Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårdvara för videoredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag klipper ganska mycket på en laptop MacBook 2017, då material som redraw, braw, prores från Alexa osv 2k-8k jag gör alltid proxys och det går fint att klippa! Har aldrig haft något problem med dator kraften. Däremot blir det ju helt annat om man ska grada eller kompa eller göra vfx. Så jag skulle nog börja med att fråga vad man ska göra och det mesta klara mig sig med om man arbetar med proxyfiler. Men visst är det skönt att ha en bra dator men det är som att vissa verkar tro att man behöver en dator för 50k innan man kan göra två klipp i en film på sin hund. Börja och klipp och bli duktigt på det istället. De flesta är extremt dåliga på det, möter sällan duktiga klippare
Har sett en snabb video om det där med proxys, men fattade nada...

Då finns det nog skäl att du fördjupar dig i ämnet ;) Proxys, och en del inställningar som t ex "playback resolution", "render cashe" mm, gör att redigering kan flyta på bra även på en dator med begränsade prestanda.

jag klipper ganska mycket på en laptop MacBook 2017, då material som redraw, braw, prores från Alexa osv 2k-8k jag gör alltid proxys och det går fint att klippa! Har aldrig haft något problem med dator kraften. Däremot blir det ju helt annat om man ska grada eller kompa eller göra vfx. Så jag skulle nog börja med att fråga vad man ska göra och det mesta klara mig sig med om man arbetar med proxyfiler. Men visst är det skönt att ha en bra dator men det är som att vissa verkar tro att man behöver en dator för 50k innan man kan göra två klipp i en film på sin hund. Börja och klipp och bli duktigt på det istället. De flesta är extremt dåliga på det, möter sällan duktiga klippare

Ja, med proxy-omvägen så funkar ju nästan vilken hårdvara som helst utan några större problem.

What are proxies?
Proxies are duplicate files of a project’s source footage. The proxy footage is a transcoded file that’s smaller in file size and at a lower bitrate than the original.

Enkel kan man väl säga att man konverterar till något format som är enklare att klippa i och belasta datorn mindre. Det kan vara att göra en h264/ mp4 till prores, då prores är bättre och kräver mindre av datorkraft för att klippa.
Du kan också välja att göra om till mindre filer med kanske 1/4 av upplösningen. När du klipper då använder datorn proxyfilen men när du ska exportera så byter du ut till de högupplösta och exporterar. De flesta program har inbyggd funktion för att göra detta.

Enkel kan man väl säga att man konverterar till något format som är enklare att klippa i och belasta datorn mindre. Det kan vara att göra en h264/ mp4 till prores, då prores är bättre och kräver mindre av datorkraft för att klippa.
Du kan också välja att göra om till mindre filer med kanske 1/4 av upplösningen. När du klipper då använder datorn proxyfilen men när du ska exportera så byter du ut till de högupplösta och exporterar. De flesta program har inbyggd funktion för att göra detta.
Ok. Så man gör filmen tillfälligt mycket "sämre" i förhandsvisningen, men jobbar med råmaterialet?
Jag håller bara på med 1080p än så länge.

Finns det nån bra guide för de där med Proxy?

Ok. Så man gör filmen tillfälligt mycket "sämre" i förhandsvisningen, men jobbar med råmaterialet?

Den här guiden är rätt bra för både proxies och hur du kan göra egna presets.

Det finns ett par aspekter att tänka på, dels vilka format du har hårdvaruencodingstöd för då du måste konvertera till ett annat format och det är inte alltid supersnabbt om man valt tokiga inställningar för proxyformatet.
Det andra är att komma ihåg att slå av proxy (du kan snabbt välja mellan proxy/original) när du färgkorrigerar.
Proxies tar också plats, avvägning mellan kvalite, filstorlek och codec är inte alltid lätt. En ALL-I codec är trevligare att jobba med men tar i regel upp större plats allt annat lika, ProRes är ännu trevligare men tar potentiellt upp ännu mer plats.

Men jag förstod det som att du idag jobbar med 1080-material? En inte för vild gissning är att det är h264-codec och om din nuvarande maskin har problem med det kommer det troligtvis vara rätt tråkigt att vänta på rendering av proxyfiler och en nyare maskin kommer antagligen inte ha några som helst problem att hantera ditt material utan proxies.

Inte säkert du gör den sämre beror ju på codec osv prores är större filstorlek och mycket lättare att klippa med än h265 båda i 1080p

Guide beror ju på program

Ref till artikeln (Asus-annonsen!) här nyligen på Fs:
Ska du välja OLED eller LCD i din nästa laptop?” Detta gäller alltså Android/PC-världen...
men hur är det med Mac? Retina-skärmar t.ex?

Jag tycker ju att Retina-skärmen på min 15” 2015 årsmodell MacBookPro är grymt bra...
Går det att få Mac:en t.o.m. ännu bättre (en s.k. ”M1-skärmversion”) för t ex videoredigering utöver konventionell bildbehandling av stillbilder i raw-format (Cr2, DNG osv)??
/B

Du har rätt, jag har fel. V 17 och inget annat.

Själv behöver jag inte jobba med proxys då jag kör ARM/M1 Mac. Så det är tidsmässigt skönt att slippa ta den "omvägen" tycker jag.
Beror som sagt på många parametrar men fps,codec och upplösning. Att säga att m1 skulle köra av vad som helst är helt fel.

Beror som sagt på många parametrar men fps,codec och upplösning. Att säga att m1 skulle köra av vad som helst är helt fel.

Kanske, men jag editerar 8K RAW 4:2:2 utan framedrops, och utan proxy.
Finns säkert datorer som klarar det lika smidigt och bra. Frågan är om de går lika tyst, svalt och energisnålt?

E: Drygt 8000:- ligger Mac mini M1 på i billigaste utförande. Så pris är en aspekt också.

Köper man sig en ny eller begagnad licens varesig det är serienummer alt usb-dongel för Resolve Studio får man både Resolve Studio och Fusion Studio 17.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar