Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50D eller D300

Produkter
(logga in för att koppla)

shaggy_d200

Aktiv medlem
Har funderat på att uppgradera och då till en beg D300 tills jag såg att expert säljer ut nya 50D för 6999:-
Nu pratar jag beg D300 vs ny 50D?

D300 dyrare
D50 nyare

Är det någon som kan övertala mig varför jag ska köpa D300 som är dyrare.....

Nämn inte att jag har nikon objektiv, för de ska nog bytas ut i allafall

Trots att jag använder Canon själv tror jag att rent användarmässigt och bildmässigt så är Nikon i detta fall det bättre valet. Den har troligen både bättre kvalitet vid höga ISO och högre dynamiskt omfång i bilderna. Vädertätningen är bättre, möjlighet till blixtstyrning är lite andra saker som också ligger till fördel för den. Canon har absolut bra kameror men de slarvar på vissa fronter där Nikon istället tänker till. Antal autofokuspunkter är en till sak. Det är först med 7d som Canon verkar ha tänkt till och lyssnat på marknaden. Om du inte vill unna dig en Canon 7d så tror jag att Nikon D300 blir det bästa valet. Dock åker den på tokstryk av 7d och det behöver inte skilja så många kronor längre mellan dessa då 7d minskar snabbt i pris.

Mvh / Johan

just nu kan du köpa en Canon 50d med rosade nya zoomen 15-85IS hos Rajala för 10999 kr, måste vara absolut bästa dealen just nu, slog själv till på en idag, trots att jag redan har kameror.

just nu kan du köpa en Canon 50d med rosade nya zoomen 15-85IS hos Rajala för 10999 kr, måste vara absolut bästa dealen just nu, slog själv till på en idag, trots att jag redan har kameror.

Hur kommer det sig att du köper en 50D när du har en 5D MKII?
Har du hunnit testa den än då och va tycker du?

Hur kommer det sig att du köper en 50D när du har en 5D MKII?
Har du hunnit testa den än då och va tycker du?

Eftersom mina kompisar säger att jag är Kungsholmens främste fiskmås-fotograf så måste jag ju ha en snabb kamera så det hinns med, 5d Mk II är ju inte direkt snabbast i stan, även om den är bäst (tycker jag). Efter ett par dagars plåtande kan jag väl konstatera att den känns som den 40d jag hade innan jag gick på fullformat. Men mkt bättre, skärmen och auto-iso och lite krims och krams. Upplösningen spelar nog mindre roll, men kul att kunna croppa mer.

Är det någon som kan övertala mig varför jag ska köpa D300 som är dyrare.....

Det är en bättre kamera?
Ska du ha något jämförbart hos Canon så är det 7D som gäller. 50D är mer jämförbar med D90, även om de eg inte går att jämföra rakt av.

valet. Dock åker den på tokstryk av 7d och det behöver inte skilja så många kronor längre mellan dessa då 7d minskar snabbt i pris.

Nu vill jag inte starta nån klassisk VS-tråd, men på vilket sätt får en D300 "tokstryk" av 7D? Canon kom ikapp och nätt och jämnt förbi när de lanserade 7D.

Det är en bättre kamera?
Ska du ha något jämförbart hos Canon så är det 7D som gäller. 50D är mer jämförbar med D90, även om de eg inte går att jämföra rakt av.

Nu vill jag inte starta nån klassisk VS-tråd, men på vilket sätt får en D300 "tokstryk" av 7D? Canon kom ikapp och nätt och jämnt förbi när de lanserade 7D.

Nej tokstryk var väl kanske att ta i även om världspressen är enig om att det är en bättre kamera och den i test efter test vinner över D300 (TIPA tex). Det man dock ska ha i åtanke när det gäller fördel Nikon är ju att det dessutom är en äldre kamera som ändå hållit sig på sin plats så länge. Nog om tävling mellan märken. Största skillnaden mellan de två är ju bildkvalitén och pixelfördelen för 7D. Och att med så pass många pixlar vara så snabb och ha så pass lite brus på APS-sensor är helt ok och framförallt till det priset. Från det ämnet till din jämförelse med 50D och D90 så har du nog rätt att det borde vara kombatanten. När det gäller för min egen del så bara hoppas jag att Canon ska släppa en uppdatering av 5d mark ii med det man lärt sig av Nikons framgångar med det som de valt att satsa på. Nu har jag kommit ifrån första inlägget helt men gör en ny vändning och knyter ihop tråden med att säga att det är så jäkla skoj att vara konsument med den konkurrens som är mellan märkena idag. Sony och många andra kommer att pressa sig in på marknaden och vinna mer och mer framgång dessutom. Vilken extrem utveckling vi sett de senaste åren och det känns som att det är långt kvar innan det kommer att bromsas ner. Mer kvalitet till bättre priser. Man skulle haft mer pengar på kontot bara=)

Från det ämnet till din jämförelse med 50D och D90 så har du nog rätt att det borde vara kombatanten.

Det här är intressant tycker jag. För ett drygt år sedan valde jag mellan d300 och 50D, då var de två "rivaler" och inte ens eksperterna i kamerabutiken kunde svara på vilken som var klart bäst.
En som jobbade på japanphoto (som själv hade canon) fick mig nästan att köpa canon, men det blev till sist d300:an.

Nu står sig d300:an på samma position men har börjat jämföras med 7d, är inte det intressant?

För övrig är jag enig med er, d7 ger nog inte d300 (eller d300s) tokstryk men den är lite bättre på de många viktiga punkter, och dessutom billigare.

Det här är intressant tycker jag. För ett drygt år sedan valde jag mellan d300 och 50D, då var de två "rivaler" och inte ens eksperterna i kamerabutiken kunde svara på vilken som var klart bäst.
Nu står sig d300:an på samma position men har börjat jämföras med 7d, är inte det intressant?

Canon och Nikon har eg aldrig haft kameror i riktigt samma klass. D200 och D300 har varit mer avancerade än x0D-serien och har eg legat nånstans mellan x0D-serien och 1D-serien. Eftersom D200/D300 legat mycket närmare x0D-serien i pris har det ju blivit så att dessa jämförts, även om de eg inte riktigt ligger i samma klass.
Likadant är det med tex Dx0 vs x0D, även om gapet mellan dessa inte är lika stort.
Nu när Canon har en modell (7D) som slåss i samma "viktklass" dom D300(s) så är det ju inte så konstigt att man jämför de två.
Det tog även ett bra tag innan Canon kom med en modell som skulle konkurera med D40/D60/D3000, en klass där Nikon var mer eller mindre ensamma under en längre tid.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto