Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon-Photokina spekulationer, nya 1DsIII,3D,5Dn,40D,400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skaffde nyligen en Hasselblad H2 med ett PhaseOne P30 bakstycke och kan bara bekräfta att kvalitée skilnaden är så ofantligt stor att en Canon 1Ds bara kan förpassas till att vara en smidig och stryktålig reportagekamera.

Hasselblads HC 35mm f/3,5 är tokigt skarp ända ut i hörnorna. och det är så klar en del av sanningen men också avsaknaden av lågpassfilder gör sitt på skärpan. Jag testade först en P20 bakstycke på 16 megapixels vilket ger samma pixel tätehet och yta som Canon 1Ds. Då gick det upp för mig vad jag har missat när jag inte hoppat på de digitala bakstyckena tidigare. Så rena pixlar och fria från CA har jag aldrig sett innan.

Nu skall tilläggas att jag faktiskt har lite CA vid ytterst extrema fall på HC 150mm men inte på HC 35mm och HC 80mm.

Att jag bara kan ta 45 bilder i minuten förlåter man lätt, när man har processat sin första bild.

Här kommer en bild med H2, P30, HC 80mm.

Bilagor

• ac08a65fe3b7d656a2a16163154f98f6.jpg
    ac08a65fe3b7d656a2a16163154f98f6.jpg
    66 KB · Visningar: 248
Helt underbar som semesterkamera, nästan 2 kg exakt och en konstruktion som inte tippar över när man bär den i kameraremmen och använder ett bra objektiv.

elmqvist skrev:
Jag skaffde nyligen en Hasselblad H2 med ett PhaseOne P30 bakstycke och kan bara bekräfta att kvalitée skilnaden är så ofantligt stor att en Canon 1Ds bara kan förpassas till att vara en smidig och stryktålig reportagekamera.

Hasselblads HC 35mm f/3,5 är tokigt skarp ända ut i hörnorna. och det är så klar en del av sanningen men också avsaknaden av lågpassfilder gör sitt på skärpan. Jag testade först en P20 bakstycke på 16 megapixels vilket ger samma pixel tätehet och yta som Canon 1Ds. Då gick det upp för mig vad jag har missat när jag inte hoppat på de digitala bakstyckena tidigare. Så rena pixlar och fria från CA har jag aldrig sett innan.

Nu skall tilläggas att jag faktiskt har lite CA vid ytterst extrema fall på HC 150mm men inte på HC 35mm och HC 80mm.

Att jag bara kan ta 45 bilder i minuten förlåter man lätt, när man har processat sin första bild.

Återigen är det vid jämförelser som saker och ting faller på plats och man ser skillnaderna.Precis som när man jämför objektiv mot varandra. Canon har en tendens att göra sig något viktiga med sina hus och objektiv och ambitionen att ta upp kampen med bla Hasselblad.
Dessutom är kombinationen Canon 1dsmk2 + 24-70 betydligt jävligare för axlar och rygg än H2 så den passar nog ganska bra att hasa runt istället för en Canon.

PS slå en signal när du har tid.

Mikael

Senast ändrad:
elmqvist skrev:
Helt underbar som semesterkamera, nästan 2 kg exakt och en konstruktion som inte tippar över när man bär den i kameraremmen och använder ett bra objektiv.

Skit i brallan vilken prislapp! Men ska man ha det bästa så är det värt det... (Är själv HighEnd-frälst(hifi) sedan många år, så Jag vet...)

OT: Har Du några fler bilder? Vilka bilder är tagna med H2:an på din hemsida?

Ojdå, och så lyckades ännu en tråd komma in på pixelpeeping :D

Jag gissar på att den kommande proffsmodellen från Canon snarare har samma sensor som 5D (fast kanske annan processor) än en himla många pixlar. Många proffs gillar ju bildkvalitén från 5D, behöver inte upplösningen i 1DsII och vill ha ett bättre hus.

Visst är det så att en del av Canons gluggar med korta brännvidder inte är optimala för en sensor i småbildsformat, men jag tror det är ytterst få som bryr sig i praktiken.

Hasselblad H2-something...248.750:- på Scandinavian photo....Herr "Jultomten" jag har varit snäll i 47år....men herregud då....någon skrev att även amatörer kan använda sig av denna kamera....tror det var i "luminius landscape"...skulle vara glad om jag tjänade dessa "kulor" efter skatt,avbetalningar, räkningar och mat efter 30år i arbetslivet...njae
...var det inte "Canon-photokina" denna tråden handlade om???
MVH Thomas

solvargen skrev:
Hasselblad H2-something...248.750:- på Scandinavian photo....Herr "Jultomten" jag har varit snäll i 47år....men herregud då....någon skrev att även amatörer kan använda sig av denna kamera....tror det var i "luminius landscape"...skulle vara glad om jag tjänade dessa "kulor" efter skatt,avbetalningar, räkningar och mat efter 30år i arbetslivet...njae
...var det inte "Canon-photokina" denna tråden handlade om???
MVH Thomas

Du har helt rätt, det vinglade iväg lite grann... "Mjuka hörn fighten" och hur bra Hasselblad är kanske man kan ta på någon annan länk... Tack för uppmaningen! :)

Anders.
Det var inte dig eller någon annan heller personligen jag menade....bara att det kom ur spår lite...iofs mycket intressant men när man tittar på den ouppnåliga" "prislappen" på en hasselbladare och bildkvaliteten inser man direkt att det är inget roligt att veta hur bra denna är i jämnförelse med Canon.
Man vill likson "tro" att canon...det är "top on the line" vilket det naturligtvis inte är men låt oss "at least" inbilla oss det.
Mvh Thomas

Hej

Intressant "test" mellan digitala bakstycken och andra kameror.

http://www.luminous-landscape.com/essays/back-testing.shtml

Gluggarna räcker ibland inte till för vissa sensorer.

"But after more than a year of shooting both with a 16MP Canon 1Ds MKII and a 22 MP P25 back on the Contax, I came to a couple of realizations. The Canon and Zeiss lenses on their respective cameras were not the equal of their sensors. In other words, the sensors were outperforming the lenses. Even using the best primes on the Canon proved to me that the 1Ds MKII was not being pushed to its limit, and using lesser lenses often disappointed."

Intressant läsning här http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/digital-view.shtml

MVH

Omar

Tycker alla synpunkter är trevliga, och det kan ju vara bra att sätta saker i ett perspekiv ibland, även Canon på photokina har ett större sammanhang. Tack för alla intressanta inlägg, spekulationer och upplysningar så här långt.

Dessutom är det ju Canon själva som har utropat fight på MF segmentet, så visst passar det in i tråden. Många spekulationer om Canon på photokina tycks så här långt kretsa kring just 1Ds modellen som ska fightas med MF.

Själv är jag väldigt nyfiken på spekulationer som påverkar 5D. Någon uppgradering eller ny kamera i samma segment tror jag inte vi får se på de närmaste 12-18 månaderna. Däremot skulle ju nya modeller kunna påverka prisbilden. Och nya objektiv kunna påverka användbarheten, vilket bla Mikael har påpekat.

Jag väntar till efter cashback och försöker vara kall på att en liten prisjustering skall göras (behöver den inte just precis nu), men jag är inte alls cool lugn :-| ... allmänt nervös faktiskt... den är ju så bra.. och ensam i sitt segment att det kan dröja över ett halvår innan vi får se en prisjustering att tala om ;-)

solvargen skrev:
Anders.
Det var inte dig eller någon annan heller personligen jag menade....bara att det kom ur spår lite...iofs mycket intressant men när man tittar på den ouppnåliga" "prislappen" på en hasselbladare och bildkvaliteten inser man direkt att det är inget roligt att veta hur bra denna är i jämnförelse med Canon.
Man vill likson "tro" att canon...det är "top on the line" vilket det naturligtvis inte är men låt oss "at least" inbilla oss det.
Mvh Thomas

Håller med Dig helt och hållet. Tog det inte negativt eller personligt. :) Men Jag är lite av en drömmare som ser framåt... Digitaltekniken går framåt med stormsteg! Om bara några år så har Canon kommit ifatt Hasselblads H2. (Då har Hasselblad självklart utvecklat nya och då bättre kameror såklart...) Vi vanliga amatörer kan få det bästa som finns nu, men Vi behöver bara vänta lite längre...

Det enda Jag saknar hos Canon just nu är lite mer "användarvänliga" (kanske skulle skrivit ergonomiska...) hus som tex Nikon D200. Mer dedikerade rattar och knappar istället för deras "tryck knapp snurra på ratt historia". En D200 med Canons sensor kanske...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar