det är ju bara videosignalen som behövs. Nu blir ju den lösningen väldigt klumpig eftersom A/V-kabeln från Canon är så lång.

PS. Du kanske såg i mitt tidigare inlägg att kostnaden blev ca 1700 kr exkl ev tull och moms. DS

Dag för en liten varning...

Jag tror bestämt att min Aputure Gigtube har fått stora mexicoknäppen.

Med fjärrutlösaren ansluten så kan den helt utan förvarning börja fotografera själv och köra seriebildstagning tills minneskortet är fullt...med OneShot inställt.

Trycker man ner avtryckaren på kameran så händer inget ibland.

Ibland kan kameran sätta igång och ta långa serier om man trycker på AF-ON eller t.o.m. Set-knappen. Det är liksom lite hipp som happ.

Ställde ifrån mej kameran och lät både den och "manicken" gå ner i viloläge. Gick och fixade lite kaffe och en macka som jag satte mej att njuta av i lugn och ro och rätt vad det hände så satte kameran igång på 4 bps. Enda sättet att få stopp på knäpperiet var att stänga av kameran.

För att komma runt galenskaperna så har jag nu anslutit Canons fjärr RS-80N3 istället och allt fungerar som det ska igen. Inte alls så dumt eg för då kan man knalla omkring med fjärrutlösaren i fickan, kameran på kistan, lösskärmen i blixtskon och knäppa med LiveView eller som vanligt och diskret hålla ett öga på skärmen. Du Lennart hade visst några tankar om det användningssättet. En skaplig kista är dock att föredra tror jag ;-))

Senast ändrad:
Ja, jag såg det. Hur fungerar LV inzoomad 10x och kontrastfokus samt MF?

Skärmen är som en gammal hederlig 2,5-tum skärm men den visar ju hela innehållet i kamernas skärm så 10x blir ju lite mindre men funkar ju skapligt för MF. För kontrastfokus och Snabb fokus så måste man dock använda kamerans AF-ON-knapp vid LiveView. Det är m.a.o. som vilken annan fjärrutlösare som helst och jag har som du ser ovan ersatt den med med Canons.

Jag upptäckt att kontakten för fjärrutlösaren är av sämre kvalitet än Canons, som snäpper fast i uttaget väldigt distinkt. Detta gör tyvärr inte kontakten på lösskärmens fjärrutlösare vilket troligtvis får till följd att kameran kan börja exponera själv, eller lite hur som helst, om den rubbas lite. Det gäller m.a.o. att ha lite koll på den här anslutningen.

Tycker nog så här långt att det är en användbar produkt trots denna lilla kvalitetsbrist.

Trots allt låter det som en intressant mackapär. Men som jag fattar det hela MÅSTE man väl inte ha fjärutlösaren kopplad. Eller? Antar att vanliga avtrycket måste kunna användas också. Eller har jag missat något här?

Mexicosyndromet,! Well, då har vi en ny kameradiagnos att lägga till de andra. Kombinerad med minor variations och Moraklockor låter ju det här som rena drömredskapet för "konstnärer" som vill vinna fototävlingar:)

Sorry, jag svarar så sent, men såg en gammal film jag ville se.

Nema problema!

Det går utmärkt att köra med bara skärmen ansluten och använda kamerans avtryckare som vanligt.

Jag tycker den är värd sina pengar så den får hänga med i kameraväskan tills vidare sen återstår det bara att se hur ofta den kommer till användning...

På vissa nya kameror, som exempelvis 7D, använder Canon ett USB-uttag som inte bara är USB, utan även A/V (audio/video) ut. Kontakterna för A/V sitter på andra sidan jämfört med USB. Stoppar man in en vanlig USB mini-B kontakt fungerar det som USB brukar göra. Men en speciell A/V kontakt kommer istället åt de signalerna. Denna speciella kontakt är lite tjockare, så den går inte in i ett vanligt USB-uttag.

På det här sättet sparar de in ett kontaktdon, och får inte det eventuella problemet att folk stoppar mikrofonkontakten i A/V-uttaget, då de inte är likadana längre.

Tack Anders! Då fick vi det förklarat oxå. :)

Men det går ju alldeles förbannat bra att stoppa den runda A/V-kontakten som sitter på t.ex. TV-sladden för 5DII i mikrofonuttaget på 7D...likaså från diverse andra tillbehör som du kanske märkt. Tycker det är lite synd att det inte är samma uttagslayout

Canons USB-A/V-lösning på 7D innebär nog oxå att det är ingen som bryr sej om att ta fram en motsvarande USB-A/V anslutning till t.ex. en lös skärm utan det blir en adapter att sätta på bildkontakten på den tvåmetersladd som följer med 7D. Två meter sladd från kamerans blixtsko till kamerans A/V-kontakt blir lite onödigt "sladdrikt" tycker jag... De va då en djävla tur att jag köpte lösskärmen för 5DII.

Uttagslayouten på 5DII (till vänster) med mic nederst till vänster och A/V överst till höger och på 7D med mick överst till höger och den speciella USB-A/V-kontakten i mitten till höger.

Bilagor

• IMG_2032.JPG
    IMG_2032.JPG
    95 KB · Visningar: 178
Där ser man "bulan" på USB-donet i 7D, den bula som gör att det tjockare donet som plockar ut A/V ur samma kontaktdon inte går in i de gamla vanliga USB-donen.

ANNONS