Annons

7D makalöst välspecad, men...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag menade inte att skärmen skulle få bilden via blixtskon, jag menade att det skulle vara en möjlighet att fästa den i blixtskon. En av flera. Magnet som någon skrev kunde vara en annan.
Om kameran har trådlöst Ethernet (WiFi), skulle displayen kunna ha det, den också, så att man inte behöver någon sladd alls. Enbart skärm kan antagligen göras tunnare och smidigare, men man kan ju också tänka sig en panel-PC som kommunicerar över WiFi och då även kan ställa in och styra kameran. Eller ett enkelt touch-interface, där man i princip får samma funktion som du får om du trycker på Q-knappen på 7D, fast man ökar/minskar genom att dra fingret på skärmen, istället för att rulla på kamerans hjul.

Med "långsam" menar jag att en sådan skärm i regel inte uppdateras av kameran tillräckligt raskt under det att man fyrar av serietagning i full karriär. Där brukar den optiska sökaren vara bättre, trots fladdrande spegel. Det är inte 30 uppdateringar per sekund innan man börjar fotografera som jag har något problem med, det är inga uppdateringar i omedelbar anslutning till fotograferandet.

Jag tror även att mycken ny teknik skapas fast ingen jäkel har frågat efter den, sedan är dom ruskigt duktiga på att övertala oss att du måste bara köpa detta. dom är som sagt oerhört skickliga på den typen av marknadsföring, livserfarenhet som konsument i 58 år.

Så rätt Du har - ibland är man bara torsk! ;)

Att fotografera makro på gräsnivå är ju enkelt om man lägger sej ner själv.

En sladdansluten liten skärm till kameran är heller inte så dumt. Å andra sidan kostar en mini-pc ca 2000:- och med EOS Utility i den så får man fullständig kontroll över det mesta som går att ställa in i kameran...

Helt rätt! Jag har suttit vid tv-bordet med "lappen" och EOSUtility på skärmen och skjutit fåglar på altanen som jag lockat med "godis".
Otroliga bilder - dock en bild i taget - de tycktes inte vänja sig vid slutarljudet!

Jag menade inte att skärmen skulle få bilden via blixtskon, jag menade att det skulle vara en möjlighet att fästa den i blixtskon. En av flera. Magnet som någon skrev kunde vara en annan.

Det var precis så jag menade ;)
Både när det gäller blixtskofästet och magneten - HDMI och inte blixtskon, utan bara möjligheten att snabbfästa den på blixtskon!

De proffs som verkligen behöver se kameraskärmen från en otillgänglig vinkel behöver inte en vridbar skärm och en tyngre, otympligare, känsligare kamera med fler lösa saker som kan gå sönder.

De behöver en löstagbar skärm. I studio löser man detta lätt med en bärbar dator eller en extern skärm - på fältet behöver man en skärm större än de 3" som en standardskärm är, men som ändå inte är för otymplig (max 7-10"?) och som naturligtvis måste vara batteridriven. Detta är en BRA lösning för dem som behöver funktionen, istället för en halvtaskig lösning för alla.

Jag skulle kunna tänka mig ett skärmfäste med kul-led monterad på en underplatta liknande Metz gamla blixtskenor (som man skruvade i stativfätet)

Ja inte lätt detta, extra grepp skruvas snabbt på den redan tunga kameran, sedan skall stora blixten på, sedan det poulära 24-70 objektivet, vad väger det bara 1,2kg, sedan stativet i ryggsäcken. Inga problem här inte,,sedan kommer en tunn vridbar skärm och kameran blir plösligt obrukbar tjock, klumpig, gud vet vad. en laptop med 12 tums skärm är ju nere vid kilot nu för tiden, men så kan den mera än en monitor förståss. Ryggsäcken vill nog bli ganska tung hur vi än gör.

Jag vet inte om jag tillhör den skaran Du inte vill ha i närheten av produktutveckling i framtiden?
I framtiden vet jag inte vad jag gör, men idag har jag några fingrar med i produktutveckling av produkter som alla, precis alla, använder varje dag.
(nej, det är inte toapapper)

Steg ETT av en produktutveckling är en behovsanalys hos presumtiva klienterna/kunderna/kosumenterna - målgruppen helt enkelt.

Steg TVÅ, om steg ETT är positiv, mervärdesanalys.

Steg TRE, om steg TVÅ är positiv, tar ekonomerna vid.
....

Jag tror att de flesta "produktutvecklare" jobbar på ett liknande sätt bla. Canon och Nikon.

Anledningen till att det förmodligen aldrig kommer vinklingsbara skärmar/displayer till semiproffs eller proffskameror är att de aldrig i skogen kommer att passera steg ETT!
.

Jag är produktutvecklare. Om alla följt ditt schema hade CPM eller MS-DOS varit vanligast i dagens datorer, möss till datorer inte varit standard, iPod/iPhone aldrig funnits och bärbart stereoljud varit en utopi.
Företag som Sony och Apple riskar. De chansar stort och kör ut produkter på marknaden ingen hört talas om eller efterfrågat. Ibland går det bra, ibland sämre men det är ofta sådana grepp som banar vägen för riktigt stora produkter.

Du har också glömt punkter, bl.a. mellan 1 och 2. Teknisk realiserbarhet och konceptstudier/prototyper ligger där nånstans.
Det dyker oftast upp problem på vägen till mål, men det är sånt som är till för att lösas.
Ibland är det olösbara problem och konceptet skrotas helt eller delvis. Det är viktigt att tidigt upptäcka riktiga fallgropar. Få vet hur Canons ingenjörer resonerar men att de inte är stolpskott kan vi vara ganska säkra på...liksom att de HAR diskuterat svängbara displayer på deras DSLR serie.

Produktutveckling är intressant som 17. Det förtjänar en egen tråd. Jag startar den...

Det här är en ovanlig, ickekonventionell och innovativ tråd för att uttrycka sig en aning sublimt.

För att uttrycka sig på min blandning av sörmländska och småländska samt mindre sublimt: Va f*n håller vi på med?

En löstagbar display kopplad till HDMI tycker jag är alldeles utmärkt, men nu börjar det svälla ut med den ena attiraljen efter den andra,

Ska vi inte ta och koppla en 32" extra skärm till laptopen. Helst med pivotfunktion i 90 grader också. Tillsammans med en UPS på 6 kg.

Varför inte några reflexskärmar också, en extra laptop som backup, nej det är bäst att ta med ett stationär plus en UPS till, paraplyblixtar, en RUT-anställd assistent som bärare, svärmor som backup om assistenten blir kissnödig i avtrycksögonblicket.?

Tja, om nu svärmor kommer med behövs hörselskydd i titanium (och i mitt fall ett medium då min svärmor är död).

Nej, jag vet! är inte det bästa att stoppa in hela världen i en studio?

Söte Jesus, det började med en vinklingsbar display på en 7D...

Och här finns många som på allvar tror en sådan inte kommer (under åberopande av en mängd skäl och fyrop). Nu utvecklas filmfunktionen i allt flera dslr, även "riktiga" promodeller (till vilka 7D inte riktigt räknas). Och hur många som använder sin dslr vid filmning skulle säga nej till en vinklingsbar skärm?

Det här är en ovanlig, ickekonventionell och innovativ tråd för att uttrycka sig en aning sublimt.

För att uttrycka sig på min blandning av sörmländska och småländska samt mindre sublimt: Va f*n håller vi på med?

En löstagbar display kopplad till HDMI tycker jag är alldeles utmärkt, men nu börjar det svälla ut med den ena attiraljen efter den andra,

Ska vi inte ta och koppla en 32" extra skärm till laptopen. Helst med pivotfunktion i 90 grader också. Tillsammans med en UPS på 6 kg.

Varför inte några reflexskärmar också, en extra laptop som backup, nej det är bäst att ta med ett stationär plus en UPS till, paraplyblixtar, en RUT-anställd assistent som bärare, svärmor som backup om assistenten blir kissnödig i avtrycksögonblicket.?

Tja, om nu svärmor kommer med behövs hörselskydd i titanium (och i mitt fall ett medium då min svärmor är död).

Nej, jag vet! är inte det bästa att stoppa in hela världen i en studio?

Söte Jesus, det började med en vinklingsbar display på en 7D...

Och här finns många som på allvar tror en sådan inte kommer (under åberopande av en mängd skäl och fyrop). Nu utvecklas filmfunktionen i allt flera dslr, även "riktiga" promodeller (till vilka 7D inte riktigt räknas). Och hur många som använder sin dslr vid filmning skulle säga nej till en vinklingsbar skärm?

En hopvikbar parabol hade inte vart dumt att ha med sig också, monterad på ett specialstativ som en kan veva upp 4 meter i luften, motorstyrning kostar extra, men den drivs med solenergi så man blir miljövänlig.

Jag är produktutvecklare. Om alla följt ditt schema hade CPM eller MS-DOS varit vanligast i dagens datorer, möss till datorer inte varit standard, iPod/iPhone aldrig funnits och bärbart stereoljud varit en utopi.
...
Du har också glömt punkter, bl.a. mellan 1 och 2. Teknisk realiserbarhet och konceptstudier/prototyper ligger där nånstans.
Det dyker oftast upp problem på vägen till mål, men det är sånt som är till för att lösas.
...
Produktutveckling är intressant som 17. Det förtjänar en egen tråd. Jag startar den...

Självklart har du rätt. Jag tog för givet att de flesta här inne kunde läsa mellan raderna och det var kanske fel av mig.

Men jag kan inte skriva en hel uppsats på forumet, även om mina inlägg tenderar bli litet långa emellanåt. Sedan saknar jag också kompetensen för ett bredare utlägg. Jag ÄR inte produktutvecklare, jag bara jobbar med det...

ETT - Man träffar någon
TVÅ - Man gifter sig
TRE - Man skiljer sig/Man lever lyckligt tillsammans livet ut

Det händer nog en hel del mellan ETT och TVÅ, för att inte tala om mellan TVÅ och TRE vid det första alternativet ;)

Jag tycker verkligen Du kan starta en tråd om detta - ny kunskap är alltid välkommet och Jag älskar verkligen att få lära mig mer...

Now we talking ;)

HDMI-kabel på 600mm, display 3-5 tum, med integrerat blixtskofäste/magnet för att kunna sätta den i blixtskon under tiden man plockar upp ett nytt minneskort, alternativt trycka fast den på stativet med hjälp av magnet.

Detta är ett TILLBEHÖR till och med jag hade kunnat tänka mig.

Skall Vi nu utveckla den ännu mer, så skulle det samtidigt kunna vara en portabel lagringsenhet.

Så vad tror Ni seriöst?
Display med integrerad SSD?
Tillbehör som medföljer är 2st kablar, 1st multifäste, 5st displayskydd och manual.

Produktutveckler Vi eller vad? ;)

Det låter mycket som denna pryl: http://www.fotosidan.se/cldoc/43434.htm

Jo, jag läste om den tidigare...
Den snor dock blixtskon (alltid) samt att den saknar SSD, men den torde duga bra till dem som vill ha en display...

Håller med om att en enklare (och billigare) variant med enbart en bra display vore trevlig. Kanske i kombination med en bildlagringsenhet? Det finns ju redan många sådana med inbyggd display så det vore ju en smal sak att även fixa till en live bild.

Värdelös för annat än distansfotografering. I en "vanlig" fotograferingssituation utan stativ måste man hålla kameran med ena näven och displayen i den andra om jag fattat det rätt. Blir väldigt konstnärligt suddiga bilder med en 2 kilos 70-200 monterad. Ska man stoppa den i fickan under tiden man zoomar vid exempelvis insektsfotografering? Hoppas jag har fel!
Undrar om den levereras med gaffatejp.

Jag har använt en hel del prylar med vinklingsbara skärmar. Den stora anledningen till att de behövs är att betrakningsvinkeln på dessa skärmar traditionellt har varit rätt dålig eller att man har velat göra prylen kompaktare (typ videokamera).
Det som ingen i tråden verkar ha förstått är att betrakningsvinkeln på 7D's skärm är otroligt hög. Så länge man i överhuvudtaget kan se glaset så kan man se vad som händer på skärmen. "överhuvudetfoto" där man vinklar ner kameran, självporträtt och makro på gräsnivå är tre anledningar till att ha vinklingsbart på 7D. Vid alla dessa tillfällen är det kinkigt med fokus, och ska det vara användbart så tror jag inte att LV-fokusen räcker till. Så det enda som återstår är manuell fokus vid "makro på gräsnivå" och det kanske inte riktigt motiverar vinklingsbart?

Håller inte med. Det är såklart helt ok att inte se (eller tycka sig behöva) nyttan och användbarheten. Men några gör det. Är t.ex. komposition en viktigt inslag i fotograferingen ger sån skärm nya möjligheter. 7D med sina 19 likvärdiga AF punkter gör komposition riktigt kul tycker jag - lättflyttad med joysticken. Sen att det går att skönja skärmen från typ 80 grader är inte samma sak som att det blir bra.

Argumentet att kameran skulle bli stor faller bort, iaf för mig. Det hade såklart gått att göra 7D mindre, mer åt XXXD hållet. Till skillnad mot XXXD har den självbärande kaross och då kansäkert ramverket minska och en del bladfjädring tas bort. Men en "proffskamera" ska tydligen vara stor, en del tycker inte den blir komplett förränns man satt på BG dessutom (!). Man tänker så olika :)

Håller inte med. Det är såklart helt ok att inte se (eller tycka sig behöva) nyttan och användbarheten. Men några gör det.

Jag citerar mig själv från sidan 3:
"Jag har absolut inget mot vinklingsbara skärmar i sig. De tillför mycket användarergonomi och gör handhavandet lättare. Däremot vill jag absolut inte ha en vinklingsbar skärm på bekostnad av tillförlitlighet eller storlek. 7D är stor som den redan är."

Själv är jag helt övertygad att kameror utan slutare och med bara en elektronisk sökare är framtiden. Då kommer även utförande och design att förändras. Tänk dej en sökare ála Canon XLH1 som samtidigt är både en skärm och en traditionell sökare, smidigt va? Men så länge det är spegelreflexkameror vi pratar om så är prioritering enligt citatet ovan viktigt för mig. Och där tycker jag att Canon har gjort en mycket bra lösning med den fantastiska displayen på 7D.

Sony A700 var först med den fantastiska högupplösta skärmen, den var samtida med dåvarande Canon 40D. sedemera 50D fick den likvärdiga skärmen A700 hade. 7D är som sagt makalöst välspecad, men vid lanseringen uppmärksammade en vaken man att någoting inte riktigt stämde (han ägde en 40D som låg väldigt bra i handen) ytan man lägger tummen var förändrad, på 40D föll tummen längre in mot displayen, 40D hade faktiskt ett ovanligt bra grepp, På 7D vart den ytan trängre precis som displayen har flyttats åt höger, många har en ganska stor tumme som behöver utrymme, jämför gärna om ni känner någon med 40D. 7D är som sagt en god kamera, men neutrala gubbar på tråden kan inte se skillnad på en 5 år gammal 20D i en A4:a bild mot 7D, trots den makalösa välspecad modellen, visst vinner den många andra punkter mot gamlingen, skam vore det annars, men det är ingen 1D-kamera, så rörlig skärm på den kameran behöver ingen skämmas för.//Bengt.

Sony A700 var först med den fantastiska högupplösta skärmen, den var samtida med dåvarande Canon 40D. sedemera 50D fick den likvärdiga skärmen A700 hade. 7D är som sagt makalöst välspecad, men vid lanseringen uppmärksammade en vaken man att någoting inte riktigt stämde (han ägde en 40D som låg väldigt bra i handen) ytan man lägger tummen var förändrad, på 40D föll tummen längre in mot displayen, 40D hade faktiskt ett ovanligt bra grepp, På 7D vart den ytan trängre precis som displayen har flyttats åt höger, många har en ganska stor tumme som behöver utrymme, jämför gärna om ni känner någon med 40D. 7D är som sagt en god kamera, men neutrala gubbar på tråden kan inte se skillnad på en 5 år gammal 20D i en A4:a bild mot 7D, trots den makalösa välspecad modellen, visst vinner den många andra punkter mot gamlingen, skam vore det annars, men det är ingen 1D-kamera, så rörlig skärm på den kameran behöver ingen skämmas för.//Bengt.

Jag har haft en 40d innan jag köpte 7d det enda jag kan tycka är dumt på 7d är den lilla af-on knappen.
7d ska väll vara en actionkamera och då vill man ofta ha AF på tummen iaf jag.
Den sitter dessutom lite högt upp på 7d eller det känns så iaf.
Annars finns det inget som jag sakna från 40d.

Alidrig i helvete jag släpper in en rörlig skärm på min 7D!

Jag vill inte ha något krafs på en kamera, inte ens på ens kompakt!!! Varför? Jo, därför att ju mindre skräp som finns på en kamera desto bättre! (Den avdelningen är sluten!)

Däremot så är jag inte främmande för små enkla tillbehör som man kan köpa till om man vill och koppla in på vilken kameran som helst, trådlöst eller trådbundet kvittar även om det förhoppningsvis blir trådlöst.

En optisk sökare kommer alltid att slå allt, sen om spegeln behöver vara rörlig eller inte det kvittar för sådan brist på tid har vi inte och har vi de så är vi nog djävligt fattiga redan...eller så har vi blivit filmfotografer hela bunten.

Senast ändrad:
ANNONS