macrobild
Avslutat medlemskap
SixBySix skrev:
Ja du Kalle, varför spekulera?
Klart att spekulation är måttligt produktivt. Klart att det knappast skyndar på utvecklingen. Men ändå är det så många som gilllar att spekulera. Varför?
Jag skulle kunna gissa på ett par faktorer.
1) Det är ett slags skicklighetsspel att försöka samla in historiska fakta samt ny information, för att sedan väda samman allt i en ny prognos (bedömning). Ungefär lite som underrättelse spionage. Man kan sällan ta reda på svaret med säkerhet, däremot kan man göra extremt kvalificerade bedömningar.
2) Kul att se hur nära man lyckades komma med sina gissningar. Lite som en sport - vem gissade bäst.
3) Brist på pengar i plånboken. Utvecklingen går rasande fort och och lika snabbt rasar priserna. För en del av oss är inte kameraägandet direkt nödvändigt. Då blir det lite som med finansiella investeringar och företagens årsrapporter. Beroende på Canons presentationer på Photokina och PMA så faller kamerorna olika snabbt i värde. Prisförändringen är inte kontinuerlig utan går i ganska abrubta steg.
Tja det var ett par exempel... det finns nog fler... jag kan förstå din skepsis till alla spekulationer. Men å andra sidan, de gör ju knappast någon skada heller, så varför ifrågasätta eller kritisera om någon vill spekulera. Det är väl bara att gratulera de personerna för att ha hittat en fritidssysselsättning som de tycker är rolig.
MVH, Niclas
Jävligt bra och roligt svar- själv är jag en teknikintresserad yngling , har en kollega i USA som är 70 dvs några år äldre än jag är och vi spekulerar i oändlighet (över några öl i Kölns höstvärme) Jag ser/träffar honom på nästa Photokina för 7e gången.
mikael