Annons

10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick28 skrev:
De har inte satt något försäljningstopp som de gjorde då 10D kom....
Det beror på att de denna gången istället valt att i god tid före introduktionen av den nya modellen sänka priset ordentligt på den äldre modellen (aug 2003 -20%).
Tack vare prisdifferentieringen kan nu livscyklerna för 10D och 10Ds överlappa under en kortare tid.

Hämningslös spekulation förståss ;)
 
Senast ändrad:
Sony har som bekant precis kommit med sin 8 MP. Det gör ,åtminstone i pixelracet, att Canon borde komma med en 10Dn med 8 MP för att matcha. Dessutom en 1Dn, fullsensor och 6 MP. Önsketänkande eller realitet visar sig på PMA om en månad...
 
müsli skrev:
Det beror på att de denna gången istället valt att i god tid före introduktionen av den nya modellen sänka priset ordentligt på den äldre modellen (aug 2003 -20%
Priset på 10D har inte sänkts en spänn sedan introduktionen med untantag för obetydliga Svedala.
I USA har den alltid kostat motsvarande $1500. Det beror sig troligen dels av att Canon Sverige tagit till sig av all kritik,(ocker-lagen kanske?) samt att dollarn har sjunkit ganska dramatiskt.
Jag tror personligen på en lättare uppgradering av 10D på PMA, typ 10Dn eller ingen uppgradering alls samt ev. en ny modell mellan 10D och 1Ds.
Den som lever får se.
 
Linmajon skrev:
Priset på 10D har inte sänkts en spänn sedan introduktionen med untantag för obetydliga Svedala.
Priset sänktes kraftigt i Europa under augusti 2003. Först märktes det i tyskland och några veckor senare i sverige. Från att ha kostat runt 19kkr sänktes priset till runt 15kkr i ett slag. Kolla i forumhistoriken här på FS så ser du många inlägg om detta.
 
Ha!

Genom diverse bak-kanaler har jag fått reda på lite gott om en av kamerorna som lanseras på PMA.

Canon 2D, som blir uppföljare till 1D
* 8Mpixels
* 8.5 fps
* 1.3x förstoring (dvs, ingen 35mm sensor)

Det var tyvärr allt jag fick fram.
Jag garanterar självklart inte dessa data, men dom kommer från en relativt säker källa. :)

/James
 
slowcoder skrev:
Canon 2D, som blir uppföljare till 1D
* 8Mpixels
* 8.5 fps
* 1.3x förstoring (dvs, ingen 35mm sensor)

Det låter som mina första spekulationer.

Vad som gör att jag är lite tveksam till uppgifterna är namnet. Canons proffsmodeller har hetat "1" sedan 1970-talet, och varför skulle de ändra sig nu?

Om det är 1,3 eller full sensor spelar inte så stor roll för mig. 16mm blir 21mm och det räcker. Canon har förklarat att ambitionen är fullsensor i alla proffsmodeller. Men när de klarar det är en annan fråga.

Canon kan ju inte göra modellen långsammare 8 bps eller snabbare är ett krav.

Max iso bör vara 6400, det har Nikon D2H

Upplösningen bör också gå upp ett hack. 8MP är mer än vad pressfotograferna behöver, men lagom för natur, reportage och sport. 6MP hade funkat också.
 
slowcoder skrev:
Ha!

Genom diverse bak-kanaler har jag fått reda på lite gott om en av kamerorna som lanseras på PMA.

Canon 2D, som blir uppföljare till 1D
* 8Mpixels
* 8.5 fps
* 1.3x förstoring (dvs, ingen 35mm sensor)

Det var tyvärr allt jag fick fram.
Jag garanterar självklart inte dessa data, men dom kommer från en relativt säker källa. :)

/James

Hur insatt är källan??
Kommer det fler kameror nu eller kommer de i höst??

LÅter ju rätt okej då jag mest var skräckslagen på att det skulle komma en fullformateare för under 19 995:-
 
Det kommer säkert fler kameror, men jag hörde bara om 2D..

Källan har ett väldigt nära samarbete med Canon Norge, mycket mer kan jag nog inte säga.. Vill gärna kunna få mer information från det hållet senare. :)

Priset skulle visst ligga strax under 60000 norska

/James
 
Maverick28 skrev:
LÅter ju rätt okej då jag mest var skräckslagen på att det skulle komma en fullformateare för under 19 995:-

Varför skräckslagen? En sån lär komma inom inte alltför lång tid, det är väl ingen nackdel?
 
KGS skrev:
Varför skräckslagen? En sån lär komma inom inte alltför lång tid, det är väl ingen nackdel?

Inte skoj att handla en 10D och sedan 2 veckor senare se att det finns en uppföljare där jag kunde ha använt mina obj som jag har och ändå fått 28 mm vidvinkel.. nu måste man handla DYR glugg för att få samma vidvinkel som på mitt befintliga gluggar...

För övrigt... Har varit och klämt på 10D och denm är ett jäkla lyft omot vad jag jobbat med på diiital sidan innan.. Skall bli kul och se hur bra den EGENTLiGEN är...
 
aha... du menar så... men så är det alltid, men det är trist när ersättaren kommer samma vecka... då vill man gärna ha öppet köp...
 
Problemet är att det i detta fallet inbte existerar öppet köp ;-)
Svåt att förklara varför men jag handlar inte som vanlig svensson typ ;-)

Jobbar bland annat som inköpare och det en av ina leverantörer som har konatkt med canon.. Nprmalt sett handlar han dock inte med kameror...
 
Maverick28 skrev:
Problemet är att det i detta fallet inbte existerar öppet köp ;-)
Svåt att förklara varför men jag handlar inte som vanlig svensson typ ;-)

Jobbar bland annat som inköpare och det en av ina leverantörer som har konatkt med canon.. Nprmalt sett handlar han dock inte med kameror...
Aha, han är hälare...? ;-)))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.