Annons

Canon-Photokina spekulationer, nya 1DsIII,3D,5Dn,40D,400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror ni det kommer att dyka upp en digicIII snart? I såfall vilka förbättringar kommer den medföra?

Vet inte vilka minneskretsar Canon använder, men överlag så blir de ju billigare/större och snabbare, så snabbare seriebildstagning kanske blir aktuellt på FF husen?
 
Jonsjoberg skrev:
Tror ni det kommer att dyka upp en digicIII snart? I såfall vilka förbättringar kommer den medföra?


Vet ej, men angående DigicII tycker jag att det är helt absurt att även deras billigaste kompaktmodeller har samma processor som de dyraste proffskamerorna. Visst, då behöver de bara ha en tillverkningslinje för processorer, Men antagligen är då processorn fullständigt överdimensionerad för kompaktmodellerna, eller så är den en flaskhals i pro-modellerna. Eller något där mitt emellan.

Varför inte ha dubbla eller kvadrupla processorer i promodellerna i så fall? Då borde kameran kunna skyffla tillräckligt med bits även för en sportfotograf som fotograferar serietagningar i raw med en fullformatare.


Nåja, det var mina fem cent. Egentligen är jag inte värst intresserad, använder serietagning ytterst sällan själv.
 
Eeros skrev:

Varför inte ha dubbla eller kvadrupla processorer i promodellerna i så fall? Då borde kameran kunna skyffla tillräckligt med bits även för en sportfotograf som fotograferar serietagningar i raw med en fullformatare.

Det sitter väl dubbla i 1D modellerna redan?
 
att stoppa in fler processorer gör designen av hårdvaran och mjukvaran mer komplex, så det är kanske inte den bästa lösningen.

Sen är det väl inget som säger att det är precis samma som sitter i kompakterna och promodellerna, jag menar visst de heter båda digicII, men vad har de för klockfrekvens, cache minnen osv?
 
I mark II-modellerna sköter en sensor autofokusen och en annan övriga funktioner.

När det kommer en ny processor borde den få premiär i en prestigemodell.
 
Det där var ett riktigt kul rykte Omar :)... smaskigt.....

"This year
August will be different
24/8/06
Every legend has a beginning"

.... oj oj oj, snacka om teaser. De där marknadsföringskillarna (och tjejerna ;-) vet verklig hur de ska få oss att dregla :-D
 
Hmm... fick just en liten tanke på tal om att objetiven inte klarar av att teckna mindre pixelpitch än idag.

Eftersom Foveon sensorn med samma pixelpitch som i 30D skulle ge en bildfil av kvalitet (upplösning) som en Bayersensor med ca 12-13Mpix (baserat på Sigma D10 jämfört med Eos10D, skulle man alltså kunna höja ribban för bildkvalitet utan att objektiven skulle vara en begränsning.

Detta borde vara en extremt lockande strategi, speciellt med tanke på det enorma krave det skulle innebära att utveckla nya superskarpa objektiv, dels på Canon som tillverkare, men även på varje fotograf som vill hänga med det tåget. Kan bara tänka mig hur dyra sådana nya superobjektiv skulle bli :-|

Ur ett affärsmässigt perspektiv verkar det extremt underligt att ingen stor kamera eller elekroniktillverkare ännu köpt upp Foveon företaget inklusive alla patent. I alla andra liknande branscher köps sådana företag upp snabbare än en snok skulle kunna säga tssssst ;-)
 
Mitt tips, en 1DsMkIII med Foveon eller foveonliknande sensor, 12-14Mpix vilket ger bildfiler med en upplösning motsvarande bayersensor med 18-25Mpix. Dessutom ger den extremt fin färgåtergivning och ingen moiré. Perfekt för alla mode- och inredningsfotografer m fl som alltid får moiré i kläder (tyger). På så vis stärker Canon ytterligare sin position i förhållande till MF segmentet.
 
Man bör väl ha i åtanke att Foveons 3,3Mpix x3 sensor och Sigmakamerorna är från 2002-2003. Det har hänt mycket sedan dess. Dessutom bygger x3 på CMOS teknik varför det borde vara extra intressant för just Canon att bygga vidare på. En annan sak som talar för bra brusegenskaper är att ett bayerfilter absorberar ca 67% av allt ljus som når sensorn, och därmed går till spillo. En x3 sensor använder det mesta av ljuset. I lite förenklad teori borde alltså ISO 100 på en Foveonsensor motsvara ISO 280 på en Bayersensor.
 
Jag fick provfotografera med Foveon/Sigma för några Photokina sedan och innan kameran visades officiellt, när Lars Kjellberg och jag gick igenom bildfilerna var vi rörande överens om att de såg mycket bra ut.
Problemet vad jag förstår är färgåtergivningen i skiftande ljus, vår provfotografering var i studiomiljö med studioblixtar.


Det har varit ovanligt tyst runt Foveon vilket kan tyda på samarbete med någon ,dvs att någon skjuter in pengar för utveckling, tidigare har det viskats om ett samarbete mellan Nikon och Foveon, alltså inte canon..

Vad som är rätt eller fel återstår att se.

Mikael
 
Om man behöll samma halvledar "cake" som användes till Sigma 9 och 10, men istället skär ut FF chips, då räcker samma pixelpitch som användes 02-03 till 11,2 Mpix. Det skulle ge upplösning motsvarande 16-18Mpix med Bayersensor. Kanske Nya sensorn för 5D... ok, ok, ok önsketänkande ;-)

På en 1,25x crop sensor blir det 7Mpix, dvs motsvarande ca 11-13Mpix Bayer... kanske nya 1DMkIII :)

Oj vad det är kul att spekulera ;-)
 
Det enda som slår mig i dessa spekulationer är varför ingen annan av de stora aktörerna har köpt upp Foveon om det skulle vara enkelt att få fram bilder från chipset som håller samma prestanda vid en total jämförelse med ett som bygger på Bayersk interpolering.

Dalsa, Kodak, Canon, Nikon, mfl borde rimligen vara intresserade om det inte fanns en hake någonstans.

Mikael
 
vill inte vara glädjedödare, men på vilket sätt kan rena spekulationer vara av något intresse över huvudtaget?
Nya modeller varken påverkar min kamera idag eller inköpstakt. När det kommer en ny kamera så kommer det en ny... Nu vet jag att många människor i världen älskar att spekulera i något dom inte har minsta inblick i och många är som jag att man inte bryr sig överhuvudtaget, så jag säger inte att ni har fel på era hjärnor eller något sådant.. mer bara vad får man ut av att spekulera fritt?

Medans ni sitter här o gissar så är kameran redan klar eller i det närmaste klar. dom sitter troligtvis redan o skissar på kameror som kommer i butik om något år. Så ni gissar på saker som redan exicterar...
 
macrobild skrev:
Det enda som slår mig i dessa spekulationer är varför ingen annan av de stora aktörerna har köpt upp Foveon om det skulle vara enkelt att få fram bilder från chipset som håller samma prestanda vid en total jämförelse med ett som bygger på Bayersk interpolering.

Dalsa, Kodak, Canon, Nikon, mfl borde rimligen vara intresserade om det inte fanns en hake någonstans.
Nu var det några år sedan (2002) som Foveon sensorn först var i ropet, men om jag minns rätt var det flera hakar som stoppade segertåget den gången.

Det var bland annat stora problem med färgåtergivningen i högdagrar, sensorn tappade helt färginformationen när en färgkanal blev mättad. Med fula vita eller ljusgrå färgfält kring högdagrar som resultat, detta löstes i viss mån av råkonverteraren som kunde maskera färgfelen genom att ta hänsyn till färginformationen i kringliggande bildpunkter. Men det betyder att vi förlorar i färgupplösning och därmed i viss mån förlorar övertaget mot Bayersensorerna på denna punkt.

Andra problem var att sensorn tappade i färgmättnad och led av nyansförändringar vid högre ISO, samt att sensorn brusade rejält vi långa exponeringstider (>10s).

Allt detta kunde ha varit barnsjukdommar i den första modellen Sigma SD9 (2002), men bristerna kvarstod i stort även i Sigma SD10 (2004). Sedan dess har det inte hörts mycket från Foveon, samtidigt som Bayersensorerna har förbättrats avsevärt. Vi får väl se om Foveon lyckas få fram en bättre version av sin sensor i framtiden, men vi får förmodligen stå ut med Bayersensorerna ett tag till.

Själv funderar jag över om inte upplösningen snart blir så stor så att vi kan gå över till att använda flera photosites för att skapa en bildpunkt, exempelvis en 5 megapixel bild skapad från en 20 megapixel sensor.

/Daniel
 
Ja du Kalle, varför spekulera?
Klart att spekulation är måttligt produktivt. Klart att det knappast skyndar på utvecklingen. Men ändå är det så många som gilllar att spekulera. Varför?

Jag skulle kunna gissa på ett par faktorer.
1) Det är ett slags skicklighetsspel att försöka samla in historiska fakta samt ny information, för att sedan väda samman allt i en ny prognos (bedömning). Ungefär lite som underrättelse spionage. Man kan sällan ta reda på svaret med säkerhet, däremot kan man göra extremt kvalificerade bedömningar.

2) Kul att se hur nära man lyckades komma med sina gissningar. Lite som en sport - vem gissade bäst.

3) Brist på pengar i plånboken. Utvecklingen går rasande fort och och lika snabbt rasar priserna. För en del av oss är inte kameraägandet direkt nödvändigt. Då blir det lite som med finansiella investeringar och företagens årsrapporter. Beroende på Canons presentationer på Photokina och PMA så faller kamerorna olika snabbt i värde. Prisförändringen är inte kontinuerlig utan går i ganska abrubta steg.

Tja det var ett par exempel... det finns nog fler... jag kan förstå din skepsis till alla spekulationer. Men å andra sidan, de gör ju knappast någon skada heller, så varför ifrågasätta eller kritisera om någon vill spekulera. Det är väl bara att gratulera de personerna för att ha hittat en fritidssysselsättning som de tycker är rolig.
MVH, Niclas
 
Det kan väl vara värt att tänka på när man spekulerar om nya sensorer osv att utvecklingstakten de närmsta åren på det åren nog kommer sakta ned.

För det första är det som sagt så att det redan nu är optiken som sätter gränsen i många fall.

För det andra så bör man ha i minnet att CMOS och andra kiselbaserade halvledartekniker har funnit i många år nu och det är ytterst tveksamt om det går att pressa dem så mycket mer. Att sensorutvecklingen gått så snabbt beror ju på att mycket av tekniken och tillverkningsmetoderna redan fanns tillgängliga långt innan någon kommit på tanken att göra sensorer till dSLR med CMOS.

Visst går det säkert att förbättra saker och ting ytterligare på sensorsidan men det handlar nog mycket om att ex, få ned tillverkningskostnader osv, jag tvivlar starkt på¨att vi någonsin kommer få se en 108 megapixel-sensor i en småbildskamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.